fbpx
(c) Ander Dylan / shutterstock_

Trein- en busreizen in Spanje deze zomer goedkoper voor jongeren

In Spanje kunnen inwoners tussen 18 en 30 jaar in de zomer voor lagere prijzen gebruikmaken van het openbaar vervoer, meldt het ANP. De linkse regering wil deze leeftijdsgroep aansporen door het land te reizen, mede om de cultuur- en toerismesector na de coronapandemie te helpen erbovenop te komen.

De korting op bepaalde bus- en treinreizen kan oplopen tot 90 procent. De prijs voor kaartjes voor sommige hogesnelheidstreinen halveert, ook voor jongeren met een Interrailpas.

2,1 miljoen passen

De actie geldt voor drie maanden vanaf 15 juni verklaarde het ministerie van Transport na de wekelijkse ministerraad in Madrid. In Spanje regeren twee socialistische partijen met gedoogsteun van een aantal communistische en groene partijen. In september introduceerde de regering al gratis treinpassen voor regionaal en stedelijk treinverkeer. In het eerste kwartaal zijn volgens spoorbedrijf Renfe 2,1 miljoen van dit soort passen uitgegeven.

Goedkoop treinreizen

Spanje is niet het enige Europese land dat goedkoop treinreizen mogelijk maakt. Duitsland geeft sinds mei met het Deutschlandticket (49 euro per maand voor al het regionale ov) een vervolg aan het veelbesproken 9 euro-ticket van vorig jaar zomer. Oostenrijk voerde vorig jaar het KlimaTicket in: onbeperkt ov voor een kleine 1100 euro per jaar. En Malta maakte het openbaar vervoer op het eiland vorig jaar zelfs gratis; Luxemburg deed dat in 2020 al. Datzelfde geldt voor steden als Tallinn (Estland) en Duinkerke (Frankrijk).

18 gedachten aan “Trein- en busreizen in Spanje deze zomer goedkoper voor jongeren”

  1. dries molenaar schreef:

    Is het wellicht ook beschikbaar voor ‘jongelui’ uit andere landen in de EU?

    1. Poezenbeest schreef:

      Hangt er een beetje vanaf hoe ze het ingekleed heeft, maar in principe mag een lidstaat van de EU geen onderscheid maken tussen de eigen burgers en burgers van andere lidstaten.

      1. Anoniem schreef:

        Ik eis het NL-ticket gelijk Duitslandticket.
        En ik eis gelijk Luxembourg: gratis OV.
        Welk zich terugverdient anders zouden de geldbeluste Luxemburgse regering dat niet doen!

        1. Oscar schreef:

          “Gratis” OV in Luxemburg. Het land heeft van alle Europese landen het hoogste Bruto Binnenlands Product. Zou het daar misschien mee te maken kunnen hebben…?

        2. dries molenaar schreef:

          Luxemborg parasiteert op de infrastructuur van de omliggende landen. Zelf lage accijns en lage kosten en in het buitenland gratis rijden.
          Met het bankieren is het bijna hetzelfde.
          Ook de werknemers maken de kosten in de buitenlanden en komen zonder investering vooraf tegen dagtarief werken.
          Ik geloof ook niet dat het GDP per inwoner veel hoger is dan elders.

  2. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Nu Nederland nog die de Spaanse zon gedachte mag overnemen, of hebben we met het verbannen van de Kruidvat en co tickets deze naar het museum gezonden en is alleen lopen nog de goedkoopste manier van reizen geworden…?

    1. Poezenbeest schreef:

      Tienertoer mag voor ditzelfde doel weer terugkomen; jongeren leren dat de trein leuk kan zijn.

    2. Ruud schreef:

      Dat hebben we in Nederland eigenlijk al alleen de leeftijdsgroep is wat lager. Dus geen kruidvatkaartjes etc etc meer maar wel een aantrekkelijk jongerenticket voor de 12 t/m 18 jarigen.

      https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html

      Jongeren Dagkaart Dal

      Met de Jongeren Dagkaart Dal reizen jongeren van 12 t/m 18 jaar tijdens daluren onbeperkt met NS voor maar € 7,95. De Jongeren Dagkaart Dal is exclusief te koop via de NS-app. Een OV-chipkaart is dus niet nodig.

  3. Hanzeboog schreef:

    Niet verassend dat linkse partijen in Spanje de trein stimuleren. Ken hun partijprogramma niet.

    Maar in Nederland was het destijds ook een linkse kabinet met PvdA die flink investeerde in nieuwe spoorlijnen en OV stimuleerde. Zie de HSL, Betuweroute en Hanzelijn. De uitvoering en aansturing ervan was minder succesvol.

    Sinds de Rutte kabinetten is er afbraak van OV. OV moest kostendekkend zijn en financieel zoveel mogelijk zichzelf kunnen redden. Wat in de praktijk niet altijd werkt.

    Maar in Spanje stimuleren ze het vervoer. Is ook een reden voor. De HSL wordt niet voldoende gebruikt. Er zijn vele miljarden in het Spaanse HSL net geïnvesteerd. ADIF heeft Nostrum en Ouigo concessies gegeven om de HSL net als open acces vervoerders te exploiteren.

    Maar dat zal waarschijnlijk nog nooit niet voldoende zijn.

    1. dries molenaar schreef:

      HSL, Betuweroute en Hanzelijn – Hoezo niet goed?
      Alles is civiel op tijd opgeleverd en is intensief in gebruik.
      Jammer dat sommige politieke partijen de HSL en Betuweroute nodeloos duurder hebben gemaakt door tijdens de uitvoering de plannen nog te wijzigen. Dat doe je bij een huis voor je zelf ook niet als je de kosten ziet.

  4. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Spanje heeft na China het grootste en meest uitgebreide HSL net in de wereld, voeg daar nog de neven breed spoorlijnen aan toe en je kunt je Spaanse lol wel op !

    Tienertoer, Meermanskaart, Kruidvat/AH kaart, ze worden nu node gemist, ik heb er goede herinneringen aan. Nederland is te krampachtig geworden als het om het spoor gaat en dat was in de tijd van SPOOR naar 75 en de betreffende plannen wel anders geweest. In Spanje weten ze gelukkig wel raad mee om de jeugd kennis te laten maken met hun eigen land. Door te treinen en niet te vliegen geef je ze de kans betaalbaar te reizen en daar mag best wel wat overheidsgeld, subsidie of hoe het ook heten mag ook bij komen. Weten veel Nederlanders wel wat men zelf in huis heeft of denken we alleen nog aan het buitenland als het om (trein) reizen gaat en zouden we het Spaanse voorbeeld niet moeten volgen ?
    Viva Espana !

    1. Annemiek schreef:

      Volgens mij weten die Spaanse jongeren genoeg over hun eigen land. Door de torenhoge jeugdwerkloosheid en onmogelijkheid om eigen huisvesting te krijgen of financieel op eigen benen te staan, proberen steeds meer jongeren het land te verlaten, om er vervolgens achter te komen dat ze bij lange na niet over de capaciteiten beschikken om competitief te zijn op een andere arbeidsmarkt. Zelfs Spaanse ondernemingen zelf nemen veel liever buitenlanders aan dan de aardsluie eigen jeugd. Veel van de Spaanse jongeren groeien volstrekt kansloos op. Geen wonder dat ze allemaal bij het communistische af links stemmen, omdat ze weten dat ze dan aan de ontvangende kant van het socialisme staan.

      1. dries molenaar schreef:

        Zo komen we snel in een tweede 80-jarige oorlog met Spanje terecht. Nu weten we gelijk waarom die 1e oorlog 80 jaar moest duren, de jeugd was niet uit bed te krijgen.

  5. Baardstaart schreef:

    Ik zie Nederland eerder de wegenbelasting halveren dan het OV gratis of zeer goedkoop te maken om zo het veel te dure OV uit te faseren.

  6. Peter van Lieshout schreef:

    Ik heb een aantal jaren op internationaal niveau mee gehuppeld – de Europese Unie in Brussel en de Raad van Europa in Straatsburg – en wat mij bijgebleven is, is het gebruiken van “good practices” (goede praktijken) in die internationale samenwerking, met andere woorden: het elkaar informeren over de ervaringen in je eigen land met betrekking tot een bepaald onderwerp waarmee jouw collega’s uit andere landen hun voordeel kunnen doen of zelfs kunnen implementeren

    Als je daar voor open staat leidt dit tot een “multiplier” (vermenigvuldigingeffect) en dus een verbetering van de situatie in je eigen land.

    Voorbeelden “par excellence” daarvan zijn deze initiatieven van de Spaanse overheid om het openbaar vervoer te promoten:
    – een flinke impuls voor de mobiliteit in Spanje
    – een flinke impuls voor het openbaar vervoer, en NIET voor de auto of het vliegtuig
    – een flinke impuls voor de vrijetijds – economie

    Een ander “good practice” is inderdaad het Deutschlandticket voor 49 Euro per maand voor alle regionale treinen en bussen. Andere voorbeelden van “good practices” op nationaal niveau – Luxemburg, Oostenrijk, Malta – en ook op lokaal niveau worden genoemd.

    En wat stelt Nederland daar tegenover?
    Het Holland Travel Ticket voor 48 Euro in de daluren (“off peak”) en – je gelooft het niet – voor ….70 Euro in de spitsuren (“peak”)!
    Voor één dag! Dit ticket is gericht op buitenlandse bezoekers/toeristen die de Nederlandse taal niet spreken. Ik noem het een regelrechte “rip off (op zijn Hollands gezegd: pure oplichterij!)

    Wat een miezerige armoede en een blamage voor Nederland

    En wat stelt mevrouw Viviane Heijen, de CDA – staatssecretaris van het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat en de rest van de coalitie – CU, D66 en de VVD – daar voor Nederlanders tegenover: een promotiecampagne voor het gebruik van de fiets om daardoor het autogebruik te ontmoedigen. Kosten: 800 miljoen (!) Euro. Ze spreekt met geen woord over het openbaar vervoer!

    Hoog tijd voor een kabinetscrisis, nieuwe verkiezingen en een totaal ander (ov)beleid!

    1. Annemiek schreef:

      Good practice in Spanje en het gehele Iberische schiereiland is vliegen. Vrijwel nergens in de EU zie je zoveel binnenlandse vluchten als in Spanje. Moeten we daar wat van leren?

      Het ‘gratis’ openbaar vervoer in Malta is ook geen ‘good practice’. Er is eigenlijk niets goeds wat Nederland zou moeten leren van het door en door corrupte Malta. Gratis busvervoer is er alleen voor mensen met een persoonlijke Tal-Linja kaart. Dat betekent dat toeristen eigenlijk per definitie worden uitgesloten (een weekkaart kost 21 euro), maar belangrijker vindt men op Malta dat de tienduizenden illegalen daarmee worden buitengesloten. Er is geen land in Europa waar duidelijker zichtbaar is dat illegalen al het vieze en gevaarlijke werk doen tegen een hongerloon, maar men vindt ze te vies om er naast te moeten zitten in de bus. Het overige OV in Malta is niet gratis. De veerboot naar Gozo gaat zowat failliet onder de loonkosten van de tientallen personen die uit politieke overwegingen op de loonlijst zijn gezet (maar die dus nooit arbeid verrichten), zoals dat ook bij het busbedrijf het geval is. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan wederdiensten aan criminelen die hun politieke loopbaan zagen eindigen, doordat ze nauwe banden bleken te hebben met degenen achter het complot rondom de moord op journaliste Daphne Caruana Galizia.

  7. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Die staatssecretaris Viviane Heijnen reist elk weekend met de dienstauto naar Maastricht, want ze mag niet uit veiligheidsoverwegingen met het OV naar Meestrich gaan, dus doet ze het met auto en chauffeur om onderweg ook nog over koetjes en kalfjes ongestoord te kunnen napraten na een vermoeiende werkweek zei ze eens op de radio. En zo’n iemand moet met haar snoetje beslissingen nemen over OV zaken, zou ze daar wel enige affiniteit mee krijgen, denk haast van niet.
    Die HTT off peak is flink duurder geworden van 44 naar 48 Euro, een rib uit je lijf, heb er wel eens van gebruik van gemaakt, doe het nu bij uitzondering met een NS spoordeelwinkel en combineer diverse interessante hoogtepunten van een stad met elkaar, vol betalen is onbegonnen werk. Goed dat men in Spanje nog iets doet om het reizen met de trein te stimuleren anders heb je alleen maar vrijwel lege wagons en daar staat niemand op te wachten. Ik kan mij ook vinden diverse aspecten met de stelling van Peter van Lieshout.

  8. Eend schreef:

    Er wordt onvoldoende geïnvesteerd in
    internationale verbindingen. De korting
    voor jongeren klinkt mooi. Het is ook
    verkiezings lokkertje. Er bestaan bijna
    geen internationale verbindingen.
    De rechts PSOE heeft alle nachttreinen
    naar Portugal opgeheven en weigert te
    herstellen. In China rijden hogesnelheidstreinen
    van Beijing naar Guangzhou in 10 uur .
    Dit is meer 2000 km. Dit betekent dat
    makkelijk Amsterdam naar Barcelona, Madrid,
    Alicante en Malaga mogelijk moet zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *