(c) Stefan Verkerk

Vijf weekenden op rij geen treinen rond Amsterdam Zuid (vanaf 10 mei 2019)

ProRail werkt voor Zuidasdok in mei en juni vijf weekenden op een rij aan het spoor rond de stations van Amsterdam Zuid en -RAI. Ook de A10 Zuid is deze weekenden afgesloten. NS en ProRail waarschuwen tijdens deze weekenden voor extra reistijd.

Welke weekenden?

De werkzaamheden aan het spoor en de A10 Zuid vinden plaats in de volgende weekenden:

  • Vrijdag 10 mei, 22:00 uur tot maandagochtend 13 mei 05:00 uur
  • Vrijdag 17 mei, 22:00 uur tot maandagochtend 20 mei 05:00 uur
  • Vrijdag 24 mei, 22:00 uur tot maandagochtend 27 mei 05:00 uur
  • Vrijdag 31 mei, 22:00 uur tot maandagochtend 3 juni 05:00 uur
  • Vrijdag 7 juni, 22:00 uur tot dinsdagochtend 11 juni 05:00 uur

Geen of aangepast treinverkeer

Treinverkeer van, naar en via de stations Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI is in deze weekenden niet mogelijk. Reizigers reizen om via Amsterdam Centraal. In de eerste vier weekenden rijden de treinen op maandag weer conform dienstregeling. In het vijfde weekend is er op Pinkstermaandag 10 juni beperkt treinverkeer. Reizigers van en naar station Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI kunnen gebruik maken van de metro. NS adviseert reizigers voor vertrek de NS-reisplanner te raadplegen en rekening te houden met extra reistijd.

Zuidasdok

De vijf weekenden zijn anderhalf jaar geleden al vastgelegd in verband met de NS-dienstregeling en zodat andere projecten en evenementen er zoveel mogelijk rekening mee kunnen houden. De weekenden zijn nodig voor de uitbreiding van station Amsterdam Zuid als onderdeel van het project Zuidasdok.

Brittenpassage

Vanaf november 2018 wordt naast de A10 Zuid een enorm betonnen dek gebouwd van zo’n 70 meter lang, 15 meter breed en 2 meter dik. Dit vormt het dek waarover straks treinen rijden. Het dient tegelijkertijd als dak van de nieuwe reizigerstunnel, de Brittenpassage.

Andere weekenden

Naast de vijf weekenden in mei en juni, zijn er ook enkele weekenden waarin er bij station Amsterdam Zuid en Amsterdam RAI minder treinen of metro’s rijden. Het gaat om 6 en 7 april, 15 en 16 juni en 22 en 23 juni.

14 gedachten over “Vijf weekenden op rij geen treinen rond Amsterdam Zuid (vanaf 10 mei 2019)”

  1. dries molenaar schreef:

    Maken ze nu eigenlijk ook voorzieningen om straks de keersporen voor internationale treinen bij Duivendrecht te kunnen bereiken?

    1. Bert Sitters schreef:

      Waar zijn die keersporen voor nodig?

      1. Dries Molenaar schreef:

        Amsterdam Zuid moet het station worden voor internationale treinen. Thalys, ICE, Eurostar.

        Daarvoor is een plan ontwikkeld wat ook keersporen dichterbij het station voorziet. In plaats van tijdrovend achterom naar Watergraafsmeer zou men bij Duivendrecht een paar keersporen willen bouwen. De buurt is tegen maar het is wel nodig. Ik vraag mij af hoe het er mee staat.

        1. Bert Sitters schreef:

          Dat is een slechte zaak als Amsterdam Zuid hét station voor internationale treinenmoet worden. Internationale reizigers willen in het centrum zijn. Dit is de kracht van de trein: van hart naar hart.
          De metro is niet op maat voor passagiers met koffers.
          De IC naar Berlijn trok ineens veel meer passagiers toen deze trein verplaatst werd van Amsterdam Zuid naar Amsterdam Centraal

  2. Bert Sitters schreef:

    Net tijdens de drukke weekeinden van Hemelvaart en Pinksteren

    1. Ricardo schreef:

      Maar je hebt dan minder dagelijkse reizigers die hinder ondervinden, en dat zal een grotere groep zijn dan dagjesmensen.

    2. Bert Sitters schreef:

      @Wouter, Het gaat vooral om Schiphol-reizigers met koffers. Daar is de metro niet zo geschikt voor.

  3. Wouter schreef:

    Hoe gaat het met de OV chipkaart als je een NS abonnement hebt en van/naar Amsterdam Zuid of Rail wil?

  4. Arjan Krabbenbos schreef:

    Waarom heet het station Amsterdam Zuid weer zoals dat bij de opening 1977 zo al was? Het heeft ook een poosje Zuid SWTC geheten, is dat World Trade Center er niet meer of nog wel? Dat was voor zakenreizigers en toeristen een makkelijke benaming dan nu denk ik!

    In 2021 stopt de Amsteltram hier (sinds 3 maart 2019 opgeheven!) wat de route van de oude metro-sneltram 51 naar Amstelveen Westwijk gaat volgen. Thans zijn de ombouwwerken voor de straks vernieuwde tramlijn al in volle actie!
    Bovendien wordt deze lijn vanaf 2023/2024 verlengd tot in Uithoorn. Met andere woorden: De Haarlemmmermeerlijn krijgt een revival. Hopelijk zonder vertraging en hoofdpijndossiers! Misschien is de Noord/Zuidmetrolijn wel verlengd naar Hoofddorp Spaarne Ziekenhuis via Schiphol Airport en Badhoevedorp en richting Zaanstad en/of Edam, Hoorn en Medemblik. We zullen zien of het toekomstige knooppunt net zo graai wordt als bijvoobeeld, Arnhem Centraal, Rotterdam Centraal en Delft.

  5. Gerard kapper schreef:

    Nou daar ben ik niet zo blij mee, want ik wil in die maanden naar mensen toe.
    Die ga ik maar af zeggen het is niet anders.

  6. Rens schreef:

    Verdwijnen de internationale treinen in de toekomst uit Amsterdam Centraal? Dan kom je straks aan in een kantorenbuurt tussen de snelwegen en moet je sowieso nog met de metro. Welkom in Amsterdam. Centraal Station en omgeving is toch veel sfeervoller en aantrekkelijker. Zal wel te weinig ruimte zijn voor alle treinen, maar toch.

    1. Tonny Schonewille schreef:

      Yep, daar worden sporen weggehaald. Want daar wil toch niemand heen, haha 😉

      1. Bert Sitters schreef:

        @Tonny, Treinreizigers uit het buitenland denken daar heel anders over.

        1. Tonny Schonewille schreef:

          Het was ook sarcasme van mijn kant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.