Thalys: Treinen te leeg, vanaf 1 oktober minder treinen
22 sep 2020 13:52
De internationale spoorwegmaatschappij Thalys krijgt zijn treinen niet gevuld en snoeit daarom in het aanbod. Vanaf 1 oktober zal maar 40 procent van het normale aanbod beschikbaar zijn, zo meldt het bedrijf.
De afgelopen periode heeft Thalys geleidelijk het aanbod uitgebreid. Momenteel rijdt 55 tot 60 procent van de reguliere dienstregeling. De aangescherpte reisadviezen, onder meer voor Nederlandse regio’s, zorgen ervoor dat mensen besluiten om niet te reizen. Sinds eind augustus is het aantal reizigers met 50 procent ingezakt. Dat noopt de maatschappij tot ingrepen in het aanbod.
Op het dieptepunt van de crisis reed Thalys slechts één keer per dag tussen Amsterdam en Brussel, en was er geen directe trein met Parijs. Normaal gesproken rijdt Thalys ongeveer 10x per dag naar Parijs. Het bedrijf roept reizigers op de website (Thalys.com) goed in de gaten te houden.
Bron: ANP
Jammer. Maar voorspelbaar. Zo werkt Thalys altijd al. En dat maakt ze commercieel succesvol.
Maar afwachten totdat code oranje in België en Frankrijk verdwijnt. Het zijn geen Zweden. En wachten op de coronavaccin.
Zal goed na denken of je dat vaccin wel gaat nemen en je gaan verdiepen hier over.
Is dit ergens een antwoord op? Het lijk mij vooral een indicatie van een waanzin illusie.
Zeker bij een nieuw vaccin kan het geen kwaad om een beetje afwachtend te zijn, maar in het algemeen worden vaccins zo goed gecontroleerd dat de kans op problemen minimaal is.
Als je denkt dat er samenzweringen achter zitten, ben je zelf deel van het probleem.
Zouden ze niet eerst de belachelijk hoge prijzen en boekingsvoorwaarden niet moeten herzien? Dan trekken ze veel meer passagiers. Nu zullen mensen toch weer met de auto naar gaan reizen.
Interessante voorspelling.
Ik denk eerlijk gezegd dat er momenteel sowieso niet heel veel vraag is naar reizen tussen Frankrijk en de lage landen…
Als de Corona voorbij is, zullen de treinen weer voller raken. Thalys wordt echt goed gebruikt, ook door reizigers die maar tot Brussel gaan. Deze wint het van confort en snelheid van de Beneluxtrein die over de hele slome lijn via Breda rijdt en mede door de onnodige omweg via de luchthaven feitelijk nauwelijks sneller is dan de oude Benelux via Roosendaal.
De vraag is hoe lang NS en Arriva nog doorgaan met de volledige dienstregeling. Het binnenlands vervoer zit ook op 50% en daar zit al sinds begin juli ook geen toename in.
Dat is dan ook precies de bedoeling van de regel “werk zoveel mogelijk thuis”: Ervoor zorgen dat treinen niet helemaal vol zitten, zodat reizigers voldoende afstand kunnen houden en elkaar dus minder besmetten. Als de vervoerders de dienstregeling uit zouden dunnen, zou de overheid met extra maatregelen moeten komen om ervoor te zorgen dat nog minder reizigers van het OV gebruik gaan maken, zodat de overgebleven treinen alsnog half leeg blijven.
Er is al sinds 1 juli geen beperking meer op het aantal reizigers, dus treinen kunnen gewoon voor de volle 100% gebruikt worden
Overigens vertelde van Dissel in de TK vandaag dat uit de cijfers blijkt dat er nauwelijks nog thuis gewerkt wordt. Alleen gaan er veel minder mensen met het OV en meer met fiets/auto.
Files zijn inderdaad deels terug gekomen op de wegen. Ik heb echter geen actuele informatie hoe de filedruk zich nu verhoudt met februari. Ik vermoed dat we er wel onder zitten.
Maar bij die cijfers van het RIVM zijn nog wel wat kanttekeningen te plaatsen: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/5185408/foute-cijfers-thuiswerken-coronacrisis-jaap-van-dissel
Samenvatting: Zondagen zijn niet echt nuttig om het aantal thuiswerkers te meten, op vrijdagen lag het nog altijd een kwart lager dan pre-corona.
Ik heb het net even teruggekeken: Van Dissel verwijst naar een Google mobility report en zegt dan dat de laatste twee cijfers van aanwezigheid op de werklocatie positief zijn. Maar als je kijkt naar de grafiekjes die erbij staan, zie je een zaagtandpatroon dat alleen op zaterdagen en zondagen boven de basislijn uitpiekt en dan weer 5 dagen rond de -30% zit. In Van Dissels presentatie is het wat pixelig, een scherpere (en een paar dagen recentere) versie staat hier: https://www.gstatic.com/covid19/mobility/2020-09-11_NL_Mobility_Report_nl.pdf
Op de tweede pagina gaat de tweede grafiek over werken, en daar staat toch echt -28%. Die +4% en +6% in Van Dissels presentatie zijn kennelijk beiden cijfers die slaan op een weekenddag!
(Die -28% komt trouwens keurig overeen met de -25% bezoek aan OV-stations in hetzelfde rapport.)
Overigens: Als een trein 100% vol zit, heb je een trein vol mensen die de regel “vermijd drukte” negeren. Dat er geen specifieke regel meer is voor het OV wil niet zeggen dat alles daar weer mag.
Ah, ik zie dat Riccardo terwijl ik mijn reactie aan het typen was, heeft gemeld dat RTL nieuws hetzelfde heeft opgemerkt.
Mocht iemand zich afvragen waar mijn reactie van “september 22, 2020 om 10:17 pm” op slaat: Ik had een paar minuten daarvoor een bericht gepost met een soortgelijke strekking als dat van RTL-nieuws/Ricardo (september 22, 2020 om 10:09 pm), netjes met verwijzing naar het Google mobility report. Daarna zag ik het bericht van Ricardo. Mijn bericht is echter niet geplaatst, dus kennelijk als complottheorie beoordeeld.
Dat wil men op deze site niet horen. Hier is men vooral geïnteresseerd in utopische nachttreinen die naar het schijnt ooit zullen gaan rijden, terwijl het binnenlandse spoorvervoer hopeloos instort.
Het stort niet in, het wordt met succes tijdelijk afgeknepen.
Dus als de overheid (wanneer dan ook) aankondigt ‘U kunt weer zonder belemmeringen met de trein’, worden onmiddellijk al die auto’s en elektrische fietsen verkocht, werkt men stante pede niet meer vanuit huis en is de onbetrouwbaarheid van de ov-bedrijven direct vergeten? Gelooft u dat echt? Ik denk dat de Nederlandse vervoerders met hun agressieve wegjaagbeleid (waarbij ook geen enkel perspectief werd geboden) het gruwelijk hebben verbruid bij de reiziger. Het zou nog weleens jaren kunnen duren voordat het vertrouwen enigszins is hersteld, maar dan moet het ov wel tot die tijd overleven.
@Scepticus (al dan niet tegen wil en dank)
De vervoerders waren onbetrouwbaar geweest als ze ondanks de pandemie en tegen het overheidsbeleid in reizigers hadden opgeroepen om onverminderd gebruik te maken van het OV.
Er staan inderdaad hordes werknemers te springen om, zodra dat veilig kan en mag, weer gewoon op kantoor te kunnen werken en studenten om weer fysiek onderwijs te volgen. Misschien zijn er ondertussen een paar reizigers van modaliteit gewisseld, maar dan valt het aantal reizigers misschien terug naar het niveau van 2012 of zo. Toen konden de OV-bedrijven daar ook van leven. Het is in ieder geval niet zo dat alle reizigers die er nu minder in het OV zitten dan een jaar geleden momenteel op een andere manier dezelfde reizen afleggen, dan wel thuiswerken een doorslaand succes vinden.
De ov-bedrijven waren betrouwbaar geweest als ze hadden gezegd ‘Nu liever niet reizen, maar we gaan uitleggen hoe je in de toekomst net als voorheen wel veilig kunt reizen en hoe we dat gaan inrichten’. Ze hadden ook elke dag (of elke twee dagen of zo) een mail kunnen sturen met opbeurend nieuws, plannen, toekomstvisies enz. Ze hadden ook proactief abonnementsbetalingen kunnen stopzetten. Ze hadden in elk geval iets positiefs kunnen doen, maar de mededeling was steevast ‘Oprotten en snel’. In de buitenlanden waar ik regelmatig (ja, per trein) kom, was daarvan geen sprake. We mogen nog blij zijn dat de overheid het ov niet helemaal heeft stilgelegd, want dat had nog veel meer mensen de ogen geopend. Let wel: terwijl de treinreiziger met mondkapje en een ongemakkelijk gevoel via een uitgedunde dienstregeling naar de (noodzakelijke) bestemming reisde, werd de automobilist in feite geen strobreed in de weg gelegd (behalve dan kortstondig de beperking van het aantal (cq. de aard van de) passagiers. Het is zoals altijd de toon die de muziek maakt; kennelijk heeft de royaal bemenste communicatieafdeling van NS dat toch niet begrepen.
Je bent echt de weg kwijt. Er zijn al sinds 1 juli geen beperkingen meer.
@Scepticus
Ik zie niet in hoe we in redelijkheid van de vervoerbewijzen kunnen verlangen dat ze de wijsheid in pacht hebben en bovendien over een glazen bol beschikken. Ze tasten net zozeer in het duister over het verdere verloop van deze pandemie als de rest van de samenleving.
@Brabo
De beperkingen die op dit moment gelden kun je nalezen op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nederlandse-maatregelen-tegen-het-coronavirus/gezondheidsadviezen
Ik zie dat niet gebeuren. Hier in Rotterdam, zie ik dagelijks metro, (water)bus en tram voorbij komen en die zijn keer op keer 9/10 volledig leeg, de overige 1/10 zitten er drie alleenreizenden in. Vreemd genoeg heeft men wel financiën genoeg om de tramconducteur(s) mee te laten rijden. Sinds maart rijdt alles nog volgens dienstregeling, maar zit er nauwelijks iemand in het ov. Hoe lang kan dit nog door blijven gaan? Denk eens aan de metro van Parijs, Praag of Londen, waar ze het altijd al moesten hebben van betalende reizigers. In Londen kon ik nooit een vrij staanplaatsje bemachtigen, tenzij ik als eerste instapte op een begin of eindstation in zone 5 van een trein die net was aangekomen en pas over tien minuten vertrok. Als ze daar maar drie reizigers per trein vervoeren is het binnen no-time einde oefening.
Eh, waarom ben ik de weg kwijt? Ik reis met de trein. Vele anderen niet meer. Ziet u ze terugkomen? Ik heb het over de wegjaagacties van de ov-bedrijven. Kennelijk hebben die u en de uwen niet beïnvloed. Dat is natuurlijk fijn.
Johan is de weg kwijt. Die denkt nog steeds dat in het OV de anderhalve meterregel geldt terwijl dat sinds 1 juli al niet meer is.
@Brabo
Er is toch geen woord Spaans aan “werk zoveel mogelijk thuis” en “vermijd drukte”? – De eerste regel is met name bedoeld om het OV te ontlasten (en dat effect heeft het duidelijk ook) en het tweede impliceert dat het OV niet tot de volle capaciteit benut mag worden. Nog steeds niet, en het is ook niet te verwachten dat dat de komende tijd wel word toegestaan.
Nee, de ov-bedrijven beschikken niet over een glazen bol. Maar betekent dat dat ze hun klanten dan maar met gezwinde spoed moeten wegjagen? En kennelijk geen enkele visie hoeven te hebben die ze met de reiziger willen delen? Je zou van grote bedrijven met een maatschappelijke functie meer verwachten, maar wellicht heb ik daar te veel vertrouwen in. Als de gemiddelde ov-reiziger de insteek van van NS c.s. gedurende de afgelopen maande afdoende vindt, dan zal het wel zo zijn. Mij stelt het teleur.
Thalys heeft geïnvesteerd in mondkapjes en andere vormen van gezichtsbedekking, en daar betaalt dit bedrijf nu de prijs voor. De meeste treinreizigers laten Thalys links liggen en reizen nu per tweedehanda-auto. Thalys volgt het voorbeeld van SNCF, dat diverse TGV-verbindingen heeft geschrapt.
SNCF heeft een aandeel van 62% in Thalys. Dus niet verassend dat er minder Thalys treinen rijden. NMBS (28% aandeel) en DB (10% aandeel) nemen de Franse werkwijze over.
Wat een vreemde logica suggestie. De situatie is dat reizen helemaal niet meer kan, met de auto heb je dezelfde quarantaineplicht en Parijs is code rood.
Er is een groot verschil tussen de Nederlands/Zwitserse benadering van het OV en de Franse benadering van het OV. In Nederland en Zwitserland wordt het OV gezien als een service. Dat wil zeggen dat er altijd een basis aanbod is van diensten. Of de treinen vol of leeg zijn, eens per uur van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat rijdt er een trein. In Frankrijk wordt naar behoefte gereden. Als er veel vraag is, dan is er ook veel aanbod. Probeer in Frankrijk maar eens op de daluren of tegen de spits richting in te reizen. Het lukt gewoon niet omdat er nauwelijks iets rijdt.
Volgens de Franse benadering van rijden naar behoefte is het snoeien in de dienstregeling een logisch gevolg van de dalende behoefte.
Klopt. Toch zou ook in Nederland bij een dalende vraag ook het OV gedownscaled kunnen worden naar een basisniveau van 2 stoptreinen en 1 of 2 IC per uur. waar nu op sommige trajecten 4 a 6 IC’s en evenveel stoptreinen rijden.
De sprinters zijn veel beter bezet, bij intercity’s kun je ruwweg de frequenties halveren.
Terecht dat het aanbod afgestemd wordt op de vraag. Ook is nu dat door Corona omstandigheden en de codes oranje de vraag naar internationaal OV is gedaald.
Het valt ook niet mee dat alle stations die de Thalys Amsterdam-Parijs in Oranje gebied valt (Amsterdam en Schiphol=Noord-Holland, Rotterdam=Zuid-Holland, Antwerpen, Brussel en Parijs alle drie oranje. Dan heeft de ICE en IC Berlin betere kaarten, want geheel Duitsland blijft waarschijnlijk geel en ook in Basel valt het met coronabesmettingen mee en blijft waarschijnlijk geel.
Nederland mag Duitsland als ‘veilig’ zien, omgekeerd is dat niet meer het geval. Vandaag is de provincie Utrecht toegevoegd aan het lijstje van risicogebieden door de Duitse overheid. Kwestie van tijd voor andere delen van Nederland volgen en de IC Berlijn en ICE ook de gevolgen hiervan gaan merken.
Ze kunnen de tijd goed gebruiken om het interieur van de vloot te vernieuwen.
Ik denk dat veel reizigers de trein en ander openbaar vervoer mijden vanwege de muilkorfplicht. Velen hebben daarom een auto gekocht, en wie eenmaal een auto heeft zal hem niet zo snel weer wegdoen. Zelf maak ik ook geen gebruik van het openbaar vervoer, zolang mondkapjes verplicht zijn. Ook vliegen doe ik om dezelfde reden niet. Momenteel gebruik ik de fiets of de auto.
Die mondkapjes blijven nog wel een tot twee jaar.
@Svalbard Ik vind de mondkapjes niet eens zo erg, maar we weten niet eens 100% zeker dat ze werken. Recent amerikaans onderzoek (CDC) heeft uitgewezen dat OV op de vierde plaats staat als infectiebron. In volgorde Bar/Café, Restaurant, Gym, Public Transport. De mondkapjes hielpen een beetje, maar er was enorme onzekerheid omtrent het gemeten risico. Het risico in het OV ziet iets boven de meeste andere activiteiten zoals Thuis, Werk enzovoort.
Mijdt de 3 C’s: closed room, crowd en close distance = gesloten ruimtes, drukte en nabijheid.
Wat een gezever, er van alles bij halen en en uitglijders naar alle kanten.
De beperkingen zorgen gewoon voor aanzienlijk minder reisbewegingen tussen Amsterdam, Brussel en Parijs V.V.
Air France-KLM heeft ook het aantal vluchten tussen Amsterdam en Parijs gehalveerd.
N.a.v. het punt, hoewel niet in topic opgenomen, over blijvende terugval in OV gebruik hier in NL. Ik vermoed zelf dat het toch veeleer de studentjes zijn die wegblijven wegens niet meer op college hoeven dan de werkende mens. Sowieso was de werkende forens maar een klein %, zeker als we NL vergelijken met buitenland. Enkel plaatsen als den Haag met veel brave ambtenaren en Ams wegens grote filedruk trekken relatief veel OV-forensen. Dat verklaart ook-omdat scholen/iuni hun lestijden juist hebben aangepast-de veel grotere druk juist buiten de spits met kortere treintjes.
Blijft ook nogal vreemd dat hier in NL werkelijk niks wordt gedaan aan terugwinnen reizigers en dat in het buitenland wel met allerlei acties gebeurt. Met aan wat goedkoper weekend-FLEX trek je nou niet bepaald veel extra klanten.