fbpx

Testritten Uithoflijn van start. Reizigersvervoer per december (of eerder)

28 feb 2019 20:50

De Utrechtse Uithoflijn gaat de laatste, beslissende fase in. Vanaf vandaag wordt de Utrechtse tramlijn ook overdag getest. De testperiode zal minimaal vijf maanden duren. Waarschijnlijk start de exploitatie per december 2019, maar mogelijk zelfs al eerder. De verwachting is dat de Uithoflijn straks 34.000 reizigers zal trekken.

Opleidingsritten

Er zijn overdag drie soorten testritten: opleidingsritten, testen van verschillende (nood)situaties en het testen van de dienstregeling. Opleidingsritten vinden tot en met de zomer plaats op werkdagen tussen 6 en 22 uur. Er zijn daarnaast ook circa 20 testen met verschillende noodsituaties gepland. Hieraan nemen ook hulpdiensten deel.

Testen dienstregeling

In april en mei wordt de dienstregeling getest: lukt het de trams te laten rijden op de klok? Tijdens deze tests rijden er tot zestien trams per uur per richting. Tijdens de proeffase mogen er nog geen reizigers mee.

Start exploitatie

De testfase duurt zeker vijf maanden. Afhankelijk van wat de trambestuurders in die testperiode tegenkomen, wordt bepaald wanneer de exploitatie kan starten. Dat wordt zeer waarschijnlijk december 2019, maar het kan ook zijn dat de Uithoflijn eerder start. Vanaf dat moment vervalt buslijn 12. Ook de projectnaam Uithoflijn verdwijnt dan. De trams op de nieuwe lijn gaan dan rijden voor de reizigers onder het U-OV lijnnummer 22.

Uithoftram in beeld

12 gedachten aan “Testritten Uithoflijn van start. Reizigersvervoer per december (of eerder)”

  1. Wouter schreef:

    Wordt het mogelijk om als vrijwilliger aan te melden voor een of meer testen met noodscenario’s, net als met de Noord-Zuidlijn?

  2. dries molenaar schreef:

    Hopen dat er niemand ziek wordt en dat ze het allemaal eens zijn met de materieel keuze. Voor je het weet wordt de boel door kleine luiden afgekeurd en staat de media klaar om euvel te duiden.
    Waarom alles zo lang moet duren is onduidelijk. Hoeveel dagen moet je een rooster testen. Een paar dagen door de week en een paar in het weekend.

    Duidelijk dat het de betrokkenen niets kost. Net als bij de NZ-lijn kan het de ingeleende medewerkers niet lang genoeg duren. Factureren voor een luize-opdracht is altijd prettig. Leven als een ambtenaar en het inkomen van een minister of top-ingenieur.

  3. Martin schreef:

    Ik vind het lastig om de reizigersprognose in een breder kader te plaatsen (ken weinig tot geen cijfers van andere tramlijnen), maar is 34.000 dagelijkse reizigers niet wat mager? Dat is net een middelgroot stadion vol. Het lijkt me dat een dergelijk aantal ook makkelijk met een hoogfrequente buslijn kan worden vervoerd (zoals nu). Scheelt een paar honderd miljoentjes…

    1. Jan schreef:

      Dan plaats je het inderdaad slecht. Ter referentie: Snelwegen worden bijvoorbeeld al aangelegd vanaf 20.000 voertuigen
      Maar vooral: lijn 12 die nu rijdt is al sinds jaar en dag de drukste buslijn van Nederland waarin mensen elke 3 minuten als haringen in een ton in de spits worden vervoerd. 34.000 past echt niet meer in een bus. Ik heb hem jarenlang gepakt en je kunt amper ademen. En die bussen? dubbelgeleed 24 m lang. Langste bussen van Nederland. Dus we rijden elke 3 minuten met 24 m en mensen kunnen amper ademen? En dan denk je dat een buslijn voldoende is?

      1. dries molenaar schreef:

        Dat ademen niet mogelijk zou zijn is zwaar overdreven. Het is gewoon gezellig vol. Net als in de trein bij slecht weer.

        1. Jan schreef:

          Beeldspraak?

    2. dries molenaar schreef:

      1000+ busritten? Dan is er bijna geen ander verkeer mogelijk.

