Testrit Nightjet Amsterdam – Zürich, tickets binnenkort te koop
27 sep 2021 16:26
De voorbereidingen voor de nieuwe Nightjet Amsterdam – Zürich zijn in volle gang. Vandaag reed er een testtrein tussen Zürich en Amsterdam. Vanaf 12 december kunnen reizigers met de nieuwe verbinding mee. Vanaf volgende maand kunnen reizigers al een kaartje reserveren.
Bonte trein
De testrit werd vastgelegd door Wilko Wieffering bij Abcoude. Treinliefhebbers spreken ook wel van een “bonte trein”, omdat de trein rijtuigen heeft in verschillende huisstijlen. De nieuwe nachttrein zal bestaan uit meerdere zitrijtuigen en enkele lig- en slaaprijtuigen.
Geen subsidie
Anders dan de nachttrein naar Wenen, zal de nachttrein Amsterdam – Zürich zonder subsidie gaan rijden. “Het is een andere businesscase. In Duitsland wordt deze nachttrein ook gebruikt als nacht-Intercity. Daarom zal de trein ook acht zitrijtuigen hebben” vertelde NS woordvoerder Anita Middelkoop eerder aan Treinreiziger.nl. Volgens spotters zal de samenstelling als volgt zijn:
- 4 rijtuigen (2e klas) Amsterdam – Basel (van Deutsche Bahn)
- 3 rijtuigen (2e klas) Amsterdam – Zürich (van de SBB)
- 1 rijtuig (1e klas) Amsterdam – Zürich (van de SBB)
- 1 slaaprijtuig Amsterdam – Zürich
- 1 slaaprijtuig Amsterdam – Basel
- 2 ligrijtuigen Amsterdam – Basel
- 1 of 2 ligrijtuigen Amsterdam – Zürich
De ticketverkoop zal halverwege oktober van start gaan. De nachttrein naar Zürich maakt ook Italië beter bereikbaar. “Vanuit Zürich reis je in 3 uur en 17 minuten naar Milaan. Dan ben je voor de lunch in Italië” aldus de NS-woordvoerder eerder. In Nederland zal NS de trein in elk geval gaan rijden als open-accesstrein. Of de trein straks ook binnen Nederland gebruikt kan worden, is nog niet duidelijk.
Er werd weer eens een slaaptrein getest in Nederland. Ditmaal die naar Zürich die vanaf december gaat rijden. De 193 759 van NS International bracht vier (!) verschillende rijtuigen vanochtend naar Amsterdam en vanmiddag weer terug naar Duitsland. Zo zie je ze niet vaak in NL! pic.twitter.com/C4bHsbF0KX
— Tijn (@tijn_vdm) September 27, 2021
Dienstregeling Amsterdam – Zürich
Op meerdere momenten, zoals vanaf half december als de nachttrein gaat rijden, is de dienstregeling door werkzaamheden aangepast. Dan vertrekt de trein in de regel een half uur eerder uit Amsterdam en Utrecht en vervalt de stop in Arnhem. Op de terugreis zal de trein juist later in Amsterdam en Utrecht aankomen.
Dat is mooie vooruitgang! Ik ben benieuwd of de NS wel voldoende Vectron-locs heeft. Je kan nooit altijd op twee locomotieven teren, want er kan er altijd eentje voor onderhoud weg zijn, of defect aan de kant staan.
Een Nederlandse Nightjet machinist vertelde me een tijdje geleden dat er extra Vectron’s onderweg zijn ivm deze nieuwe verbinding. Of dat ook daadwerkelijk zo is, is nog maar de vraag. Ervaring leert me dat je info van rijdend personeel niet altijd te serieus moet nemen, al lijkt me de aanschaf van extra Vectron’s niet meer dan logisch.
Ik heb even gekeken, en ik heb gelezen dat er nog een optie is voor meer Vectron-locs. We wachten af.
Naar wat ik begrepen heb komen er twee vectrons bij. Dit omdat de tractie voor deze nachttrein tussen Amsterdam en Frankfurt Hbf gepland is met een loc van NS International (personeel zit er ook op tot aan Frankfurt).
