Vertraging op het spoor. Wie is verantwoordelijk?
22 mei 2018 14:40
Treinvervoerders zijn verantwoordelijk voor de meeste verstoringen op het spoor. Zij zorgen voor bijna de helft van alle vertragingsuren, schrijft De Telegraaf op basis van cijfers van spoorbeheerder ProRail.
Als een trein een vertragingssprong maakt van drie minuten of meer, moeten de treindienstleiders die toekennen aan een oorzaak. Daarvan kwam 43 procent voor rekening van de vervoerders. Slechts 11 procent van de vertragingen was te wijten aan infrastructuur en verkeersleiding. “We zien technische problemen de laatste jaren 20 procent teruglopen door alle innovaties, maar de overlast door derden neemt toe. Te denken valt aan spoorlopers, suïcides, vandalen en botsingen op overwegen”, aldus een woordvoerder van ProRail in de krant.
In totaal zijn er 411.752 vertragingen waarbij in 2017 de oorzaak verklaard moest worden. Als er alleen gekeken wordt naar incidenten met grote impact (823 incidenten), dan wordt 43% van de incidenten toegekend aan derden (bijvoorbeeld koperdiefstal, aanrijding met een persoon, spoorlopen), 27% aan techniek (bijvoorbeeld wisselstoring) en 22% aan de vervoerder (bijvoorbeeld een defecte trein). Eerder werd al duidelijk dat NS in 2017 verantwoordelijk was voor meer impactvolle storingen.
Overigens zijn treindienstleiders in eerste instantie bezig met het veilig afhandelen van de stremming; het vastleggen van de oorzaken en het toewijzen van de treinen volgen later. Onder tijdsdruk komt het voor dat daardoor opgeheven en vertraagde treinen worden toegekend aan een nog openstaande melding, terwijl de trein in werkelijkheid misschien vanwege een andere reden uitvalt. Ondanks dat de cijfers dus niet volledig juist zijn, geven ze wel een indicatie.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
Bij vertragingen slaan ze er vaak maar een slag naar. Op de site heet het dan een overwegstoring, volgens het omroepbericht is het een seinstoring en op het scherm in de trein maken ze er een wisselstoring van.
Tja, er is soms ook meer dan één waarheid. Het kan zijn dat de verkeersleiding de computers niet meer kan bedienen (computerstoring), maar de treinen komen dan stil te staan omdat de seinen en wissels niet meer werken, dus tja, is sein- en wisselstoring dan fout?
Bij zoveel te boeken storingen zullen de treindienstleiders inderdaad niet zo makkelijk de storing bij het eigen handelen of eigen bedrijf leggen.
Als het goed is kunnen de vervoerders alle verklaringen ook inzien en bezwaar indienen als ze vinden dat de “schuld” ten onrechte bij hen wordt gelegd.
Goeie foto ook… Maar hij is toch een half jaar vertraagd, die metro naar Hoek?
Was het maar een half jaar. Meer dan een jaar 🙂
16:39 F Breda – staat die F voor Fyra?
Exact 😉
en wie controleert prorail die de cijfers beschikbaar stelt.
dit is éénzijdig en niet controleerbaar.
ProRail verkeersleiders moeten een oorzaak kiezen, een vervoerder kan daar bezwaar tegen maken. Er zijn richtlijnen voor. Het is inderdaad voor ons niet te controleren, maar dat is helaas wel vaker zo. NS kan het beeld wel controleren, NS heeft zover ik weet inzicht in alle oorzaken in de treinen die NS raakt.
langer nog zelfs op t onderste blauwe balkje wwar de volgende trein wordt aangekondigd,staat op deze foto:
F Breda rijdt niet ,dat moet de FYRA zijn haha
zeker dus minimaal alweer 2 jaar terug
2 jaar? Fyra stopte in 2013.
Het is inderdaad al even geleden. Ik maak niet dagelijks foto’s van vertragingsborden 🙂
Onzin, de IC-direct heeft nog lang Fyra geheten. Ze waren ook gewoon rood-wit.
Geen onzin. Ze hebben inderdaad nog poosje Fyra geheten, maar dat is eind 2013 gewijzigd. https://www.treinreiziger.nl/fyra-heet-vanaf-15-december-intercity-direct/
Vertraging komt door prorail,die mensen hebben nog nooit een trein gezien,ja als ze in de auto voor een gesloten overweg staan.
Haha, zelden zo een slechte en onjuiste reactie gezien hier! :p
Vindt je?
Nu een seinstoring tussen cs en bijlmer arena,morgen rond 5 uur pas verholpen,komen ze met de bakfiets?
Prutsrail.
Dat bij ProRail fouten worden gemaakt, en men misschien vast zit geroesd in protocollen, wil nog niet zeggen dat het personeel nooit de trein neemt. Dat kun je in z’n algemeenheid echt naar het rijk der fabelen verwijzen. Ik ken meerdere ProRailers, maar op dit punt herken ik je kritiek niet.
Het hangt er vanaf wat er stuk is. 100 meter gestolen kabel vervangen is wat anders als een module in een schakelkast vervangen.
Inderdaad zal het meeste personeel buiten de administratie zelden of nooit met de trein reizen. Net als bij NS sinds men niet meer automatisch een 1e klas gezinsjaarkaart krijgt.
NB Vroeger had je klasgenoten waarvan de gezinnen van zes personen allen een kaart hadden en ook binnen Europa zeer goedkoop mochten reizen. Men ging veel en ver op reis en op vakantie. Dat was alleen een 13e en 14e maand op het salaris van vaders.
Veel mensen bij NS en ProRail gebruiken dagelijks de trein. Niet iedereen. Soms is dat ook vanwege werktijden (bijna) onmogelijk. En aannemers, die veelal in opdracht van ProRail het spoor onderhouden, zullen wellicht minder snel de trein nemen. Logisch. Want anders kom je moeilijk op de gewenste plaats.
Tegenwoordig – al een aantal jaren – wordt zo’n reisvoordeel (gratis of tegen sterk verminderd tarief) door de fiscus belast.
Gelukkig wel. Vier 1e klas of zelfs 2e klas jaarkaarten per jaar vertegenwoordigen een aanzienlijk bedrag. Het was ook een minachting voor de mensen die de volle mep moesten betalen dat gezinnetjes met zijn allen op zo’n kaart de 1e klas rust kwamen verkloten. Maar goed, het is er niet meer.
Veel mensen bij NS en ProRail gebruiken dagelijks de trein. Niet iedereen. Soms is dat ook vanwege werktijden (bijna) onmogelijk. En aannemers, die veelal in opdracht van ProRail het spoor onderhouden, zullen wellicht minder snel de trein nemen. Logisch. Want anders kom je moeilijk op de gewenste plaats.
Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend.
Dat gaat niet echt op, vervoerders kunnen immers bezwaar aan tekenen. Het is wel zo: ProRail legt het accent op de uitkomsten die voor hen interessant zijn. Je ziet in de cijfers ook dat de grote impactvolle incidenten voor een aanzienlijk deel het gevolg zijn van infra storingen. Die cijfers zijn desgevraagd gedeeld.
Wij aan de wal zijn de beste stuurlui …
Feit is dat de verstoringen op de sporen zowel infrastructureel, technisch, als stilstaande treinen zo maar ergens in niemandsland, anderzins falende techniek in de ruimste zin, onderhand meermalen dagelijks zich voor blijken te doen. In toenemende nate. Dit in combinatie met ongevallen op het spoor, heel triest dat wel, maar dan ook nog uitval van treinen en de spoorwerken alom in de weekeinden, noodt niet uit de trein in te stappen. Kortom er is heel wat aan de hand binnen de organisatie. De reiziger is veel langer onderweg naar eender zijn bestemming, door het overstappen in een ingezette touringcar. Vraag me zo langzamerhand af, of de tarieven niet flink teruggeschroefd moeten mogen en kunnen worden, vanwege aldoor falende dienstverlening. Hier ligt een taak ook voor de reizigers belangen organisaties, en b.v. de Consumentenbond, om dit eens flink aan de kaak te stellen. Tegenwoordig moet de reiziger flink nadenken of zijn uitstap wel loont als in de weekeinden wanneer vitale reisverbindingen als toeristische en grote steden b.v. onderbroken zijn, gecombineerd met voornoemde spoorperikelen. De reiziger is zodoende veel te lang onderweg voor een landelijk relatieve kleine afstand.
Het is soms wel heel gênant om de mensen te horen schelden op de NS als er een trein ernstig vertraagd is of zelfs uitvalt “door een aanrijding met een persoon”. Zelfs aan een “wisselstoring” kan NS niets doen. Toch wordt er enorm geklaagd over de NS of andere vervoerder….
Maar da s logisch,de gemiddelde treinreiziger weet niet dat prorail dat achter de schermen regelt,maar dat maakt ook niet uit,volgens my moet ns dan wel voor de bussen zorgen,en daar schort t ook vaak aan,ja na 2 uur ofzo.