(c) Stefan Verkerk

Vijf weekenden op rij geen treinen rond Amsterdam Zuid

ProRail werkt voor Zuidasdok vijf weekenden op een rij aan het spoor rond de stations van Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI. Ook de A10 Zuid is deze weekenden afgesloten. NS en ProRail waarschuwen voor extra reistijd. Het eerste weekend start vrijdagavond 10 mei.

Welke weekenden?

De werkzaamheden aan het spoor en de A10 Zuid vinden plaats in de volgende weekenden:

  • Vrijdag 10 mei, 22:00 uur tot maandagochtend 13 mei 05:00 uur
  • Vrijdag 17 mei, 22:00 uur tot maandagochtend 20 mei 05:00 uur
  • Vrijdag 24 mei, 22:00 uur tot maandagochtend 27 mei 05:00 uur
  • Vrijdag 31 mei, 22:00 uur tot maandagochtend 3 juni 05:00 uur
  • Vrijdag 7 juni, 22:00 uur tot dinsdagochtend 11 juni 05:00 uur

Geen of aangepast treinverkeer

Treinverkeer van, naar en via de stations Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI is in deze weekenden niet mogelijk. Reizigers reizen om via Amsterdam Centraal. In de eerste vier weekenden rijden de treinen op maandag weer conform dienstregeling. In het vijfde weekend is er op Pinkstermaandag 10 juni beperkt treinverkeer. Reizigers van en naar station Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI kunnen gebruik maken van de metro. NS adviseert reizigers voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen en rekening te houden met extra reistijd.

Zuidasdok

De vijf weekenden zijn anderhalf jaar geleden al vastgelegd in verband met de NS-dienstregeling en zodat andere projecten en evenementen er zoveel mogelijk rekening mee kunnen houden. De weekenden zijn nodig voor de uitbreiding van station Amsterdam Zuid als onderdeel van het project Zuidasdok.

Brittenpassage

Vanaf november 2018 wordt naast de A10 Zuid een enorm betonnen dek gebouwd van zo’n 70 meter lang, 15 meter breed en 2 meter dik. Dit vormt het dek waarover straks treinen rijden. Het dient tegelijkertijd als dak van de nieuwe reizigerstunnel, de Brittenpassage.

Andere weekenden

Naast de vijf weekenden in mei en juni, zijn er ook enkele weekenden waarin er bij station Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI minder treinen of metro’s rijden. Het gaat om 15 en 16 juni en 22 en 23 juni.

Dit artikel is eerder verschenen in maart, op 7 mei is er een kleine update uitgevoerd.

31 gedachten over “Vijf weekenden op rij geen treinen rond Amsterdam Zuid”

  1. dries molenaar schreef:

    Maken ze nu eigenlijk ook voorzieningen om straks de keersporen voor internationale treinen bij Duivendrecht te kunnen bereiken?

    1. Bert Sitters schreef:

      Waar zijn die keersporen voor nodig?

      1. Dries Molenaar schreef:

        Amsterdam Zuid moet het station worden voor internationale treinen. Thalys, ICE, Eurostar.

        Daarvoor is een plan ontwikkeld wat ook keersporen dichterbij het station voorziet. In plaats van tijdrovend achterom naar Watergraafsmeer zou men bij Duivendrecht een paar keersporen willen bouwen. De buurt is tegen maar het is wel nodig. Ik vraag mij af hoe het er mee staat.

        1. Bert Sitters schreef:

          Dat is een slechte zaak als Amsterdam Zuid hét station voor internationale treinenmoet worden. Internationale reizigers willen in het centrum zijn. Dit is de kracht van de trein: van hart naar hart.
          De metro is niet op maat voor passagiers met koffers.
          De IC naar Berlijn trok ineens veel meer passagiers toen deze trein verplaatst werd van Amsterdam Zuid naar Amsterdam Centraal

  2. Bert Sitters schreef:

    Net tijdens de drukke weekeinden van Hemelvaart en Pinksteren

    1. Ricardo schreef:

      Maar je hebt dan minder dagelijkse reizigers die hinder ondervinden, en dat zal een grotere groep zijn dan dagjesmensen.

    2. Bert Sitters schreef:

      @Wouter, Het gaat vooral om Schiphol-reizigers met koffers. Daar is de metro niet zo geschikt voor.

      1. Joost2 schreef:

        Waarom is de metro daar niet geschikt voor? Juist wel. Gelijkvloerse instap, geen interne deuren. Er zijn dagelijks duizenden reizigers die met koffers de metro ingaan.

  3. Wouter schreef:

    Hoe gaat het met de OV chipkaart als je een NS abonnement hebt en van/naar Amsterdam Zuid of Rail wil?

    1. Johan schreef:

      Volgens de website van NS zijn in de eerste twee weekenden NS-vervoerbewijzen geldig in NS-bussen en in metro 50 en 53. Dat betekent ingecheckt blijven bij NS. Als je een andere OV-lijn gebruikt zijn de kosten voor eigen rekening.

      Voor de laatste drie weekenden staat er nog helemaal niets over hoe je van/naar Amsterdam Zuid of Rai moet reizen en of NS-vervoerbewijzen dan geldig zijn, alleen dat er geen treinen rijden.

  4. Arjan Krabbenbos schreef:

    Waarom heet het station Amsterdam Zuid weer zoals dat bij de opening 1977 zo al was? Het heeft ook een poosje Zuid SWTC geheten, is dat World Trade Center er niet meer of nog wel? Dat was voor zakenreizigers en toeristen een makkelijke benaming dan nu denk ik!

    In 2021 stopt de Amsteltram hier (sinds 3 maart 2019 opgeheven!) wat de route van de oude metro-sneltram 51 naar Amstelveen Westwijk gaat volgen. Thans zijn de ombouwwerken voor de straks vernieuwde tramlijn al in volle actie!
    Bovendien wordt deze lijn vanaf 2023/2024 verlengd tot in Uithoorn. Met andere woorden: De Haarlemmmermeerlijn krijgt een revival. Hopelijk zonder vertraging en hoofdpijndossiers! Misschien is de Noord/Zuidmetrolijn wel verlengd naar Hoofddorp Spaarne Ziekenhuis via Schiphol Airport en Badhoevedorp en richting Zaanstad en/of Edam, Hoorn en Medemblik. We zullen zien of het toekomstige knooppunt net zo graai wordt als bijvoobeeld, Arnhem Centraal, Rotterdam Centraal en Delft.

  5. Gerard kapper schreef:

    Nou daar ben ik niet zo blij mee, want ik wil in die maanden naar mensen toe.
    Die ga ik maar af zeggen het is niet anders.

    1. Dominic schreef:

      Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en ook naar Amsterdam-Zuid.

  6. Rens schreef:

    Verdwijnen de internationale treinen in de toekomst uit Amsterdam Centraal? Dan kom je straks aan in een kantorenbuurt tussen de snelwegen en moet je sowieso nog met de metro. Welkom in Amsterdam. Centraal Station en omgeving is toch veel sfeervoller en aantrekkelijker. Zal wel te weinig ruimte zijn voor alle treinen, maar toch.

    1. Tonny Schonewille schreef:

      Yep, daar worden sporen weggehaald. Want daar wil toch niemand heen, haha 😉

      1. Bert Sitters schreef:

        @Tonny, Treinreizigers uit het buitenland denken daar heel anders over.

        1. Tonny Schonewille schreef:

          Het was ook sarcasme van mijn kant.

    2. hanzeboog2012 schreef:

      Moet nog zien of de internationale treinen op station Amsterdam Zuid gaan stoppen. Dat is een wens van de gemeente Amsterdam. Maar of SNCF, NMBS en NS dat ook willen is afwachten. Weet niet hoe groot hun invloed is. Maar waarschijnlijk nog groter als DB m.b.t. de IC Berlijn.

      1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

        In principe is het uitgangspunt in de financiële plannen van het ministerie om alleen de internationale treinen mogelijk te maken naar Amsterdam Zuid. Als er op Amsterdam Centraal straks geen capaciteit meer is, dan kan iedereen op z’n kop gaan staan, maar wordt het lastig. NS pleit echter voor een extra perron in Amsterdam Centraal. Dat zou mogelijkheden bieden. Al willen ze de Schiphol – Amsterdam Centraal spoorlijn volgooien met Sprinters, de zogenaamde Airport Sprinter.

