Treinkaartje in 2022 gemiddeld 1,8% duurder
01 nov 2021 20:06
Treinkaartjes voor tweedeklas reizen en abonnementen bij de NS worden volgend jaar gemiddeld 1,8 procent duurder. De verhoging is gebaseerd op “het verwachte inflatiecijfer”, aldus de NS.
1e klas drie procent duurder
“NS corrigeert elk jaar de tarieven op basis van de verwachte inflatie. Zo kunnen we de gestegen kosten voor bijvoorbeeld onderhoud, energie en loon blijven betalen”, aldus de vervoerder in een verklaring. Een hogere prijsstijging mag het spoorbedrijf in principe niet in rekening brengen, tenzij de vervoerder een hogere infraheffing moet gaan betalen.
De prijs van reizen in de eerste klas stijgt in 2022 gemiddeld met 3 procent. “Dat percentage ligt net als in 2021 iets hoger dan het inflatiecijfer omdat we in 2019 en 2020 de tarieven voor de eersteklas niet verhoogd hebben.
Toeslag kaartautomaat
“Fietskaart Dal, Dagkaart hond, Railrunner, Kids Vrij, Weekend Voordeel en het Groepsticket blijven volgend jaar in prijs gelijk. Echter, vanaf 1 januari moeten reizigers voor een railrunner, dagkaart fiets of een dagkaart hond bij de kaartautomaat wel een euro toeslag betalen. Dat heeft NS voorgesteld aan consumentenorganisaties.
Consumentenorganisaties zien die verandering niet zitten. “Uit uw eigen opgave blijkt dat een aanzienlijk deel van de tickets Fietskaart Dal, zelfs tijdens de pilot fietsreserveren (met een digitale reservering), nog bij de kaartautomaat wordt gekocht. Het e-ticket lijkt hiermee voor veel van de reizigers geen volwaardig alternatief te zijn. Wij adviseren dan ook negatief op dit voornemen” schrijven consumentenorganisaties – waaronder Rover – in een gezamenlijke brief aan NS. Op de meeste andere punten krijgt NS wel een positief advies.
© ANP / Treinreiziger.nl
Besteedbaar inkomen wordt minder voor veel Nederlanders. Hogere energieprijzen als het niet gecompenseerd wordt. De treinkaartje iets duurder. Wat inderdaad normaal is.
@Hanzeboog2012: alleen zijn de stijgende energieprijzen geen natuurverschijnsel: weliswaar raakt het gas in Nederland op, maar vraagtechnisch is er ook het een en ander aan de hand: Duitsland wil zowel af van kernenergie, als steenkool als bruinkool. Dus de Duitse vraag naar gas neemt enorm toe.
Maar wat is er mis om de deze kaarten (fiets,hond,kind,….) op de OV Chipkaart te laden ipv een ticket uit te printen. Zo zorg je ervoor dat er geen extra ticket met chip uitgeprint hoeft te worden.
NS heeft een hekel aan kaartjesautomaten.
@Anoniem: en een hekel aan personeel, want dat was zo’n 15 jaar terug weer vervangen door diezelfde automaten. Als de reiziger op 1,2 en 3 staat dan regel je een QR-code i.p.v. een chip als je fraude wilt voorkomen. En is de kostprijs een euro van een chip?
De ene euro gaat niet op aan het wegwerp kaartje maar aan de personeelskosten om die automaten bij te vullen.
@Anoniem: Baardstaart geeft de chip de schuld, en Anoniem het personeel. Maar automaten zijn natuurlijk geen onkostenposten.
Het OV-chipkaartproject was uiteraard ook gratis.
“Een hogere prijsstijging mag het spoorbedrijf in principe niet in rekening brengen, tenzij de vervoerder een hogere infraheffing moet gaan betalen.”
Dat is een papieren werkelijkheid. In praktijk zijn er talloze manieren om de facto extra prijsverhogingen door te voeren. De toeslag die wordt ingevoerd op de railrunner, dagkaart fiets en dagkaart hond is dit jaar natuurlijk een duidelijk voorbeeld. Iets geniepiger is dat de jaarlijkse prijsverhoging van abonnementen wordt vervroegd van het verlengmoment naar 1 januari. Dat klinkt voor sommigen misschien alsof je hetzelfde betaalt, alleen op een ander moment. Echter, het betekent dat iedereen van wie het doorlopende abonnement niet op een eerste januari is afgesloten gerekend over de hele looptijd van het abonnement méér betaalt. Als je abonnement bijvoorbeeld jaarlijks wordt verlengd in september, betaal je komend jaar 8 maanden vaker de prijsverhoging van 2022, en in 2023 betaal je 8 maanden vaker de prijsverhoging van 2023, etc. tot je het abonnement beëindigt. Uit de adviesaanvraag blijkt dat deze slinkse list nota bene is ingestoken door de consumentenorganisaties! Met zulke vrienden …
Zie: https://locov.nl/publicaties/2071420.aspx
@Johan: goed uitgezocht! Dat komt neer op een tussentijdse verhoging. Raar fenomeen juridisch gezien, je sluit een jaarcontract af, en het kan dan gewoon tussentijds eenzijdig verhoogd worden zonder verhoging van de service. Het kan ook zijn dat hier de wetten in het nadeel van consumenten zijn aangepast.
Je kunt aangeven welke consumentenorganisaties akkoord zijn gegaan trouwens, ‘constructief zijn’ is de norm sinds de jaren 2010 en ‘negatief zijn’
is natuurlijk not done.
Je sluit geen jaarcontract af maar een doorlopend contract met een minimale looptijd van één jaar.
