ProRail en FNV houden poot stijf, nieuwe acties in zicht
Nieuwe grotere acties op het spoor komen dichterbij nu FNV en ProRail allebei met de hakken in het zand staan in hun conflict over de nieuwe cao. Woensdagochtend lag het treinverkeer in het zuiden stil en vrijdagmorgen is het noordoosten aan de beurt. In de tussentijd wacht FNV op beweging bij ProRail en laat ProRail weten te wachten op FNV.
Vakbond FNV eist een loonsverhoging van gemiddeld 13 procent voor de treindienstleiders op de verkeersleiding van ProRail. ProRail wil het loon niet verder laten stijgen dan gemiddeld 5,2 procent. Nadat ProRail een ultimatum van FNV naast zich neerlegde, ging FNV tot actie over.
Bestuurder Carl Kraijenoord van FNV Spoor zei woensdagochtend tegen Treinreiziger.nl te wachten op actie van ProRail. ’’Wij hebben hele creatieve oplossingen naar voren geschoven en er getracht uit te komen. We hebben tegen ProRail gezegd kom nu zelf maar en dat is nog niet gebeurd.’’
Geen actie mogelijk zonder overlast reiziger
Daarmee komt een nieuwe actieronde dichtbij. Al eerder voorspelde FNV grotere acties zoals een landelijke of 24-uurs-staking. Kraijenoord gaat nu met zijn kaderleden kijken hoe de nieuwe actie(s) eruit gaan zien. Wat voor actie het ook zal zijn, de reiziger zal er flink door getroffen worden. ’’Als het op een andere manier zou kunnen, dan hadden we dat wel gedaan. Actie zonder de reiziger te treffen, wordt moeilijk bij ProRail. ProRail is de spoorbeheerder en al het werk heeft te maken met het laten rijden van treinen.’’
ProRail: eerst ultimatum van tafel
Op beweging bij ProRail hoeft FNV niet te rekenen, reageert ProRail-woordvoerder Aldert Baas. Eerst moet de vakbond het ultimatum met de looneis van tafel halen, aldus Baas. ’’Haal de looneis van tafel en we kunnen praten. Het is nu echt aan de FNV.’’ Volgens ProRail is de looneis van de vakbond niet realistisch. ’’Voor gebruikers van het spoor is dit ontzettend vervelend.’’
ProRail had met alle drie de bonden al een onderhandelingsresultaat bereikt. Vakbonden CNV en VHS gingen helemaal akkoord met de cao. FNV legde het onderhandelingsresultaat voor aan de leden met een negatief advies waarna de leden het voorstel afwezen. Volgens Baas is de FNV daarna met een looneis gekomen die ver boven het bedrag lag dat in het bereikte akkoord staat. Volgens Baas is dat ’niet onderhandelen maar het onmogelijk maken van gesprekken’.
Vrijdag actie in noordoosten
Na de actie van woensdagochtend kwam het treinverkeer snel weer op gang. De volgende actie is vrijdagochtend en dan ligt het treinverkeer tussen 6.00 en 9.00 uur plat in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland.
Nieuwe acties worden ten minste 48 uur van tevoren aangekondigd.
Reizigersorganisatie Rover vreest voor nog meer overlast voor de reiziger. “We erkennen het recht om te staken, maar vragen ons in dit geval wel af of het proportioneel is”, zegt een woordvoerder van Rover. Over afgelopen acties zijn er weinig klachten binnengekomen bij de organisatie. Rover denkt dat dit komt omdat reizigers goed op de hoogte zijn gebracht van de werkonderbrekingen.
(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee
’Wij hebben hele creatieve oplossingen naar voren geschoven’
Wat is er creatief aan 13% loonsverhoging eisen?
Volgens mij is één van de door de vakbond aangedragen ‘creatieve’ oplossingen het stoppen met inhuren van externe krachten en in plaats daarvan mensen in dienst nemen. Dat is volgens mij weinig creatief, makkelijker gezegd dan gedaan en waarschijnlijk zet het geen zoden aan de dijk.
Volgens mij hebben ze dat bij de NS ook geprobeerd en daar hebben ze bepaalde regels voor inhuurkrachten kunnen opnemen in de cao. Met minder inhuurkrachten kan ik mij niet voorstellen dat Prorail daarmee 49 miljoen euro kan besparen.
Waar zet Prorail externe krachten voor in? – Niet voor de verkeersleiding lijkt me. Dat is veel te specifiek werk.
Ja, daar zat ik ook aan te denken, maar ik vermoed dat ze iedereen bedoelen die bijvoorbeeld op projectbasis wordt ingehuurd. Ik denk dat ze die willen vervangen door vast personeel dat keurig een lidmaatschapskaart van het FNV aanvraagt.
Ik werk zelf ook als ZZP’er en ik denk dat vooral (semi-)overheden wel kunnen besparen op dit soort kosten, maar ik zie ook vaak dat bij berekeningen de foutieve vergelijking wordt gemaakt tussen het bruto-uurloon (en dus niet de loonkosten) van een werknemers onder de CAO en de kosten die een ZZP’er per uur in rekening brengt.
Ik denk bovendien dat heel veel ZZP’ers die een klus bij Prorail uitvoeren, helemaal niet staan te springen om bij Prorail in dienst te gaan.
De afgelopen dagen vroeg ik me al af in hoeverre de nieuwe acties nog proportioneel zijn, gezien het accepteren van het bod door de overige vakbonden, de buitensporige eisen van de FNV en de steeds grotere overlast voor (de klanten van) getroffen reizigers- en vrachtvervoerders.
Kennelijk twijfelt Rover daar eveneens aan.
Zou een rechter zulke stakingen kunnen verbieden wanneer ze buitenproportioneel worden?
Lastig, want het recht van staken is diep ingebakken en je brengt geen mensen in levensgevaar (wat ongeveer het enige is in de wat waarvoor een staking verboden mag worden).
En het probleem is dat in andere landen bij “stakingen” in het ov, het ov wel rijdt, maar dat ze het uit protest gratis maken om zo actie te voeren.
Alleen dat heeft een nederlandse rechter verboden.
De eis van de FNV is proportioneel hoog dat het niet realistisch is. Lijkt me al een voldoende argument. Elke vakbond kan anders wel zeggen dat zelf 25% willen bereiken waarmee er stakingen plaatsvinden.
Ja maar succes met realistisch definieren in een wet.
Verhoging prijs van produkt met 150% is gewoon normaal.
Verlagen koopkracht met 21% is normaal.
Ik vind de overlast voor de reizigers, die buiten dit conflict staan, buitensporig ten opzichte van het door FNV beoogde doel. De FNV zou zonder dit drukmiddel al lang akkoord zijn gegaan met het werkgeversbod.
Nou ja in het buitenland staken ze niet. Maar maken ze het ov gratis, om zo actie te voeren.
Maar ja, dat mag niet van de nederlandse rechtbank
Waar?
Japan, in Australie is het gebeurd, maar nu verboden.
In nederland is het verboden door een rechtzaak van de ns, jaren terug.
Zonder staken: geen 8-urige werkdag, geen 5 daagse werkweek, geen menswaardige arbeidsomstandigheden enz.
Op basis van al uw reacties hier elke dag denk ik niet dat uw werkt.
Bent uw Paul?? Verkeerde account gebruikt nu? He?
Ja toen was er een balans tussen doel en middel. Die balans is nu zoek. Staken leidt tot disproportionele overlast in relatie tot het doel.
Voor de FNV zijn “aaksies” de manier om zielen te winnen bij hun teruglopend ledenbestand. Bij de FNV kennen ze alleen maar rechten, zeker bij het OV. Starheid troef, lange termijn belangen? Nooit van gehoord. Rekening houden met de reizigers? Lekker laten vernikkelen en roepen dat ze het voor de reizigers doen. Slechte zaak als ze op deze manier Prorail en daarmee NS en de andere vervoerders én hun klanten benadelen!
Misschien moet directie Pro Rail gewoon haar werknemers gewoon beter behandelen, de onderste inkomensgroepen voorop.
