fbpx
Foto: Ronnie Venhorst (archief, elders in NL)

Toiletten Arriva-treinen buiten gebruik vanwege vorst

27 feb 2018 18:27

Reizigers die dezer dagen op pad gaan met een trein van Arriva zijn gewaarschuwd: de toiletten in de treinen zijn buiten gebruik door de vorst. De bakken waarin de urine en uitwerpselen worden opgevangen, kunnen omdat het ook overdag vriest aan het einde van de dag niet meer worden geleegd.

De volle opvangbakken kunnen zorgen voor storingen en om dat te voorkomen stelt Arriva de treintoiletten in Groningen, Friesland, Limburg en die op de trajecten Zwolle – Emmen en Almelo – Hardenberg buiten gebruik. Stickers op de toiletdeuren waarschuwen de reizigers. Zodra het overdag niet meer vriest, worden de toiletten weer in gebruik genomen, aldus Arriva.

Treintoiletten van NS blijven wel gewoon beschikbaar. “Alle toiletten in onze treinen zijn vorstbestendig”, laat een woordvoerster desgevraagd weten. Ze had niet direct een antwoord op de vraag hoe NS dat in technische zin klaarspeelt. Overigens beschikken alleen intercity’s en de nieuwste lichting Sprinters standaard over toiletten. Oudere Sprinters hebben (nog) geen wc.

16 gedachten aan “Toiletten Arriva-treinen buiten gebruik vanwege vorst”

  1. Poezenbeest schreef:

    Alleen SLT beschikt niet over toiletten, de rest van het materieel voor reizigers wel. Dat is wat anders dan ‘alleen intercity’s en de nieuwste lichting sprinters’. Overigens zit er in SGMm ook gewoon een toilet.

    1. Ariën schreef:

      In de driedelige SGM zit wel een toilet (die direct op het spoor loost). Maar in de twee-delige variant van dit treintype is er geen toilet beschikbaar.

      Wel kan ik vertellen dat er één of twee SLT-sprinters inmiddels voorzien worden van een toilet. Deze komen binnenkort weer in dienst. Later dit jaar zullen de andere SLT-sprinters hiervan worden voorzien, maar dit is een proces wat een aantal jaren in beslag zal nemen.

      1. Jelle schreef:

        Dat is ook niet helemaal waar, 15 van de 30 SGMm 2’tjes hebben wel een toilet, en de helft zonder toilet mag alleen nog gecombineerd met een 3’tje rijden zodat elke SGMm trein een toilet heeft. Alhoewel het natuurlijk niet heel handig is dat sommige treinen alleen in 1 van de 2 treinstellen een toilet hebben.

  2. Lucas schreef:

    Het is wellicht wat fris voor je achterste, maar de ouderwetse manier op de rails werkt ook als het buiten -25 is! Dat brengt mij op een vraag die ik nog nooit eerder heb gesteld, rijden er eigenlijk nog treinen met zo’n ouderwetse WC in Nederland?

    1. Ariën schreef:

      De oude SGM-sprintertreinen, DDAR, DDM, VIRM1,2 en 3 (m.u.v. de gemoderniseerde), en de driedelige ICM lozen de uitwerpselen op het spoor.

      1. dries molenaar schreef:

        Dat lijkt mij verouderde info. Ik mij niet heugen bij NS nog een toilet zonder tank gezien te hebben.

    2. dries molenaar schreef:

      En bij warm weer is het erg aangenaam voor de spoorarbeiders of mensen op het perron. Vooral op kopstations waar de trein vaak wat langer moet staan. Andermans arbo is natuurlijk van minder belang dan de eigen arbo-omstandigheden.

      1. Anoniem schreef:

        Het is niet toegestaan om de WC te gebruiken wanneer de trein stilstaat dus dit probleem zal niet zovaak spelen.

        1. dries molenaar schreef:

          U bent naïef of houdt zich ban de domme? Dat het niet zou mogen wil niet zeggen dat het dan ook niet zal gebeuren. In welke wereld leeft u?
          Mensen gebruiken het toilet gewoon wanneer dat nodig is. Zie gewoon de hopen liggen waar de treinen vaak stilstaan op dezelfde plek. In Leeuwarden is de trein ooit op het stootblok gelopen door de ontlasting op het spoor. De spoorarbeiders zijn blij dat de boel nu in een tank blijft zitten.

  3. dries molenaar schreef:

    Zou het bij NS zijn dan was de wereld weer kleiner dan een dure dagkaart.

    1. Puck schreef:

      Dat doet me wel afvragen, inderdaad, hoe doet NS dat? Want NS gebruikt in de grote Brabantse regio dezelfde Stadler FLIRT-treinen als Arriva. Wellicht kun jij hier iets meer over zeggen?

      1. dries molenaar schreef:

        Ik kom zelden in Brabant. En dan nog alleen via de doorgaande snelweg of trein. Ook werk ik niet bij NS.

      2. Roel Bartlema schreef:

        De Flirts van de NS zijn van een nieuwere generatie dan de Flirts van Arriva.

        1. Anoniem schreef:

          De Arriva-treinen die in Groningen en Friesland rijden zijn zelfs van een ander type; niet de Stadler FLIRT, maar de Stadler GTW.

  4. Ivon schreef:

    tja, dat is bij de transsiberië express toch al erg lang totaal geen probleem……

  5. Jussi A. Valkonen schreef:

    Haha, hier in Finland hebben wij tot -25 C, en onze Flirts rijden gewoon met werkende WC’s. Heeft Arriva een “Winter-AddOn” niet meebesteld?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *