Rover: registratiesysteem NS moet vrijwillig blijven
11 nov 2020 9:06
Rover vindt dat het registratiesysteem voor reizen met NS vrijwillig moet blijven. De reizigersorganisatie ziet liever dat innovatieve technieken worden ingezet om een betrouwbaardere voorspelling van drukte in de trein te bieden.
Geen extra drempels
In een nieuwe campagne roept NS reizigers vanaf woensdag op hun reis vooraf te registreren via de NS-app, zodat er een signaal kan worden gegeven wanneer onverwachte drukte dreigt. De reiziger kan er dan voor kiezen grote drukte te vermijden.
Rover denkt dat de nieuwe service voor veel reizigers welkom is, maar dat net zoveel reizigers bezwaar hebben tegen het vooraf registreren van hun reis. “Tijdens de proef met de NS-aanmeldservice voor treinen naar Zandvoort kwamen er klachten binnen van reizigers die een extra drempel opgeworpen zagen worden voor hun treinreis”, stelt Rover-directeur Freek Bos. “We vinden het daarom van groot belang dat het registratiesysteem vrijwillig blijft en nooit zal uitmonden in een verplichte reservering van de reis.”
Bezwaar
NS verplichtte deze zomer bij sommige treinkaartjes de aanmeldservice, die vanaf nu Treinwijzer heet. “Wij hebben toen bij NS kenbaar gemaakt dat wij daar bezwaar tegen hadden” zegt Bos. Maar daarmee deed NS vrij weinig. “We kregen als reactie terug dat ze dit nodig vonden”. Nu zegt het bedrijf expliciet dat de aanmeldservice niet verplicht wordt.
Rover wijst erop dat de NS-app al enige jaren voorzien is van een druktemelder. Rover juicht verbeteringen in de druktemelder toe maar zou graag zien dat er wordt gekozen voor een methode die geen extra handelingen vraagt van de reiziger. “Door bijvoorbeeld met sensoren metingen uit te voeren van het aantal reizigers dat de treindeuren passeert, zou een betrouwbaarder drukte-indicatie ontstaan dan bij een aanmeldservice” vertelt Bos.
Geld terug bij Vertraging
De Rover-directeur vindt het niet perse erg dat reizigers geen gegarandeerde zitplek krijgen als ze zich aanmelden. Wel heeft de reizigersvereniging moeite als reizigers niet mee kunnen geen beroep mogen doen op de regeling Geld terug bij Vertraging.
Reizigersvereniging Voor Beter OV wees er eerder deze week op dat NS tegenwoordig expliciet heeft opgenomen dat de regeling Geld terug bij Vertraging niet van toepassing is bij volle treinen door de coronamaatregelen.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
“De reiziger kan er dan voor kiezen grote drukte te vermijden”.
NS kan er ook voor kiezen treinen dan te verlengen.
Waarom moet de reiziger zich altijd aanpassen?
Omdat er niet onbeperkt geld is om treinen met 20% bezetting te laten rondrijden.
“Waarom moet de reiziger zich altijd aanpassen?”
Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Monopolie
U moet u zich niet aanpassen, wij vragen u mee te doen, als het voor u te grote inspanning is, doe dan niets. Wat mij betreft, zal ik die minuut vinden, een kleine inspanning voor de gezondheid van de hele wereld…
“Reizigersvereniging Voor Beter OV wees er eerder deze week op dat NS tegenwoordig expliciet heeft opgenomen dat de regeling Geld terug bij Vertraging niet van toepassing is bij volle treinen door de coronamaatregelen.”
Gewoon indienen en volharden als ze het afwijzen. Vrijwel zeker betalen ze het ‘uit coulance’ alsnog uit. NS wil namelijk absoluut voorkomen dat iemand zulke situaties voor de rechter brengt, want zodra één reiziger daar gelijk krijgt, moeten ze voortaan iederéén in soortgelijke gevallen uitbetalen.
NS heeft overigens alleen de voorlichting over GTBV aangepast, de daadwerkelijke regels (“Voorwaarden Geld Terug Bij Vertraging voor reizen bij NS”) zijn in april 2019 voor het laatst veranderd en NS mag die op grond van artikel 56 van de hoofdrailnetconcessie 2015-2025 niet eens versoberen.
Het probleem op dit moment is dat de intercity’s meestal vrijwel leeg zijn maar de sprinters behoorlijk druk zijn. En volgens de NS-logica gaat NS daarom dus sprinters schrappen.
Ha ha, ook de Alpenexpress rijdt maar 1 x in februari krokusweek 2021, dan dus wel !? Snel boeken als je geld hebt want is wel duur nu.
Raar idee: misschien de intercity’s in de corona-tijd wat vaker laten stoppen op de oude sneltreinstations? Dus Den Haag -> Utrecht met extra stops in Zoetermeer en Woerden, extra stoppen in Zaltbommel en Geldermalsen richting Eindhoven, in de studentenspits extra stoppen op Delft Campus en Enschede Kennispark, etc. etc.
Met een beetje creativiteit kun je de intercity’s veel voller krijgen.
Dat is wat lastiger dan hoe je het nu stelt. Met extra stops komt een trein later op zijn eindbestemming aan, wat praktisch betekent dat je heel de dienstregeling opnieuw moet maken.
Of mss met het IC mat dat wordt bespaard, IC mat als spr inzetten. Bv virm op de spr lijnen in de randstad inzetten. Kan makkelijk wanneer de IC hrl-asd uit de drgl is gehaald.
@ mevrouw of mijnheer N.
Als Intercity’s semiboemeltjes worden, is er kans dat reizigers verloren gaan, omdat de trein dan te langzaam gaat.
Vreemd dat ROVER toestaat dat de NS gaat registreren. Juist de NS moet wel heel voorzichtig zijn met registraties. Zij registreerden ook heel goed tussen 1940 en 1945. Het ging toen om aantallen. Want er moest wel betaald worden per hoofd. Voordeel van de NS was dat het om een enkele reis ging.
Dan: iedereen die met de trein reist moet zich aanmelden bij een poortje. Dat is al een registratie. Het uitmelden idem dito.
Dus dat de NS een registratie wil van de ritten die een passagier gaat maken is totale waanzin. Want die hebben ze al.
Je bent echt niet helemaal goed bij je hoofd als je hier de oorlog bij gaat betrekken.
Waarom niet? #BLM haalt ook slavernij naar boven.
Die zijn ook niet goed bij hun hoofd.
Er was wel veel gedwongen arbeid in de oorlog.
Ik heb wel heel veel moeite om de oorlog erbij te betrekken. Ieder zijn mening Ik verwijder het niet. Het is een mening, maar ik vind de oorlog erbij halen wel ongepast.
Het is de wet van Godwin, weten jullie dat ook weer. Maar nu verder graag snaveltjes dicht daarover. Hildebrand van Kuijeren heeft groot gelijk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Godwin
Rover heeft niet de autoriteit om iets wel of niet toe te staan.
Zijn ze wel eens ergens voor?
Het gaat er om wie in welke trein zat, dan kun je mensen waarschuwen wanneer ze bij een corona-kucher in de trein hebben gezeten.
Dit is met de pas niet te zien. Het is helemaal niet bekend wanneer mensen feitelijk instappen en welke route ze nemen.
Waarom alleen een deel van de plaatsen in een trein met registratieplicht maar ook zekerheid vaste plaats? Technisch kan dit prima zie al die luchtvaartmaatschappijen. Het voordeel is betere afstemming vraag en aanbod. En reiziger kan vooraf kijken naar meest geschikte aanbod/prijs/voorzieningen voor zijn langere reis. Voor korte en vooral spontane reis is reserveren te veel werk en te weinig winst voor reiziger en vervoerder. Zonder reserveren geen zekerheid vaste plek in trein maar wel vaste prijs.
No way. Wat een vreselijke realiteit. Als ze het gaan doen, hopelijk voor heel kort en daarna: weg ermee.
Mijn zoon moet een eerste uur vrij kunnen hebben, en niet in de stress schieten als het eerste uur uitvalt (hij gaat naar school met de trein) en tóch moet opschieten om de trein te halen waarvoor hij is aangemeld.
Een tiener moet wachtend bij de bushalte (op weg naar het station) moeten bedenken dat het in dat bushokje wel erg gezellig is met dat meisje en besluiten de bus te laten voorbij gaan.
Een leerkracht moet kinderen een kwartiertje eerder naar huis kunnen laten gaan; ken je dat nog dat gevoel van ‘ha!’ en dan een kwartier eerder thuis kunnen zijn (omdat je een trein eerder kon pakken)? Hetzelfde geldt voor werkende mensen.
Mensen moeten last minute kunnen bedenken dat men een bloemetje wil halen, voordat we de trein in stappen. Of om toch maar met de auto te gaan (omdat er een file staat, omdat het regent of welke reden ook die je niet éérst met de NS wilt delen). Of om toch halverwege uit te stappen op Utrecht centraal om Hoog Catharijne in te gaan om die spijkerbroek te kopen of om last minute toch die vriendin te treffen die in Utrecht blijkt te zijn.
Ik haat deze nieuwe realiteit. Voor even? Ok. Maar in vredesnaam; laten we kritisch blijven (maar niet zo kritisch dat we cynisch worden. Er moet gedaan worden wat er gedaan moet worden). Maar als ik een hoge piet van de NS hoor zeggen op NPO1 “voor nu, denken we niet aan een blijvende maatregel”… gaan bij mij ALLE ALARMBELLEN af.
Laten we eisen dat er een einddatum wordt genoemd voor alles wat aan ons opgedrongen wordt. Virus bestrijden; NATUURLIJK. Maar dan zou de NS moeten zeggen: zodra er minder dan 50 mensen met corona op de IC liggen, schalen we deze maatregel onmiddellijk af. Zo lang ze dat niet zeggen; mijn hemel zeg. Laten we niet indutten, maar alles kritisch blijven toetsen. Ik vind deze nieuwe wereld echt snert. Prima voor even. Maar please, niet voor altijd. 🙏
#waarzijndepsychologenmethunadviezen
#NS
#coronamaatregelen
Een jaar of 10 geleden moest ik met mijn weekendvrijabonnement ineens in- en uitchecken. Want NS wil alles van me weten. Dit is de volgende stap. Nee, nee, nee, nooit.