Mooie dienstregeling, hopelijk rijden de Zwitsers stipter via Duitsland dan Nightjet, traject Basel – Zurich bevat wel een 0,5 u speling denk ik, want dat is toch maar een uurtje normaliter
Op de rit naar Zürich ontbreekt de halteertijd in Basel SBB nu. Ik vermoed dat dat zo’n 30-45 minuten zal zijn vanwege de rangeersactie(s) met de rijtuigen en de locomotiefwissel aldaar. De andere kant rijdt de trein namelijk wel Zürich-Basel in de bekende 54 minuten wat de reguliere IC ook doet.
Op Basel SBB rangeren zou niet de bedoeling zijn en dat is daar ook niet heel handig. De (interne) bron die ik heb geeft aan dat alle rijtuigen van en naar Zürich gaan rijden.
De trein staat in Basel 20 minuten stil, maar dit is vooral om vertragingen uit Duitsland op te kunnen vangen en om in de Zwitserse dienstregeling te passen
Op Basel SBB moet de trein kopmaken, als het deel naar Zürich achteraan rijdt kan dat eenvoudig door een andere locomotief worden meegenomen.
Nou en als ik naar rijtijden rijdt de NightJet via Bözberglinie(via Rheinfelden) en niet via snellere Hauensteinlinie(via Liestal). Meestal worden de NightJet in Zwitserland ook getrokken door de tragere(maar wel mooiere) RE 4/4 II(RE 420).
Lijkt wel precies het patroon van de CityNightLine. Die nam ik altijd vanaf Offenburg, waar de kroeg tegenover het station nét te vroeg dicht ging (om middernacht).
Mooie toekomst. Ik hoop alleen dat de couchettes zó worden toegewezen dat je tussen Keulen en Basel niet wordt gewekt door in- en uitstappers.
Ooit van oordopjes gehoord?
En… DAT is nou juist de reden, waarom IK het vliegtuig blijf nemen. Ik hou niet van gestommel en geschuiffel tijdens een lange rit.
Met het vliegtuig ben je er sneller en valt het niet zo op!
Ik ben vaak genoeg met nachttreinen gegaan toen die vroeger nog reden. Nooit last van gestommel of geschuifel gehad.
Nee, in het vliegtuig heb je geen ongemak/overlast van medepassagiers.
De tijden in Duitsland-althans voor KÖln-Basel, zijn precies die van de huidige ICE die een jaar of wat terug een getrokken trein verving. Daar ben ik toevallig verleden week nog mee naar Zwitserland gereisd.
NB: je moet sinds kort voor inreis CH ook online een verklaring invullen, maar die is wel stukken minder uitgebreid als die voor IT. Je krijgt met succes dan een QR code op je mail. Er werd totaal niet naar gevraagd of gekeken en er was ook zoals normaal totaal geen Schweizer einreisekontrolle, maar dat kan veranderen
Dat met die inreisverklaringen zie ik ook in het vliegtuig. In de afgelopen twee maanden heb ik vijf retourtjes gemaakt met het vliegtuig. Altijd de papieren keurig in orde gemaakt voor vertrek, maar er wordt zo goed als nooit naar gevraagd. Eenmaal kon ik niet online inchecken bij KLM. Toen moest ik op Schiphol eerst de QR-code laten scannen en was het alsnog goed. Bij de andere negen vluchten (waarvan drie met KLM) is er nooit iets gevraagd of getoond.
Mij werd op 14 september niets gevraagd na aankomst van de trein in Bazel.
Ik vernam vandaag van iemand die bij aankomst (vliegtuig) in Kroatië streng werd toegeschreeuwd door een grensbewaker (Kroatië is geen Schengen) vanwege een inreisformulier. Alle mensen achter haar, gingen gewoon in een andere rij staan en kregen dat gezeur niet.
Bij aankomst op Schiphol is er in elk geval geen enkele controle. Je krijgt er tot tweemaal toe twee thuistests in je handen gedrukt door medewerkers van de GGD en dat is alles. Niemand vraagt iets.
Kunnen er ook fietsen in mee?
Dat is wel de bedoeling, voor zover ik weet. Ik weet alleen niet of dat in december al zal kunnen.
Bij NS staat het onduidelijk:
“ÖBB Nightjet
Naar verwachting zijn er per april 2022 wel fietsrijtuigen vanuit Nederland beschikbaar.”
https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/12357/
Het is namelijk niet duidelijk of dit enkel gaat over de bestaande
Amsterdam – Wenen / München-Innsbruck of ook over deze nieuwe trein…
Bij ÖBB staat vanaf vandaag de dienstregeling zichtbaar, en kan gezocht worden op treinen met fietsvervoer.
Daar is te zien dat de fiets vanaf 12 december wel mee mag naar Wenen, maar niet naar Zürich…
Startdag 12/12 met de fiets naar Wenen zou ik overigens niet letterlijk nemen want kopen is nog niet mogelijk.
fahrplan.oebb.at
Het is nog maar de vraag of deze dienstregeling zo fantastisch is. Yes, het klopt, lijkt verdacht veel op die van vroeger. Maar een zeer groot deel van de reizigers doet Köln-Basel of retour. En laten die tijden nu wel erg laat cq erg vroeg zijn, zodanig dat je toch wel zal twijfelen om een prijzig slaap-of ligwagenticket te kopen.
Dat vroege (voor ons Nederlanders) geldt in Zwitserland als redelijk normaal. De dag begint ( en eindigt) in dat Alpenland nu eenmaal eerder.
Daarom dus het relatief forse aantal(DB) zitrijtuigen en de vele stops onderweg. Veel in- en uitstappende reiziges en geloop door de trein.
Dit is dus echt geen verbetering tov van weleer
Couchette rijtuigen zullen wel gesloten blijven voor onderweg instappende reizigers in Duitsland. Reserveren zal wel verplicht worden om overlast van extra instappers te beperken, waardoor de slaapnacht nauwelijks beïnvloed kan worden. Ik denk dat nacht IC-gebruikers enkel de zitrijtuigen kunnen gebruiken, mits voorzien van QR-Code en het beroemde monddoekje. Als deze laatste Corona maatregelingen ook in het buitenland verdwijnen, geef dit dan ook tijdig aan op deze website! Ik hoop dat er voor deze toekomstige verbinding ook rekening is gehouden aan ouderen, minder validen en mensen met fietsen en zware bagage. De klapdeuren dan wel elektronische schuifdeuren zijn vaak een lastige barrière: trappetjes die smal en schuin aan de uiteinden van de rijtuigen zitten en waar je moeilijk bij kan in of uitstappen als je en fiets, minder valide bent of met zware bagage loopt. Ook mensen met geen of weinig zicht worden wel eens vergeten. Belangrijk dat hier ook meer aandacht voor komt, zeker in de nacht en met mindere weersomstandigheden, wanneer het zicht voor een ziende soms al niet mee valt. Dus breng Braille tekens aan bij de pilaren bij de deuren en ook meer op trappen, liften en deuren! Zo kan ieder mens reizen! En een goede dienstregeling waar je niet uren op een aansluiting van een gewone trein naar nachttrein en andersom hoeft te wachten. Zeker in de winter niet prettig of bij zware storm en regenbuien in de herfst Omroepen in meerdere landstalen die duidelijk zijn te horen in treinen en op de stations is soms ook nog een aandachtspunt dat verbeteringen kan ondergaan!
Klassieke rijtuigen hebben bijna altijd
hoge instap. Alleen de Talgo nachttreinen
hebben gelijkvloerse instap.
Wel raar dat de nachttrein niet toegankelijk is voor een binnenlandse rit, (wat in Duitsland en Oostenrijk dus wél kan!). Vaak is er in de zitrijtuigen plaats genoeg. Vraag een toeslag, elke Euro is zeker bij een niet-gesubsidieerde rit meer dan welkom.
Wat ÖBB nog echt moet verbeteren is het niet zo belachelijk duur maken van de slaaptreintoeslagen en een wat aantrekkelijkere prijs voor de sparNight-kaartjes maken. Boek je een slaapwagen Single-De Luxe, bespaar je op 259 Euro maar 30 Euro. Helemaal lachwekkend is als je een BahnCard, of VorteilsCard hebt. Dan is een SparNight maar 3 Euro goedkoper dan een Komfort-ticket. Zolang ÖBB dat niet aanpast zullen vele Nederlanders niet warmlopen om de nachttrein te gaan nemen (en zeker niet de alleengaan de reiziger).
Er zijn meer dan genoeg binnenlandse verbindingen in Nederland, daar hoeft de nachttrein niet aan bij te dragen. Financieel is het ook een broekzak/vestzak-verhaal, of iemand nu een binnenlandse trein of nachttrein pakt van Amsterdam naar Arnhem, het geld komt toch bij NS terecht.
En de hoge tarieven zijn niet zo vreemd, omdat de personeelskosten per reiziger ook hoog zijn.