fbpx
Foto: Stefan Verkerk Fotografie

Rover wil ‘exit-strategie’ voor openbaar vervoer

klok 28 mei 2020 9:49

Rover wil dat er snel een exit-strategie komt waarmee het openbaar vervoer de komende tijd weer stapsgewijs terug kan keren naar een normale situatie. De reizigersvereniging vraagt in een brief aan de Tweede Kamer om de OV-reiziger perspectief te bieden.

Verstoken van openbaar vervoer

Vanaf 2 juni gaat het openbaar vervoer weer volgens de normale dienstregeling rijden, maar met veel beperkingen. Omdat voertuigen voor de helft of minder gevuld mogen worden, worden reizigers nog steeds opgeroepen het OV alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken. Samenreiskorting mag niet worden gebruikt en de fiets blijft niet welkom in de trein. Omdat buurtbussen nog niet gaan rijden, blijven hele gebieden verstoken van openbaar vervoer, aldus Rover.

“Terwijl Nederland langzaam weer in beweging komt, blijft de OV-reiziger stilstaan. Ook deze mensen hebben een stip op de horizon nodig”, schrijft Rover-directeur Freek Bos aan de Tweede Kamer. Rover wil dat het Ministerie met criteria komt om versoepelingen in het OV mogelijk te maken.

Inzetten touringcars

Rover pleit voor extra capaciteit in het OV om zoveel mogelijk mensen te kunnen vervoeren, bijvoorbeeld door de inzet van touringcars. Hiervoor is ook financiële steun aan de OV-sector nodig. Omdat deze steun niet loskomt, ziet Rover dat de OV-sector vooral vasthoudt aan het weghouden van reizigers. “Regionale overheden, vervoerders en OV-reizigers worden belemmerd in het vinden van oplossingen door onvoldoende regie, tempo en slagkracht van de rijksoverheid”, schrijft Rover.

Treinreiziger.nl stelde gisteren al dat er meer ruimte moet komen voor niet-essentiële reizen. Ook uit onderzoek van Nieuwsuur blijkt dat een kleine meerderheid wil dat reizigers weer vrij kunnen reizen.

60 gedachten over “Rover wil ‘exit-strategie’ voor openbaar vervoer”

  1. Wouter G. schreef:

    Stel als eerste eis dat er een maximaal toegestane reisduur vanaf het basisstation van een reiziger komt. Bijvoorbeeld door een instelling in de OV-chipkaart als/of via een e-ticket. Iemand uit Limburg die naar Zandvoort wil, is ongeschikt voor als zij/hij aan het strand klachten krijgt. Maar iemand die bijvoorbeeld van Fryslân naar Zwolle wil, dat zou net moeten kunnen.

    Ook moeten alle treinen waar mogelijk in spitssamenstelling rijden, wat de capaciteit voor een trein moet verbeteren, vooral bij de regionale vervoerders.

    1. Willem schreef:

      Hoe kom je erop? Dit is toch niet serieus.

      1. M1009 schreef:

        Ik denk dat hij nooit met de trein gaat. Reistijden lopen al heel snel op als je vanuit een kleinere stad of dorp moet vertrekken (sprinters), dus dat is niet haalbaar

    2. Hans Kleerhanger schreef:

      Dat is niet te doen. Ik studeer bijvoorbeeld in Enschede, maar woon in net zuiden van Brabant. 3 uur reizen dus. Als ik dan weer naar Enschede moet haal ik dat nooit binnen de tijd

  2. Wim Lubbers schreef:

    Begin nu eens met de weekenden. Dan is het aantal reizigers met vitale beroepen nagenoeg nihil. En ga dan geen treinen inkorten, zoals in de oude situatie (lijkt al weer eeuwen geleden).

    1. Rene schreef:

      Klopt Wim,
      Laatst moest ik op Zaterdagavond in Rotterdam zijn.(vanuit Hoorn)
      Het Maximale aantal reizigers in de coupe was 4.

    2. Annemiek schreef:

      Juist in de vitale sectoren zie je veel banen die continu doorgaan. Of denk je soms dat in de zorg en de voedingsindustrie stilstaan buiten kantooruren? Juist reizigers in de niet vitale sectoren reizen in de spits.

  3. Simon schreef:

    Vreemd, dat in het openbaar vervoer de klanten om verlichting van de maatregelen moeten vragen terwijl in andere sectoren de ondernemingen daarom vragen.
    Is het openbaar vervoer eigenlijk wel geïnteresseerd in haar reizigers?

    1. Tim H schreef:

      In het OV worden de kosten gewoon doorbetaald door de overheid dus is er geen enkel animo om weer aan de bak te gaan.

    2. Annemiek schreef:

      In het openbaar vervoer moeten veel reizigers blijkbaar tegen zichzelf in bescherming worden genomen. Er zijn nog steeds idioten die niet doorhebben dat de trein een enorme potentiële bron van besmetting is en dat het daarom niet handig is om daar voor de lol in te gaan zitten.

      1. Simon schreef:

        Maar als het openbaar vervoer met 1,5 meter afstand en mondkapjes nog steeds een enorme bron van besmetting is kunnen we er toch net zo goed mee stoppen? Ik zou denken dat het met deze maatregelen wel toegankelijker zou worden voor minder kwetsbare groepen zoals studenten.

      2. Karel Geerts schreef:

        Nederland is het enige land in de wereld met een beperking in het OV tot 40% capaciteit. Hebben wij een ander virus dan de rest van de wereld?

  4. Anoniem schreef:

    Heel krom is dit. Ik mag niet in het OV ondanks dat ik afhankelijk ben van trein en bus. Ik kan namelijk al maanden mijn kinderen en kleinkinderen niet bezoeken. Maar over een paar weken wel hutje mutje in het vliegtuig naar de zon. Open het OV voor iedereen buiten de spits moet dat kunnen. Mijn kleindochter van 16 gaat studeren in Eindhoven en moet met de trein zoals het er nu naar uitziet mag ze tussen 11 en 15 uur reizen onmogelijk!

    1. Max schreef:

      Reizen is in principe een basisrecht en neemt de NS niet van u af. Hetzelfde geldt voor het hoger onderwijs, haar uren worden aangeboden in aangegeven tijdsloten. Hoelaat zij reist naar de instelling maakt niets uit. NS kan niet mensen gaan beboeten, omdat zij niet essentieel reizen.

  5. Joost2 schreef:

    Er valt natuurlijk weinig perspectief te bieden, als er geen perspectief is. Mensen hadden in 1941 ook graag geweten of de oorlog zou eindigen in 1943, 1945 of 1960, maar dat weet je nu eenmaal niet. Er is nog te veel onduidelijk over de risico’s die bijvoorbeeld airconditioning in de trein heeft en daarnaast is het natuurlijk heel moeilijk om bij een onverwachtse uitbraak het virus weer in te dammen als iedereen volop aan het reizen is.

    Daarnaast is de oproep in de reacties hierboven om treinen zoveel mogelijk op volle lengte te laten rijden (ook in de daluren) vrij kort door de bocht. Een trein heeft nu eenmaal onderhoud nodig van tijd tot tijd.

    1. Simon schreef:

      Ik weet niet of er geen perspectief is.
      Waarom zouden gezinnen niet gezamenlijk kunnen reizen? Waarom mag die fiets niet mee? Waarom zouden reizigers die van het ov afhankelijk zijn zich niet via een bepaald protocol kunnen melden voor een reis? Denk aan geen koorts, negatief getest, antistoffen aanwezig.
      Waarom kunnen we onze handen niet wassen op het perron? Volgens mij hebben de grotere stations nog steeds waterleidingen lopen tussen de sporen (witte klepjes in het voetpad).

      1. Joost2 schreef:

        Door te reizen kan het virus ruimtelijk verspreid worden, wat het virus lastig controleerbaar wordt. Voorlopig is het dus het devies om niet te veel te reizen. Handen wassen is een maatregel die wel helpt, maar geen wonderen doet. Een negatieve test is een momentopname en daarom niet bruikbaar. Die is de volgende dag al vrijwel niets meer waard. En het aantal mensen meg antistoffen is nog altijd zeer gering als we de onderzoeken mogen geloven. Dus er is inderdaad nog weinig perspectief voor verantwoord reizen met het ov. Het is niet anders.

