SBB en DB streven naar 25 procent marktaandeel op internationale verbindingen

De Duitse (DB) en Zwitserse spoorwegen (SBB) willen dat de internationale trein tussen Zwitserland en Duitsland  een marktaandeel krijgt van 25 procent. Op dit moment wordt de trein in 15 procent van alle reizen van Duitsland naar Zwitserland gebruikt. Van Zwitserland naar Duitsland is het aandeel van de trein al 23 procent. Dat meldt de SBB aan Treinreiziger.nl.

"Duitsers weten duidelijk nog minder vaak de internationale trein te vinden dan Zwitsers", concludeert SBB-woordvoerder Stephan Wehrle. Dat is niet verwonderlijk, want Zwitsers gebruiken in het algemeen vaker de trein dan Duitsers. Met infrastructurele verbeteringen moeten in de toekomst meer reizigers de internationale trein weten te vinden. De SBB en DB hopen tussen 2020 en 2025 de doelstelling waargemaakt te hebben.

Kortere reistijden
Reizigers hebben tegen die tijd kortere reistijden. Zo moet de reistijd Zürich – München op termijn verkort worden van 4 uur en 10 minuten naar 3 uur en 30 minuten. Door de Gotthardbasistunnel (2017) en de Ceneribasistunnel (2019) gaat de reistijd naar bestemmingen als Lugano en Bellinzona afnemen. Daardoor zijn vakantiereizigers tussen Stuttgart en Lugano vanaf 2019 nog maar 5 uur onderweg (nu 5 uur en 50 minuten). Op de lange termijn moet ook de reistijd Frankfurt – Basel met dertig minuten verkort worden.

Internationale verbindingen
Op dit moment rijden er dagelijks 35 internationale langeafstandstreinen tussen Zwitserland en Duitsland. In 2011 vervoerden deze treinen 4,8 miljoen reizigers; ruim 13.000 reizigers per dag. Vooral richting Frankfurt rijden de meeste internationale treinen: 24 per dag. Tussen Stuttgart en Zürich rijden 7 treinen, tussen München en Zürich 4 treinen. Ook de EuroCity´s Hamburg – Bremen – Keulen – Basel – Chur wisten in 2011 meer reizigers te trekken (+3%). In de toekomst zal het aanbod waarschijnlijk verder toenemen.

Nederland en België
Tussen Zwitserland en Nederland en tussen Zwitserland en België zijn er geen ambities. Tussen Brussel en Zwitserland werd het aantal treinen in 2011 verminderd van 3 naar 2. Tussen Nederland en Zwitserland reden tot tien jaar terug twee EuroCity´s (één via Basel naar Interlaken en één via Basel naar Chur), die zijn nu vervangen door één ICE Amsterdam – Basel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.