Stakingen streekvervoer definitief van de baan: vakbondsleden akkoord met cao
02 mei 2023 15:39
Leden van vakbonden FNV en CNV hebben met een flinke meerderheid voor de nieuwe cao in het streekvervoer gestemd. Daarmee is de reeks stakingen, die meermaals het busvervoer in Nederland platlegde, nu definitief ten einde. De cao die geldt voor medewerkers in bijvoorbeeld het regionaal treinverkeer van Arriva en Keolis staat nog niet vast.
Medewerkers die vallen onder de cao krijgen in totaal 15 procent meer salaris verspreid over een periode van meer dan twee jaar. Daaronder valt ook een eenmalige uitkering van 1000 euro en 63+’ers kunnen 60% werken tegen 80% van hun loon terwijl hun pensioenopbouw intact blijft. Onder de cao vallen ongeveer 13.000 medewerkers in het openbaar vervoer, voornamelijk buschauffeurs.
22 stakingsdagen
Het resultaat kwam niet zonder slag of stoot tot stand. Daarvoor waren de afgelopen maanden in totaal 22 stakingsdagen nodig, volgens de FNV de ‘langste ov-staking ooit’. Om de impasse tussen werkgeversvereniging VWOV en de bonden te doorbreken, moest staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur) tussenbeide komen. Zij stelde voor procesbegeleiders in te zetten, die uiteindelijk de cao-onderhandelingen uit het slop wisten te trekken.
Regionale treinverbindingen
Het openbaar vervoer heeft naast de cao streekvervoer nog een andere cao, die voor multimodale vervoerders. Deze bedrijven, zoals Arriva en Keolis, bieden verschillende vormen van vervoer aan, bijvoorbeeld bus- én treindiensten. De onderhandelingen voor deze cao zijn nog altijd bezig. Ook gedurende dit onderhandelingstraject werd meermaals gestaakt, met name op regionale treinverbindingen in Zuid-Limburg en de Achterhoek.
En hoeveel streekbuslijnen gaan er worden opgeheven om dit te bekostigen?
Heel veel, trouwens ook stadslijnen.
Sinds 2020 zijn er een half miljoen auto’s bijgekomen en een grotere hoeveelheid zondagsrijders en als het OV verder uitgekleed wordt zullen er meer mensen auto’s gaan kopen. Het is nu al druk op de weg en waar willen straks al die auto’s laten? Ik heb het niet over een ideologisch, maar over een praktisch vraagstuk.
Pas als alles naar de gallemiezen is geholpen zullen ze pas zien hoe zinvol OV voor een samenleving is. Verder neem ik het klimaatsbeleid van het kabinet helemaal niet meer serieus.
inderdaad.
Mee eens.
Leuk maar als een busschauffeur €50.000 verdient houdt het financieel toch op met het OV. Dit is soort kosten zijn niet meer op te hoesten.
Het zullen niet alleen de nog hogere loonkosten zijn die zorgen voor het opheffen van busdiensten, maar ook het wegblijven van reizigers sinds corona is ook een groot probleem.
In een artikel in het Dagblad v/h Noorden werd onlangs (25 april) gemeld dat voor corona de busreizigers ongeveer 50% van de kosten dekten, maar dat dat voor sommige lijnen (en dus niet ritten) gedaald was tot 13% en 9%. Als dat gelijk is aan het landelijke beeld, is het natuurlijk niet vol te houden om op die lijnen alle ritten te blijven rijden.
In hetzelfde artikel wordt gemeld dat het verplicht investeren in elektrisch rijden een flinke kostenpost is, waardoor vervoerders in de knel raken.
Bij het busvervoer zijn voornamelijk nog studenten en scholieren overgebleven (gedwongen winkelnering) en die leveren nauwelijks wat op. Niet zo vreemd dus dat de dekkingsgraad is ingestort. De overgang op electrische bussen (die veel duurder zijn in zowel aanschaf als exploitatie) komt daar als extra ramp bovenop.
Laat duidelijk zien dat er sprake is van een sektarisch geloof. Ik zie liever een betaalbare en goedgevulde moderne dieselbus dan een bijna lege en veel te dure electrische bus. En dan hebben we het nog niet gehad over de accupakketten en de stroom waar deze bussen op rijden. Wat mij betreft behoeft het OV een hele andere fiks en dat is zorgen dat het weer goed gebruikt wordt en streven naar een miljoen minder auto’s door enkel en alleen door het product aantrekkelijker te maken.
Ook de OV klant wil van A naar B en geen klimaatgedram.
Als je nu kijkt waar de energiewende in Duitsland ge-eindigd is getuige dat de zogenaamde groene energie een farce is wat wel een serieuze oplossing is sluiten ze. In mijn beleving komt groene stroom alleen uit een kerncentrale.
De Duitse goederenvervoer op het spoor profiteren volop van het sterk toegenomen vervoer van steenkool en olie die gebruikt worden voor het opwekken van al die “milieuvriendelijke” stroom.
“In een artikel in het Dagblad v/h Noorden werd onlangs (25 april) gemeld dat voor corona de busreizigers ongeveer 50% van de kosten dekten, maar dat dat voor sommige lijnen (en dus niet ritten) gedaald was tot 13% en 9%.”
Dit is zorgelijk… Het valt me op hoe leeg sommige streeklijnen zijn. Soms ben ik naast de chauffeur de enige die in de bus zit en ook de bus in onze wijk is vaker leeg dan dat er iemand in zit.
Een ander punt van zorg is dat veel personeel 60+ is. Over vergrijzing en pensioenering gesproken. Personeel dat vervangen of diensten, die afgeschaald gaan worden. Denk dat het laatste gaat gebeuren.
Goed dat men (voorlopig) niet meer staakt en maar hopen dat de bestuurders wel komen opdagen en niet laten afweten en daardoor ritten uitvallen. Een keer nam ik de bus terwijl er geen staking was, viel de rit uit als gevolg van het niet komen opdagen van een chauffeur en daar kregen wij als passagiers niets van te horen, dan sta je daar voor Jan L.. en gaat een gemaakte afspraak bijna naar de bliksem. Hoop dat ze nu genoeg hebben gekregen wat ze vroegen en de boel laten rijden, want het OV in Nederland stelt toch steeds minder voor. Jammer dat ik geen rijbewijs heb anders had ik mij wel een autootje gekocht, want het vertrouwen met het OV is minimaal en wordt steeds minder en minder…!
Waarom moeten bestuurders (lees: de belastingbetaler) opdraaien voor de buitensporige looneisen van vakbonden en personeel?
Dito… Ik wacht nog steeds op een Huawei volledig zelfrijdende auto. Het OV wordt steeds meer het domein voor diegene, die om welke redenen niet kunnen of mogen rijden.
Aan de ene kant zie ik steeds legere bussen (streek) en aan de andere kant als ik meerijd naar mijn vrijwilligerswerk. (Tja altijd handig als je collega’s in dezelfde straat wonen…) zie ik de wegen steeds voller en ik woon in een ietwat kleinere/middelgrote stad. Dus belist geen Amsterdam of Rotterdam. De bus die bij ons in de wijk komt zit ook altijd (g)een passagier(s) in. Nou moet ik wel zeggen dat er een Blauwnet station en een dikke lijn door mijn wijk gaat.
Wellicht doet men er verstandig aan om rijbewijsloosheid of om medische redenen niet mogen rijden als een handicap te gaan zien.
Fijn dat ze niet meer staken, dit voor de reizigers fie geen andere optie hebben als met OV te reizen. Deze dame die al die tijd wel met het OV heeft gereden gaat echt wel een ander vervoermiddel rijden. Er vallen nog te veel ritten uit, buschauffeurs die gewoon te laat op hun dooie gemak aankomen lopen etc… Om die kosten te dekken zal natuurlijk ook weer de bussen duurder worden. Dus NEE dankje ga voor goedkoper vervoermiddel kopen. Veel succes allemaal.
NL-Ticket
Dat wordt een bodemloze put.
kop in het zand steken, als lemmingen naar de afgrond.
Klimaatkatastrofe is onomkeerbaar.
CO2 uitstoters ga betalen voor jullie gedrag.
Hoezo.
Stoppen met CO2 uitstoters subsidieëren; gaan belsten.
Het moest er nog bij komen dat het personeel nog meer geld ging eisen.
Een buschauffeur van Arriva zei op het Heerlense busstation eens toen hij de bus verliet voor een korte pauze, dat men niet perse hoeft te rekenen dat een collega de verdere rit zal overnemen en de kans bestaat dat de bus gewoon niet rijdt. Menigeen die dit hoorde stond er verbaast te kijken. Rijdt deze bus dan misschien niet verder vroeg iemand, ja knikte de buschauffeur. Sinds dat moment ben ik altijd wantrouwig geworden als er een bemanningswisseling plaats gaat vinden. De ene bestuurder uit, maar komt er dan nog wel een andere voor in de plaats en is mijn onzekerheid steeds groter geworden, ook de vriendelijkheid laat bij Arriva steeds vaker afweten. Het enige goede is dat er in de treinen wel vaak zeg maar vaker gecontroleerd wordt dan bij NS, want dat zijn echte “deursluiters en bankzitters” geworden.
Vergeet ook niet dat diverse gemeenten bus rijden in de kernen vaker onmogelijk maken, door verkeersdrempelige voorzieningen aan te leggen waar ook hulpdiensten last van hebben. Gevolg mensen moeten vaker langere afstanden lopen om de bus te pakken die ook nog minder frequent rijdt vooral in de daluren en weekenden. En dan ook de ritprijs ongemerkt met “centen” verhogen valt mij bij het uitchecken op, controleer dat regelmatig met OV reishistorie, en de animo gaat zienderogen achteruit. Gevolg, inderdaad legere bussen en vollere (auto)wegen. Nu hebben ze hun of de vakbonden hun zin gekregen en maar afwachten tot de volgende CAO ronde weer begint. De verkoop van elektrische fietsen neemt wel toe als “redmiddel” en de verkoop van (tweedehandse) auto’s maar niet het OV gebruik valt mij op.
Beter een goede elektrische fiets dan een slechte busverbinding.
Plus dat die fiets niet om de haverklap staakt.
De FNV heeft zich inmiddels compleet belachelijk gemaakt. Overal eisen ze een APC, maar het eigen personeel krijgt het niet, waardoor die nu gaat staken. Ik dacht even dat ik met satire te maken had toen ik dat las, maar het schijnt echt zo te zijn.
Joost2 jij maakt je belachelijk ergo je opmerking getuigt van domheid van de 1e orde.
Dankzij devakbeweging en vooral de socialistis he/ sociaal democratische ben je bevrijd worden van het kapitalische juk of krapoel dat mensen als jou in slavernij wilt houden.
So shut the f… up and f… off.
Blijkbaar volg je het nieuws niet, Anoniem. Als je dat wel deed, had je geweten dat het FNV overal loonsverhogingen met ‘dubbele cijfers’ eist, omdat de koopkrachtdaling anders inhumaan zou zijn en de rekening ervan bij de werknemers neergelegd zou worden. Voor het eigen personeel biedt het FNV echter een loonsverhoging van maar 5%, omdat meer er niet in zou zitten. Dat is volslagen hypocriet en absurd. Alle uitleg/excuses die het FNV hiervoor presenteert, accepteren ze niet van bedrijven waar ze actie voeren. Vandaar dat het personeel van FNV gaat staken, omdat ze het niet eens zijn met het loonbod van FNV. Zo idioot dat je het bijna niet kunt verzinnen.
En dan is er ook nog sprake van recidive. Alle trucs die slechte werkgevers volgens FNV uithalen, hebben ze eerder zelf geflikt tijdens reorganisaties, waardoor personeel van het FNV gewoon genaaid werd. Bijvoorbeeld doordat ze plots in een andere BV geplaatst bleken die vervolgens afgestoten werd. Hierdoor kwamen medewerkers voor eerstelijns cliëntcontacten plotseling bij een ordinair callcenter in dienst, met inhoudelijk minderwaardig werk. En als het ze niet aanstond, dan konden ze vertrekken. En het CNV deed exact gelijktijdig hetzelfde.
Dat er zoveel gestaakt wordt de laatste tijd, komt voornamelijk doordat het FNV wil bewijzen dat het nog relevant is. Op die manier proberen ze het keihard dalende ledenaantal tot stand te brengen. Overigens met zeer weinig succes.
Wat mij opvalt in de reacties is de negatieve klaagcultuur. Openbaar Vervoer dient weinig te kosten,liefst uiteraard gratis,en het OV-personeel dient met een habbekrats-fooi naar huis worden gestuurd. De stakingen waren zuiver en alleen bedoeld om de reizigers te benadelen. Wellicht ter overdenking; de privatisering afkomstig uit politiek Den Haag was bedoeld ter verbetering van het OV,maar bleek eigenlijk een poging zich te onttrekken aan de verantwoordelijkheid voor het verschaffen van kwalitatief goed OV.
Eindelijk eens een redelijk antwoord. Wij Nederlanders houden donders goed van klagen wat ook goed ons recht is. Maar als je het OV in Nederland vergelijkt met het buitenland, ben ik blij dat ik in Nederland woon en hebben we het allemaal wel goed geregeld met elkaar.
Dit betekent niet dat het OV solide is, van verre weg zelfs. Over de jaren heen tonen de cijfers aan dat het aantal auto’s alsmaar toeneemt naar nu rond de 9 miljoen. Elke auto neemt ongeveer 20m^2 op aan ruimte voor de bouw van parkeerplaatsen op verschillende plekken en staat 90% van de tijd stil.
Even een praktisch voorbeeld, als alle huizen die minister Hugo wil bouwen (Hugo de Jonge) een parkeernorm krijgen van 2 plekken, moeten we bij elkaar opgeteld een parkeerplaats bouwen ter grootte van de stad Delft! Dan hebben we het nog niet eens gehad over de ruimtebeslag en capaciteit van snelwegen in vergelijking met een spoorlijn.
Ook het milieu is zeker niet gebaat bij alle tonnen aan benzine die we verstoken om onze 1,5 ton aan opgepoetst metaal te laten voortdrijven op dode dinos. ”Maar elektrisch rijden zal alles CO2 neutraal maken” zeg je dan, dit valt ook tegen. De productie van batterijen is zeer vervuilend voor het milieu door de mijnbouw en verwerking van de metalen die vooral uit China komen, maar ook Congo waar lieve kinderhandjes voor ons zitten te mijnen voor 2 euro per dag.
fijnstof uitstoot door remmen valt ook redelijk vergelijkbaar met benzineauto ondanks recuperatie door het vaak hogere gewicht van de auto’s en snellere bandenslijtage. Dit extra gewicht zal ook meer belasting op de wegen zetten en bandengeluid verergeren.
Kortom de auto is nou eenmaal superhanding vanuit persoonlijk perspectief, maar als we uiteindelijk de negatieve externaliteiten erbij pakken en allemaal in onze eigen koekenblik moeten gaan zitten om ergens te komen zitten we allemaal in de file. Zie de VS als eindvoorbeeld waar niemand zou durfen te fietsen met 10 rijbanen aan snelwegen en nog steeds File. Is dit wat de VVD voor ogen heeft?
We moeten het algemene belang van het OV herontdekken en de waarde toekennen die het verdient met nou eenmaal fatsoenlijke lonen voor onze chauffeurs en meer publieke ruimte vrijhouden voor de samenleving en niet de auto industrie