Stadsregio Arnhem Nijmegen combineert bus- en treinvervoer in één concessie

De Stadsregio Arnhem Nijmegen heeft een nieuwe stap gezet ter voorbereiding op de concessie Openbaar Vervoer (OV) 2013. De concessie start op 1 januari 2013 en krijgt een duur van 10 jaar, bestaande uit acht jaar plus twee jaar verlenging.

In de concessie van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen die start in 2013 worden bus- en treinvervoer geïntegreerd. Dit opdat deze vervoersstromen goed op elkaar zijn afgestemd en reizigers het OV als vanzelfsprekend ervaren. Stadsregio en gemeenten gaan zelf ruimtelijke ontwikkeling rondom OV-knooppunten en de aanleg van infrastructuur realiseren. Dit gebeurt in nauwe samenhang met de concessie.

Het OV in de stadsregio krijgt een kwaliteitsimpuls door trein en bus, ruimtelijke ontwikkeling rondom OV-knooppunten en de aanleg van OV-infrastructuur in samenhang te realiseren, zo stelt de Stadsregio. In 2009 heeft de stadsregio door middel van onder meer een marktconsultatie onderzocht of zij haar ambities in één grote concessie zou kunnen integreren. Onder andere gezien de huidige moeilijke marktomstandigheden als gevolg van de financiële crisis (investeringsgelden, gebiedsontwikkeling), kiest de stadsregio ervoor ruimtelijke ontwikkeling en de ontwikkeling van infrastructuur niet in de concessie maar in parallelle trajecten samen met gemeenten te doen. De concessie en deze projecten worden intensief op elkaar afgestemd. Op die manier worden de risico’s beperkt en wordt toch efficiencyvoordeel en goede afstemming bereikt, zo verwacht men.

In deze opzet ontwikkelen gemeenten samen met de stadsregio zelf de OV-knooppuntlocaties en komt er een nauwe samenhang met de OV-ontwikkelingen op deze locaties. In zogenaamde Bevoegdheden Overeenkomsten (BOV’s) staat wie wat betaalt, wanneer wat wordt gerealiseerd en hoe de OV-aanbieder het openbaar vervoer hierop aansluit (bijvoorbeeld frequentieverhoging bij oplevering nieuw station of P&R). De verdere uitbouw van het HOV-netwerk in de vorm van vrijliggende busbanen, P&R locaties en andere OV-infrastructuur wordt projectmatig vanuit de gemeenten samen met de stadsregio en andere overheden (rijk en provincie) aangestuurd. Via concrete afspraken binnen de concessie wordt bij oplevering van nieuwe delen van het HOV-netwerk, telkens de stap naar een efficiënter en effectiever OV gezet.

Copyrights: www.verkeersnet.nl

Share
Tags: Concessie

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

10 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug