fbpx
Foto: SBB

Stress door wisselproblemen wordt personeel verkeersleiding teveel

Dat er woensdagavond rond Den Haag niet of nauwelijks treinen reden komt door een combinatie van slechte wissels en gestresst personeel van ProRail, zegt Roel Berghuis van FNV Spoor. ProRail ontkent de lezing van FNV Spoor en spreekt van een misverstand.

Volgens hem ontstond er bij personeel van de ProRail-post Den Haag zo veel stress toen duidelijk werd dat er vier wissels gerepareerd moesten worden, dat sommigen het bijltje erbij neergooiden. Daardoor bleven er te weinig mensen over om het werk te doen, aldus Berghuis.

Treinverkeer plat
In de avondspits viel het treinverkeer rond Den haag tijdelijk helemaal uit en bij Rotterdam reden minder treinen. Inmiddels rijdt er wel weer wat materieel tussen Den Haag Centraal en Gouda en tussen Den Haag Hollands Spoor en Rotterdam. Tussen Den Haag Centraal en Hollands Spoor rijden nog geen treinen.

Wisselproblemen
Eerder op de avond meldde een woordvoerder van ProRail dat bij een inspectie bleek dat bij vier wissels, twee bij Den Haag en twee bij Rotterdam, onderdelen vervangen moeten worden. Hij zei dat uit voorzorg deze wissels helemaal niet gebruikt werden. Het is niet duidelijk wanneer de onderdelen van de wissels worden vervangen en of dat woensdag nog gebeurt.

Landelijk controleren
Reizigers tussen Rotterdam en Den Haag kunnen RandstadRail pakken. De FNV vindt dat in het hele land moet worden onderzocht hoe het met de spoorwissels is gesteld. "Ik hoor iets te vaak van machinisten dat er wissels niet goed zijn. Dat zou landelijk bekeken moeten worden´´, aldus Berghuis.

Geen staking
ProRail-directeur Marion Gout heeft tegenover reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV verklaard dat er geen staking is geweest. Ook op de website van ProRail wordt een staking ontkend. "In de media circuleren berichten dat er gestaakt wordt bij ProRail en hierdoor minder treinen rijden rond Den Haag en Rotterdam. Dit is pertinent onjuist. De reden voor minder treinen is, dat vandaag bij inspecties is vastgesteld dat er bij een viertal wissels, twee in Den Haag en twee in Rotterdam, onderdelen dienen te worden vervangen" aldus de verklaring van ProRail. Tegen het ANP zegt ProRail dat de lezing van FNV niet klopt en dat er sprake is van een misverstand.

Misverstand
Inmiddels erkent Roel Berghuis dat er sprake is van een misverstand. Hij zegt dat er woensdagavond geen staking van het personeel van ProRail is geweest, waar hij woensdag op zinspeelde. "Daar is absoluut geen sprake van geweest.´´ Het woord ´werkonderbreking´ bij de interne ProRail-communicatie heeft voor de verwarring gezorgd, zegt hij. Berghuis wil weten waarom juist in de spits besloten is de treinenloop bij Den Haag even stil te leggen. ProRail geeft aan dat het treinverkeer woensdag tijdens de spits 10 minuten stilgelegd om te bekijken op welke sporen er treinen konden rijden en op welke sporen niet. 

Januari
In januari werden al 500 wissels geïnspecteerd, nadat in Hilversum een treindeel uit de rails was gelopen. Toen besloot ProRail uit voorzorg met spoed wissels opnieuw af te stellen en onderdelen te vervangen. Dat zorgde een paar dagen voor veel verstoringen door heel Nederland. Een uitgebreider onderzoek naar de ontspoorde trein wordt verricht door ProRail, de Inspectie Leerbaarheid en Transport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

(c) ANP / Treinreiziger.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.