Rover: reizigers in Limburg de klos vanwege tegenvallende inkomsten

klok 21 nov 2012 14:59

De regionale afdeling Limburg van Rover luidt de noodklok over de tariefsveranderingen die Veolia wil doorvoeren. Veolia wil de tarieven per 2013 verhogen omdat de reizigersinkomsten door de invoering van de OV-chipkaart tegen vallen. De provincie heeft de vervoerder al toestemming gegeven om de tarieven te mogen aanpassen. Rover Limburg is woedend en is een petitie gestart.

Per 2013 krijgen reizigers in Limburg geen gratis dalurenkorting meer, maar alleen tegen betaling van € 17,50. Daarnaast kunnen kortingen vanaf dan niet meer gestapeld worden en wordt er in de avondspits geen dalurenkorting meer gegeven. De tariefswijzigingen zijn nodig vanwege tegenvallende reizigersinkomsten. 

Geen marge
Volgens Renee de Beer van Veolia zijn de wijzigingen nodig. "Reizigers zijn in Limburg met de komst van de OV-chipkaart minder gaan betalen. Bij de strippenkaart leverde een ritje ons gemiddeld 1,63 euro op. Dat is nu 1,38 euro. Daardoor missen we nu maandelijks ruim een ton aan inkomsten. Die marge hebben wij niet."

Onwenselijke effecten
De lagere inkomsten kunnen worden verklaard doordat reizigers gemiddeld niet 9 maar 7 kilometer reizen. "In het verleden werd er uitgegaan van een ritafstand van 9 kilometer, maar die afstand blijkt twee kilometer korter te zijn. Daardoor hebben we nu minder inkomsten" stelt De Beer. Vervolgens: "We hebben bij de invoering met de provincie afgesproken dat als er onwenselijke effecten zouden optreden als deze, dat die opgelost zouden worden." 

Leeftijdskorting
Door de nieuwe tarieven gaan met name ouderen en kinderen meer betalen, omdat zij kortingen niet meer kunnen stapelen. Aanvankelijk was het plan om ook de leeftijdskorting in de trein zou verdwjnen, maar dat plan is nu van tafel. Te allen tijde kunnen reizigers bij Veolia ouder dan 65 en jonger dan 12 aanspraak blijven maken op leeftijdskorting. 

Reisgedrag
De hoogte van de prijsverhoging is afhankelijk van het reisgedrag. Een reiziger die veel met de trein reist krijgt te maken met een hogere prijsverhoging dan een reiziger die veel met de bus reist, stelt Rover Limburg. 

Landelijke indexering
Reizigersvereniging Rover wijst er verder op dat de kilometertarieven van Limburg al tot de hoogste tarieven van Nederland behoren. Veolia zegt in een reactie dat dit ook al bij de strippenkaart zo was. "Dat kwam doordat de zones in Limburg kleiner waren dan elders in Nederland. Daar kunnen wij niets aan doen" aldus de Beer. Het kilometertarief zal overigens in 2013 ook nog hoger worden, maar dat zal gelijk zijn aan de landelijke indexering.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.