SBB Re 450
18 mei 2010 16:56
De Re 450 is een locomotief van de Zwitserse Spoorwegen (SBB), welke wordt ingezet op de S-Bahn van Zürich. De Re460 rijdt in combinatie met dubbeldeksrijtuigen. In totaal zijn er 113 van deze machines, en kunnen de loc´s een snelheid halen van 130 kilometer per uur.
Tussen 1989 en 1996 is de Re 450 in dienst gekomen. Het treinstel werd in de 1980er jaren ontworpen en gebouwd om capaciteit van het personenvervoer te verhogen zonder hierbij ook de perrons te moeten verlengen. Hiervoor had de locomotief een cabine nodig. De andere ruimte werd als bagage afdeling ingericht.
Verschillende series
De eerste 24 locomotieven werden in 1989 als Re 450 (450 000 – 450 023) geleverd. Hierna werd de tweede serie van 26 locomotieven (450 024 – 450 049) afgeleverd. In 1992 werd de derde serie van 45 locomotieven (450 050 – 450 094) afgeleverd. Het frame van deze locomotieven werd niet bij SLM maar bij Schindler Waggon (SGP) in Pratteln gebouwd. Na de aflevering van de locomotieven van het type Re 460 werd vanaf 1996 de vierde serie van 20 locomotieven (450 095 – 450 0114) afgeleverd. Deze locomotieven werden weer bij SLM gebouwd.
Compositie
De bijbehorende dubbeldeksrijtuigen (DS) zijn in dezelfde periode gebouwd bij Schindler. Een Re 450 stam bestaat in het algemeen over een AB -rijtuig, B-rijtuig en een Bt rijtuig. Een dergelijke compositie biedt plaats aan 387 personen, waarvan 306 zitplaatsen in de 2e klas. Er kunnen maximaal 4 stammen gecombineerd worden, maar in de praktijk zijn 3 stammen het maximum. Dit in verband de perronlengte van 320 meter van de S-Bahn Zürich.
Bron: wikipedia , licentie onder Creatieve Commons 3.0. Foto´s zijn gemaakt door David Gubler en afkomstig van bahnbilder.ch. De foto´s zijn beschikbaar onder cc-by-nc-sa licentie.
rstaande foto´s zijn afkomstig van de SBB.