Thalys: Nieuw design, fietsplek en meer zitplaatsen

klok 20 jun 2018 15:31

De Thalys krijgt 7% meer zitplaatsen, 15% meer bagageruimte (in reisklasse Standaard) en twee fietsplaatsen. Dat bevestigt Thalys.

De treinen worden niet langer, maar Thalys woordvoerder Mattias Baertsoen benadrukt dat de extra zitplaatsen niet ten koste gaan van het comfort en de beenruimte. “We zullen meer zitplaatsen creëren door niet gebruikte ruimtes te schrappen. Ook verdwijnt Le Salon.” Le Salon is een vergadercoupé voor 4 personen die in 2010 werd geïntroduceerd. Bij introductie kostte de vergadercoupé bij een ritje Amsterdam – Parijs ruim 850 euro.

De treinen krijgen van binnen een volledig nieuw design. In 2016 kregen de treinstellen al een grondige revisie van de technische onderdelen. De trein kreeg toen buiten al een nieuw uiterlijk, maar binnen was er niets veranderd. Dat gebeurt nu alsnog: de treinen krijgen nieuwe rode bekleding. Met dit nieuwe design is gedurende vier jaar een investering van circa 55 miljoen euro per jaar gemoeid.

Per treinstel komen er twee plekken voor fietsen. Tot nu toe konden fietsen niet mee, tenzij de wielen gedemonteerd werden en de fiets in een fietshoes zat. Thalys heeft verder aangekondigd dat het bedrijf vanaf 2019 in de zomer gaat rijden vanuit Brussel naar Bordeaux.

Thalys krijgt opnieuw facelift

Vernieuwde Thalys nu ook naar Duitsland



31 gedachten over “Thalys: Nieuw design, fietsplek en meer zitplaatsen”

  1. lezer schreef:

    Wat je vaak ziet bij het creeeren van meer zitplaatsen is dat je niet altijd aan het raam zit. Omdat de banken niet meer de indeling van de raampartij volgen. Ik hoop dat het hier niet het geval is. Soms zie je dat er ruimte gewonnen wordt door de banken dunner te maken. Een vriend van mij kon de stoelen van de Thalys erg waarderen, zeker met het oog op de lange reisafstand. Hopen dat dit straks nog steeds het geval is.

    1. Marco schreef:

      Dat zie je nu ook al. Een “Frans raam” (raamplaats maar je kijkt tegen de zijkant van de trein in plaats van een raam) is berucht in – met name – Franse treinen.

  2. Cas schreef:

    Jammer dat de bar wordt vervangen voor een frisdrank/snoep automaat. Zo kunnen ze de personeelskosten flink drukken.

    1. Thomaz schreef:

      Waar staat de bar verdwijnt? Zo ver ik heb gelezen blijft hij nog.

    2. dries molenaar schreef:

      Flink? Eén persoon minder wellicht, er blijft catering in de super-class. De aandacht zal daar wel komen te liggen. Gezien de omzet van één ritje zullen die 4 uurtjes van een horecamedewerker wel te overzien zijn. Denk maar even 500 passagiers tegen ticketprijs.

      1. Cas schreef:

        Ik schat dat het 50 tot 60 medewerkers scheelt als er geen bar meer in zou zitten. Op jaarbasis scheelt dat al snel 1,6 tot 2 miljoen euro aan loonkosten.

        1. Erwin Wessels schreef:

          Maar het scheelt ook veel aan inkomsten van de bar. De prijzen in de trein zijn altijd al aan de hoge kant, dus er valt best wel wat aan te verdienen.

    3. Jes. schreef:

      Een bar is toch helemaal niet nodig? Eten en drinken kan men immers gewoon zelf meenemen. Gewoon voor vertrek even een bezoekje aan de supermarkt brengen (en die dure stationswinkeltjes vervolgens ook voorbij lopen). Een magnetronoven in de trein zou wel heel erg fijn zijn.

  3. Cas schreef:

    Jammer dat de bar wordt vervangen door een frisdrank en snoepautomaat. Zo kunnen ze personeelskosten van de bar flink terugschroeven.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      De bar verdwijnt niet, maar sommige delen van de bar worden wel verplaatst naar de automaat. Maar een biertje moet je echt halen bij de bar.

