fbpx

Tweede Kamer kritisch over spoorconcessie-deal

15 feb 2012 15:58

Minister Schultz van Infrastructuur wil snel goedkeuring voor haar deal met NS. In november sloot de minister een deal met NS om het hoofdrailnet en de HSL-concessie samen te voegen en te gunnen aan NS. De Tweede Kamer toonde zich kritisch, maar Schultz wist uiteindelijk de meeste partijen toch te overtuigen.

In de deal is opgenomen dat twee tot vijf regionale stoptreinen kunnen overgaan van NS naar regionale vervoerders. Dat tot onvrede van PvdA, GroenLinks en SP. D66 en VVD willen juist eerder juist dat er meer stoptreinen overgaan naar vervoerders als Veolia, Arriva en Syntus.De minister wist de Tweede Kamer op dit punt te overtuigen door het Nieuwe Spoorplan van de regionale vervoerders nader te onderzoeken. Als de Tweede Kamer toch geen lijnen wil aanbesteden, dan kan dat ook.

Synegievoordeel
Ook moest Schultz haar best doen om aan te tonen dat de deal met NS daadwerkelijk het beste is voor de belastingbetaler. Volgens haar zou bij aanbesteding van de hogesnelheidslijn maximaal 60 miljoen per jaar opleveren, maar door synegievoordelen met het hoofdrailnet kan NS 40 miljoen meer bieden.

Fyra
De Minister verwacht dat de hogesnelheidstrein Fyra (V250) binnenkort aan NS International wordt overgedragen. Ze bevestigt dat AnsaldoBreda te koop staat, maar dat is volgens haar geen risico. Problemen met de treinen verwacht de minister niet. "AnsaldoBreda is niet ervaren in het maken van dieselmaterieel, maar is wel ervaren in het maken van elektrisch materieel". In Denemarken zijn alle nieuwe dieseltreinen van AnsaldoBreda uit de dienstregeling genomen.

Geen extra trein
Schultz verwacht niet dat de Belgische spoorwegen een extra treinstel gaan bestellen voor de treindienst Den Haag – Brussel. Binnenkort gaat ze met haar nieuwe Belgische ambtsgenoot daarover praten. Als er geen extra treinstel komt, dan zou de minister een schadeclaim willen indienen. In de nieuwe concessie-deal is wel geregeld dat er een toeslagvrije Fyra komt tussen Breda en Antwerpen.

Lansingerland
Ook ging de minister kort in op de geluidsproblematiek in de gemeente Lansingerland. Als er aanvullende maatregelen nodig zijn om binnen de streefwaarde te blijven, dan komen die er. 

Details
De Minister vraagt de Tweede Kamer dringend de deal op hoofdlijnen te steunen. Ze wees erop dat details later nog in te vullen zijn. Zo komt de Tweede Kamer nog te spreken over een programma met eisen. Ook kan de Tweede Kamer later besluiten om later meer of minder spoorlijnen te decentraliseren. Minder is geen probleem, als het meer lijnen worden, dan zal de minister terug moeten naar de onderhandelingstafel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *