fbpx

Telegraaf: Alternatief Fyra minder snel

25 sep 2013 12:20

De opvolger van de Fyra zal een topsnelheid kennen van 200 in plaats van 250 kilometer per uur. Dat meldt de Telegraaf woensdag. De krant heeft het NS plan in handen dat het spoorbedrijf naar de staatssecretaris heeft gestuurd. Voor 1 oktober wordt de Tweede Kamer geïnformeerd over het plan.

Na het stoppen met de Fyra moest de NS van Mansveld voor oktober met nieuwe plannen komen. Het spoor, dat zeven miljard euro kostte, is namelijk berekend op treinen die een vaart tot 300 kilometer per uur kunnen halen. De Fyra had een maximum snelheid van 250 kilometer per uur.

Intercity Max
Het plan dat de NS nu indient lijkt volgens de krant sterk op het oude Intercity Max-plan dat in de jaren negentig door toenmalig minister van Verkeer Tineke Netelenbos (PvdA) werd afgeschoten omdat het niet aan haar eisen voldeed. De NS wilde toen snelle intercity´s op het spoor tussen Amsterdam en de Belgische grens, maar ook snelle verbindingen met onder meer Groningen, Zwolle en Eindhoven. Dat zou de NS nu ook weer voorstellen.

Brommobiel
Het is volgens de krant de vraag of de overheid zich kan vinden in het plan om met ´boemeltreinen´ over het dure spoor te rijden. "Dat is hetzelfde als een brommobiel toestaan op de A2", stelt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe in de krant.

Voorkeursvariant
Omdat Staatssecretaris Mansveld het plan nog niet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, kan NS nog niet inhoudelijk reageren. De redactie van treinreiziger.nl denkt dat de Telegraaf goed geïnformeerd is. "In juni maakte NS al bekend welke alternatieven voor de Fyra onderzocht worden. In de voorkeursvariant ging men toen al uit van een snelheid van 200 kilometer per uur. Alleen naar België zouden de treinen sneller gaan rijden", zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren.

Oneerlijk
Volgens Treinreiziger.nl gaat de vergelijking met een brommobiel op de A2 niet op. "De reistijd zal een paar minuten toenemen, maar nog altijd veel sneller dan de reguliere trein. Dat komt doordat de meeste reistijdwinst wordt geboekt door het kortere traject" legt Van Kuyeren uit. "Maar het is natuurlijk wel geldverspilling". Volgens Van Kuyeren is het Intercity Max plan prima voor de reiziger. "Het is echter oneerlijk richting andere vervoerders. Die ook dolgraag over de HSL willen rijden, maar nu met lege handen staan omdat hun bod realistischer was."

(c) Novum / Treinreiziger.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.