Foto: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

Vervoerders willen bemiddelaar in ov-conflict

klok 06 mei 2018 10:31

De vervoerders willen dat een bemiddelaar het vastgelopen conflict over de CAO Streekvervoer weer op gang brengt. Dinsdag organiseren de vakbonden de vierde OV-staking dit jaar. Deze keer overigens niet in heel Nederland, maar alleen in specifieke regio’s.

“De afgelopen dagen is intensief met de vakbonden gesproken over de inzet van bemiddelaars vanuit beide partijen,” stellen de werkgevers in het openbaar vervoer. “Deze bemiddelaars zouden zonder vaste voorwaarden verkennen wat er nodig is om met elkaar tot goede afspraken te komen. De werkgevers hebben hierbij aangegeven dat zij sowieso bereid zijn om te praten over de looptijd van de CAO en over het verder concreet maken van de afspraken over de werkdruk.”

Volgens de werkgevers is vakbond FNV alleen bereid in gesprek te gaan als de vervoerders vooraf toezeggingen doen over extra betaalde pauzes. Over de houding van vakbond CNV zijn de vervoerders positiever. “Het CNV heeft voor het aanscherpen van de werkdrukafspraken voorstellen gedaan, waar de werkgevers graag met CNV en FNV over spreken.” De vervoerders doen daarop een nieuwe oproep om de gesprekken te hervatten.

Vakbonden willen iedere 2,5 uur een extra pauze van 5 minuten. “Dat komt grof geschat neer op de kosten van 4 tot 5% loonsverhoging per jaar. Bovenop het bestaande bod betekent dat minimaal 20% loonsverhoging in drie jaar. Op basis van deze voorwaarde is een verkenning niet mogelijk,” reageren de werkgevers.

 

10 gedachten over “Vervoerders willen bemiddelaar in ov-conflict”

  1. johan II schreef:

    Ik stel voor dries molenaar te vragen.

    Anders gewoon Hildebrandt. Maar die kent geen pauzes dus is wellicht in tegenstelling tot dries niet acceptabel, want biased

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Haha.

    2. Tjitte van der Veen schreef:

      Sinds wanneer is een langere plaspauze uit te drukken in loonsverhoging?

      We maken eerst alles super efficiënt en vergeten de menselijke maat, werkgevers pakken eerst iets af en hebben het dan over een verhoging bij terug gave ?

      Kom op wie is er gek dan ?

  2. johan II schreef:

    Elke 2,5 uur 5 minuten. Is 3% extra tijd, geen 4-5% zoals werkgevers zeggen.

    Maar ja plassen zal wel extra gemanaged, gehumanresourced moeten worden, extra geharrewar met provicies, Rover, pers etc etc als de dienstregeling ergens inefficient wordt. De onvermijdelijke wij-van-wc-eend opslag, invloed op bolus-malus regelingen, extre schoonmaken van toiletten, alles raakt weer in de war.
    Vind het nog weinig hoor die 33-50% management/ontwerpopslag op de plaspauzes van chauffeurs.

    Beste, en verrassend innovatieve oplossing vind ik wel die van de bus over die nieuwe snelle weg van Doetinchem naar Enschede (zie ovmagazine.nl).
    Gewoon haltes ‘vergeten’ (en zorgen dat ze onmogelijk ingepast kunnen worden). Door de verkorte reistijd is ook het inpassen van een genderneutraal toilet ergens ter hoogte van Haaksbergen zo niet nodig.

    Ziet de vakbond niet dat ze onmenselijke eisen stellen? Dat hun bazen (incl overheden, adviseurs, etc) echt niet beter kunnen? Heb toch wat compassie.

  3. P.Heesakkers schreef:

    Vraag me af of de lange afstandsbussen als DB en Flixbus en Eurolines dat plasprobleem ook hebben. Deze hoor ik er nog niet over i.i.g.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Daar is in elk geval een wc aan boord. En is een kleine vertraging minder erg.

      1. Sandra schreef:

        En de tour moet 45 min. pauze genieten binnen 4,5 uur. Het ov krijgt 2x 15 min. in een dienst van 9 uur.

        1. lezer schreef:

          En de aanvulling dat het rijden in de stad of in provincie en met instappende en betalende reizigers net wat meer handelingen en concentratie vraagt dan een rit naar Parijs….

          Maar we weten hoe het gaat met werkgevers, overheid en consumenten. Pas als een bus een ravijn in rijdt of als een vrachtwagen (voor het tachograaftijdperk) een McDonalds inrijdt worden er maatregelen genomen.

  4. lezer schreef:

    Degene die aan de tafel moet komen, en niet als mediator, is de overheid. Die moet 1) toezien dat haar aanbestedingen geen wurg-aanbestedingen zijn en 2) erop toezien dat er op managers-intelligentie wordt geconcurreerd en niet op arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden.

  5. Tjitte van der Veen schreef:

    Sorry ik zie zoveel domme reacties van personen die denken overal verstand van te hebben, zij gooien tour en OV weer op 1 hoop in hun reactie, ikzou zeggen, heb je ergens geen verstand van reageer dan niet, scheelt een hoop gelul om niks !
    Maar ja zit zelf ook nog maar 26 jaar in het OV.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.