        1. Frans schreef:

          Binnen steden,supermarkten,ikea druk treinen vol naar Zandvoort allemaal al weken aan de gang en de ziekenhuis cijfers blijven goed .
          waarom daarom die rare regels van af 1 juni in het openbaar vervoer?

        2. De angst regeert schreef:

          Ja, dat vraag ik me ook de hele tijd af. Het ov wordt systematisch kapotgemaakt en op deze site doet men over het algemeen alsof er niets aan de hand is en alle reizigers spontaan weer in de trein of bus springen zodra Rutte zegt dat het mag. Dat is echt extreem naïef; deze imagoschade komt het ov niet meer te boven. Toen ik het woord ‘exit-strategie’ las, dacht ik dan ook meteen dat ROVER doelde op een strategie om het ov gecontroleerd op te heffen en te vervangen door zelfrijdende auto’s, waarvan de doorontwikkeling nu een gigantische impuls heeft gekregen. Ik heb de afgelopen weken diverse keren met de trein gereisd, ook in de spits (ja ja, zogenaamd vitaal beroep), en overal kon je een kanon afschieten zonder iemand te raken, zo leeg was het. In de sprinter Hoorn-Leiden via Schiphol zaten letterlijk drie mensen, om zeven uur ‘s avonds. Station Schiphol was compleet uitgestorven. Geen instappers, geen uitstappers, niemand op het perron. De ‘gezelligheid’ van het treinreizen is ook weg. Dit is echt de nekslag voor het (niet-stedelijke) ov.

  6. Tonny Schonewille schreef:

    De opmerkintg over een maximale afstand is wel heel erg randstad-gericht. Ik woon in Limburg, mijn familie woont in het noorden van het land. Mijn leven behelst nu eenmaal langere afstanden. Als dat veilig kan zal ik die reizen ook gewoon gaan maken.

    1. M1009 schreef:

      Helaas zijn er nog veel van mening dat we niet mogen reizen als dat niet voor werk is. Deze mensen hebben waarschijnlijk wél een auto ter beschikking, in tegenstelling tot veel mensen die dus als enige vervoer de trein hebben. Ik ben het ermee eens dat als je anders kan, je de trein niet hoeft te pakken (maar dit kan je niet verbieden). Fiets is ook een mooie optie voor afstanden tot 10 km (mits het lichamelijk haalbaar is uiteraard).

      Je kan mensen zonder auto niet op laten sluiten, dat is zwaar lullig. Ook die mensen hebben recht om eropuit te gaan (wel met gepaste afstand, zo veel mogelijk buiten de spits, op minder drukke tijden)

      1. Anoniem schreef:

        Nou, langzamer hand hebben we nergens meer recht op.

        1. Wolkje schreef:

          Waar is onze vrijheid…… Relatief sterven er zoooo weinig aan dit virus in vergelijking aan honger idee jaar 800 miljoen dat zijn even andere getallen dan een paar honderdduizend… Daar doen we niet veel aan WHO…. Ver weg he v de westerse wereld. 99.96% is niet ziek sterft niet!!!!!!!

  7. P.Heesakkers schreef:

    Conclusie: Je bent enorm het haasje als je van het O.V. in haar algemeenheid afhankelijk bent. Zo wordt autogebruik en bezit aangemoedigd. Terug bij af dus. Zelf ben ik afhankelijk van het O.V.

  8. Bert schreef:

    Discussie over reserveren rit/reis zou ik ook willen meenemen bij een strategie hoe optimaal OV regelen voor reiziger en OV-sector. Als OV niet gebruikt kan worden wordt op termijn de service vermindert en kunnen de reizigers op termijn verwachten dat zij nog minder kunnen reizen met OV.

  9. Anoniem schreef:

    Ik lees net dat meerdere huishouden in een vakantiehuis mogen. Hoe rijmt dit met de regels in het OV??

    1. Ricardo schreef:

      Simpel, dan maken mensen zelf de keuze met wie ze in het vakantiehuis gaan en of ze dat risico willen lopen. Ook nagaan met wie er contact was is dan een stuk makkelijker dan random personen in het OV.

  10. Anoniem schreef:

    Mijn zoon en ik zijn afhankelijk van het openbaar vervoer. We hebben allebei geen rijbewijs. Daarbij is mijn zoon licht verstandelijk gehandicapt.
    Onze uitjes met de trein zijn voor ons noodzakelijk vooral in de zomer. En ik vin ook dat er meer ruimte moet zijn voor niet vitale functies. Anders komen we de hele zomer nergens. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

  11. Fleur schreef:

    Mijn zoon en ik zijn afhankelijk van het openbaar vervoer. We hebben allebei geen rijbewijs. Daarbij is mijn zoon licht verstandelijk gehandicapt.
    Onze uitjes met de trein zijn voor ons noodzakelijk vooral in de zomer. En ik vin ook dat er meer ruimte moet zijn voor niet vitale functies. Anders komen we de hele zomer nergens. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

    1. Ricardo schreef:

      Misschien een botte vraag, maar is er in de omgeving niets leuks te beleven? Wandelen in de natuur, fietsen naar het museum, moet het per se met het OV?

      1. Bert Sitters schreef:

        @Ricardo, mag er ook een beetje vrijheid zijn en niet van jij woont daar en moet naar dat plantsoen en dan museum.

      2. Bert Sitters schreef:

        @Ricardo, mag er ook een beetje vrijheid zijn en niet van jij woont daar en dan moet je naar dat plantsoen en dan museum.

  12. Kees Toxopeüs schreef:

    Volgens mij kan je als openbaar vervoer niet volhouden dat dit alleen voorbehouden is voor noodzakelijk reizen, terwijl de rest van de samenleving weer op gang komt. Bijvoorbeeld door het (beperkt) openen gaan van horeca-gelegenheden, museau, attractieparken, e.d.. Daar moet het vervoer op inspelen met een actief plan. Helaas zitten de vervoerders nu in de wachtstand. Wees zelf creatief!

  13. Bert schreef:

    Wat ik mis in veel reacties over de (on)mogelijkheden en noodzaak van reizen met OV creatief en opbouwend meedenken aan oplossingen hoe OV zo optimaal veilig mogelijk te gebruiken.
    Ik denk dat veel reizigers die afhankelijk zijn van OV heel graag OV willen gebruiken en dat veel vervoerders heel graag OV inzetten zo dat dit optimaal veilig wordt gebruikt!
    Kunnen we ook op deze site een SMART discussie starten hoe het OV zo in te richten dat dit ook als alternatief kan worden uitgevoerd??

  14. Eduard de Jong schreef:

    Persbericht uit Vlaanderen:
    Mondmaskers zullen niet langer verplicht zijn voor leerlingen en leerkrachten in het secundair onderwijs. Ze blijven wél sterk aanbevolen.

    De versoepeling werd woensdagavond gecommuniceerd door premier Sophie Wilmès (MR) na afloop van het Overlegcomité, waar de federale regering, de gewest­regeringen en de exit-experts aanwezig zijn. In het persbericht stond: ‘Leerlingen en personeel wordt sterk aangeraden een masker te dragen’. Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) bevestigde dit na afloop. ‘In het secundair onderwijs wordt naast personeelsleden ook leerlingen sterk aanbevolen om een mondmasker te dragen.’
    De verplichting tot het dragen van een gezichtsmaker is in Vlaanderen als eerste stap voor leerlingen en leerkrachten afgeschaft en vervangen door een aanbeveling.
    Wanneer volgt Nederland en komt er een eind aan de notoire onzin van het gezichtsmasker?

    1. Juriaan schreef:

      In vrijwel de hele wereldzijn mondkapjes in het OV verplicht.

  15. Lea schreef:

    Eigenlijk wel heel erg dat je hier bijna als een crimimeel word gezien als je keer een dagje voor je zelf met OV weg moet wilt gaat omdat je geen auto hebt. En dan inderdaad wat iemand hier boven al opperde ze willen wel zo snel mogelijk met zijn allen in een vliegtuig naar de zon. Je weet niet wat je mee terug neemt. Laat ons gewoon normaal reizen door Nederland hier weten in grote lijnen waar we aan toezijn. En niet die stomme 1,5 meter regel.

