Foto: Stefan Verkerk Fotografie

OV-Staking: dit zijn de gevolgen

Op dinsdag 28 mei zullen er nauwelijks tot geen treinen, bussen en metro’s rijden in Nederland als gevolg van een staking. Vakbonden roepen machinisten, conducteurs, buschauffeurs, tram- en metrobestuurders op om het werk neer te leggen. Dit uit onvrede over het uitblijven van een pensioenakkoord. Treinreiziger.nl heeft een overzicht gemaakt van de verwachte gevolgen van de staking.

Stand van zaken dinsdag:
6:15 uur situatie NS: Vrijwel alle NS-treinen vallen uit, uitgezonderd de pendel Amsterdam – Schiphol – Hoofddorp, welke vier keer per uur rijdt.
Situatie andere vervoerders
Connexxion (Amersfoort – Ede-Wageningen), Qbuzz (Dordrecht – Geldermalsen) en Breng (Arnhem – Doetinchem) rijden volgens de actuele vertrektijden van de NS app normaal. Bij Keolis rijden eveneens de meeste treinen ook. Bij Arriva vallen alle ritten uit.

Belangrijkste info over de staking

  • NS roept op: kom niet naar het station dinsdag.
  • De staking begint bij NS op dinsdag 28 mei om 4:00 uur en duurt tot woensdag 29 mei 4:00 uur.
  • De verwachting is dat er vrijwel geen tot zeer beperkt treinverkeer / busverkeer / metroverkeer zal zijn.
  • Tussen Amsterdam Centraal, Sloterdijk, Lelylaan, Schiphol en Hoofddorp rijdt er op last van de rechter 4x per uur een trein (van 5:00 tot 21:00 uur)
  • Veel treinen van Keolis zullen wel rijden. Bij Arriva is de verwachting dat er (vrijwel) geen treinen en bussen zullen rijden. Uitzondering is Limburg, waar er naar verwachting minder treinen en bussen rijden. Maar ook hier geldt een negatief reisadvies.
  • GVB, RET, HTM zullen geen poging doen om reizigers te vervoeren. Alle ritten zijn daar geschrapt.

Gevolgen staking voor internationale treinen

  • De Belgische spoorwegen verwacht dat de Thalys normaal rijdt, maar raadt reizigers aan om real-time informatie te raadplegen. UPDATE: een aantal ritten zijn vertraagd en worden samengevoegd met een latere rit.
  • De Eurostar valt uit tussen Amsterdam en Brussel.
  • Voor de intercity Amsterdam – Brussel / Den Haag wordt volgens de NMBS de normale dienstregeling voorzien.
  • NMBS laat weten dat de stoptreinen Roosendaal – Antwerpen – Puurs en Maastricht – Luik – Hasselt door de staking niet rijden van en naar Nederland. Ze vallen uit tussen Roosendaal – Essen en Maastricht- Visé / Wezet.
  • ICE Amsterdam – Frankfurt / Basel valt volgens de Duitse Spoorwegen uit tussen Amsterdam en Emmerich. DB meldt een vervangende busdienst voor te bereiden (voor internationale reizigers).
  • Intercity Amsterdam – Berlijn valt volgens de Duitse Spoorwegen uit tussen Amsterdam en Bad Bentheim. DB meldt een vervangende busdienst voor te bereiden (voor internationale reizigers).
  • NS International meldt dat internationale treinen niet of nauwelijks zullen rijden door de staking. “Reist u 28 mei van of naar het buitenland met een internationale trein? Dan kunt u uw reis bij uw oorspronkelijke verkooppunt annuleren of omboeken zonder dat hiervoor annuleringskosten in rekening worden gebracht. Dit kan tot uiterlijk 3 juni 2019” aldus NS International.