        1. hanzeboog2012 schreef:

          Las over de plannen van de Airport Sprinter. Kun je veel reizigers tussen Schiphol – Amsterdam C mee vervoeren. Internationale treinreizigers kunnen eventueel ook op station Schiphol overstappen op een Airport Sprinter als de frequentie zeer hoog is. Hoeven ze niet naar Amsterdam Zuid om daar over te stappen op de metro.

          En waar moeten de Airport Sprinters keren? Allemaal op het opstelterrein van Hoofddorp? Of rijden een aantal Airport Sprinters door naar Leiden C/Den Haag C?

        2. bert sitters schreef:

          Schuif het bustation naar Amsterdam Centraal even op. Maak het zesde perron op Amsterdam brede met ook aan de noordzijde een spoor. Dit zesde perron is dan een ideale terminal voor de Thalys en de Eurostar.

  7. Martijn Kösters schreef:

    Alleen jammer dat de reacties rondom niet inzien dat Amsterdam Centraal alleen in naam centraal is. Bekijk je het vanuit spoorwegopzicht dan is het eerder Noord.

    Aankomen in Zuid met een snelle trein is vele malen effectiever dan langzaam piepend en krakend rondom Amsterdam om bij Centraal uit te komen.

    Voor degenen die de aankomst op Centraal zo noodzakelijk vinden: willen jullie zeggen dat niemand vanuit daar nog verder dient te reizen?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Niet alleen in naam. Ook in sporen aantal. En De Dam, de grachten enzo zijn ook nabij Amsterdam Centraal. Alkmaar, Den Helder, Enkhuizen, Utrecht, Rotterdam, Haarlem en Eindhoven zijn momenteel ook nog beter bereikbaar vanuit Centraal. Alleen Groningen/Friesland zijn beter bereikbaar via Amsterdam Zuid. Dus wat mij betreft verdient Amsterdam Centraal ook de titel Amsterdam Centraal (Station).

  8. hanzeboog2012 schreef:

    Lees dat station Amsterdam Zuid uitgebreid wordt met 2 extra sporen. En dat bij station Amsterdam Centraal het aantal doorgaande sporen wordt verminderd van 10 naar 9 sporen. Betekent verdeeld over 2 stations 1 extra spoor.

    Ook willen ze dat meer reizigers sneller naar Amsterdam Zuid kunnen reizen. Daar kunnen snelle binnenlandse IC voor zorgen:

    https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=2ahUKEwjvo7eNloriAhVOEVAKHZTmAUcQFjAAegQIARAB&url=https%3A%2F%2Ftwitter.com%2Fhashtag%2Ficng&usg=AOvVaw2s5xzn6dCuSRyXOa89iJ39

    Zie eerder gebeuren dat binnenlandse HSL IC via Amsterdam Zuid gaan rijden dan internationale HST. Op de huidige 4 perrons worden nu al 24 treinen p/u in beide richtingen afgewerkt. Betekent een gemiddelde van 6 p/u. Het spoor tussen Riekerpolder – Amsterdam Zuid – Duivendrecht is viersporig. Tussen Duivendrecht – Amsterdam RAI rijden 16 treinen p/u in beide richtingen op vier sporen. Geeft aan dat hier ruimte is op het spoor. Vanaf Amsterdam RAI komt vanaf de Utrechtboog de IC vanaf Nijmegen en Venlo bij. Waardoor tussen Amsterdam RAI – Amsterdam Zuid – Riekerpolder 24 treinen in beide richtingen rijden op vier sporen. Dit deel is voorbereid op extra treinen.

    Alleen de huidige station Amsterdam Zuid is met de huidige 4 sporen enigszins krap. Maar met 6 sporen zou de huidige frequentie van 24 treinen p/u in beide richtingen goed verwerkt kunnen worden. Ter vergelijking: Op Schiphol stoppen/vertrekken nu 48 treinen over 6 perronsporen. En vlak voor en na het station zijn het 4 sporen.

    Ook zijn er plannen om de Noord Zuid metrolijn door te trekken naar Schiphol. Waarom is station/luchthaven Schiphol niet aangesloten op het metronet zoals luchthaven Charles de Gaulle, Heathrow en Frankfurt? Luchthaven Charles de Gaulle is extra ook rechtstreeks aangesloten op het Franse hogesnelheidsnet via LGV Interconnexxion. Waardoor via deze luchthaven het voor – en natransport van reizigers subliem is.

    Bij Schiphol slibt bovengronds steeds meer dicht. Files zijn een dagelijks probleem. En station Schiphol kan niet meer worden uitgebreid. Station Amsterdam Zuid met zes sporen en een metroverbinding kunnen station Schiphol ontlasten.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het doorkijkje van ProRail van de dienstregeling 2030 laat een goed beeld zien. Schiphol – Amsterdam Centraal krijgt in de huidige plannen in de toekomst alleen een Airport Sprinter, dus inderdaad ook Intercity Direct verdwijnt er. Elders in de media heeft ProRail geroepen dat de Airport Sprinter straks wel tot 20x p/u kan rijden. Idee is dus min of meer geïsoleerde spoorlijn, soort S-Bahn.

      1. hanzeboog2012 schreef:

        Begin steeds meer van overtuigd te raken dat het inderdaad niet verkeerd is om de Airport Sprinter specifiek tussen Amsterdam C – Schiphol te laten met zo’n enorme frequentie. Met een gemiddelde opvolgtijd van 3 minuten heb je ETCS nodig. Met ATB schijnt 3 minuten ook te kunnen. Maar dat is wel het absolute maximum.

        Alleen kan er niet gekeerd worden in station Schiphol.

      2. bert sitters schreef:

        Treinreizigers komen niet alleen vanaf Schiphol en willen ook verder reizen dan Schiphol.
        De IC-Berlijn begon pas goed te lopen toen deze werd verplaatst van Amsterdam-Zuid en Schiphol naar Amsterdam Centraal.

  9. Peter schreef:

    kBegrijp de klachten over de koffers in de sneltram niet zo goed. Hoe komen diezelfde mensen met hun koffers bij hun verblijf vanaf CS? Met de gewone of met de sneltram?

    1. bert sitters schreef:

      @Peter, probeer je in te leven in een buitenlandse bezoeker met een koffer.
      Het eerste wat een buitenlandse bezoeker in Amsterdamn wil doen is zo snel mogelijk de koffer in het hotel droppen en even opfrissen.
      Rond Amsterdam Centraal barst het van de hotels: in alle categorien. Het Ibis Hotel is zelfs over de sporen 1 – 4 heengebouwd. Treinpassagiers lopen met hun rolkoffertje gemakkelijk naar een van deze hotels. Toeristen, maar ook zakelijke bezoekers kiezen via de boekingssites speciaal een hotel in de buurt van Amsterdam Centraal uit. Men print het kaartje uit en vindt vanaf Amsterdam Centraal de weg wel.
      Met de metro reizen doen wij vaak op de sutomatische piloot, maar leef je eens in voor iemand die voor het eerst in Amsterdam is: eerst een kaartje zien te bemachtigen zonder O.V.-chipkaart, (hoe werkt ons systeem?), inchecken,juiste metrolijn weten te vinden, ruimte in de metro die niet berekend is op koffers: zeker niet voor groepjes vaak is er geen zitplaat, welk station uitstappen? Lange roltrappen op, zoeken naar de juiste uitgang, vanuit het gat in de grond je orienteren in het daglicht (waar sta je nu werkelijk?).

    2. lezer schreef:

      Relatief bedoeld: een overstap is voor een geroutineerde forens zonder verblijfsbagage veel minder een punt dan een toerist met allemaal koffers. De toerist overleeft het wel met zijn bagage maar handig en praktisch is het allemaal niet. Hoe minder overstaps hoe fijner. Precies daarom wint de HSL het van het vliegtuig op middellangte afstanden tot 600 km.

  10. mvdh schreef:

    Ik heb me afgevraagd hoe die Brittenpassage moet werken zolang de A10 nog op zijn huidige plek ligt – bouwen ze dan die passage ook onder de A10 door, om de betonnen plaat dan weer gedeeltelijk te slopen zodra de A10 ondergronds ligt? 70m is de breedte van de bestaande sporen, met A10 erbij is het 120m, dus het lijkt dat die passage pas werkt zodra de A10 “verwijderd” is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.