      1. Cas schreef:

        Als je goed kijkt naar de video presentatie zie je dat de bar er niet meer in zit, nog wel de ruimte wat de bar was, maar niet meer een bediende bar. Op de foto hier zie je het niet heel duidelijk, maar waar de rode leunstoelen zijn, was vroeger de personeelskant van de bar. (dat is ook het enige stuk waar geen raam zit op dit moment. De deur die je daarachter ziet, is de bevoorradingsdeur. In het filmpje wat Thalys zelf heeft gepubliceerd zie je ook de achterkant van deze foto, en daar staan 2 automaten, en daarachter is een schuifdeur met zitplaatsen erachter. Of het filmpje en de foto’s kloppen niet, of er is dus geen bediende bar meer.

        1. Rogier de Wit schreef:

          Op spoorpro.nl las ik: “Ook de bar-ruimte wordt onder handen genomen. De barista’s staan nu achter een gesloten toonbank, maar straks zullen ze in een open ruimte werken.”

  4. dries molenaar schreef:

    Rampzalig om fietsen mee te gaan nemen. Fietsers houden zich aan geen enkele regel en reken maar dat die rotdingen door hele trein komen te staan. Net als in Nederland bij NS.
    Voorts is fataal voor het imago van de trein. Het wordt zo een armzalig ding voor de onderkant van de markt en zo zullen de business reizigers snel vertrekken.
    Overigens is het interieur rond 2010 al opgeknapt. Toen zijn die vergaderhokken er in gekomen en werd de stoelafwerking wat luxer.

    1. Rian van der Borgt schreef:

      Het meenemen van fietsen werkt in de Franse binnenlandse TGV’s zonder veel problemen voor zover ik weet. De reserveringsplicht (ook voor fietsen) zorgt ervoor dat er niet te veel fietsen opduiken.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Alleen reserveren van een fietsplaats als Nederlander is wel beetje omslachtig.

    2. Jes. schreef:

      Het lijkt mij niet dat er dan opeens “arme sloebers”, om het maar even zo te noemen (overigens helemaal niets mis mee om om een “arme sloeber” te zijn), hun fiets mee nemen in de hogesnelheidstrein. Eerder avontuurlijk ingestelde mensen die hun fietsreis combineren met een stukje trein.
      En in het algemeen; De mensen die de zogenaamde onderkant van de markt zijn, gaan tegenwoordig nauwelijks met de trein of fiets, maar gebruiken eerder de auto of de bromfiets.

    3. Hennie schreef:

      “Het wordt zo een armzalig ding voor de onderkant van de markt en zo zullen de business reizigers snel vertrekken” Is dit wat we tegenwoordig “haatmail” noemen?

  5. Laurens Smid schreef:

    Ik vind het wel een erg negatieve gedachten gang van Dhr. D. Molenaar om te verkondigen dat als er fietsen met de Thalys mee gaan dat dat Voorts is fataal voor het imago van de trein ik weet niet waar dat nou op slaat! en een fiets is geen rotding ik neem aan dat u veel auto rijdt en weinig op de fiets neemt dat moet u zelf weten maar ga niet negatief praten dat fietsen rotdingen zijn want dat is helemaal niet het geval!ik neem geregeld mijn fiets mee met de NS. maar u heeft wel gelijk dat ze door de gehele trein staan maar dat hoeft niet het is gewoon een kwestie van handhaven maar ja dat doen we niet in Nederland we gedogen veel conducteurs zitten geregeld in de 1e klas i.p.v. ov-kaart controleren. Maar Arriva
    handhaaft wel op Merwedelinge lijn. Daar staan ze niet door gehele trein en er mogen ook maar maximaal 12 fietsen mee meer niet.

  6. Paul Veldhuis schreef:

    De NS voert een fiets-onvriendelijk beleid(NS vindt dat je maar een fiets moet huren). Fiets mag mee op beperkte tijden en – het ergste – de stallingsruimten zijn veel te krap. De regionale vervoerders Arriva en Veolia doen het veel beter.
    Nu ook nog fietsen mee met de ICE. Dat zou enorm prettig zijn voor vooral Eurapafietsers.

    1. dries molenaar schreef:

      NS is lang niet streng genoeg. Om te denken dat je met een fiets in de spits in de trein zou moeten mogen is volkomen bespottelijk.
      Ik ben na een lange reis op Schiphol ingestapt. De trein was om 0905 te laat maar toch er zat er al een man in de trein met een fiets en volgens hem had hij ook recht om zijn fiets voor drie stoelen te laten staan terwijl de betalende reizigers maar moesten staan. Het laat zich raden dat ik fiets gewoon opzij getrapt heb en gewoon ben gaan zitten. Tot het chagrijn van de fietser natuurlijk.
      Dit soort welkom thuis fietser-onbeschoftheden is nu typisch Nederlands en moet op de Thalys uitgebannen blijven.
      Een andere keer kwam ik thuis op Schiphol en bleken er geen treinen te rijden. Welke gek bedenkt toch dat het OK is om op zo’n groot station totaal geen treinen te laten rijden.
      Om over de hausse van door personeel geactiveerde loze brandalarmen maar niet te beginnen. Alles bij het rijdend personeel om maar extra uurtjes te kunnen schrijven.

      1. Mark schreef:

        Nou nou Dries Molenaar, stoer verhaal hoor! U bent hier de onbeschofteling, niet die fietser die daar om 9:05 gewoon mag staan. En wellicht bent u ook niet bekend met het feit dat sommige (internationale) fietskaartjes ook in de spits gebruikt mogen worden. Het wordt hoog tijd dat de NS die klapstoeltjes verwijdert bij de fietsplekken, om dit soort gedrag voor eens en altijd uit te roeien.

        1. Janneke 1 schreef:

          Helemaal mee eens, Mark, ik zou liever 10 fietsen in de coupe hebben dan 1 Dries Molenaar.

        2. dries molenaar schreef:

          Mark en Jannie, U begrijpt dat wanneer de trein te laat aankomt en er zit dan om 0905 al een fiets aan boord dat die aso niet per ongeluk ruim voor 0900 ingestapt is. Wat kon hem in de ochtend drukte de andere passagiers schelen.

        3. Mark schreef:

          Het is niet bij u opgekomen dat die fietser wellicht om 9:01 uur in Hoofddorp is ingestapt? De reistijd Hoofddorp-Schiphol is immers slechts 4 minuten. Of, zoals ik al schreef, het kan ook dat deze reiziger een internationaal fietskaartje had. Dat mag ook in de spits gebruikt worden.

          En áls u dan zo zeker weet gelijk te hebben, dan is het nog altijd idioot om een fiets “opzij te trappen” en dat kennelijk ook nog ontzettend stoer te vinden. En dan durft uitgerekend u te klagen over de “typisch Nederlandse onbeschoftheid”??

        4. Dries Molenaar schreef:

          Die Mark, probeert slim te zijn maar dat lukt niet erg. De trein uit Amsterdam rijdt niet eerst naar Hoofddorp. Ik geloof ook niet dat ICs in Hoofddorp stoppen.

        5. Dries Molenaar schreef:

          NB daarnaast heb ik ook wel meegemaakt dat na een storing de te korte trein extreem druk was waarbij de mensen schouder tegen schouder op het balkon stonden er iemand op het perron van Weesp stond die dacht nog gewoon met een fiets aan boord te kunnen komen.Zo zie je maar de aso´s zitten overal.

  7. Mark schreef:

    Eindelijk! Heel goede ontwikkeling dit. Er komen twee fietsplekken per treinstel, ik neem aan dat dat twee verschillende plekken zijn waar meerdere fietsen kunnen staan?

  8. Ger Nijman schreef:

    Als veelvuldig treinreiziger én fietser, in binnen- en buitenland ook als combinatie, kan ik de wederzijdse irritatie wel een beetje begrijpen. We leven in een dichtbevolkt land met (gelukkig!) dichtbevolkt OV.

    Ik denk dat de huidige regeling tamelijk dicht bij het optimum komt, zeker wanneer fietsers en niet-fietsers wat begrip voor elkaar ontwikkelen. Voorbeeld: als de trein vol is, zet ik mijn fiets steeds tegen de deur die bij de volgende stop niet open moet. Dat communiceert aan de overige reizigers dat ik best bereid ben om voor hun comfort wat moeite te doen. Ook zijn passagiers vaak ongelijk over de trein verdeeld, zodat je bij het volgende station dan je fiets op een andere plek kunt zetten.

    De klapstoeloplossing is vrij intelligent: zitplaats in de spits, fietsplaats daarbuiten. Wat mij betreft zou je op lijnen met veel fietsplaatsvraag (bijv. naar Den Helder en Leeuwarden/Harlingen ivm de Waddeneilanden, of naar Limburg en Zeeland) treinen met meer fietsplaatsen kunnen inzetten, al besef ik meteen dat zulks de materieelomloop compliceert en daar zitten we ook niet altijd op te wachten. De NS-app geeft tegenwoordig betrouwbaar aan welk materieel is ingezet; je zou met vermijding van omloopcomplexiteit fietsers kunnen verlokken juist treinen te nemen die extra fietsplaatsen hebben. Een half uur eerder of later reizen is vaak voor recreatiefietsers niet zo’n bezwaar. Ook zou je sowieso zelfs wat meer stoelen kunnen vervangen door klapstoelen, om in de spits meer reizigers te kunnen vervoeren waarvan een groter percentage, zij het iets minder comfortabel, zittend. De Sprinter is een goed voorbeeld.

    Fiets en trein vullen elkaar heel goed en duurzaam aan; OV-fiets is natuurlijk een fantastisch systeem maar in een aantal gevallen wil of moet je je eigen fiets kunnen meenemen.

    Tja, en sociale problemen moet je oplossen door met elkaar in gesprek te gaan, en wederzijds een welwillende en begripvolle basishouding te hebben. En als fietser bijv. niet altijd “op je strepen te staan” (ivm de regeling “voorrang/priority + fietssymbool”), c.q. als fietsloze reiziger even te vragen of de fiets iets anders kan worden neergezet. En eenieder wens ik een samenleving waarbij mensen begrijpen dat “fiets mee om 08:56” inderdaad niet kan als er over een kwartier weer een trein gaat, maar misschien pardonabel is als je een aansluiting moet halen die zeldzaam gaat (bijv. de boot naar Vlieland, of een internationale verbinding met reserveringsplicht).

    Ik wens zowel de fietsmeenemende als de fietsthuislatende reiziger een mooie zomer met mooi fietsweer. Opmerking tot slot: de regeling “fiets niet mee in de spits” geldt niet in juli en augustus!

  9. Hennie schreef:

    Ik ben zonder rijbewijs oud geworden, omdat ik altijd mijn fiets kon opsturen – b.v. 6 gulden naar Warschau 1970 – of kon meenemen. De Thalys gooide roet in het eten (of Paars, die privatiseerde en een monopolie verleende aan de Thalys op de lijn Amsterdam-Parijs).
    De Franse TER-treinen zijn altijd geweldig gebleven; plaatsen voor fietsen en gratis. Regionale treinen in Spanje idem. Die twee fietsen, die nu mee mogen, is een pover begin.

  10. Hennie schreef:

    Ik zie nu ook opmerkingen over de bar. Weg ermee; de laatste twee keer met de Thalys (eerste klas N.B.) ondergekotst door de door meneer Molenaar zo hoog geprezen Business-reizigers.

  11. Hennie schreef:

    Ha, ik raak helemaal op dreef! Wordt er ook iets gedaan aan de prehistorische toiletten met die stinkende blauwe vloeistof en die regelmatig verstopt zijn? Dat spul gebruikten wij als kamerbewoners voor ons chemisch toilet in de zestiger jaren!! (Van de hospita’s mocht je toen niet na elven ‘s avonds naar het toilet; dat waren nog eens tijden!)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.