In het onderhandelingsresultaat krijgen de onderste inkomensgroepen al een hogere loonsverhoging dan de inflatie. Ze staken juist voor een hogere loonsverhoging voor de hogere inkomensgroepen.
Als Baas daarvan overtuigd is kan hij naar de rechter om de staking te laten verbieden.
Je zal de hogere leiding van ProRail bedoelen. Een woordvoerder heeft evenveel macht als een schoonmaker, de receptionist of de kantinemedewerker. Maar een rechtsgang moet inderdaad toch eens overwogen worden, omdat er voldoende argumenten zijn.
Je hebt gelijk. Ik denk dat ik door de naam over de functie heen heb gelezen. 😅
Ik kan de Prorail directie alleen groot gelijk geven om niet te willen onderhandelen met deze afpersers die zich vakbond FNV noemen. Wel denk ik dat Prorail en de vervoerders werk moeten maken om deze stakingen verboden te krijgen, omdat de eisen gewoon zwaar irreeel zijn. Dan moet het akkoord wat met de 2 andere bonden afgesproken is uitgevoerd worden.
Lukt dat niet dan de vakbonden negeren, stakingen acceptreren en totdat de bonden het uit eigen kracht opgeven. Het grote voordeel is dat de bond niet meer bij jouw met absurde eisen komt en dat je organisatie sterker is dan deze bond. Alleen betaalt de reiziger het chagrijn met langdurige acties en stakingen voordat de FNV breekt en dus een stuk onderdaniger te maken. Ook zou de politiek moeten kunnen ingrijpen omdat deze acties schadelijk zijn voor de bereikbaarheid van NL en de druk op de autowegen nog groter maken. Ook de politek zou om maatschappelijke redenen aan de rechter kunnen vragen om deze acties te verbieden.
Uiteindelijk zal de reiziger indirect (via de kosten, die vervoerders betalen om van het netwerk gebruik te mogen maken) moeten gaan betalen voor de exhorbitante looneisen.
Wat zeker ook helpt als reiziger last hebben van de FNV dat ze hun lidmaatschap van deze bond opzeggen en kiezen voor een minder geradicaliseerde bond als het CNV.
Een lange afstands bussen netwerk, zoals National Express in de UK, kan ook helpen om een compleet OV alternatief naast het spoor te maken. Dit wou men in eerste instantie ook doen met de Interliner in Nederland. Ik denk dat zo een bussennetwerk essentieel is omdat je dan 2 OV modussen hebt voor de lange(re) afstand en dit versterkt de positie van de reiziger. Flixbus is metname voor internationale verbindingen. Zo een bussennetwerk heb je uiteraard niet 1,2,3 en hier gaat minimaal enkele jaren overheen.
Een bussennetwerk is een slecht idee. Je hebt 10 bussen nodig om evenveel mensen te vervoeren als een 6delige dubbeldekker.
Dan heb je in de spits meer dan 60 bussen nodig per uur tussen utrecht en amsterdam zuid. En meer dan 100 tussen utrecht en amsterdam centraal. Om evenveel mensen te vervoeren als de 10 intercity treinen die nu elk uur rijden.
We spreken alleen niet over vervanging of over de piekspits, maar over aanvulling. Als ik voor de helft met de bus kan die er 2x zo lang over doet, zou ik dat voor sommige reizen wel en sommige reizen niet willen doen. Het punt is aanbod, want nu is het of smerige trein of auto.
De verkeersleiders hebben geen enkele reden tot staking. Ze krijgen in verhouding al een vrij goed salaris, dus de 8-9% die ProRail biedt is nog zeer billijk. Er zijn beroepstakken genoeg waar werknemers het met beduidend minder veel zwaarder werk moeten verrichten. Helaas is FNV te militant ingesteld om fatsoenlijk mee om de tafel te gaan en ontbreekt het die gasten aan visie en relativeringsvermogen. De overheid doet er verstandig aan om de macht van de vakbonden drastisch in te perken, met de macht die ze nu hebben lijken het wel illegale autoriteiten!
De verkeersleiders staken ook voor de onderste laagbetaaldste inkomensgroepen.
