fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS: meld je vooraf aan (zonder garanties)

11 nov 2020 8:35

De Nederlandse Spoorwegen wil dat reizigers zich vanaf woensdag vrijwillig registreren, voordat ze de trein instappen. Wie dat doet kan niet gegarandeerd mee, maar krijgt wel een seintje als de trein drukker lijkt te worden of uitvalt. De aanmelddienst is te vinden in de NS-app.

Proef Treinwijzer

De dienst heet Treinwijzer en is de opvolger van de Trein Veilig Service. Hoewel de NS door de gedeeltelijke lockdown minder reizigers vervoert dan gebruikelijk, zijn er toch ook reizigers die uit angst voor drukte een ander vervoersmiddel kiezen, geeft NS-topman Tjalling Smit aan.

NS deed eerder een proef op het traject Amsterdam-Zandvoort. Ook moesten reizigers zich verplicht aanmelden bij sommige goedkope treinkaartjes. De afgelopen maanden is de techniek achter de Treinwijzer bijna 200.000 keer getest. De afgelopen weken heeft de NS de voorspelling voor drukte in treinen naar eigen zeggen verbeterd en aangepast op de coronasituatie.

Geen garantie

Met de informatie van reizigers via de aanmelddienst wordt de voorspelling nog nauwkeuriger, aldus de vervoerder.”Voor elke reis die je aanmeldt, kunnen we bij je volgende reis weer een betere voorspelling doen. En je helpt er ook andere reizigers mee”, aldus Smit.

Mocht een trein toch druk zijn, dan heb je pech. Wie zich aanmeld krijgt geen enkele garantie dat hij ook daadwerkelijk met de trein mee mag. “Omdat we niet met stoelnummers in de treinen werken. Dus dat is praktisch moeilijk uit te voeren” reageert NS. “En we willen dat mensen die zich niet aanmelden, ook gewoon nog de trein kunnen nemen”.

NS benadrukt tegenwoordig nadrukkelijk dat de Geld terug bij Vertraging-service niet van toepassing is bij drukte. Concreet kan het dus voorkomen dat iemand zich heeft aangemeld, niet mee kan, vertraging oploopt en geen geld terug krijgt.

Vrijwillig

NS zegt dat Treinwijzer niet verplicht is. Dat zei het spoorbedrijf ook bij de Trein Veilig Service. Toch kwamen er toen treinkaartjes op de markt waarbij gesteld werd dat aanmelden wél verplicht was. Wordt de dienst dus echt nooit verplicht? “De Treinwijzer is en blijft vrijwillig en bedoeld voor de coronacrisis” zegt NS woordvoerder Oscar van Elferen in een reactie. “Op dit moment zijn er geen plannen om iets te verplichten.”

NS hoopt dat zoveel mogelijk reizigers Treinwijzer gaan gebruiken. De vervoerder verwacht dat de aanmeldservice belangrijker wordt na de lockdown, zodra er meer mensen met de trein reizen. Ook nu kan de service belangrijk worden omdat de vervoerder meer treinen gaat schrappen.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

0 0 stemmen
Artikel waardering
23 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Johan
4 jaren geleden

Het is geen aanmeldservice.

Een service is volgens van Dale “de zorg waarmee een bedrijf zijn klanten behandelt”. NS vraagt klanten extra handelingen te verrichten, persoonlijke data te verstrekken, en stelt daar niets tegenover.

Aanmeldtaak zou een passendere benaming zijn.

Simon
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Ach, als ik als reiziger NS kan helpen inzicht in de eigen processen te krijgen heb ik daar niet zoveel moeite mee. Die ‘service’ wil ik ze wel verlenen, ook al is het de wereld op z’n kop. Misschien leidt het in de toekomst tot meer beschikbare zitplaatsen doordat men meer inzicht heeft in de treinbezetting.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Simon

Vroeger meldde ik mijn treinreis altijd van tevoren aan. Dan ging ik naar de kaartautomaat en kocht ik bovenop mijn kortingsabonnement een retourtje van A naar B met 40% korting. Dan wist NS dat ik die dag van A naar B wilde reizen, en ook weer terug. Dat mocht niet meer van NS: Alle abonnementhouders moesten en zouden gaan in- en uitchecken. Daardoor kan NS nu pas na afloop zien welke reis ik gemaakt heb. Eigen schuld, dikke bult.

Annemiek
4 jaren geleden

Tijdens de eerste coronapiek heb ik meegedaan met de pilot van de ‘Trein Veilig Service’. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een inhoudelijke terugkoppeling heb ontvangen met betrekking tot het onderzoek. In die periode reed NS geen Intercity’s, dus de situatie is nu geheel anders. Ik heb in die periode in elk geval niet gemerkt dat NS iets heeft gedaan met de gegevens. Uiteindelijk ontving ik de beloofde 10 dagkaarten, die nog steeds allemaal ongebruikt zijn. Hoewel, er werden dagkaarten beloofd, maar het werden vouchers voor retourtickets in de daluren.

treingraag
4 jaren geleden
Antwoord aan  Annemiek

10 dagkaarten/retouren? Wat veel voor een enquete door 1 persoon.

Annemiek
4 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

Er kon ook gekozen worden voor een voucher van de spoordeelwinkel twv 100 euro.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
4 jaren geleden
Antwoord aan  treingraag

En een paar keer aanmelden.

Baardstaart
4 jaren geleden

De NS is hard bezig om mensen zonder rijbewijs, die van hun diensten afhankelijk zijn op bijzonder harde wijze te jennen. Rover eist wel dat dit vrijwillig moet blijven, maar ik zie met de nog meer reizigersonvriendelijke maatregelen dat men dit op een gegeven moment ook gaat verplichten. Bovendien kan de NS uit reizigersstatistieken prima uithalen welke treinen wel of niet vol zijn. Ik ben een Nokia 3310 gebruiker, waar de app niet op draait, maar wel prima op kan bellen en sms-sen.

Het is nu wachten op een zelfrijdende auto waarvoor je geen rijbewijs nodig hebt of een ondernemer, die interstedelijke busdiensten opzet waar WEL service en redelijk betaalbaar is.

Stokbosveen
4 jaren geleden

Wat is het probleem?
Ga je naar de bios, theater of schouwburg is reserveren verplicht.
Wil je met het vliegtuig? Reserveren verplicht.
Wil met de Flixbus? Reserveren verplicht.
Wil je met de Thalys of Eurostar? Reserveren verplicht.
Waarom doen velen ineens moeilijk en maken daar een probleem van als ook voor andere reizen gereserveerd moet gaan worden? Dat snap ik ff niet.

Wel zou het spoorbedrijf zitplaatsgarantie dienen te geven voor aangemelde reizigers. Diegenen die willen reizen zonder aanmelding, zouden achteraan dienen aan te sluiten.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

De laatste twee regels laten zien dat je het eigenlijk wel snapt. Als je reserveert voor de bios, het theater, de schouwburg, het vliegtuig, de Flixbus, de Thalys of de Eurostar, ben je in ruil voor die moeite verzekerd van een zitplaats. NS garandeert die zitplaats niet en is zelfs te beroerd om een vergoeding te betalen als je ondanks een betaald vervoerbewijs én een reservering geen gebruik kunt maken van een zitplaats omdat de trein vol is.

Baardstaart
4 jaren geleden
Antwoord aan  Johan

Door al het gezeik heb ik afgelopen zomer geen bios, zwembad, kroeg, …. gezien. Verplicht reserveren voor de trein zal voor mij dus ook een belasting zijn. Ik wil wel een beetje spontaan kunnen leven en niet van alles van te voren moeten vastleggen. Als ik een rijbewijs zou hebben zou ik het weten en onmiddelijk een auto kopen.

Hans
4 jaren geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Vliegen en naar de bios doe je niet 5x per week. Als frequente treinreiziger begin je niet aan reizen tevoren vastleggen. Daarnaast wil je op flexibel in kunnen stappen, zeker omdat er minstens elk halfuur overal een trein rijdt. Was dat niet zo en reed er bijv. maar 4x per dag een trein van A naar B, dan wil je zeker wel reserveren!

Kees
4 jaren geleden

Wat verwacht de NS met een dergelijke aanmeldingsproef te verbeteren. Rijden er dan langere treinen wanneer de NS verwacht dat het drukker wordt?
Komen er dan ook dergelijke aanbevelingen voor de tram, de metro of de stads-/streekbus?
Het gaat wel een beetje in tegen het karakter van openbaar vervoer. Inherent hieraan noem ik een vliegtuig een vorm van besloten vervoer dat gekocht kan worden (net als een taxi).
Ik heb mijn twijfels of dit gaat helpen ‘het vertrouwen’ van onzekere reizigers terug te winnen.

Johan
4 jaren geleden
Antwoord aan  Kees

Het schijnt dat er als opvolger een service in de maak is waarbij NS je een pushbericht stuurt waarin staat op welk moment je een treinrit dient te maken, en waarheen. 😆

Theo
4 jaren geleden

Ik heb ook geen geschikte telefoon om de app te draaien. Het is vervelend dat je je overal voor moet aanmelden. Dat haalt de spontaniteit er behoorlijk uit. En wat kan de NS met deze aanmeldingen? Volgens mij niks, want als er veel aanmeldingen zijn, staat er dan een extra lange trein ineens klaar? Nee, de te late reiziger gaat niet meer mee… Da’s pas service. Ook bij wel voorspelbare reizigerstoeloop (concerten, koningsdag e.d.) weet NS niet genoeg treinstellen in te zetten.Gelukkig heb ik nog een goede auto…

Nieuwwester
4 jaren geleden

Het ‘aanmeldsysteem’ werkt pas als NS reizigers korting verleent en/of extra service levert.
Maar dit zie ik nog niet zo snel bij dit bedrijf gebeuren. De kortingskaart wordt binnenkort zelfs uitgehold…

.
4 jaren geleden
Antwoord aan  Nieuwwester

de kortingskaart is altijd al een sigaar uit eigen doos geweest.Door die hoge prijs is het geen korting meer, maar vooruitbetalen. Vergelijk het met vele andere Europese landen waar iedereen ZONDER kortingskaart enkele uren voor vertrek zelfs nog afgeprijsde tarieven kunt bemachtigen. En niet alleen in Europa natuurlijk, ook in Taiwan, Japan, Canada weet ik dat het daar mogelijk is. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen het maar prima vindt dat die -kuch- kortingskaart waar je niet meer tussen vier uur en half zeven op mag reizen, straks verplicht zestig euro gaat kosten en omgezet gaat worden naar een flex-abonnement. Wat heet dat, gebakken lucht verkopen. En het dan raar vinden dat ik die schijnkortingskaart beëindig. De NS waren de laatste twintig jaar al overbodig voor me, en als de huidige situatie zich blijft voortzetten heb ik ze niet meer nodig.

Frans Eekhout
4 jaren geleden

Als ik met mijn dalurenkaart bij NS een ritje gemaakt heb krijg ik de laatste tijd prompt een e-mail met de vraag wat ik van de treinreis vond en of ik tips had, was het K of K… reis geweest.
Met Arriva heb ik daar tot nu toe geen last van ook al heb ik daar een bus/trein voordeel abo.
Wat mij erg hekelt is de welles/nietes aanmelding, noem het “semi-verplichting”, het moet nu niet maar wordt toch (sterk) aanbevolen.
Nadelen van dit systeem is :
1) Vrijheid van reizen, met alweer meer beperkingen naast de dal- spits criteria.
2) Spontaniteit is eruit, terecht opgemerkt door velen.
3) Niet smartphone bezitters zoals ondergetekende hebben het nakijken naar.
4) Bij vertraging van voor- en natransport bus, tram of metro en dito missen van de opgegeven treinaansluiting kan men in de problemen komen, moet men weer opnieuw aanmelden enz.
5) Veel stations hebben geen bemande loketten of informatie stands meer en kan men de vooraanmelding nergens meer veranderen als je geen smartphone heb.
6) Geldt deze idiote NS oproep ook voor regionale vervoerders en wat als die een vertraging hebben en je je NS aansluiting mist.
7) Door dit systeem wordt een reis juist reisonvriendelijker, stress gevoeliger en vooral onhandelbaarder dan zonder aanmelding terwijl het nu vaak mega rustig is in de trein valt mij op. NS bedenkt een oplossing om de drukte te vermijden of te spreiden, maar frequente reizigers weten al lang waar de rustige plekken zijn of wanneer men wel of niet moet of kan reizen en daar heb je echt geen vooraanmeldigings systeem voor nodig, kortom een k.. idee.
8) HET MOET NOOIT OF TE NIMMER EEN VERPLICHTING WORDEN, MAAR SLECHTS EEN – ADVIES – ZONDER SANCTIES BOETES E.D. VOOR MENSEN DIE ZICH NIET VOORAF HEBBEN AANGEMELD. Door de vele regeltjes ziet men nu al bijna niet meer door de bomen het bos niet als men met het OV wilt gaan reizen en dan dit weer, bedenk iets beter…

Bert sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  Frans Eekhout

@Frans Eekhout.
Per 1 april op de markt: de gele NS-Smartphone. Volkomen voor de bezitter voorgeprogrammeerd. De bezitter hoeft niets te doen: alleen het apparaat opladen. Je kunt er ook alles voor je treinreis mee doen: saldo opladen, in en uitchecken. Staat keurig ingesteld. De poortjes herkennen het onmiddellijk. Werkt alleen niet bij Arriva.

johan II
4 jaren geleden

Bezigheidstherapie

Complexiteiten, tegenstrijdigheden en overbodige inspanningen ontwerpen, voor klanten en eigen werknemers die nog meer boekie zoek en afgestompt raken.

Het is zand in de ogen strooien + zand in de raderen strooien.

Incompetent NS-hoofdkantoor is hier al 30 jaar voobeeldig competent in.

Bert sitters
4 jaren geleden
Antwoord aan  johan II

Mevrouw A wil rustig reizen. Via de sociale media roept zij massaal haar omvangrijke vriendenschare op om zich aan te melden voor haar trein, zonder ook maar de intentie om daadwerkelijk te reizen.
Andere passagiers worden hierdoor afgeschrikt en gaan kiezen voor een trein eerder of later.
Mevrouw A zit prinsesheerlijk in haar rustige trein.

Bert sitters
4 jaren geleden

Wordt NS ook zo flexibel dat als vooraf blijkt dat er een enorme belangstelling is voor een bepaalde trein er een extra stel wordt aangekoppeld.