Stiptheid België blijft laag
21 jul 2010 10:38
De stiptheid bij de Belgische spoorwegen (NMBS) is in het tweede kwartaal iets toegenomen in vergelijking met het eerste kwartaal, maar gedaald in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. 87,5 procent van de Belgische treinen is op tijd of heeft een vertraging minder dan 6 minuten.
De Belgische spoorwegen worstelen al langer met de stiptheid van de treinen. Het percentage is bijna dubbel zo hoog als in Nederland. In het eerste kwartaal van dit jaar werden de stiptheidscijfers gedrukt door de treinramp bij Halle. Daardoor kon de stiptheid dit kwartaal 1,9% toenemen in vergelijking met het eerste kwartaal.
Tweede kwartaal
In vergelijking met het tweede kwartaal van 2009 is het cijfer juist 2,4% afgenomen. Met name in de avondspits is de stiptheid afgenomen. In 2009 reed 85,8% van de avondspits treinen op tijd, dat is dit jaar 80,9%.
Oorzaken
Volgens de Belgische infrabeheerder Infrabel worden de vertragingen met name veroorzaakt door problemen aan het materieel (27% van de vertragingen), maar ook problemen in het buitenland zouden de stiptheid drukken (14,5% van de vertragingen). Een derde oorzaak zijn seinstoringen (14%).
Aansluitingen en opgeheven treinen
Behalve de stiptheid nam ook het aantal gehaalde aansluitingen in vergelijking met het tweede kwartaal van 2009 af. In 2009 werd nog 90,1% van de aansluitingen gehaald, in het tweede kwartaal van 2010 nog maar 87,5%.
Het percentage opgheven treinen is met 1,46% nagenoeg onveranderd. In aantallen gaat het om ruim 4900 treinen.