fbpx

Treinreiziger straks vaker de dupe van spoorwerkzaamheden

Treinreizigers moeten er rekening mee houden dat spoorwerkzaamheden steeds vaker overdag in plaats van ´s nachts zullen worden uitgevoerd. Daardoor krijgen treinreizigers in de nabije toekomst vaker last van langere reistijden. Dat schrijft staatssecretaris Dijksma aan de Tweede Kamer.

De komende jaren is er een tekort van circa 475 miljoen euro voor het spoorwegonderhoud. ´s nachts aan het spoor werken is duur, en bovendien kunnen aannemers moeilijk personeel vinden dat met name ´s nachts willen werken. Daarom kiest Dijksma ervoor om vaker treinreizigers te duperen door de werkzaamheden vaker overdag te laten plaats vinden.

Door het kabinet-Rutte I is er bezuinigd op de budgetten voor onderhoud aan het spoor. "Tegenover de groeiende onderhouds- en vervangingsopgave staan daardoor beperktere beschikbare (financiële, red.) middelen", schrijft Dijksma aan de Tweede Kamer.

De treinreiziger had de afgelopen jaren al te maken met forse hinder door spoorwerkzaamheden, bijvoorbeeld rond Den Bosch, Utrecht, Arnhem en Zwolle. De komende periode lijkt het niet beter te worden. Integendeel: "Zo zullen in 2017 vervangingen tot meer buitendienststellingen leiden", schrijft Dijksma. Tijdens een buitendienststelling is er een bepaalde periode geen treinverkeer mogelijk.

Daarnaast zijn sommige werkzaamheden aan het spoor de afgelopen jaren uitgesteld, die moeten in de periode tot 2028 worden ingehaald. Op langere termijn moeten daarnaast veel spoorbruggen, bovenleidingen en dergelijke uit de vorige eeuw vervangen worden. 

Het is de bedoeling dat op een aantal trajecten treinen vaker gaan rijden, iedere 10 minuten in plaats van elk kwartier. Als er dan overdag geen treinen kunnen rijden, raakt dat dus meer treinen. En ook meer reizigers. Want, zo erkent Dijksma, de afgelopen jaren is het aantal treinreizigers gegroeid. Net als de omvang van het goederenvervoer.

Dijksma wijst erop dat doordat ProRail nu met name ´s nachts werkt niet alle werkzaamheden uitgevoerd krijgt. Daardoor zijn op korte termijn ook niet alle budgetten besteed. Door vaker overdag te gaan werken, wordt dat probleem opgelost.

Redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl heeft kritiek op de keuzes van Dijksma. "Altijd mooie woorden dat de reiziger op 1, 2 en 3 staat. Maar in de praktijk blijkt dat niet. Treinreizigers willen natuurlijk een goed onderhouden spoorwegnetwerk, maar niet door continu overdag het treinverkeer plat te leggen door onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Feitelijk staan de budgetten bij Dijksma op één, niet de reiziger."

Nu vinden werkzaamheden vooral tijdens een beperkt aantal uren ´s nachts plaats. De tijd voor het uitvoeren van onderhoud en vervangingen knelt daarom nu al, en zal zonder ingrepen in de toekomst nog meer gaan knellen, aldus staatssecretaris Dijksma.

Dijksma verwacht van ProRail wel dat reizigers en vervoersmaatschappijen nooit voor vervelende verrassingen komen te staan, benadrukt een woordvoerster van het ministerie tegenover het ANP. Maar of dat in de praktijk lukt, is maar de vraag. Als er vaker aan het spoor gewerkt wordt, kunnen werkzaamheden immers ook vaker uitlopen. Ook nu al is dat een probleem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.