Gevolgen OV-staking in Nederland

  • NS geeft aan geen betrouwbare dienstregeling te kunnen bieden, maar zal proberen waar mogelijk wel te rijden. De verwachting is dat de actiebereidheid onder personeel groot zal zijn, en daardoor er zeer beperkt tot geen treinverkeer zal mogelijk zijn.
  • Zoals gemeld zal NS tussen 5:00 en 21:00 uur rijden tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp. Deze pendel kan de normale reizigersaantallen niet aan.
  • Arriva, Connexxion, EBS, Keolis en Qbuzz zullen waar mogelijk is rijden. “Hoeveel er kan rijden is afhankelijk van het aantal werkwilligen”, laat een woordvoerder weten. De verwachting is dat de actiebereidheid ook onder buschauffeurs groot zal zijn.
  • RET, HTM en GVB doen geen poging om te rijden. Deze vervoerders hebben aangekondigd dat alle bussen, trams en metro’s uitvallen.
  • Keolis verwacht dat de meeste treinen wel zullen rijden. Op de site van Keolis is een overzicht te vinden welke ritten gegarandeerd zullen rijden, ondanks de staking.
  • Eerder meldde het FNV dat er in een aantal regio’s niet gestaakt zou worden. Inmiddels is de verwachting ook dat de staking gevolgen kan hebben voor alle regio’s. Dus mogelijk ook voor het streekvervoer rond Utrecht (Keolis en Qbuzz), op de Veluwe (Keolis), in de Achterhoek en Rivierenland (Arriva) en in Lelystad en omgeving (Connexxion).
  • Op veel plekken zullen speciale scholierenlijnen wel rijden.
  • Op de Waddeneilanden zullen de bussen naar verwachting wel rijden.

Gevolgen OV-staking Schiphol

Rond Schiphol wordt grote drukte, mogelijk chaos verwacht. Normaal komt 40% met het openbaar vervoer. KLM adviseert mensen die dinsdag met het vliegtuig wilden reizen, als het kan, hun reis uit te stellen of aan te passen. Ook vraagt de vliegmaatschappij reizigers slechts naar Schiphol te komen als dit strikt noodzakelijk is. Het boekingssysteem is voor 28 en 29 mei op slot gegaan. KLM reizigers die al een ticket hebben geboekt hebben een SMS gekregen daarin wordt gewezen op een “verstoorde operatie”. Reizigers die een vlucht hebben van of naar Schiphol op 28 mei kunnen zonder extra kosten omboeken of annuleren. Omboeken kan tot en met 31 mei, de nieuwe vlucht mag niet later plaats vinden dan 7 juni. Schiphol en de Gemeente Haarlemmermeer zullen extra verkeersregelaars inzetten in een poging om chaos te voorkomen.

Gevolgen veren en boten

Ook veerponten zullen op een aantal plekken niet of nauwelijks varen. De rechter heeft beslist dat werknemers van de veerpont tussen Velsen-Noord en Velsen-Zuid mogen staken. De veren over het IJ, over het Noordzeekanaal, de Buitenhuizerpont en de Hempont zullen door de staking niet varen. De waterbus in regio Rotterdam zal naar verwachting wel gewoon varen.

Alternatieven

Op enkele routes, bijvoorbeeld tussen Amsterdam – Groningen en Amsterdam – Rotterdam kun je een paar keer per dag reizen met Flixbus. Voor Flixbus moet je reserveren en kun je geen gebruik maken van de reguliere OV-tarieven. Je kunt Flixbus reserveren via flixbus.nl. Voor de meeste binnenlandse routes zal Flixbus echter geen alternatief kunnen bieden. Voor internationale reizen is dat anders.

Voor kleine afstanden kan de fiets een alternatief vormen. De Amsterdamse IJtunnel is dinsdag open voor fietsers en bromverkeer, zoals bromfietsers en gehandicaptenauto’s. De gemeente liet dat maandag weten. De tunnel is officieel een autotunnel onder het IJ, die van het centrum van Amsterdam naar Amsterdam-Noord loopt.

45 gedachten over “OV-Staking: dit zijn de gevolgen”

  1. Tim schreef:

    Ontzettend stomme actie. Met deze staking worden voornamelijk reizigers gedupeerd. Veel mensen hebben gewoon een abonnement dus de NS krijgt hun geld toch wel maar ik kan nu niet naar mijn bedrijf komen. Echt een heel egoïstische manier van onderhandelen en zou t volkomen terrecht vidnen als er wat mensen hiervoor ontslagen zoiden worden.

  2. Hans Niemeiker schreef:

    Het hoort bij het onderhandelen. Net als meer dan honderd jaar geleden: Gans het raderwerk staat stil. Staken is een RECHT dat niet meteen wprdt gebruikt.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Het is een recht, wat je wat mij betreft alleen in bijzondere situaties als uiterste redmiddel moet inzetten. Hier gaan de vervoerders helemaal niet over de AOW. Bovendien hebben de bonden gefaald in de polder.