Staat er in de kleine lettertjes al dat gegevens met derden worden gedeeld? Nee, dan komt dat ook nog.
Wim je hebt gelijk, het is een openbaar vervoersmiddel. Dan maakt de reiziger uit wanneer hij of zij reist. Ik betaal er al genoeg voor. Weg met al die regeltjes.
De klant is koning..is mijn devies!!!
Daar zullen uw klanten blij mee zijn.
“Door bijvoorbeeld met sensoren metingen uit te voeren van het aantal reizigers dat de treindeuren passeert, zou een betrouwbaarder drukte-indicatie ontstaan dan bij een aanmeldservice” vertelt Bos.
Is dit überhaupt technisch mogelijk of is dit weer een luchtkasteeltje van ROVER? Lijkt me vrij lastig om het onderscheid tussen instappers en uitstappers te herkennen, zeker wanneer dit tegelijkertijd gebeurt bij treinen met bredere deuren zoals de DDZ.
De drukte wordt al vastgesteld middels de asdruk op het spoor. Zo worden de perron indicaties voor het instappen gevoed.
Het genoemde is technisch mogelijk en er zijn nog wel meer mogelijkheden, zoals het aantal apparaten met wifi tellen, gebruik maken van camera’s die toch al in sommige treinen en rondom de meeste stations hangen, of gebruik maken van de historie van OV-chipkaartdata.
Je wilt juist drukte voor zijn. Als je drukte meet met WiFi (hoewel dat volgens mij geen geschikte methode is, want ik denk dat nog niet eens 10% dat gebruikt) ben je dus al te laat. Dat geldt ook voor metingen met asdruk. Voor gebruik van camera’s geldt dit ook en bovendien zullen veel mensen daar helemaal niet blij mee zijn in het kader van privacy. Historische data wordt al gebruikt neem ik aan, maar daar kan je geen piek mee voorspellen.
Dit registratiesysteem wordt ook niet door 100% van de reizigers gebruikt en wellicht ook niet altijd naar waarheid ingevuld. Realiseer je trouwens dat je niet per se gebruik hoeft te maken van het wifinetwerk in de trein. Als wifi aan staat kun je geteld worden.
De camera’s hangen er al, dus qua privacy is het kwaad al geschied. Ik ben ook bepaald geen fan van die begluurlust, maar als dat toch al gebeurt kun je moeilijk beweren dat geteld worden de inbreuk op de privacy nog groter maakt.
Reispatronen zijn tamelijk vast en dus met historische data redelijk voorspelbaar. De grootste afwijkingen daarin komen door verstoringen in de treindienst: Niet wachten op overstappende reizigers, of uitval van een trein, waardoor er een grote groep reizigers bij komt in een volgende trein of op een omreisroute. Echter, dat kun je ook niet voorspellen met een registratiesysteem. Tenzij NS de verstoringen van tevoren registreert natuurlijk, als service. 😁
@Johan. Ja, ik zie ook dat het verstoringen zijn die zorgen voor drukke treinen. Een voorbeeld uit de praktijk kan ik geven voor een situatie die ik vorige week meemaakte. De Intercity van Groningen richting Zwolle en verder van 11:48 viel uit vanwege een overwegstoring (de derde binnen een week tussen Groningen en Zwolle). Eerstvolgende trein die wel reed was de Sprinter van 11:58. Die reed als een 3-delige SNG. Die kwam echter als 7-delig binnen, waarvan 4-delen werden weggerangeerd. Voor NS blijkt het dan volstrekt onmogelijk om dat afkoppelen te voorkomen. Sterker nog, er wordt niet eens gepoogd om dat te regelen. Pas bij vertrek staat het personeel versteld van de drukte, ze halen hun schouders op, verstoppen zich in de cabine en laten de klanten het maar uitzoeken.
Treinstellen los koppelen. Ik heb het meegemaakt in een een trein naar Maastricht. Van Amsterdam vertrokken twee treinstellen. De trein was goed gevuld, maar er stond op de stations de mededeling dat in Eindhoven het voorste treinstel zou doorgaan naar Maastricht. Dit werd ook omgeroepen. Kort voor Eindhoven kwam ineens het bericht dat juist het achterste treinstel zou doorgaan naar Maastricht. Er stond een flinke meute op de perrons. De reizigers uit het voorste treinstel moest zich in een al overvolle trein zien te wringen. Reactie van het NS-personeel was: “Dit moet zo, anders staat het verkeerde treinstel op de verkeerde plaats.”
Het is wat tegenstrijdig dat Rover geen verplichte aanmelding wil maar vervolgens wel eist dat iedereen een gegarandeerde zitplaats krijgt.