Home

Tienminutentrein Schiphol – Nijmegen op z’n vroegst in 2022

Vanaf december heeft Amsterdam – Eindhoven de primeur met de dagelijkse tienminutentrein. Andere trajecten moeten nog zeker 5 jaar geduld hebben. Schiphol – Nijmegen is waarschijnlijk het eerstvolgende traject dat aan de beurt komt.

“Op dit moment worden nut en noodzaak, timing en maatregelen voor een verbeteraanpak onderzocht voor eventuele volgende corridors,” zegt ProRail-woordvoerder Anna Kodde. “Het gaat dan als eerst om de corridor Schiphol- Nijmegen.” Toch is frequentieverhoging ook daar nog ver weg. Zo is de infrastructuur op dat traject nog niet geschikt om meer treinen te verwerken. Zo is Driebergen-Zeist een knelpunt en moet ook de opstelcapaciteit worden uitgebreid, zegt ProRail.

Dienstregeling 2022
Ans Rietstra, directeur Projecten bij ProRail, zou het liefst voor 2020 zien dat de tienminutentrein op een volgend traject wordt uitgerold. Maar dat is niet mogelijk, zegt topman Pier Eringa. “We moeten eerst de besluitvorming doen, dan het spoor aanpassen en andere maatregelen doorvoeren. Dat gaat echt niet lukken voor 2020,” legt hij uit. Woordvoerder Anna Kodde beaamt dat. “Frequentieverhoging op het traject Schiphol – Nijmegen zal op zijn vroegst starten vanaf dienstregeling 2022. Dat zal afhankelijk zijn of de infra op dat moment gereed is.”

Amsterdam – Eindhoven
Voorlopig blijft Amsterdam – Eindhoven dus het enige traject waar elke tien minuten een trein gaat rijden. Die frequentieverhoging wordt in december doorgevoerd, na jaren van uitstel. Daar geldt overigens: 4x per uur rechtstreeks, en 2x per uur met overstap. De gedachte is dat reizigers, als iedere tien minuten een trein komt, de dienstregeling vergeten en zonder op de klok te kijken naar het station komen. Op de A2 corridor Amsterdam – Eindhoven moet de nieuwe aanpak 15% meer zitplaatscapaciteit opleveren.

Programma Hoogfrequent Spoor
De tienminutentrein maakt onderdeel uit van het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), een programma dat aanvankelijk op vier belangrijke corridors voor 2020 zou worden uitgerold. Maar door politieke bezuinigingen is het inmiddels meerdere keren uitgesteld. Het is nu de bedoeling dat spoorboekloos rijden op de belangrijkste trajecten voor 2030 een feit is.

This post was last modified on 8 november 2018 10:46

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug