fbpx

Tot zeker augustus geen treinen naar Leer

Het treinverkeer tussen Groningen en Leer in Duitsland ligt door uitgelopen werkzaamheden veel langer stil. Volgens Arriva kunnen de treinen pas na 24 augustus weer de grens over naar Duitsland.

De lijn Groningen – Leer, dat de Wiederline wordt genoemd, ligt op het traject van de toekomstige Wunderline die Groningen direct gaat verbinden met Bremen. Sinds februari ligt het treinverkeer eruit vanaf Bad Nieuweschans door grote werkzaamheden aan de Duitse kant. Het spoor aan de Duitse kant wordt vervangen en er worden nieuwe stations gebouwd. Het werk zou in december van dit jaar moeten zijn afgerond maar dat wordt nu op zijn vroegst augustus.

Regenval en leveringsproblemen

Volgens de Duitse spoorbeheerder DB InfraGo hebben hevige regenval en overstromingen in het voorjaar de bodem zodanig verslechterd dat de werkzaamheden vertraagd zijn. Daarnaast zijn er ook nog eens leveringsproblemen en problemen met de beschikbaarheid van bouwmaterialen.

Arriva laat de treinen op het traject sinds februari tot Bad Nieuweschans rijden. Vanaf hier kunnen reizigers met lijnbus 620 verder reizen naar grensovergang Weener en het stadje Leer. Tot het einde van de werkzaamheden blijft dit zo.

Treinen rijden nog later

Volgens de reisplanner duren de werkzaamheden tot 24 augustus. Maar dat betekent niet dat de treinen dan gelijk weer kunnen rijden. Een woordvoerder van Arriva vertelde RTV Noord dat het vernieuwde spoor eerst getest moet worden. Overigens is de datum van 24 augustus ook niet zeker, maar Arriva zegt wel te hopen dat het spoor dan klaar is.

Afgelopen week lag het hele traject eruit door werkzaamheden aan de Nederlandse kant van het spoor. Dat werk is op tijd klaar en de treinen rijden tot Bad Nieuweschans weer volgens schema.

(c) Treinreiziger.nl 

3.8 6 stemmen
Artikel waardering
55 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
N...
1 maand geleden

Wow, een maand van te voren ineens melden dat je acht maanden te laat bent is wel echt heel erg Duits..

Martinistadjer
1 maand geleden
Antwoord aan  N...

Het was al eerder bekend dat de werkzaamheden tot in het voorjaar zouden duren. Daar is nu dus de zomer bijgekomen.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  N...

Als je op YouTube filmpjes over de bouw van de brug bekijkt kun je al maanden zien dat het zo langzaam gaat dat het niet voor eind 2025 klaar is.

JW Slijm
1 maand geleden

De grensovergang is Bunde en daar komt naast Ihrhove ook een nieuw station. Om Leer nu een stadje te noemen!? Het is een belangrijke plaats in de regio. Ook voor de treinen. In Groningen was uitloop van de werkzaamheden al 3 weken bekend op de informatieschermen.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  JW Slijm

Leer bezit stadsrechten, dus het is terecht het een stadje te noemen.

Jessica
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Nee, het woord stadje als in zin van verkleinwoord doet geen recht aan de grote regionale belangrijke STAD leer..Die hoor je stad te noemen en geen stadje.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Jessica

Misschien dat de redacteur die het artikel heeft geschreven dat zich wil aantrekken voor de volgende keer.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Jessica

Met nog geen 35.000 inwoners is Leer een kleine stad.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Qua importantie op het Duitse spoor valt de ‘Stadt mit dem Maritimen flair’ (zo staat op het station aangeprijsd) niet te onderschatten. Ik vernam onlangs van een casus op basis van een machinist die zich op 14 oktober jl. had verslapen in Leer. Tezamen met de foutieve keuzes die er vervolgens gemaakt werden, was er door heel Duitsland zeker 300 uur aan vertraagde treinen te herleiden tot dit incident.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Alles was punktlich aan elkaar verbonden.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Dat komt natuurlijk ook omdat Leer-Oldenburg grotendeels enkelspoor is.

Stadse
1 maand geleden

Die trein rijdt toch al een jaar of 10 niet meer naar Leer sinds de spoorbrug stuk is? Er is toch al jaren trein vervangend busvervoer naar Leer?

Michiel
1 maand geleden
Antwoord aan  Stadse

Ja, maar tot februari dit jaar reden er nog wel treinen van/naar Weener middels een tijdelijke voorziening in de beveiliging om hier te kunnen keren. Die tijdelijke voorziening is echter weggehaald omdat de lijn weer doorverbonden zou worden met Leer na afloop van de werkzaamheden.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Michiel
Dries Molenaar
1 maand geleden

In Duitsland is men het wel helemaal kwijt. Bij Keulen de brug waar je al meer dan 10 jaar niet over heen mag met 3,5ton+ en hier een 10 jaar voor een vervangende brug. Dan nog het Berlijnse vliegveld of het treinstation Stuttgart.

Johan
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Die brug bij Keulen is af de vrachtwagens mogen er helaas weer komen (meer files door inhalende vrachtwagens in de werkzaamheden).

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Johan

Goed nieuws, ik ben al een tijdje niet meer in de regio geweest 🙂

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Wat dacht je van de Carolabrücke in Dresden?

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

Is de oorzaak al bekend? In USA is ‘recent’ een brug ingestort die er al 50 jaar stond, uiteindelijk bleken de verbindingsplaten voor de stalen profielen waren gebruikt slechts de halve dikte te hebben van wat in de tekeningen stond. De aannemer heeft zijn winstje gepakt en ligt al lang onder de zoden, de gemeenschap zit men een miljoenenschade.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Het was al een tijd bekend dat er sprake was van ernstige roestvorming (water lekte door tot in de constructie) maar renovatie was pas gepland voor over een paar jaar. De stad heeft veel oudere bruggen en is slecht bij kas.

Wat men nog steeds niet snapt is waarom de brug zonder belasting midden in de nacht is ingestort en niet overdag als er zware trams over reden.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Paul Lamote
Sander
1 maand geleden

En als het dan eindelijk weer allemaal gerepareerd is zijn we eigenlijk terug bij de situatie van tien jaar geleden. Nog steeds geen rechtstreekse trein naar Oldenburg of Bremen.

Erno-Berk
1 maand geleden
Antwoord aan  Sander

De Duitsers willen liever de treinen tussen Bremen en Leer door laten rijden naar Emden en niet naar Groningen. Het is logisch dat voor de zwakkere vervoersrelatie moet worden overgestapt.

Sander
1 maand geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Ik snap dat wel. Maar toch pijnlijk dat er eigenlijk niks verbetert is.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Sander

En in de EU plannen voor internationale spoorverbindingen zou er via Groningen-Oldenburg een verbinding opgezet moeten worden naar het Noorden, Hamburg, Kopenhagen en verder. Dat schiet lekker op met deze bouwtijden en dan nog eindigen met een enkelspoor lijntje zonder bovenleiding. Die verbinding komt er nooit.
De Wunderline zou er dan wel komen en Leeuwarden met Bremen verbinden. Of gaat deze zelfs naar Harlingen? Zo kunnen de Duitse pensionado’s makkelijk vakantievieren in Noord-Nederland 🙂

Bert v.d.Bus
1 maand geleden

Heb ik iets gemist? Die spoorbrug is jaren geleden toch in de praktijk gevaren door een drunken sailor?

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert v.d.Bus

Nou, dan moet hij toch gerepareerd worden. En dat duurt nu zo’n 10 jaar.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Er is geen sprake van reparatie.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Letterlijk wellicht niet, figuurlijk wordt de verbinding gerepareerd. Als de patient niet al reeds overleden is.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Total loss, nieuwbouw tegen absurde kosten.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert v.d.Bus

Er was geen drunken sailor. Het schip was met een loods aan boord vertrokken uit de haven van Papenburg. Het navigeren en de timing op de rivier komt erg nauw, aangezien een schip dat zich eenmaal stroomafwaarts op de rivier bevindt in de problemen komt qua besturing als het geen snelheid kan maken. Het kan onderweg bovendien niet keren en niet aanleggen in de smalle geul waarin het water snel stroomt. Het was dus zaak voor de brugwachter om de brug tijdig te openen. En daar ging het mis, want de communicatieapparatuur werkte niet. Daardoor werd een botsing eigenlijk onontkoombaar.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

En men ontdekte de storing pas na het afvaren?
Zou niet beter zijn gaandeweg de werf te verhuizen naar een zeehaven? De arbeiders komen uit de wijde omgeving en kunnen net zo makkelijk elders werken.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Volgens mij staat het als een storing in de officiële rapporten erover vermeld. Ik weet het niet exact meer, want het is al enige tijd geleden dat ik het in bezit had. Maar het zou dus een niet te reproduceren storing zijn geweest, waardoor de brugwachter de oproep niet hoorde. De brug ging niet vaak open. Het was de bedoeling dat de brugwachter per radio werd opgeroepen, terwijl hij thuis was. Vervolgens ging hij dan naar de brug om hem te openen. Toen ik het las, kreeg ik het vermoeden dat er helemaal geen sprake van een storing was, maar dat de brugwachter gewoon in de tuin bezig was of effe een boodschap aan het doen was en dat hij die radio helemaal niet in de gaten heeft gehouden. Als er al een ‘drunken’ persoon in het verhaal zou zitten, zou ik eerder de brugwachter verdenken dan de schipper.

Volgens mij kwam het schip wel uit de haven van Papenburg, maar had het verder niet zozeer iets te doen met de werf. Verplaatsing van de werf zit er niet in, omdat dat een miljardeninvestering vergt. De werf is financieel gezien voortdurend noodlijdend.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

OK, bedankt voor de info. De brugwachter is later bij DB gaan werken als machinist? En zich zo verslapend bij aanvang dienst 🙂
Bij de vele storingen van Rijkswaterstaat met de carpoolstrook, bruggen of tunnels enzovoort ga ik er ook maar van uit dat de werknemers geen zin hadden of zich versliepen. Altijd geheimzinnige storingen, vastvriezen, vuiltjes op de sensors en wat men nog meer uit den duim zuigt. Tienduizenden mensen zitten met de brokken. Per incident.
Net als het niet sluiten van spuideuren bij IJmuiden waardoor het Noorzeekanaal plots begon te stijgen door het open staan en verhoogde vloedpeil na het spuien. Door mysterieuze oorzaak stonden de vijf deuren eerder plots en zonder herleidnare oorzaak op lokale handbediening en kon men ze vanuit de controlekamer niet meer op afstand bedienen. Ze zijn op afstand ‘ per ongeluk’ op lokale bediening gezet en terug kon op afstand niet meer. Het is dat er wat mensen van de gemeente en het waterschape adequaat reageerden anders had men in Amsterdam nog kniehoog in het water komen te zitten.
In BE hetzelfde, door onbekende oorzaak is de smeerolie van een generator in de centrale van Doel weg gelopen. Het kraantje stond open en niemand die het veroorzaakte of opmerkte. De generator naar de filistijnen en maanden lang verminderde capaciteit.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Dries Molenaar
Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ik stond laatst ‘s avonds in Wuppertal Vohwinkel te wachten op de trein en heb me toen ook gestoord aan de hoeveelheid domheid. Er was een verstoring in de richting van de rest van Wuppertal. De perronsporen stroomden langzaam vol met vooral allerlei S8-treinen die niet verder konden. Bij alle treinen stond in de DB-app een andere random reden voor de vertraging vermeld en die werden door de automatische omroep op het perron zo omgeroepen. Toen het eenmaal weer begon te rijden, konden de S8’s het station niet in, omdat alle perrons geblokkeerd waren door S8’s de andere richting op en daar kwamen ze dan blijkbaar pas achter als de treinen het station al in zicht hadden. De eenvoudigste oplossing was volgens mij gewoon geweest om al ruim een uur eerder te besluiten dat de meeste S8’s op Vohwinkel zouden keren. Maar dergelijke logica gaat er bij de Duitsers niet in. Ook bijvoorbeeld de trein naar Venlo had 75 minuten vertraging en die van het uur erna 20 minuten. Er is niemand die dan bedenkt dat het wellicht handig is er eentje te schrappen. Nee, het moet allemaal door, ongeacht de vertraging. Er is niemand bij gebaat dat ze het doen zoals ze het doen, maar dat lijkt niet van belang.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

De Meyer Werft verkeert al vele jaren op de rand van faillissement en hangt van verkapte subsidies van de deelstaat aan elkaar. Verplaatsen naar bijv. Emden is al vaker bekeken maar zou zeker een tot twee miljard kosten en daar ontbreken de centjes voor. Daarnaast zit je met het personeel dat dan op de verkeerde plaats woont.

Laatst bewerkt op 1 maand geleden door Paul Lamote
Drs.P
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert v.d.Bus

Dronken kapitein uit Rusland toch?

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Drs.P

Nee

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Drs.P

Nee, een brugwachter die niet bereikbaar was.

G. van der Zwaag
29 dagen geleden
Antwoord aan  Bert v.d.Bus

in de prak ….

Bert Sitters
1 maand geleden

“Wunderline”
Wonderen bestaan niet. Lekker opgeklopt voor een toekomstig boemeltje over enkelspoor en zonder bovenleiding.
“Darüber hinaus ist die Wunderline ein wichtiges Bindeglied im gesamteuropäischen Zugverkehr von Amsterdam bis nach Hamburg und Skandinavien.” Laat mij niet lachen.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Op de trein staat ‘Wiederline’ schijnbaar iets anders. Wieder is het voorlopig nog niet.
Dat men over dit spoor een Europese Noord-verbinding kan opzetten lijkt mij ook onmogelijk. In NL doen we er beter aan de verbinding naar Osnabrueck te optimaliseren en zo de toegang naar naar het Noorden te verbeteren. Als het in Duitsland ooit weer beter treinen wordt kan het nog wat worden.

T. Dijkema
1 maand geleden

Aan de NL kant zal het niet liggen. Ons traject tot Bad Nieuweschans is verstevigd zodat er in de toekomst met 130 km/u gereden zou kunnen worden. Momenteel moeten we het doen met die extreem trage Duitse streekbus van Bad Nieuweschans naar Leer die bij elke halte nog eens extra vertraging oploopt. Reizigers missen hun trein helemaal als de hoge brug voor Leer over de Ems ook minutenlang open staat. Een rechtstreekse bus van Bad Nieuweschans naar Leer zou een oplossing zijn om deze treinverbinding in ieder geval te behouden. Zo traag als het nu gaat levert het reizigers uit Oost-Groningen nog tijdwinst op door eerst naar Groningen te reizen en vervolgens met de rechtstreekse bus naar Leer.

Dries Molenaar
1 maand geleden
Antwoord aan  T. Dijkema

Misschien is ook nog wat om met de trein via Osnabrueck te gaan? Dat zou kunnen wanneer je van Zwolle rechtstreeks naar Almelo-Osnabrueck zou kunnen gaan 🙂

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

is een omweg en een enkelspoortje met hinderissen

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Osnabrück is prima, maar dan gewoon rechtstreeks door snel spoor langs de de A1 en in Duitsland naast de A30. Twee vliegen in een klap Amsterdam-Hannover-Berlijn en Amsterdam-Bremen-Kopenhagen
Pas dan is er sprake van “Ein wichtiges Bindeglied im gesamteuropäischen Zugverkehr von Amsterdam bis nach Hamburg und Skandinavien.” Berlijn profiteert dan ook mee.
Of wordt er gewacht tot de autosnelwegen opnieuw verbreed moeten worden en voorzien worden van extra bruggen en spaghettiwerk?

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Dus verbetering van het traject langs Leer is geen optie, maar het aanleggen van nieuwe snelle sporen via Osnabruck is wel realistisch? Volgens mij is het volstrekt zinloos om nog een nieuw spoor aan te leggen parallel aan de A1.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Die Friesenbrücke wordt nu aangelegd. Als daar echt “ein wichtiges Bindeglied im gesamteuropäischen Zugverkehr von Amsterdam bis nach Hamburg und Skandinavien, ” had moeten komen, dan had daar op z’n minst een tunnel moeten komen met in ieder geval twee sporen en elektrische bovenleiding.
Nogmaals naar Osnabrück heb je Bremen- Hamburg- Kopenhagen, maar ook Hannover – Berlijn. Vanaf Osnabrúck naar Bremen en Hamburg ligt al snel spoor.

Annemiek
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Een tunnel op de plek van de Friesenbrucke is onmogelijk.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Hoezo? Er is daar in buurt toch ook een autotunnel onder de Eems.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Er gaan vluchten van Schiphol naar Bremen, Hamburg, Hannover en Berlijn. Die kun je opheffen. Als de tunnel naar Kopenhagen open gaat, dan heeft deze stad ook een trein-alternatief.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Annemiek

Als je kiest voor handhaving van de situatie dat reizigers massaal blijven kiezen voor de auto op deze corridor naar Duitsland, dan moet de A1 verbreed worden. Heb je veel meer ruimte nodig dan spoor. Twee treinsporen kunnen meer reizigers verwerken dan zes autostroken.

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  T. Dijkema

Het streven is maximaal 130 km, maar tussen Groningen en de grens moet de “Wunderline” op 50 km acht keer in de remstand. In Duitsland volgen nog 11 stations met voorlopig overstappen in Leer. En dat wordt gepresenteerd als: “Ein wichtiges Bindeglied im gesamteuropäischen Zugverkehr von Amsterdam bis nach Hamburg und Skandinavien.” 

Klaas-Jozef
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

niet alle treinen stoppen op alle stations

Bert Sitters
1 maand geleden
Antwoord aan  Klaas-Jozef

Het gaat om een enkelsporig lijntje. Bovendien kan een trein niet met een vaart van 130 km langs zo’n krap perronnetje sjezen.

Paul Lamote
1 maand geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

Die perrons zijn niet smaller dan op veel sprinterstations langs intercity lijnen.

Klaas-Jozef
1 maand geleden
Antwoord aan  T. Dijkema

& elke twee uur is er een snelbus van het hoofdstation naar station Leer.