      1. Eduard de Jong schreef:

        Dit is een politieke stellingname, die niet thuis hoort op deze site. Overigens heeft de regering gefaald, door geen passende reactie te geven op de door de vakbonden geuite wensen. Dat is een bijzondere situatie, waarbij het inzetten van het stakingsmiddel gepast is. Overigens is het stakingsrecht alom erkend. Het is zonder precedent, dat de voorzieningenrechter een beperkte treindienst van en naar Schiphol gelast heeft. Het komt neer op een uitholling van het stakingsrecht. In de praktijk zal de reizigerscapaciteit van deze beperkte treindienst ruimschoots te kort schieten. De eisende partijen zijn dus nauwelijks gebaat met de uitkomst van de door hen aangespannen procedure.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          In de reacties wil ik soms mijn persoonlijke mening uiten, in de berichtgeving is dat als goed is niet te zien. Wat mij betreft prima dat de rechter is ingeschakeld en uitspraak doet. Verleden vaker gebeurd bij ov stakingen. Soms kregen de vakbonden gelijk, soms de vervoerders.

        2. Janneke 1 schreef:

          En wat is er mis met een politieke stellingname??

        3. johan II schreef:

          Hoezo politieke stellingname? Alleen het oordeel ‘Bovendien hebben de bonden gefaald in de polder’, verder neutrale feiten. Als je ‘gefaald’ vervangt door ‘geen succes behaald’ is ook dat een neutraal feit.

          Hildebrand doet ook geen uitspraak of de staking in zijn ogen geoorloofd is (‘in bijzondere situaties als uiterste redmiddel’), ook al lees je dat er wellicht in. Hij heeft er twijfels bij, kan ik er ten hoogste in lezen. Dat politieke stellingname noemen lijkt me wat opgeblazen, daarmee zelf een voorbeeld van politiek.

          Je toevoeging, Eduard, dat de regering gefaald heeft, is relevant, regering is uiteindelijk opdrachtgever van OV. Hildebrands opmerking ‘Hier gaan de vervoerders helemaal niet over de AOW’ lijkt me dan ook niet ter zake doend.

          Wel grappig om te zien dat het land beter dan verwacht zonder OV kan (relatief weinig files). Nu nog zien dat het ook zonder auto kan 😉

        4. Tim H schreef:

          Je kunt net zo vaak en zo lang staken tot er geen klanten meer over zijn.

    2. Johan schreef:

      Dat “niet meteen wordt gebruikt” is in dit geval zeker waar. Het gaat hier om onvrede over een besluit dat 7 jaar geleden al genomen is. Dan ben je toch wel ruimschoots te laat met wat voor vorm van inspraak dan ook.

      1. Simon schreef:

        @ Johan
        Door de AOW leeftijd sneller te laten stijgen dan was afgesproken heeft het kabinet het akkoord zelf getorpedeerd. Ook andere afgesproken maatregelen zijn niet genomen.

        1. Johan schreef:

          Het kabinet legt daarover verantwoording af aan de democratisch gekozen volksvertegenwoordiging, niet aan een lobbyclub. Voor sommige flankerende maatregelen is medewerking nodig van de pensioenfondsen waar die lobbyclubs bizar genoeg wel over gaan, en daar dwarsbomen ze consequent elke poging tot verbetering, dus dan gebeurt er inderdaad niets.

  3. Rimke schreef:

    Ik wens de stakers veel succes.Eindelijk gebeurt er iets. Het is misschien vervelend voor reizigers maar ze hebben het ver van tevoren gezegd wanneer er ward gestaakt dus tijd genoeg om wat te regelen met je werk en scholen handen dit ook kunnen doen. Kijk en luister waarom ze staken dat gaat iedereen aan . Dus vandaag en morgenochtend vroeg even door bijten en lukt het dat de stakers willen en worden ze in Den Haag eens wakker. 😊

    1. Johan schreef:

      Het moest er eens bijkomen dat Den Haag dat stelletje raddraaiers nog hun zin geeft ook! Beter lik op stuk gelijk nog een paar maanden extra op de pensioenleeftijd gooien.

  4. Frans Eekhout schreef:

    Hier is sprake van een verlies – verlies situatie en geen win-win om over de economische gevolgen maar te zwijgen. Wat mag men in de toekomst verwachten als deze 1 daagse actie geen succes oplevert, soms meerdere dagen of blokkades ? Wat men van het motief ook mag vinden, de reiziger is uiteindelijk de kind van de rekening…

    1. Tim schreef:

      Exact, ik heb geen auto maar een ns abonnement. De enige optie om naar mijn bedrijf te komen is dus om een auto te huren. Naast de tijd en moeite die dit kost zijn de kosten hiervoor ook voor mijn rekening. Oftewel, de reiziger die niets heeft misdaan wordt gestraft omdat de vakbonden falen. Ik kan hier dan ook geen sympathie voor opbrengen. De vorige actie waarbij ze de treinen lieten rijden maar de conducteurs niet controleren lijkt me dan effectiever aangezien alleen de ns daar hinder van heeft, ze nog meer kosten hebben en veel dagjesmensen er nog voordeel aan hebben ook.

      1. Henny schreef:

        Jullie vergeten een ding : de AOW geldt voor de meeste mensen die langer dan 40 jaar in Nederland wonen, dus ook NIET OV personeel. Als de staking wat oplevert, liften veel klagende reizigers gewoon mee op het werk van de stakers. En neem van mij aan : niemand staakt voor de lol en zeker niet de mensen uit het OV, waarvan de meesten met passie hun werk uitvoeren (ik werk zelf niet in OV). Tim, heb je er over gedacht om vandaag thuis te gaan werken of misschien gewoon een keer een vrije dag op te nemen? Of heb jij een dermate belangrijke functie dat het bedrijf na woensdag niet meer zal bestaan als je dat zou doen? De meeste mensen reageren bijna alsof de wereld vergaat als er een keer gestaakt wordt, maar morgenvroeg en ook daarna komt de zon gewoon weer op in het Oosten en een beetje meer begrip zou veel mensen niet misstaan.

        1. Tim H schreef:

          En wie denkt u dat al die extra AOW betaalt? De kaboutertjes?

    2. Henny schreef:

      Wat heb jij het toch moeilijk! Maar je hebt geluk, psychologische hulp is in Nederland gratis.

  5. N.J.Vrijens schreef:

    Ik kan de vakbonden geen ongelijk geven want als je tot 67 jaar moet werken, wat heb je dan na 67 jaar nog voor ‘n leven die zo wie zo al kort is. Bovendien moeten machinisten, conducteurs, en diegene die op de spoorbanen en soms met slecht weer hard moeten werken. Mag er wat van de regering ook iets tegenover stellen dat deze mensen ook met 65 jaar mogen ophouden met werken zodat ze ook eens van hun leven kunnen genieten ?

    1. Janneke 1 schreef:

      Je moet ook niet wachten met leven tot na je pensioen.

    2. Tim H schreef:

      Conducteurs die werken???

    3. Johan schreef:

      Toen de AOW werd ingevoerd was het niet bedoeld om mensen die nog vitaal genoeg zijn om te kunnen werken de pensionado uit te laten hangen. Dat dat in de loop der jaren wel zo geworden is, laat zien dat de pensioenleeftijd al veel eerder verhoogd had kunnen en moeten worden.

      Het is net zoiets als de Balkenendenorm. Dat is een hoop geld, maar als je jaren verwend bent geweest met 2 keer de Balkenendenorm voelt het als een onrechtvaardige stap terug, terwijl het dat niet is. Wel een stap terug, maar niet onrechtvaardig.

  6. Patrick schreef:

    Ik ben machinist en heb vandaag meegestaakt. Waarom? De AOW is gekoppeld aan de levensverwachting. Ik mag door tot mijn 71e, Ga ik dit redden, geen idee. Kom ik nog door de verplichte medische en psychologische keuring? Zo nee dan sta ik op straat. De ene dag werk ik tot 15.30 om weer om 02.30 op te staan de volgende dag. De week erop diensten van 23.00 tpt 07.00. Ik ben er nog van gevrrijwaard maar wat doet het met je als nummer zoveel voor je trein springt? Er zijn weken dat mijn man en ik langs elkaar leven. De een komt thuis als de ander net weg is. Mensen in onregelmatige diensten leven korter, dus als het zo doorgaat dan eindig ik zonder pensioen en AOW. Ik spaar zelf al om eerder te kunnen stoppen. Tja kost me wel 1,2% vermogensbelasting en als ik wordt afgekeurd dan mag ik eerst mijn eigen spaarpot opeten. Enkele jaren geleden waren er nog VUT regelingen en andere oude lullen regelingen om personeel al met een jaar of 60 te laten genieten van hun oude dag. Voor mij wordt het een uitvaart namens de NS. De NS mag mij niet lozen met een leuke regeling. O ja machinist is niet alleen een beetje lui treinen rijden. Rangeerdiensten zijn fysiek zwaar. Ik kan niet pissen wanneer ik wil, of even weg van mijn bureau voor koffie. Ik leef waarschijnlijk korter, mag ik dan nog een beetje genieten van mijn oude dag. Sorry voor vandaag, de rest van het jaar sta ik weer voor u klaar.

