Staatssecretaris: 6,7 miljoen subsidie voor nachttrein

9 maanden terug

Vanaf eind volgend jaar kunnen treinreizigers vanuit Nederland naar Duitsland en Oostenrijk reizen met de nachttrein. De trein gaat dagelijks rijden tussen Amsterdam – Wenen en Amsterdam – München – Innsbruck. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt 6,7 miljoen euro uit om de internationale nachttrein tussen 2021 en 2024 voor vervoerders NS en het Oostenrijkse ÖBB financieel dekkend te kunnen laten rijden.

Duurzaam en aantrekkelijker

Van Veldhoven: “Slapend de grens over! Met deze nachttrein kunnen reizigers straks op een comfortabele manier naar Duitsland en Oostenrijk reizen. Zo maken we de trein ook op grotere afstanden binnen Europa niet alleen een duurzame, maar ook een aantrekkelijke manier van reizen.”

In 14 uur naar Wenen

De reistijd tussen Amsterdam en Wenen wordt zo’n 14 uur. Reizigers in beide richtingen komen voor 10.00 uur ’s morgens aan op hun bestemming. Er is keuze uit verschillende zit-, lig- en slaapwagons, inclusief coupés met privé sanitair. Ook is er ruimte voor rolstoelen en fietsen.

Geen andere vervoerders

NS en de Oostenrijkse ÖBB zullen de nachttrein tussen 2021 en 2024 gaan rijden. Volgens Van Veldhoven blijkt uit marktonderzoek dat andere vervoerders niet voor 2023 een vergelijkbare treindienst kunnen bieden. “De komende jaren wordt met geïnteresseerde vervoerders verkend of en hoe ook zij internationale nachttreinen van- en naar Nederland kunnen aanbieden”, stelt het ministerie in een verklaring.

Subsidie nachttreinen

De huidige nachttrein Düsseldorf – Wenen / Innsbruck rijdt zonder subsidie. Volgens de ÖBB en NS kan deze trein alleen naar Nederland worden doorgetrokken worden met subsidie. De populaire Nightjet van de Oostenrijkse spoorwegen krijgt wel subsidie voor binnenlandse trajecten in Oostenrijk. Ook de lijnen naar Italië, die binnen Oostenrijk een binnenlandse functie hebben, krijgen van de Oostenrijkse staat subsidie.

Tarieven

De trein Amsterdam – Wenen en de trein Amsterdam – München – Innsbruck zullen straks bestaan uit zit-, lig- en slaaprijtuigen. Wie het geen probleem vindt te moeten zitten, kan straks vanaf € 29 een enkeltje naar Oostenrijk kopen. Ligplaatsen (met 6 personen in een coupe) zullen vanaf volgend jaar verkrijgbaar zijn vanaf € 59. Een comfortabel bed vind je in een slaaprijtuig. Daar zullen in theorie treinkaartjes beschikbaar zijn vanaf € 89, je deelt dan de cabine met twee andere reizigers. In veel gevallen zullen de goedkope tarieven of niet beschikbaar zijn of al uitverkocht zijn.

ÖBB kondigde terugkeer al aan

Afgelopen weekend meldde de Oostenrijkse spoorwegen al dat de nachttrein Amsterdam – Wenen per dienstregeling 2021 zou terug keren. Het Ministerie van Infrastructuur benadrukte toen dat de terugkeer nog niet definitief was. Ook NS benadrukte dat de trein alleen kon terug keren als de staatssecretaris bereid zou zijn om subsidie te verlenen. Die subsidie is nu dus rond.

2 miljoen extra reizigers

De staatssecretaris wil de komende jaren twee miljoen reizigers extra verleiden om de trein te kiezen op afstanden tot circa zes uur binnen Europa. De afgelopen jaren zat het aantal internationale treinreizigers in de lift. NS zag het aantal reizigers deze zomer met 13 procent groeien ten opzichte van het jaar daarvoor. De komst van de Eurostar die nu al drie keer per dag in beide richtingen tussen Amsterdam, Rotterdam en Londen rijdt, draagt hier ook aan bij. Met de terugkeer van de internationale nachttrein naar Nederland moeten ook reizigers op grotere afstanden binnen Europa verleid worden om te kiezen voor de trein.

This post was last modified on januari 20, 2020 9:33 am

Tags: Nachttrein

Bekijk reacties

  • Heel verstandig om deze trein direct dagelijks in te zetten.
    Ook al kost dit belastinggeld, de kost gaat voor de baat uit.
    Een stevige start is het halve werk!
    Hopelijk gaan er veel mensen gebruik van maken.

      • De vervuilende vliegmachines vliegen inderdaad op subsidie, doordat ze met hun brandstof nog steeds zijn vrijgesteld van accijns en BTW.

    • Naar Wenen duurt het 14 uur, dat zal weinig reizigers trekken. München, met overstapmogelijkheden richting Zwitserland is misschien wel interessant.

      • De tijd dat je slaapt, kun je van de reistijd aftrekken en dan wordt het een stuk interessanter.
        Vanaf Düsseldorf rijdt deze trein al en is hij bepaald niet leeg. De duurste rijtuigen zijn meestal als eerste volgeboekt.

  • Duidelijk dat men er al langer mee bezig was. Dit is niet in drie weken tot stand gekomen. Het is toch wonderlijk dat ÖBB dat materieel zomaar heeft. Of gaat het om verlengingen van bestaand traject waarbij men maar twee uurtjes verder rijdt?
    Wat zijn de opstapplaatsen in Nederland?

  • Het zou interessant zijn om te weten of er voor de dienst naar Brussel ook subsidie nodig is en zo ja, waar die dan vandaan komt. En zo nee, wat dan het verschil is met de dienst naar Amsterdam, waardoor er voor Brussel geen subsidie nodig is.

    • Goede vraag. Ik vraag mij af of er wel over de preced bewerking is nagedacht. Wat als er zich zo meteen ook vervoerders aandienen die nachttreinen naar Berlijn, Parijs, Kopenhagen, Nice, Praag, Warschau, etc komen melden die ook allemaal subsidie willen hebben?

      • Alle mensen wat een gezever om vermeende ongewenste intimiteiten met mieren en appels met peren vergelijkingen. Wees blij dat deze treinen er komen. Het gaat om een missing link. Geen andere vervoerder is in staat en in de markt om dit product te leveren.
        Wat let je om een lobby te starten voor andere verbeteringen: van lokaal tot international. Treinreizigers verenigt u, in plaats van elkaar af trachten af te vangen.

  • Twee miljoen subsidie per jaar voor een trein die één keer per dag rijdt is wel wat veel als je bedenkt dat er verder bij het spoor nergens geld voor is.

    • @ Karel Geerts
      Wanneer er bijna een half miljard wordt uitgetrokken om een spoorlijntje waar railvoertuigen rijden om te bouwen naar een spoorlijntje waar railvoertuigen rijden vind ik deze financiële steun om de slaaptreinen nieuw leven in te blazen 'peanuts'.

      • Die metro rijdt wel om de paar minuten en vervoert 24.000 reizigers per dag. Daarnaast is er een verschil tussen investeringen en exploitatiesubsidies die ieder jaar weer opnieuw nodig zijn.

        Subsidie zou geen probleem zijn als het tijdelijk zou zijn voor de opstartfase, maar OBB wil permanent subsidie en dan wordt het een bodemloze put. Zeker als er meer nachttreinen komen die gezien de prijzen bedoeld zijn voor de happy few.

        • Iedere nachttrein neemt gewoon vrolijk vierhonderd reizigers mee oid. Dus het zijn vijftig keer minder reizigers, maar honderd keer minder subsidie; dus minder subsidie per reiziger, terwijl die reizigers ook nog eens veel langer plezier kunnen hebben van die verbinding.

    • Er gaan honderden miljoenen in spoorinfrastructuur. NS koopt voor vele honderden miljoenen nieuw materieel. Voor de rest is nergens geld voor.

    • Er is vooral sprake van verspilling wanneer de subsidie alleen wordt gebruikt voor het opvullen van de nachttrein die normaliter vanaf Düsseldorf vertrekt. Ik verwacht dat de subsidie vooral zal worden gebruikt voor het voordelig opvullen van de lege plekken in die treinen. Maar het geeft toch te denken dat vanuit de Duitse steden niet eens een volledige trein gevuld kan worden. En dan hebben we het hier over ongeveer een kwart nachttrein, terwijl er schijnbaar een markt bestaat voor 5 volledige dagelijkse nachttreinen vanuit Nederland alleen.

      • Als ik nu zoek om morgen een ticket Düsseldorf - Wenen te kopen voor de nightjet is er niets meer beschikbaar. Voor Düsseldorf - Innsbruck wel. De bezetting is vrij goed. Ze krijgen nu geen subsidie. Naar Nederland rijden zorgt voor hogere kosten, omdat de infraheffing hoger wordt.

        • Dus de al zeer redelijk gevulde trein, wordt met subsidie verlengd van Düsseldorf naar Amsterdam (v.v.). Hoeveel meer reizigers levert dat dan op? Ik stel me zo voor dat er ruimte is voor ongeveer 60 instappers te Amsterdam op een totaal van 300 reizigers per trein. Of zie ik dan iets over het hoofd? En als ook nog een deel vanaf Brussel gaat vertrekken, gaat het wellicht zelfs om slechts 20 of 30 reizigers vanaf Amsterdam. Het lijkt me economischer en minder slecht voor het milieu om die mensen gewoon in een bus naar Düsseldorf te vervoeren.

        • @ Annemiek
          Op het eerste gezicht heeft u misschien gelijk maar soms moet een spierinkje worden uitgegooid om een kabeljauw te vangen. In dit geval een tevreden treinreiziger.

  • Nu ook subsidie zoeken voor het doortrekken van de tgv uit Brussel naar Nederland voor betere verbindingen buiten Parijs om. En misschien een snelle trein Düsseldorf-Eindhoven-Antwerpen voor aansluiting op die TGV en anderzijds het ICE net.

    • Dat is dus precies het probleem met deze subsidie: zo meteen staat iedereen op de stoep voor soortgelijke subsidies

      • Vast niet, maar als men mensen in de trein wil hebben zal daar in moeten worden geïnvesteerd. Alleen snelle verbindingen zonder lastige overstap vormen een alternatief voor het vliegtuig.

      • OK, waarom kunnen ze dat niet? Een deel van de Thalys vloot bestaat uit TGV Reseau stellen en die rijden al jaren naar Nederland. Graag de feiten.

        • Geen enkele van de tgv stellen heeft atb! Thalys is daar toenertijd speciaal voor aangepast. Dat is niet zomaar een kastje plaatsen.

        • >OK, waarom kunnen ze dat niet? Een deel van de Thalys vloot bestaat uit TGV Reseau stellen en die rijden al jaren naar Nederland.

          Die Thalys stellen, waarvan er trouwens maar 26 zijn, zijn aangepast voor:
          1) Belgische spanning (3000 V gelijk) en ditto beveiliging,
          vanwege het traject Brussel - Antwerpen, wat GEEN HSL-lijn is
          2) Nederlandse spanning (1500 V gelijk en ATB) voor de trajecten vanaf Rotterdam Lombardijen - Blijdorp en Hoofddorp - Amsterdam C
          (de HSL zuid ligt enkel tussen Hoofdorp en NET voor Rotterdam C, alsmede vanaf ongeveer Rotterdam Lombardijen tot Antwerpen).
          Dwz enkel 3-system treinen (de zg PBA Thalys'en van de 45xx serie) en 4 systeem PBKA stellen kunnen noordelijk van Brussel-Zuid komen.
          Dat zijn er 9 van de eerste en 16 van de 2e soort.
          Ook heeft ENKEL de ombouw van die stellen voor ERTMS beveiliging de SNCF al meer dan een jaar gekost.
          Van wikipedia:
          Bij de revisie van de treinstellen tussen 2009 en 2011 zijn de treinstellen voorzien van ERTMS.

  • Ontzettend goed nieuws voor vakantiefietsers! Met de fiets in het vliegtuig is toch niet zo prettig en vele uren in een bus vind ik verschrikkelijk.

    We zijn vorig jaar met de slaaptrein van Düsseldorf naar München gereisd, dat ging prima. Alleen is Düsseldorf voor ons een paar uur reizen inclusief twee overstappen. Geen pretje met fietsen en baggage. Amsterdam is voor ons op fietsafstand dus dat is ideaal!

    Zuid-Duitsland is mooi en ook Oostenrijk lijkt me prachtig om te fietsen.

    • Als het alleen voor vakantiegangers is vind ik het misplaatst deze trein met belastinggeld te subsidiëren. Laat iedereen zijn vakantie zelf betalen.

      • Vlieg en wegtranspoirt worden flink gesubsidieerd. Alleen op de fiets doet u het helemaal zelf.
        NB reizen is reizen.

        • Hoef je niet helemaal zelf te doen, ondersteuning helpt op allerlei manieren: e-bike b.v., & meenemen in de trein is natuurlijk prachtig!

      • Eef, deze trein is er voor iedereen, dus ook voor vakantiegangers. Wat maak je je druk? Jij hoeft toch geen kaartje voor ze te kopen?

  • Zowel Flixbus als Transdev hebben inmiddels aangekondigd hier niet mee akkoord te gaan omdat de subsidie in strijd zou zijn met de Europese regels die subsidie voor internationale verbindingen verbiedt.

    • Als de EU dat echt zou verbieden, zou het weer een mooi staaltje zijn
      van het "ons systeem of de bedelstaf"-beleid waar ze internationaal zo
      berucht om zijn.

      Hebben we een mooi, over bijna 2 eeuwen uitgedacht internationaal
      spoorwegsysteem, dat met een beetje goede wil prima functioneert (hulde
      aan diegenen die het, ondanks alle druk en beperkingen, nog draaiende
      houden!), en dan gaan we lekker concurrentieregeltjes opleggen die het
      anders zo soepele verkeer een woud van verschillende vervoerders,
      regeltjes, diensten en tarieven opleveren.

      Net zoals bij het vliegtuig :r

    • Er zijn geen EU-regels die subsidie voor internationale verbindingen verbieden. Onder EU-verordening 1370/2007 is het zelfs expliciet toegestaan.
      Als je denkt dat het wel verboden is, vermeld dan meteen uit welke EU-wetgeving dat zou zijn af te leiden.

    • Laat FLiXBUS zich eerst eens richten op verbetering van betrouwbaarheid, service en kwaliteit i.p.v. te mekkeren.

  • Het lijkt erop dat ze het mooi hebben geregeld, mijn complimenten.

    Het was natuurlijk wel een grote schande (en daarmee een klein
    schandaal) dat-ie ooit is "verdwenen".

    En nu maar hopen dat ze niet alsnog voor een 3de vervoerder kiezen, want
    zoals altijd betalen we alle "besparingen" dubbel en dwars zelf terug
    (brakke treinen, ontbrekende basisdiensten, niet-CIV-kaartjes, etc.).

    • En niet alleen Oostenrijks en Duits personeel maar ook Nederlandse stewards erop laten werken svp.

      • Je bedoelt conducteurs? Of de bemanning van de slaapcoup'es?

        Maar inderdaad, ik verwacht natuurlijk dat de NS gewoon deelneemt aan de
        personeelsomloop. Materieel zal wel weer teveel gevraagd zijn :x