fbpx

Sneltrein Groningen – Winschoten – Leer vanaf 2018

Tussen Groningen en Winschoten gaat in de ochtendspits een sneltrein rijden. Deze trein is een aanvulling op de bestaande stoptreinen. De sneltrein stopt alleen op de tussenstations Groningen Europapark en Hoogezand en is daarmee ongeveer tien minuten sneller dan de stoptrein. In 2018 moet de trein gaan rijden. Met de sneltrein komt de verbetering van de spoorverbinding tussen Groningen en Bremen weer een stap dichterbij.

De sneltrein gaat vijf keer in de ochtendspits rijden. Tweemaal per dag rijdt de trein door naar Leer. Met de extra sneltreinen rijden er tussen Winschoten en Zuidbroek ´s morgens vier treinen per uur. Dat betekent dat treinen elkaar sneller moeten kunnen opvolgen. Hiervoor zijn aanpassingen nodig. Zo komt er op station Winschoten een extra perron. De veiligheid op het station wordt bovendien verbeterd door de huidige onbewaakte overgang te laten verdwijnen. De extra sneltrein moet gaan rijden zonder dat daarvoor extra treinen voor aangeschaft hoeven worden.

In de avondspits zijn er geen plannen voor extra treinen. "Vooral in de ochtendspits is er behoefte aan extra capaciteit. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft bovendien geld ter beschikking gesteld om in de ochtendspits de problemen op te lossen. In de avondspits reizen mensen meer gespreid terug, waardoor de behoefte aan extra treinen daardoor ook minder is" legt een woordvoerder van de provincie uit.

Voor de benodigde aanpassingen aan de infrastructuur is er 26 miljoen euro gereserveerd. In de toekomst wil Groningen een snelle verbinding naar Bremen. Nu duurt zo´n reis nog twee uur en driekwartier, dat moet zo´n twee uur worden. Om de treinverbinding te verbeteren zijn veel aanpassingen aan het spoor nodig, vooral in Duitsland. Hiervoor is veel geld nodig. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.