De Rotterdamse gemeenteraad was zeer kritisch op het optreden van Langenberg. Die reageerde dat hij “naar eer en geweten” had gehandeld. Toch treedt hij af omdat hij “scherper” en “kritischer” had moeten zijn. De Onderzoekscommissie Hoekse Lijn concludeerde eerder al dat de vertraging wordt veroorzaakt door “onvoldoende regie en coördinatie en een gebrekkige organisatie en voorbereiding”. De wethouder werd door zijn ambtenaren niet geïnformeerd. Pas in februari 2017 hoorde hij via de RET van de problemen. Toen greep de wethouder nog niet in, dat deed hij pas in juni. Dit omdat volgens zijn ambtenaren toen zeker was dat het project vertraagd zou zijn.
Vorige maand stapte in Utrecht ook al een bestuurder op vanwege vertraging bij een OV-project: gedeputeerde Verbeek-Nijhof moest aftreden vanwege vertraging bij de Uithof-tramlijn. Die had eigenlijk dit jaar in gebruik genomen moeten worden, maar dat is nu uitgesteld tot eind 2019.
Het is wel weer het zoveelste project van het openbaar vervoer dat weer duurder is en waarvan de bouwtijd weer langer duurt. Het aftreden van een wethouder verandert er weinig aan, je zou bijna denken dat er een soort obstructie is bij al dit soort projecten. Ik denk hierbij ook aan Randstad Rail. Als de aanleg van een autoweg betreft, dan gebeurt zoiets (bijna) nooit. Ik vraag me af of er niet één of andere lobby achter zit.
Oh nee?
A4 tussen Delft en Schiedam heeft meer dan 50 jaar geduurd en had na opening nog steeds veel problemen.
Tunnel A2 Utrecht was ook een gigantisch debacle.
Ringweg Eindhoven ook een redelijk tragische mislukking.
Renovatie van de Piet Hein tunnel in Amsterdam verdubbeld in kosten.
En in Rotterdam hebben ze al jaren veel problemen met de Maastunnel, die renovering op renovering nodig heeft.
Dus ook met asfalt zijn er genoeg grote problemen.
Uw voorbeelden deugen niet alle: aantoonbaar onjuist is dat het geval bij:
– De A4: is jarenlang gesaboteerd door de gemeente Schiedam, dat is veeleer politiek onvermogen dan technisch slecht management.
– De Maastunnel: krijgt na 75 jaar groot onderhoud. (De wat jongere Velsertunnel kreeg dat al na 60 jaar.) Voorts is er een weekend per maand regulier onderhoud, niet gek voor zo’n bejaarde dame. (ps: renovering? bedoelt u renovatie?). Al jaren veel problemen? Onzin.
Grote projecten ontsporen financieel en in duur nog al eens, of nu het spoor-, water- (zeesluis IJmuiden) of wegwerken of gewoon een reorganisatie (politie bijv.) zijn en dat gebeurt niet alleen in Nederland, maar ook elders, ja ook in een land als Zwitserland waarvan we menen dat het daar zo prachtig loopt. De risico’s zouden hier te lande wel minder worden indien de staat in de staat, Rijkswaterstaat, zijn expertise op peil bracht. Bij die dienst is de afgelopen 25 jaar veel kennis verdwenen.
Tenslotte wil de politiek een project nogal wel eens krap begroten om de zaak haalbaar te maken.