fbpx

Tijdelijk station Arnhem Kema moet uitkomst bieden bij werkzaamheden

Komende zomer zullen er langdurige werkzaamheden zijn rond Arnhem. Vanaf zondag 25 juli – vlak na de vierdaagse – tot 23 augustus 2010 zal de treindienst rond Arnhem aanmerkelijk aangepast zijn, dat meldt de spoorsite OpeensHadIkHet, een site opgezet door personeel uit de spoorbranche.

Door de werkzaamheden is er in de genoemde periode geen treinverkeer mogelijk vanuit de westkant van hoofdstation Arnhem. Daardoor zou het treinverkeer vanuit Arnhem richting Nijmegen en Utrecht stil komen te liggen. Om de overlast te beperken, komt er naar aller waarschijnlijkheid een tijdelijk station: Arnhem Kema. Dit station komt op het punt waar de sporen uit Utrecht en Nijmegen samenkomen. Ter hoogte van deze plek is het bedrijf Kema gevestigd.

Innovatie
Tussen Arnhem Kema en het gebruikelijke hoofdstation van Arnhem kan het treinverkeer door bussen vervangen worden, hetgeen 5 minuten duurt. Door deze innovatieve oplossing blijven reizigers uit Arnhem een rechtstreekse verbinding houden met Nijmegen en Utrecht en kunnen ook reizigers vanuit Utrecht per trein blijven reizen naar Nijmegen. Wel zullen reizigers naar Nijmegen te maken krijgen met een extra overstap.

Bussen
Wie vanuit Utrecht of Nijmegen naar Doetinchem of richting Zutphen wil, moet in Arnhem een klein stukje van de reis per bus afleggen. Door de werkzaamheden zullen er verder minder treinen rijden tussen het tijdelijke Arnhemse station en Nijmegen / Ede-Wageningen. Zo zullen de stoptreinen tussen Ede-Wageningen en Arnhem geheel niet rijden. De intercity´s – die op dit traject wel allemaal blijven rijden – zullen de stations Oosterbeek en Wolfheze gaan bedienen. De intercity´s uit Den Helder en Schiphol zullen naar verwachting rijden tot Arnhem Kema, vanwaar overgestapt kan worden naar Nijmegen. 

Internationale treinen
Eerder werd al bekend dat tijdens de omvangrijke werkzaamheden rond Arnhem de ICE en de CityNightLine van 25 juli tot en met 22 augustus en van 16 oktober tot en met 24 oktober 2010  in Nederland te maken krijgen met aangepaste dienstregeling, routes en met aangepaste treinnummers rijden. 

Niet zeker
De plannen, zoals Opeenshadikhet deze ontvouwd, zijn nog niet zeker. Er wordt nog opgemerkt dat er nog enkele risicofactoren zijn die roet in het plan kunnen gooien.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *