fbpx

Siemens moet wisselproblemen RandstadRail oplossen

HTM heeft afgelopen vrijdag Siemens de opdracht gegeven de wisselstellers te vervangen op RandstadRail. Met dit werk is een bedrag gemoeid van ruim 1,5 miljoen euro. Beide bedrijven zetten alles op alles om de wissels voor de winterperiode (december 2013) te hebben vervangen. Dat meldt HTM maandag in een persbericht. Eerder op de dag had vervoerder RET de noodklok geluid over de vele wisselstoringen.

De huidige wisselstellers op het Haagse deel van de RandstadRail functioneren aanzienlijk slechter dan voorheen waardoor zich storingen voordoen in het beveiligingssysteem. Recent onderzoek wees uit dat de problemen met de wisselstellers geen relatie hebben met de intensiteit van gebruik of de weersomstandigheden.

Voorlopig worden alleen op de meest cruciale punten de wisselstellers vervangen. HTM investeert fors meer dan de 800.000 euro die eind mei 2013 door het Stadsgewest Haaglanden beschikbaar is gesteld om het probleem blijvend op te lossen.

RET deed eerder deze maand het aanbod om de wisselstellers te vervangen door oude wisselstellers die zij op voorraad heeft. "Het aanbod van RET miste echter belangrijke specificaties en ging uit van één type steller waar drie verschillende typen stellers nodig zijn" zegt HTM in het persbericht.

De RET luidde vandaag vanwege de vele wisselstoringen de noodklok in het Algemeen Dagblad. De HTM is daar niet blij mee, zo blijkt uit de verklaring. "HTM betreurt het dat de RET haar ongenoegen over de keuze van HTM voor Siemens in de media ventileert door te stellen dat er nu een onzekere toekomst voor RandstadRail dreigt."

Dagelijks wordt RandstadRail gebruikt door gemiddeld 39.000 reizigers.

Foto: RET metro / archief.