@Johan, bedankt voor de verborgen addertje onder het gras waar menigeen niet bij stilstaat. Dus als ik mijn NS abo in augustus automatisch laat verlengen ben ik, zonder het te beseffen, meer poen kwijt dan nodig is en dan heb ik nog niet eens een treinreisje gemaakt. Ik begin zo langzamerhand een passieve reiziger te worden i.p.v. een actieve. Nu al denk ik zelfs wel tien keer na of een treinreis nodig is, ga vaker on-line bestellingen doen i.p.v. naar de winkel te gaan en laat leuke events achterwege én kijk vaker op You-tube naar reis gerelateerde onderwerpen. Als alles nog duurder wordt is de lol van het treinreizen er wel uit en doen we als het niet anders kan of moet…
“Dus als ik mijn NS abo in augustus automatisch laat verlengen ben ik, zonder het te beseffen, meer poen kwijt dan nodig is”
Zo zit het dan weer niet. Tot nu toe was het voordeliger om een abonnement af te sluiten tegen het einde van een kalenderjaar dan aan het begin van een kalenderjaar. Straks bestaat dat verschil niet meer, en daar valt wat voor te zeggen. Het punt is dat de omschakeling voor geen enkel lopend abonnement financieel in het nadeel van NS is en voor het overgrote deel van de lopende abonnementen NS een financieel voordeel oplevert. Grof gerekend levert het NS over alle abonnementen samen een half jaar extra inflatiecorrectie op en dat werkt door het mechanisme van ‘rente op rente’ jaar op jaar door tot het einde der tijden.
Als het treinreizen je te duur wordt, kun je altijd nog met het vliegtuig. Het is werkelijk nog nooit zo goedkoop geweest als nu.
…Daar heb je best gelijk in Annemiek. Regelmatig krijg ik van Transavia info over ticketprijzen die relatief goedkoper zijn dan menige treinreis en omdat er ook minder luchtreizigers zijn dalen de prijzen evenredig. In dat opzicht klopt het als ik ook de Duitse en Belgische luchthavens erbij betrekt.
Bij Ryanair zijn daadwerkelijk enkele reizen naar (bijvoorbeeld) Malta te koop voor 4,99. Weliswaar op een beperkt aantal vluchten, maar als je niet strak gebonden bent aan een agenda en je wilt daar graag eens een kijkje nemen, dan kan dat tegen die prijs.
…E 4,99 dat is spotgoedkoop, maar soms mag je weleens in het leven een mazzeltje hebben als je voor zo’n bedrag eens even uit de sleur wilt gaan, bedankt voor de tip. Overigens had ik in 2018 het geluk gehad dat ik met een TUI vlucht naar Curacao maar liefst ruim 590 euro kassa en boekings-kortingen kreeg i.p.v. extra te moeten bijbetalen voor Comfort class en een 1 persoonskamer en met een Kruidvat dagkaart die in het dal uur begon en de spits afgemaakt kon worden, kado gekregen van vrienden, reisde ik voor een habbekrats naar de zon en Malta lijkt mij ook wel een leuke bestemming waar vanuit Nederland geen trein naar toe gaat… Prettig weekend Annemiek en alle treinreiziger.nl fans !
Pijnlijker dan de 4,99 naar Malta (inmiddels is de minimumprijs van beschikbare tickets overigens 9,99) is wellicht de ruime beschikbaarheid van tickets naar Wenen voor acht euro. In principe kun je dus voor 16 euro retour. Bij de invoering van de nachttrein naar Wenen werd door, onder andere, NS gemeld dat juist voor Wenen was gekozen, omdat de trein op deze route qua tarieven kan concurreren met andere vormen van vervoer (vliegtuig en Flixbus). Zoals ik al aankondigde komt daar al sinds het begin niets van terecht. Er immers zijn nauwelijks bestemmingen waar zo goedkoop naartoe kan worden gevlogen als naar Wenen.
Huichelachtig vond ik deze week ook wederom de mensen achter de nachttrein van GreenCityTrip. Aan de ene kant prediken ze dat het vliegtuig het milieu teveel belast en dat mensen met de nachttrein moeten. Aan de andere kant zag ik bij AH weer de aanbiedingen van dezelfde figuren (FlyWise) naar dezelfde bestemmingen en dezelfde hotels, maar dan met het vliegtuig en voor veel lagere prijzen dan de nachttrein.
Zolang de overheid niet werkelijk haar regiefunctie neemt, om het de milieukosten in ons reisgedrag in te prijzen, zullen er altijd snelle jongens zijn. Geldverdienen, door des noods je eigen moeder te verkopen, dat is waar het dit soort lieden om gaat.
Daarmee ben ik het niet eens. Het is gewoon marktwerking, waarin vraag en aanbod op elkaar zijn afgestemd en het spoor qua prijs niet mee kan doen. Dat was al 100% duidelijk op het moment dat NS zei dat wel te kunnen.
Het enige wat het spoor en de overheid in de laatste decennia voor elkaar hebben gekregen om de internationale reiziger in de trein te krijgen, is de nachttrein die van marginaal belang is (de boemel naar Stavoren is van groter belang voor het milieu/klimaat). Zeker nu de internationale klimaattop in Glasgow compleet mislukt is en waarschijnlijk zelfs een averechts effect heeft, is de overheid aan zet om zelf eens wat te presteren op het gebied van klimaatvriendelijk reizen. Maar, net als veel spoorliefhebbers blijkbaar wensen, valt ook daar niets anders te verwachten dan extra belasten van andere vormen van vervoer, zonder het spoorvervoer zelf grondig te verbeteren.