Dat koopkrachtverlies van de afgelopen jaar moet goedmakenl
Die schavuiten van ProRail verdienen 80.000 per jaar…
Nu overweeg ik toch om 2 middagen in de week (2×4 uur) bij Pro RAil mijn oude dag plezierig in te vullen.
En een leuk zakcentje 20.000 E bruto per jaar.
Zouden meer treinreiziger-lezers moeten doen.
De oplettende lezer heeft reeds gezien dat het geen 20.000 E betreft slechts 16.000 E op jaarbasis incl. 6 vakantiedagen.
Gelukkig gaat per 1 januari a.s. het loon met 4,9 % omhoog.
Wat het al met al een kleine 16.800 E wordt.
FNV, CNV gewoon: iedereen, alle loongroeoen, ook managers en directieleden 250 E bruto per maand erbij.
En op naar de 5- urige werkdag.
En met 58 jaar met pensioen.
Is dit nou een voorstel of waar reageer je op? Waarom niet gewoon staken voor gratis geld dan? Als ik 80.000 euro verdien heb ik echt geen 13% extra nodig en zou ik begrijpen dat dat niet realistisch is.
Gratis geld krijgen vermogensbezitters, bitcoinbezitters.
Al die mensen die de markt en werkenden voor hen laten werken.
Kom eens uit je rode droom. Als iedereen miljoenair is kan je met dat miljoen ook geen moer meer doen. Hogere lonen leidt tot een grotere loon – prijsspiraal en dat is GEEN economische groei, maar geldontwaarding. Ook lijken die 2 soms wel erg veel op elkaar. Waar de twee andere bonden wel mee akkoord zijn gegaan zijn een nette loonsstijging om de inflatie te corrigeren en de FNV vraagt zich duidelijk ver over de lonen, die thans op de arbeidsmarkt gangbaar zijn.
Ook in socialistische republieken verdienen de arbeiders ook niet zo veel en zijn ze ook een tube, die leeggeknepen wordt. Kijk maar naar de voormalige oostbloklanden en China is niet communistisch, maar staatskapitalistisch. En ze hebben ook nog eens een zeer smerige controle maatschappij. En overal zitten dezelfde boevenbendes, die het niet zo goed op hebben met de gewone bevolking. En als je die bovenbendes minder macht wilt geven zal je moeten kiezen voor schaalverkleining en een eenvoudiger leven.
En daar sta je dan als reiziger met een trein abbonement geweldig 😑 13 procent eisen is ergens wel veel van het goede willen hebben.
Als je ziet wat ze dat kost over een heel jaar is de kans groot dat ze anderen met de tijd zullen ontslaan om die 13 procent te kunnen betalen.
Absurd.
De beloofde/ voorspelde vrije tijdseconomie/ samenleving komt eraan.
Het is tenslotte 2025.
Leef en geniet.
Ben jezelf.
Door wie is dat beloofd?
De vooruitdenkers. Zij, de economen, wetenschappers, politici die wisten dat de 25-urige werkweek binnen hand bereik was, ware het niet dat rechtse politici en psychopatische iljardairs er niet van gediend waren.
Dat mensen uitgebuit, geen vrijheid behoeven zolang zij parasiteren op de arbeid van anderen.
Domrechts 30 jaar aande macht, geen vrij tijdseconomie, geen 25-urige werkweek, wel klimaatnoodtoestand, werken tot je 70ste voor kleine groep psychopaten.
De naamloze vooruitdenkers?
Wat zijn de abonnementswijzingen/ prijsstijgingen per 1 januari 2025?
Volgens mijn gegevens is er nog maar 15% van de werkenden lid van een vakbond. Maken deze 15% nu de dienst uit voor de meerderheid 85%??? Belachlijk.
Volgens mij maak je dan een rekenfout. Het aantal vakbondsleden is ongeveer even groot als 15% van de omvang van de werkende populatie. Een flink deel van de vakbondsleden werkt echter niet, maar is bijvoorbeeld gepensioneerd.
Als er volgende week een landelijke staking komt, rijd de eurostar dan ook niet?