fbpx

Treinen in noorden en oosten stil, nieuwe acties dichterbij

21 nov 2024 17:11

De laatste staking in de estafette-actie van vakbond FNV legt vrijdagmorgen het treinverkeer in het noorden en oosten van het land plat. In de tussentijd maakt FNV zich op voor grote acties waarbij langer en/of landelijk gestaakt gaat worden.

Verkeersleiders van ProRail in de posten in Groningen, Zwolle en Arnhem leggen morgen tussen 06.00 en 09.00 uur het werk neer. Dat betekent dat er geen treinen rijden in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Gelderland en delen van Brabant, Limburg en Flevoland. De vervoerders NS, Keolis en Arriva worden door de staking getroffen en zullen de treinen stil moeten laten staan.

Geen treinen tot aan Venlo en Den Bosch

Reizigers krijgen te maken met uitval of vertragingen tot aan Almere en Amersfoort. In zuidelijke richting rijden er geen treinen tot Mook (Arriva) en zuidwestelijk niet tot Den Bosch (NS). De IC Berlijn van 05.59 uur uit Amsterdam Centraal is geschrapt en de IC Berlijn met vertrektijd 05.56 uit Hannover rijdt niet. Reizigers met een kaartje voor deze treinen kunnen met dat kaartje mee in een andere IC Berlijn op vrijdag.

Nieuwe acties wellicht snel bekend

Ondertussen stijgt de spanning over nieuwe acties. Er lijkt nog altijd geen beweging te zijn bij vakbond FNV en de leiding van ProRail omtrent de looneis zodat grotere acties steeds dichterbij komen. Donderdag en vrijdag beraden vakbondsleider Carl Kraijenoord en zijn kaderleden zich over de nieuwe acties. Op woensdag kondigde Kraijenoord al aan dat ook ander personeel van ProRail zich dan zal aansluiten. Acties zullen in ieder geval minimaal 48 uur van tevoren aangekondigd worden. Dat betekent dat eventuele acties op maandag uiterlijk zaterdag bekend worden.

De NS-spoorkaart voor de staking op vrijdagochtend.

(c) Treinreiziger.nl 

0 0 stemmen
Artikel waardering
10 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
19 dagen geleden

Maar deze afpersersbende, die zich vakbond noemt heeft nog geen gehoor gekregen van Prorail, dus na deze actiedag zullen er helaas nog meer volgen.

Laurens Smid
17 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik ben het helemaal mee eens dat de FNV een afpersersbende maar wat kan je verwachten van een voorzitter die van een anarchistische partij afkomstig is ( de SP ) die denken ook maar aan hun eigen belang en geen kijk op het land hebben. Dat geldt ook van de voorzitter van deze afpersersbende ik gun iedereen een goed salaris maar er is 8% geboden de realistische bond de CNV die is er wel mee akkoord gegaan met dit loon voorstel. De verkeersleiders krijgen een goed salaris volgens rond de € 3000,- euro per maand moeten ze nog meer hebben ze zijn gewoon verwende kleuters ik krijg mijn zin niet dan ga ik de boel maar traineren om zo toch mijn zin te krijgen walgelijk ze moeten aan het werk en zo snel mogelijk en Pro Rail moet niet toegeven aan de deze verwende kleuters de CNV is wel akkoord gegaan met het cao voorstel. Men moet het lidmaatschap van deze anarchistische bond allemaal opzeggen dan roepen ze wel minder hard.
Ik wil ook wel inflatie correctie hebben maar ik krijg het ook niet, weg met deze roversbende en zo snel mogelijk!

S.O. de Mieter
17 dagen geleden
Antwoord aan  Laurens Smid

Rechts geleuter vanuit de 1e klasse.
Als u iedereen een goed salaris gunde zou u niet zo van leer trekken tegen een vakbond en haar voorzitter. Wanneer u ook inflatiecorrectie wilt moet u juist lid worden van een vakbond.
Dat de voorzitter van het FNV nog steeds geconfronteerd wordt met het steunen van actievoerders die protesteerden tegen woningnood en apartheid vind ik kwalijk. Er zijn mensen die in hun jeugd wel ergere dingen uitvreten, denk aan de ongein binnen sommige studentenverenigingen.
Dat de SP geen kijk op het landsbelang heeft is natuurlijk volkomen onzin, zeker wanneer het over het openbaar vervoer gaat hebben ze beslist een mening, ook al is dat misschien niet de uwe.

Laurens
17 dagen geleden
Antwoord aan  S.O. de Mieter

Ik ben wel lid van een vakbond, ik reis helemaal niet in de 1e klas en ik ben ook niet rechts ik ageer alleen dat de medewerkers van Pro Rail een goed salaris krijgen en de CNV is wel akkoord gegaan met de salaris verhoging voor de verkeers leiding en ik gaf ook aan dat ik ook geen inflatie correctie krijg, op het openbaar vervoer heeft u gelijk daar strijd de SP voor en voor de zorg. Ik ben ter degen voorstander van goed openbaar vervoer er heeft de afgelopen jaren zeker kaalslag plaatsgevonden zeker bij het busvervoer want het platteland heeft nu weinig of helemaal geen ov en in sommige gebieden is er op zondagen helemaal geen ov.

S.O. de Mieter
17 dagen geleden
Antwoord aan  Laurens

Wellicht trok ik iets te hard van leer.
Sorry daarvoor, maar wanneer deze mensen actie voeren zal dat niet voor niets zijn.
Misschien verbergt het modieuze naampje van tegenwoordig dat het ooit leuke werk van de treindienstleider is veranderd in het voortdurend achter digitale feiten aanhollen en willen deze mensen daar goed voor worden beloond omdat ze het anders niet volhouden. Ik noem maar iets.

Johan
19 dagen geleden

Een spoorkaartje vol knooppunten en eindstations … en Wolfheze? 🤔

Bert
19 dagen geleden
Antwoord aan  Johan

Wolfheze is het grensgebied van de post Utrecht. In theorie had er dus daarheen gereden kunnen worden, wat misschien de bedoeling was. Maar een pendel Ede-Wolfheze is blijkbaar toch niet op te starten dus kleurde het lijntje later rood.

S.O. de Mieter
18 dagen geleden

Je zou zeggen dat wanneer je het land in regio’s opdeelt ‘verstoringen’ redelijk snel zijn op te lossen. Na de acties rijden de treinen betrekkelijk snel weer normaal.

Mattheas
18 dagen geleden

Het ultimatum van de FNV vraagt (omgerekend) een extra investering van 49 miljoen euro, ten opzichte van het eindbod dat ProRail deed. ProRail gaf bij dat eindbod al aan dat het wat betreft loonsverbetering al tot het uiterste was gegaan. Het door FNV extra gevraagde extra geld zou ProRail dan uit eigen middelen moeten financieren. Omdat we al tot het uiterste waren gegaan gaat het extra geld dus ten koste van onze taken als spoorbeheerder en van banen bij ProRail.

Volgens Prorail betekent een hoger loonbod dan dat nu op tafel ligt dus dat er wellicht ontslagen zullen moeten vallen. Je kan als werknemer natuurlijk niet meer geld krijgen dan dat er is.
https://www.prorail.nl/cao

P.wienesen
18 dagen geleden
Antwoord aan  Mattheas

De top wat minder en geeoon perdoneel wat meer? Misschien kan dan zelfs het treinkaartje wat goedkoper.