      1. Martin schreef:

        Rustig jongens, ik zei dat ik het lastig vond de vervoersvraag in proportie te plaatsen en dat 34.000 me niet extreem veel leek. Dat soort getallen zijn toch in zekere zin abstract en moeilijk te projecteren op de dagelijkse praktijk. Maar waarschijnlijk is het vervoer ook behoorlijk spitsgevoelig – tussen acht en negen uur ‘s ochtends een enorme piek en daarna flink rustiger. Die piek moet je toch vervoerd krijgen en dat is dan inderdaad nogal uitdagend met een buslijn, stel ik me zo voor.

        1. Jan schreef:

          Geen probleem hoor. Maar voetbalstadia zijn soms bedrieglijk, daar kunnen echt ongelooflijk veel mensen in. Ter vergelijking, 34000 is bijvoorbeeld ook het inwonertal van Gorinchem. Overigens is 34000 geen middelgroot stadion, er zijn er maar 3 waar dat in past. Maar laten we eens rekenen. Men rijdt met de AGG300, langste bussen die er zijn, die volgens Wikipedia 48 zit en 150 staplaatsen heeft, (of 60 zit met 112 sta, maar laten we van het maximum uitgaan). Dan kan met een rit net geen 200 man mee, maar dan zit het ook echt vól. Met dan 20 bussen per uur (elke 3 minuten) betekend dat je er 4000 meekrijgt in de ochtendspits. Alleen beginnen de meeste colleges om 9 uur dus het grootste deel van die die reizigers komt in 1 uur langs, het spitsuur. Dus krijg je het persen, dat mij indertijd in mijn studententijd, uhm laten we zeggen een behoorlijke hoeveelheid fysiek contact heeft doen ervaren. (blijkbaar mag de beeldspraak niet ademen niet van Dries)

      2. Jan schreef:

        Ik heb volgens mij het getal 1000 niet gebruikt, en hoe je daar opkomt weet ik niet. Uiteraard heb ik het over de spitsfrequentie maar zelfs al zouden ze de hele dag van 16 uur op een frequentie van 3 minuten rijden, is dat maar 300 ritten. Overigens is het in de spits rondom 8 uur ‘s morgens zelfs elke 2 minuten. Je zou eens in de spits naast het traject gaan staan, de bussen vormen bijna een muur. We hebben het hier wel over ‘s lands drukste buslijn….

  4. Shane schreef:

    Ik vind het sowieso raar dat buslijn 12 na ingang van de dienstregeling verdwijnt. Ik ben samen met tal van andere studenten een reiziger van bus 12. En ja inderdaad ademenen is zeker niet altijd mogelijk als je zo opgehokt zit. Weet niet waar jullie allen vandaan komen maar als je bus 12 dagelijks gebruikt en ook nog is in hartje zomer, dan praat je wel anders.

    Ook de HKU op de IBB zal er last van krijgen mbt de verdwijning van 12. Ook denk ik dat door de verdwijning het probleem zal verschuiven, want het zorgt er alleen maar voor dat ook de tram drukker wordt. Aan de andere kant vraag ik me ook het volgende af. ALle reizigers gebruik makende van de Sprinter ten zuiden van Utrecht (Tiel/Zaltbommel/Den Bosch) stappen al bij Vaartse eruit. Wie zegt dat de tram al niet vol zit wanneer die al bij CS begint?

    Zowel de bus als tram moeten elkaar versterken want ik kan mij niet voorstellen dat nu op de huidige tracé CS – Stadion Galgenwaard alleen bus 41 zal gaan rijden. Zijn hier al plannen over bekend?

    1. Jan schreef:

      Ik denk dat dat in de spits onmogelijk gaat zijn. Ik denk dat die mensen oftewel gewoon met de 31 vanaf lunetten gaan of doorgaan naar CS. want overstappen in de spits op vaartsche rijn lijkt mij onmogelijk, ivm drukte. Maar we zullen zien. Ik ben het met je eens lijn 12 is altijd een verschrikking geweest.

      Ik denk overigens wel dat 41 vaker zal gaan rijden. De situatie met de tram lijkt overigens een beetje op de situatie tot 2011. Toen reed lijn 12 in de spits niet, maar in plaats daarvan lijn 12s, die sloeg indertijd alle haltes tussen het station en het stadion over. In plaats daarvan reed dan lijn 13 de route van lijn 41 elke 10 minuten tussen station en stadion.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *