Enkele spitstreinen verlengd door instroom SNG
10 dec 2018 12:53
Door de instroom van de nieuwe Sprinters SNG is NS is staat om enkele spitstreinen te verlengen. Volgens het spoorbedrijf worden de spitstreinen op een tiental drukke trajecten per vandaag verlengd.
Zitplaatskans in de spits
“We willen de kans op een zitplaats in de spitsuren in 2019 fors gaan verhogen, ook al zal het best vol blijven”, laat NS aan de Telegraaf weten. Sinds gisteren neemt de SNG de treindienst Den Haag – Haarlem voor haar rekening. Dat geeft NS ruimte om de vrijgekomen treinen elders in te zetten. In totaal gaan er tot 2020 in totaal 118 nieuwe Sprinter treinstellen instromen. De oudste Sprinters (SGM en DDM/DDAR) zullen vervolgens aan de kant gaan.
Verlengde treinen
Sinds vandaag zijn in elk geval de spitstreinen Den Haag – Haarlem – Amsterdam verlengd. “Met de extra capaciteit worden vier intercity’s verlengd van acht naar tien rijtuigen. Dat betekent elke rit duizend in plaats van achthonderd zitplaatsen.” Enkele sprinters tussen Breda en Tilburg en tussen Utrecht en Hilversum worden volgens hem eveneens verlengd, net als sommige intercity’s tussen Amersfoort, Utrecht en Den Haag en tussen Utrecht en Leiden. Ook komt er meer plek in treinen van Roosendaal naar Den Bosch en via Dordrecht naar Rotterdam en verder.
Hebben de NS-dames heren ooit van de stad Groningen gehoord???
Goede zaak. Zien hoe dat op korte en lange termijn zal uitpakken met de spitstreinen. SNG zal eerst instromen op korte termijn. En dat betekent extra zitplaatsen.
Op (middel)lange termijn zal de SNG de SGM en DD-AR vervangen. Zien wat er dan aan extra zitplaatsen over is als alle 118 SNG treinstellen zijn ingestroomd.
Bij ROVER lees je wel eens over klachten over te volle Sprinter treinen. Tussen Zwolle – Amersfoort is dat het geval:
https://www.destentor.nl/veluwe/ellende-op-veluwelijn-treinen-lijken-van-de-stort-te-komen~a30dea41/
Ze kunnen niet wachten tot de SNG instroomt tussen Zwolle – Utrecht. Een van de langste Sprinterverbindingen van NS!
Om gelijk dat fabeltje uit de wereld te helpen: de SNG-stellen zullen nooit de capaciteit kunnen bieden van de twee dubbeldekkers (aan elkaar) die er op dit moment rijden. De treinen worden er alleen maar drukker op.
Ligt het aan mij of vind ik het vreemd dat er intercities verlengt worden doordat er nieuw sprinter matieraal instroomt? sng vervangt in de 6300 (den-haag Leiden) sgmm en daar gaan ze intercities mee verlengen…
toffe combo voor de trein spotters 😀
De SGMm kunnen ze weer elders inzetten en kan DDZ doorstromen van sommige Sprinters naar IC lijnen
Het punt is dat dat helemaal niet gebeurd is. Het materieel dat vrijkomt wordt een jaar lang op reserve gezet – NS is daartoe zelfs naarstig op zoek naar opstelruimte (!). Zo zijn er sinds 9/12 zes stellen SLT6 op reserve gezet. Uitbreiding van IC’s is prima dus, maar met SNG heeft het niets te maken.