    1. Ricardo schreef:

      Verschil is wel dat het overgrote deel van de mensen in dat vliegtuig zelf de keuze hebben om in dat vliegtuig te zitten en er daar waarschijnlijk ook beperkingen zullen gaan gelden, terwijl in het OV een groter deel er in moet zitten voor noodzakelijke reizen. Ik kan vrijwillig dat vliegtuig instappen en daarmee de bijbehorende risico’s accepteren, maar als ik voor mijn werk met het OV reis, loop ik dus het risico dat ik met mensen in contact kom die zich niet aan die “stomme” regels houden en verspreiding kunnen bevorderen.

      En die “stomme 1,5 meter regel” is noodzakelijk om de verspreiding van het virus zoveel mogelijk te beperken.

    2. Anoniem schreef:

      Kom naar Den Haag en een wereld vol aardige chauffeurs gaat voor je open 😉

      HTM moet eigenlijk wel maar de chauffeurs en trambestuurders hebben schijt aan de directie

      ;P

  16. Rudy schreef:

    Rogier van Boxtel heeft de beste public relations zet gedaan. Het is net als op de kermis, geef alle kinderen een stuurtje en ze denken dat ze zelf sturen kunnen. Mondkapjes helpen een beetje, maar geven vooral een gevoel van veiligheid. De reiziger heeft het gevoel dat hij zijn eigen veiligheid onder controle heeft. Rogier van Boxtel heeft de reizigers het gevoel van veiligheid gegeven zonder dat hij de oorzaken met dure maatregelen hoeft aan te pakken.

    Recent Duits onderzoek heeft aangetoond dat super-spreaders de belangrijkste transmissie oorzaak zijn. Slechts 10% van de patiënten zijn verantwoordelijk voor 80% van de verspreiding. Steeds weer is de oorzaak een gesloten ruimte, veel mensen en slechte ventilatie. Afstand is in een gesloten ruimte betrekkelijk irrelevant.

    Steeds meer richt de aandacht zich op de ventilatiesystemen, of liever het gebrek aan voldoende ventilatie. Super-spreading hangt nauw samen met de inrichting van de ventilatiesystemen. Maak het OV veilig en zorg voor goede ventilatie.

    De stations, afgezien van tunnels en wachtruimtes, zijn vrijwel geheel inherent veilig omdat ze in de buitenlucht liggen. In de literatuur is wereldwijd tot nog toe slechts één geval van besmetting in de buitenlucht bekend.

  17. Annemiek schreef:

    We zullen het volgende week allemaal wel zien. Als al die sneue bejaarden weer gelijktijdig op pad gaan, omdat ze vinden dat ze daar recht op hebben met hun keuzedagen. Dat er een dodelijk virus rondwaart dat vrijwel uitsluiten bejaarden treft, waarbij het risico op besmetting in het openbaar vervoer erg groot is, is ondergeschikt aan de waarde van een keuzedag (EUR 3,75). Er zullen bejaarden dood gaan, doordat ze weer met de trein gaan reizen. Dat probeert NS te voorkomen, maar als je de reacties hier zo leest, interesseert dat vrijwel niemand wat. Als je als bejaarde het virus oploopt in een trein en daardoor op de IC belandt of zelfs sterft, heb je dat te danken aan je eigen achterlijkheid.

    1. Pierre schreef:

      Een beetje kort door de bocht Annemiek ik denk dat we allemaal mensen zijn met plichten en rechten dus geen “groepen” in hokjes gaan zetten.

    2. Willem schreef:

      Beste Annemiek. Dat dodelijke virus treft iedereen, dus niet “vrijwel uitsluitend bejaarden”. Zou je toch maar eens beter in moeten verdiepen voordat je zulke dingen roept en denkt. En verder: die “sneue bejaarden” (hoe oud ben je eigenlijk?) waar je over schrijft worden nu al opgeborgen door al die verstandige “niet sneue bejaarden”, die vinden dat het beter is voor die “sneue bejaarden” dat ze niet besmet kunnen worden door al die andere “niet sneue personen”. Tot nu toe is aan deze “sneue bejaarden” zelf nog nooit iets gevraagd. Natuurlijk gaan volgende week niet alle “sneue bejaarden” en masse op stap. En als een enkele “sneue bejaarde” wel per trein gaat, dan is dat zijn of haar eigen welbewuste keuze. Doorgaans zijn “sneue bejaarden” namelijk heel goed in staat om zelf hun eigen keuzes te maken en stellen misplaatste betutteling door “onnozele ganzen” niet op prijs. Verdiep je eerst eens in wat die “sneue bejaarden” willen voordat jij ze hier ongevraagd gaat beschermen tegen iets waar ze misschien helemaal geen probleem mee hebben. Als je anderen wilt beschermen, is het advies is zo simpel: Zolang je maar anderhalve meter afstand houdt en je handen goed wast, zorg je er in iedder geval voor dat niemand – “dus ook die “sneue bejaarde” niet – door jou wordt besmet. Houdt jij je niet aan dat advies en een “sneue bejaarde” of wie dan ook, zou daardoor onverhoopt besmet raken, dan is dat jou aan te rekenen en niet die “sneue bejaarde”.

      1. Annemiek schreef:

        Ja, het treft iedereen, maar ouderen veel harder dan jongeren. Treft het een studentenflat, dan zullen velen niet eens klachten hebben. Treft het een verzorgingshuis, dan draaien de uitvaartondernemers overuren. Letterlijk 99% van de doden is ouder dan 55. Niet de stereotype wintersporters en carnavalsvierders (die als bron van de verspreiding genoemd worden) zijn slachtoffer, maar de ouderen die zij hebben aangestoken. Het is dus volkomen terecht dat NS reizen voor de lol niet afraadt. Als oudere moet je op dit moment alleen in de trein gaan zitten als je graag dood wilt. Niet omdat je denkt dat je er recht op hebt.

        1. Janneke 1 schreef:

          Annemiek, dat kan allemaal best zo zijn, maar waarom moet je altijd zo neerbuigend over oudere mensen doen?(trouwens, ben je vanaf 55 jaar al een bejaarde?) Ik lees je reacties vaak genoeg en merk daaruit dat je grote woordenschat hebt en verbaal sterk bent, dus waarom dan altijd mensen afkraken?

        2. Willem schreef:

          Beste Annemiek: De essentie van mijn verhaal ontgaat je helemaal. Dat komt ervan als je denkt dat bejaarden “sneu” zijn. Succes met je toekomst.

  18. Erika schreef:

    Beste mensen, als je wel een rijbewijs hebt, kijk dan eens naar MyWheels.nl

  19. Frank schreef:

    Rover leeft met veel anderen kennelijk niet op deze planeet. Het virus is nog lang niet weg en verspreidt zich vooral in besloten ruimtes zoals het OV. Ik ben een intensieve gebruiker van het openbaar vervoer, maar doe dat voorlopig niet, veel te gevaarlijk. Ik denk dat er gigantische investeringen nodig zijn om treinen, trams en bussen veilig in te richten.

    1. Tim schreef:

      Gigantische investeringen? Er zijn nu al miljarden verliezen. Als je dit echt wil kun je het OV beter gelijk opheffen.

  20. Harrie schreef:

    Ik begrijp er niks van. Het vliegverkeer is ook opgestart en die dingen zitten nokkievol! Hoe hypocriet om dan die maatregelen voor het binnenlands OV op te leggen!

    1. Brabo schreef:

      In het vliegtuig wordt strikt gecontroleerd op mondkapjes. In het OV niet.

    2. Maurice schreef:

      Als je dit soort extreme beperkingen voor langere tijd wil kun je het OV beter opdoeken. Op deze manier heeft het OV geen toekomst meer en kan de overheid de vele miljarden om de financiële verliezen af te denken beter aan nuttiger zaken besteden.

  21. Laurens Smid schreef:

    Met verbazing lees ik dat zowel Frank als Annemiek beweren dat de trein een vorm van besmetting is van het virus waar baseren zij dat op volgens mijn zijn jullie geen virologen ik heb nog geen enkele viroloog gehoord die beweert dat de trein een vorm van besmetting is.
    En dat is ook niet zo want het trein gebruik neemt toe maar het aantal mensen dat op de ic komt neemt af en ook het aan tal mensen dat daar aan overlijdt neemt af hoe zo een vorm van besmetting.
    En in het vliegtuig zit hutje op mutje en alleen Nederland worden de reiziger uit de trein gejaagd maar in de overige landen in Europa niet.
    En de toeristische stoomtreinen gaan ook weer rijden dus als er een gevaar op besmetting is dan gaan die verenigingen echt niet rijden maar we moeten eens ophouden met paniek zaaien.
    Want carnaval en wintersport waren echt wel de grootste bron van het virus niets voor niets was in Noord-Brabant de meeste gevallen van dit virus in tegen stelling tot de rest van het land.

    1. Annemiek schreef:

      Je moet beter leren lezen. Ik noem de trein geen bron van besmetting, maar een potentiële bron van besmetting. Zoals is iedere afgesloten ruimte waarin mensen dicht op elkaar zitten. Het effect van de recente toename van vervoer per trein kan nog helemaal niet zichtbaar zijn in de cijfers van het RIVM, omdat mensen niet direct ziekteverschijnselen vertonen. Het effect van verlichting van de maatregelen is absoluut niet direct zichtbaar. Dat is waarom virologen ook steeds blijven waarschuwen. Die vertrouw ik overigens meer dan de figuren die een toeristische stoomtrein exploiteren.

      Ik heb ook niet gezegd dat carnaval en wintersport niet de grootste bron van besmetting waren. Ik heb gezegd dat de stereotype wintersporters en carnavalvierders niet degenen zijn die aan de ziekte zijn overleden, maar de ouderen die door hen zijn aangestoken. Verreweg de meeste mensen die aan het virus zijn overleden, waren tussen de 70 en 94 jaar oud. Een verstandige oudere blijft nog een poosje thuis.

  22. anoniem schreef:

    De trein is absoluut geen bron van een zogenaamde besmetting. Ik krijg steeds meer t gevoel dat we worden voorgelogen met een niet bestaand virus. Ebola en Malaria zijn pas gevaarlijk. En ouderen gaan veel vaker dood door echte gewone griep en hittegolven. T zijn ongezonde afwijkingen in cellen [ exosomen ] die dan door de testen als covid-19 worden gelezen.

  23. Catharina 56 schreef:

    Het enige dat ik me nu af vraag is het volgende : wie bepaalt het tijdstip dat er weer gereisd kan / mag worden zonder mondkapje en 1,5 meter afstand .

  24. anoniem schreef:

    Zal nooit meer worden teruggedraaid. Tenzij er een ommekeer komt en mensen echt wakker worden en t goede van het kwade wint.
    In Amerika is er nu een burgeroorlog ontketend en degene die dat veroorzaakt hebben lachen in hun vuisten helaas.

  25. Laurens Smid schreef:

    Er zijn namelijk wel wintersporters aan dit virus overleden overleden het AD heeft daar zelf een artikel aan gewijd want een groep vrienden waren op vakantie in Tirol en daar heerste het virus al.
    En wie beweert dat er geen carnaval vierdes daar aan zijn overleden? want Noord-Brabant was wel het besmettingshaard van het gehele land.
    Het zijn niet alleen ouderen die aan dit virus zijn overleden helaas zijn er ook mensen van middelbare leeftijd aan dit virus overleden.

    1. Annemiek schreef:

      Ik heb beweerd dat het niet de stereotype wintersporters en carnavalsvierders zijn die massaal aan het coronavirus zijn overleden, maar degenen die door hen zijn aangestoken. Er zullen heus her en der wat wintersporters overleden zijn, maar in aantal staan die in het niet bij de ouderen. De openbaar toegankelijke cijfers liegen niet. Er zijn in Nederland 53 doden onder de 50 te betreuren. Daar staan 5919 doden boven de 50 tegenover. Ongeveer 0,9% van de doden is dus onder de 50. De leeftijdscategorie 85-89 is het zwaarst getroffen met 1343 doden. En als ik me niet vergis zijn dat niet de stereotype personen die lekker los gaan tijdens de après-ski of tijdens de carnaval.

  26. anoniem schreef:

    Die verhalen in AD en andere media worden opgepomp en verdraaid om angst te zaaiën onder de bevolking. De hele wereldbevolking loopt regelrecht in een val.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.