    1. Frenkel schreef:

      Al die royale “plunder” regelingen als de VUT zijn de oorzaak van het tekort, en wie waren nu juist de grote voorstanders van deze regelingen ?

      Als jij vandaag gestaakt hebt zorgt dat er voor dat je 50+ collega,s misschien eerder en meer pensioen krijgen (het plunderen gaat voort)maar dat er daardoor voor jouw minder over blijft.

      veel sterkte met je zware leven tot je 73

      1. Patrick schreef:

        Bij het pensioenfonds klotst het geld tegen de plinten. Vanwege de lage rekenrente zouden ze een tekort hebben. Het spoorweg pensioenfonds heeft genoeg in kas om per direct alle aangesloten medewerrkers met pensioen te kunnen laten gaan. Welk tekort heb je het over? Er is geen tekort het is door het kabinet verboden.

        1. Johan schreef:

          “Vanwege de lage rekenrente zouden ze een tekort hebben. Het spoorweg pensioenfonds heeft genoeg in kas om per direct alle aangesloten medewerrkers met pensioen te kunnen laten gaan. ”

          Die twee zinnen spreken elkaar feitelijk tegen. Als het laatste waar zou zijn, zou de dekkingsgraad bij een rekenrente van 0% nog steeds royaal boven de 100% moeten liggen, dus is er bij de werkelijke rekenrente ook geen tekort.

    2. VHS schreef:

      Hi Patrick – in je stuk staan een paar aannames waarvan ik niet weet waar ze op gebaseerd zijn.

      Ik kan je leeftijd niet inschatten (en dus het moment waarop je met pensioen zou gaan), maar waar baseer je op dat je met je 71e met pensioen mag? Het moment dat je met pensioen kan is tot 2023 bekend. In 2023 gaat iemand met 67 jaar en 3 maanden met pensioen. De laatste 20 jaar tijd is de gemiddelde levensverwachting met ongeveer 3 jaar gestegen. Dus alleen als je na 2023 nog 20 jaar moet werken zou een pensioenleeftijd van 71 theoretisch mogelijk kunnen zijn. Maar dan moet die stijging doorzetten, en dat is niet gezegd. Dat zijn nogal wat aannames.

      Daarnaast: extra sparen voor pensioen mag belastingvrij, zolang het op speciale pensioenspaarrekening staat (en kost dus geen 1.2% vermogensheffing)

      Ten slotte: iedereen die gewerkt heeft heeft recht op AOW. Zolang je werkt bouw je AOW en Pensioen op. Je opgebouwde pensioen blijft van jou bij ontslag, dat vervalt niet.

      1. Henny schreef:

        Wat klets je toch uit je nek Frenkel, je weet totaal niet waar het over gaat. Die Pensioenpot is niet “geplunderd” door de huidige generatie, ook die VUT is gewoon door hen zelf betaald en ze krijgen nu (veel) minder pensioen. Iedereen van de huidige ouderen hebben (meestal 35- 40 jaar)een percentage van hun loon in een pot gestopt en het jaarpensioen is gebaseerd op 1/20 deel van die opgebouwde pot. Mensen die voor 65 zijn gestopt delen door meer jaren en hebben dus een lager pensioen, soms wel -30%. En dat de huidige jongere generatie minder krijgt, komt omdat de ingelegde maandpremie is verlaagd van 2,2 % naar 1,87% van je salaris en heb je netto het verschil maandelijks op je rekening. Kun je elk jaar een nieuwe telefoon kopen, of een nog duurder abonnement, of iets anders wat je heel belangrijk vindt. Goed voor de huidige economie, dus makkelijk scoren voor de regeringspartijen.

    3. Henny schreef:

      Leg het toch niet uit Patrick, velen denken dat werken bij NS (of andere maatschappijen) een luizenbaan is met veel rechten en bijkomstige secundaire voorwaarden. Waarschijnlijk zouden ze zelf het liefst hun baan opzeggen en ook bij NS gaan werken, alleen hebben ze nog vergeten te solliciteren.

      1. Jos schreef:

        Ik kan niet wachten op het moment dat het openbaar vervoer geautomatiseerd wordt. Gaan jullie dan met ze allen staken omdat er geen werk meer is?

        1. Henny schreef:

          Eerst jouw werk nog even automatiseren, lijkt me gezien het niveau van jouw opmerking niet heel erg moeilijk.

  7. Rian van der Borgt schreef:

    Thalys blijkt toch ook niet naar Nederland te rijden. De IC Amsterdam – Brussel valt helemaal uit; er is alleen een pendel Antwerpen – Noorderkempen.

  8. Bob Roovers schreef:

    Een welvaartstaking.. En keurige ov passagiers zijn de dupe.
    Respectloos naar derden. Bah, chauffeurs.

    1. Henny schreef:

      Gelukkig zul jij nooit geen buschauffeur worden want dan wordt je eerst onderworpen aan een psychologische test.

      1. Tim H schreef:

        Nog vaker staken en u kunt ook stoppen als buschauffeur door een tekort aan reizigers.

      2. Janneke 1 schreef:

        Beste Henny, ik heb net al uw bovenstaande reacties gelezen en volgens mij bent u vandaag wel erg chagrijnig.

        1. Henny schreef:

          Hee Janneke, stel je gerust, ik ben niet chagrijnig, integendeel. Ik probeer even die schreeuwers, die altijd gelijk moeten halen met negatieve “veroordelingen” naar of over anderen (de z.g. “dikke ik”) even te pareren. En iedereen mag wat mij betreft schrijven wat ie wil (vrijheid van meningsuiting is een groot goed), maar als je veroordeeld, weet dan tenminste waar het over gaat. En iemand die roept “een conducteur werken??, dan is dat toch laatdunkendheid ten top. Maar om je gerust te stellen : ik ben zoals gezegd niet chagrijnig, de meesten vinden me eerder de eeuwige optimist, ben geen voorstander van staken, en werk NIET in het OV, dus ook geen buschauffeur, en omdat ik wist dat reizen vandaag moeilijk zou worden heb ik maar een dag thuis gewerkt. Als dat niet had gekund had ik een verlofdag opgenomen. En ik gun jou morgen een fijne dag, want jouw opmerking was verder niet negatief, je trok even de verkeerde conclusie, kan gebeuren.
          Groet, Henny

        2. Janneke 1 schreef:

          Henny, fijn om te horen, bedankt en van hetzelfde.

      3. Brabo schreef:

        Ik woon in Brabant en daar was het bij Arriva de 8ste stakingsdag in één jaar tijd. Veel reizigers zijn het spuugzat.

  9. Laurens Smid schreef:

    Ik lees een heleboel negatieve reacties omtrent de staking van afgelopen dinsdag niemand staakt voor de lol maar in dit geval sta ik er helemaal achter want als we niets doen dan kunnen we blijven werken tot je 68e jaar.
    Als het rechtse kabinet vorig jaar een akkoord had gesloten met de vakbonden dan was er geen staking geweest in o.a. het ov. Rutte en zijn mede kornuiten van de VVD zorgen wel goed zich zelf maar niet voor de burger alleen voor het bedrijfsleven zorgt die goed voor.
    En de bonden moeten hun poot stijf houden pensioen op je 66 en niet mee gaan met de plannen van Koolmees om de pensioenen niet in te laten gaan op je 66e jaar hij wil dat iedereen met 67 met pensioen gaat.

    1. Brabo schreef:

      Als je zoals in sommige regio’s voor de 8ste keer in 12 maanden staakt staak je wel voor de lol.

    2. Tim H schreef:

      Er komt geen akkoord zolang onze extreem-linkse Vakbonden onbetaalbare eisen blijven stellen

    3. Johan schreef:

      “Als het rechtse kabinet vorig jaar een akkoord had gesloten met de vakbonden dan was er geen staking geweest”

      Inderdaad. De vakbonden durfden het op het laatste moment toch hun handtekening niet te zetten en lieten de boel klappen. Voor klachten daarover moet je dus de FNV en handlangers hebben, niet .de OV-reiziger.

  10. Anoniem schreef:

    Jullie staken echt ieder jaar. Ik krijg het idee dat dit een modetrend aan het worden is. War nou? Ik werk ook en zal ook pad op mijn 80e met pensioen gaan! En staak ik? Nee! Ik doe gewoon mijn werk zonder al teveel te zeuren!Maar dan moet ik wel op mijn werk kunnen komen. En dat kan dan moeilijk als jullie staken!

    1. Rian van der Borgt schreef:

      “jullie”? Deze website is niet van een vervoerder, OV-personeel of vakbonden…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.