Toilet wordt in 2017 ingebouwd in Sprinters
30 mrt 2016 11:57
Volgend jaar start NS met de renovatie van de Sprinters van het type SLT. De vrij nieuwe treinen krijgen nu al een renovatie, omdat er een toilet ingebouwd gaat worden. Ook krijgt de trein een schuiftrede voor mindervaliden. De renovatie wordt uitgevoerd door een consortium van Bombardier en Siemens in Aken (Duitsland).
Het zelfde consortium bouwde eerder de treinen, die sinds 2009 worden ingezet in de reizigersdienst. Dat de trein nu al een renovatie volgt is bijzonder, meestal gebeurd dat na ongeveer 20 jaar. Deze keer volgt de renovatie sneller, omdat NS na politieke druk heeft besloten de Sprinters toch te voorzien van een toilet.
Er zijn zowel Sprinters van 4 en 6 rijtuigen. Per trein wordt er één rijtuig aangepast voor het toilet. Daarnaast komt er in het rijtuig daarnaast een tweede rolstoelplaats met een speciale noodknop (call for aid). Verder krijgt ieder treinstel ruimte voor twee fietsen. Om de trein goed toegankelijk te maken voor mindervaliden krijgt de trein tot slot in één rijtuig een schuiftrede.
In totaal worden alle 131 treinen aangepast. Het gaat om de rijtuigen met de grote open ruimtes met klapzittingen. Per keer wordt er één trein gerenoveerd. Alhoewel niet alle rijtuigen van de trein worden aangepast, zullen wel alle rijtuigen van het treinstel gedurende de renovatie aan de kant staan. "De software van de hele trein wordt aangepast. Daarnaast rusten twee SLT rijtuigen op 1 draaistel, waardoor het wisselen van rijtuigen tijdrovend zou zijn en daardoor geen optie in deze operatie" legt NS woordvoerder Edwin van Scherrenburg uit.
Al deze zomer gaat het eerste rijtuig naar Duitsland. Dat treinstel krijgt in eerste instantie alleen een schuiftrede voor mindervaliden. Daarna volgen er testen en in 2017 start de volledige ombouwoperatie. Na toelating door de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILenT) keren de vernieuwde treinen stuk voor stuk tussen 2018 en 2021 terug op het spoor.
NS zegt bewust gekozen te hebben voor de werkplaats in Aken. Hier is een groot deel van de treinen destijds ook gebouwd door Bombardier. Volgens het spoorbedrijf zijn er vele tientallen miljoenen euro’s met de renovatie gemoeid.