Vervoersbedrijven naar rechter vanwege subsidie nachttrein

Commerciële vervoerders maken bezwaar tegen de subsidie die het Ministerie van Infrastructuur wil geven aan de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck. Flixbus, gesteund door Allrail en FMN, hebben een zaak aangespannen bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven. De zaak dient op 19 mei.

Concurrent voor Flixbus

Allrail is de vereniging van nieuwe toetreders op het Europese spoor, FMN is de vereniging van de Nederlandse regionale vervoerders. De partijen vinden dat de subsidie in strijd is met het Nederlandse recht. NS krijgt de subsidie omdat de nachttrein binnen Nederland wordt toegevoegd aan de hoofdrailnetconcessie. De vraag is of de volledige nieuwe dienst behoort te vallen onder het hoofdrailnet. Flixbus, Allrail en FMN wijzen erop dat internationale treindiensten zijn uitgesloten in de toekenning van het hoofdrailnet.

FlixBus stelt tegenover het Financiële Dagblad dat de nachttrein rechtstreekse concurrentie betekent voor zijn nachtbussen die in normale tijden meerdere keren per nacht rijden tussen Amsterdam en Wenen en tussen Amsterdam en München. De busvervoerder zegt geen subsidie te ontvangen, terwijl de exploitant van NightJet tot € 5.000 per dag subsidie kan krijgen.

Oneerlijk

Voordat de subsidie werd toegekend is er weliswaar een marktverkenning geweest maar aan vervoerders is toen niet gemeld dat de overheid bereid zou zijn een dergelijke nachttrein te subsidiëren. “Ook andere spoorwegmaatschappijen hadden een dergelijke nachttrein kunnen aanbieden, zeker met subsidie. Het is daarom belangrijk dat de staatssecretaris de Europese procedures volgt, maar dat heeft zij niet gedaan” vertellen de partijen aan de NOS.

Als de staatssecretaris zou kiezen voor andere vormen van steun, waarbij elke vervoerder dezelfde kansen en mogelijkheden zou hebben, zouden de partijen geen bezwaren hebben. Als bijvoorbeeld nachttreinen geen infraheffing zouden hoeven hebben, profiteert iedereen daarvan die een nachttrein wil starten. Voor een dergelijke constructie is niet gekozen.

Opmerkelijk

Opmerkelijk is dat de nachttrein altijd al reed tussen Düsseldorf en Wenen, zonder subsidie. Maar om de trein te verlengen naar Amsterdam wordt er subsidie verstrekt voor een periode van vier jaar. De subsidie wordt alleen uitgekeerd als de nachttrein verlies draait, met een maximum van 6,7 miljoen euro.

Als alles doorgaat, gaat de nachttrein Amsterdam – Wenen / Innsbruck eind mei van start. Echter, de start is door het coronavirus al meerdere keren uitgesteld. Oorspronkelijk zou de eerste nachttrein december vorig jaar al vertrekken.

This post was last modified on 6 mei 2021 10:55

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug