Vervoerders: vergeetachtige reizigers leveren veel minder op

klok 13 aug 2013 13:13

Volgens bronnen van De Telegraaf leveren vergeetachtige reizigers vervoerders 30 miljoen euro per jaar op. RET, Connexxion, Veolia en Arriva stellen die cijfers tegenover de website ov-pro.nl in twijfel. Volgens hen is het probleem veel minder groot. Concrete cijfers hoeveel vergeetachtige reizigers de vervoerders dan wel opleveren, geven de meeste vervoerders niet.

RET is daarop een uitzondering. RET-directeur Pedro Peters meldt tegenover de website jaarlijks 1,1 miljoen euro extra omzet te genereren doordat reizigers vergeten uit te checken. Zo´n 20% van dat bedrag wordt op verzoek van de reiziger alsnog terugbetaald (225.000 euro). Na aftrek van de kosten zou de Rotterdamse vervoerder vervolgens jaarlijks 600.000 euro overhouden. "Als de vervoersbedrijven in totaal 30 miljoen zouden hebben ontvangen, dan zou het deel van de RET volgens de directeur op 4,5 miljoen euro uitkomen" zegt Peters.

Bij bus, tram en metro wordt er bij inchecken 4 euro borg van de OV-chipkaart afgeschreven. Bij de uitcheck wordt bekeken wat de daadwerkelijke ritprijs is en wordt het restant weer terug naar de kaart geschreven. Wie vergeet uit te checken is de borg kwijt. Bij NS bedraagt de borg 10 euro (vaste klanten) tot 20 euro. Reizigers die een lange afstand met de trein afleggen, zijn soms goedkoper uit door niet uit te checken. Echter, als een reiziger te vaak niet uitcheckt wordt zijn OV-chipkaart geblokkeerd. Daardoor is het onaantrekkelijk om bewust niet uit te checken.

Doordat de borg voor de trein veel hoger is, zal waarschijnlijk vooral NS extra omzet halen uit vergeetachtige reizigers. Daar staat tegenover dat de procedure om geld terug te krijgen bij NS betrekkelijk eenvoudig is. Dat kan bijvoorbeeld telefonisch. Bij veel andere vervoerders moet er een formulier worden ingevuld, soms met uitdraai van de gegevens van de OV-chipkaart.

Behalve de RET noemen vervoerders geen concrete cijfers, terwijl iedere vervoerder weet hoeveel omzet vergeetachtige reizigers hen opleveren. Die informatie valt namelijk eenvoudig te generen uit gegevens van Trans Link Systens, de beheerder van de OV-chipkaart. De daadwerkelijke winst die vervoerders draaien doordat reizigers vergeten uit te checken, is echter minder makkelijk te genereren. Immers, vervoerders weten niet waar de vergeetachtige reiziger exact heen reist en wat hij had moeten betalen.

Alhoewel de meeste vervoerders geen concrete cijfers willen noemen, wordt de omvang van het probleem wel onderzocht. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.