fbpx

Reizigersorganisaties woedend: Reiziger niet op 1 bij Dijksma

Reizigersorganisaties zijn niet te spreken over de plannen van staatssecretaris Dijksma om werkzaamheden vaker overdag te laten uitvoeren. Zowel Rover als Voor Beter OV vinden dat de reiziger met hoofdletter R op plaats 1, 2 en 3 geheel uit zicht is. Ook de redactie van Treinreiziger.nl uit kritiek op het beleid van Dijksma.

Dijksma stelt onder andere dat de werkzaamheden vaker overdag moeten plaatsvinden omdat de beschikbare tijd voor onderhoud knelt. “Deze reden deugt niet," stelt Rover-voorzitter Arriën Kruyt. "Dijksma moet zich diep schamen," vult Rikus Spithorst (Voor Beter OV) aan.

Volgens Dijksma is de ingreep nodig om het spoor te verbeteren. Volgens Rover en Voor Beter OV is de maatregel vooral een centenkwestie: onderhoud overdag is goedkoper dan in de nachtelijke uren. Iets wat Dijksma overigens niet ontkent en wat ze in bedekte termen ook als reden noemt. Volgens redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl blijkt daaruit dat niet de reiziger, maar de budgetten centraal staan bij de staatssecretaris.

"Altijd mooie woorden dat de Reiziger op 1, 2 en 3 staat. Maar in de praktijk blijkt dat niet. Treinreizigers willen natuurlijk een goed onderhouden spoorwegnetwerk, maar niet door continue overdag het treinverkeer plat te leggen door onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Feitelijk staan de budgetten bij Dijksma op één, niet de reiziger," stelt Van Kuyeren.

Eerder werd door consultancybureau PWC onderzocht hoe bij ProRail kan worden bespaard. In dat rapport staat een dozijn mogelijke maatregelen genoemd, waaronder het onderhoud overdag. Alle maatregelen zouden nog door het Ministerie met de consumentenorganisaties worden besproken. "Deze afspraak wordt nu door de staatssecretaris geschonden door op eigen houtje te kiezen voor het onderhoud overdag," reageert Rover. De vereniging heeft een boze brief naar Dijksma gestuurd.

Hoe vaak en waar er volgend jaar overdag gewerkt gaat worden is overigens onduidelijk. "De brief is nogal vaag," aldus Spithorst. “ProRail krijgt nu als het ware gewoon een vrijbrief om eindeloos spoor buiten dienst te stellen wanneer het zo uitkomt,” concludeert Kruyt. Voor Beter OV vindt dat er in een land als Nederland overdag treinen moeten rijden. "Dat kan lastig zijn. Dat kan complex zijn. Maar regel het maar, Dijksma."

Voor Beter OV vindt overigens dat Dijksma en andere politieke partijen meer geld moeten investeren in infrastructuur. "De rails zijn niet meegegroeid met het aantal reizigers en aantal treinen. Sommigen vinden het knap dat het spoor nu zo druk bereden wordt, maar het grenst aan wanbeleid. Als er meer sporen zijn, is er ook meer ruimte voor onderhoudswerkzaamheden," aldus Spithorst.