fbpx

Trein spontaan op Moerdijkbrug ontkoppeld

Twee treinstellen die de Intercity vanuit Venlo naar Den Haag reden zijn op de Moerdijkbrug ontkoppeld geraakt. De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt het incident, net als de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Eerder was er een vergelijkbaar incident met het zelfde materieeltype. Volgens een NS-woordvoerder was er geen gevaar voor reizigers.

De trein Venlo – Den Haag (treinnummer 1918) bestond uit twee treinstellen DDZ, die samen een lengte hebben van acht rijtuigen. Op de Moerdijkbrug is de koppeling omstreeks half acht tussen de twee treinen losgeschoten. De treinen zijn daarop automatisch gaan remmen.

De 700 reizigers moesten ruim anderhalf uur wachten voordat zij werden geëvacueerd en met bussen verder werden vervoerd. Tot één uur ´s middags heeft het treinverkeer vanwege onderzoek vervolgens stilgelegen. In die tijd zette NS snelbussen in tussen Zwijndrecht en Lage Zwaluwe. Intercity´s halteerden extra in Zwijndrecht.

Op 13 december vorig jaar was er een vergelijkbaar incident bij Nijkerk. Toen verloor een Sprinter Zwolle – Utrecht de helft van de trein. Op 23 november 2012 was er eveneens incident met een DDZ treinstel; toen bij Sassenheim. Het incident bij Sassenheim was gevaarlijker omdat toen niet de koppeling tussen twee treinstellen los raakte, maar een treinstel zelf in tweëen brak. Dat incident bleek veroorzaakt door een verkeerde bout tijdens de renovatie. Na het ongeluk in Sassenheim haalde NS de andere treinen van dit soort van het spoor en verving de bouten.

In 2006 was er ook sprake van een spontane ontkoppeling bij een Intercity met ICR-materieel. Die bleek veroorzaakt door een menselijke fout. Een rangeerder had vergeten een zogenoemde schroefkoppeling aan een daarvoor bestemde haak te hangen. De loshangende schroefkoppeling sloeg onderweg tegen de koppeling tussen de treinstellen, die daardoor losraakten. Dat bleek ook de oorzaak van twee incidenten in 2005 bij Geldrop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.