fbpx

Staking bij Belgische en Franse spoorwegen

Bij onze zuiderburen is het weer raak. Vanwege een spoorstaking van 24 uur in België moeten treinreizigers vanaf woensdagavond rekening houden met vertragingen en overlast. Ook in Frankrijk moeten treinreizigers rekening houden met vertraging en uitval van treinen, als gevolg van een staking.

Staking NMBS

Ongeveer één op drie Belgische treinen rijdt donderdag, meldt spoorbedrijf NMBS. De treinen tussen Brussel en Amsterdam rijden volgens de Belgische spoorwegen wel. Veel andere intercity’s rijden niet, minder frequent of alleen tijdens de spits. Of alle stoptreinen van en naar Maastricht en Roosendaal rijden is niet duidelijk. In een hele reeks kleinere stations in België stoppen donderdag de hele dag geen treinen. De dienstregeling kan in de loop van de dag veranderen. De NMBS adviseert tot vlak voor vertrek een reisplanner te raadplegen.

Uitval bij Thalys

Hogesnelheidstrein Thalys waarschuwt voor zwaar verstoord treinverkeer en vraagt klanten hun reis zo mogelijk uit te stellen. Woensdag vallen er bij Thalys al drie treinen vanuit Amsterdam uit (v. 9:15, 12:15 en 18:15). Ook vanuit Brussel worden er drie Thalys-treinen opgeheven (6:52u, 14:52u en 17:52u). Dezelfde treinen worden ook donderdag opgeheven.

Staking in Frankrijk

In Frankrijk staakt sinds 5 december een deel van het personeel. Daardoor kunnen er ook na donderdag incidenteel Thalys-treinen uitvallen. Zo zijn vrijdag 20 december in totaal vier Thalys-treinen opgeheven, waarvan twee vanuit Amsterdam. Ook zaterdag en zondag zijn enkele ritten opgeheven. Bij Eurostar vallen er eveneens treinen uit vanwege de staking van de Franse spoorwegen.

Kosteloos annuleren

Als een trein geannuleerd is, kunnen reizigers ervoor kiezen om kosteloos te annuleren of op basis van beschikbaarheid het ticket om te ruilen. Op de site van NS International geeft het spoorbedrijf instructies.

Bron: ANP / NS International / Treinreiziger.nl

7 gedachten over “Staking bij Belgische en Franse spoorwegen”

  1. Arjan Krabbenbos schreef:

    Fransen zijn heer en meester wat stakingen betreft. Buurland België is een minder fanatiekeling in deze activiteit, maar wel weer fanatieker dan ons eigen Nederland. Onze Zuiderburen zijn een verdeeld land met de Walen en Vlamingen die elkaar soms in eigen land niet kunnen luchten of zien. Brussel is dan wel de Europese hoofdstad, maar kan of durft niet altijd in te grijpen bij zulke politieke opstootjes.dat maakt zulke kwesties best gecompliceerd.

    1. Simon schreef:

      Het spoorwegpersoneel staat nu eenmaal niet erg open voor verandering. Ook in ons land zijn ooit stevige acties gevoerd maar heeft men uiteindelijk een politicus aangesteld die weinig verandert en de rust bewaart. Misschien moeten ze dat daar ook maar doen.

  2. Travelmarcel schreef:

    Dat wordt niks zo met het opheffen van treinverbindingen ten gunste van railverbindingen. Zolang spoor- en luchtvaartpersoneel kan staken blijf je parallelle systemen nodig hebben.

    1. Dries Molenaar schreef:

      U zult vliegverbindingen bedoelen. In de luchtvaart wordt ook genoeg gestaakt.

      1. Travelmarcel schreef:

        Sorry, ik bedoelde vliegverbindingen inderdaad.

  3. P.Heesakkers schreef:

    Het is in elk geval geen aanmoediging en bevorderlijk om desnoods vaker of voor altijd het openbaar vervoer, te gebruiken. m.n. In die landen als buurland België ben je het jaar doorheen, en per jaar, als reiziger telkens weer de klos met acties, bij trein en bus, soms per streek verschillend ook nog, of maar deels uitrijdend. Het dwingt je bijna om in de auto te stappen, en dat is weer niet bevorderlijk voor het milieu. Maar welk alternatief heeft men dan?

    1. Frans schreef:

      Aux innocents les mains pleines

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.