Slijtage tramspoor Den Haag dreigt reizigers te duperen
29 sep 2017 11:56
In Den Haag zijn de tramsporen van lijn 1 aan de Scheveningseweg dusdanig verzakt dat er ernstige hinder voor reizigers dreigt. Voorlopig valt de hinder mee en wordt alleen de maximumsnelheid verlaagd van 50 naar 40 kilometer per uur. De Haagse vervoerder HTM verwacht dat het spoor bij verdergaande slijtage aan eind van het derde kwartaal 2018 niet meer veilig is voor het vervoeren van reizigers.
De tramsporen zullen dan nog niet vernieuwd zijn, zo zegt de HTM. Er is momenteel nog geen besluit genomen over de wijze van vernieuwing. Dat verwacht de gemeente Den Haag binnenkort te doen. De HTM waarschuwt dat het vervolgens minimaal een jaar vergt voordat de sporen daadwerkelijk vervangen zijn. Daarom dringt de vervoerder aan op snelle besluitvorming van de gemeente.
Normaal rijden de trams van lijn 1 op de Scheveningseweg 50 kilometer per uur. Dit kan niet meer omdat de trams dan gaan slingeren. “Het spoor is niet recht meer vanwege verzakkingen in de tientallen jaren oude constructie eronder die ernstig verzwakt is,” legt de HTM uit. Op lagere snelheid kunnen de sporen voorlopig nog veilig gebruikt worden. Maar daar komt naar verwachting in het derde kwartaal van 2018 verandering in. Dan moet het tramverkeer op dat deel van lijn 1 wellicht uit voorzorg worden gestaakt.
HTM benadrukt dat het vervangen van de sporen tijdrovend en niet eenvoudig is. De spoorfabrikant van de HTM heeft bovendien een volle agenda. Het fabriceren, leveren en installeren van het nieuwe tramspoor kost volgens de vervoerder minimaal één jaar. Daarna volgt de testfase om te controleren of alles veilig is en goed functioneert.
Extra complicatie bij de vernieuwing van de sporen is de noodzakelijke kap van een aantal bomen langs dit oudste tramtraject van Nederland (in 1864 reed hier de eerste Nederlandse (paarden)tram).