Vodafone werkt komende jaren aan beter mobiel bereik langs het spoor

Vodafone gaat de komende drie jaar aan de slag om het mobiele bereik langs het spoor te verbeteren. Het telecombedrijf laat nieuwe zendmasten met extra antennes bouwen langs verschillende trajecten voor snellere internetverbinding.

In totaal pakt Vodafone het mobiele bereik langs 69 spoortrajecten aan. Daaronder valt een aantal van de meestgebruikte trajecten, zoals Groningen-Zwolle, Amsterdam-Utrecht en Utrecht-Maastricht, maar ook een paar rustigere trajecten en nevenlijnen. Bovendien richt Vodafone zich op het optimaliseren van de mobiele dekking in spoortunnels, waaronder de Schipholspoortunnel.

ProRail verheugd

Geert Laureijssen, bij ProRail verantwoordelijk voor de mobiele connectiviteit, laat in een persbericht van Vodafone weten dat hij verheugd is dat het telecombedrijf de internetverbinding gaat aanpakken. “ProRail wil graag dat reizigers zo prettig mogelijk met de trein reizen. Mobiele connectiviteit is daar steeds belangrijker voor. Mooi dat Vodafone concrete stappen zet om bereik en kwaliteit te verbeteren. We proberen hieraan zo goed mogelijk mee te werken door bijvoorbeeld onze masten beschikbaar te stellen voor het plaatsen van apparatuur en antennes van telecomaanbieders. Ook werken we samen met de telecomaanbieders om dekking in onze spoortunnels te creëren.”

Wanneer welk traject precies wordt aangepakt, is nog niet bekend. Vodafone houdt die informatie intern omdat het bedrijf afhankelijk is van externe factoren, zoals de doorlooptijd van vergunningverleningen en de beschikbaarheid van grond en gebouwen om antennes te kunnen plaatsen.

WiFi in de trein

De plannen van Vodafone om het mobiele netwerk langs het spoor te verbeteren, kan ook positieve gevolgen hebben voor de WiFi in de treinen van NS. Daarvoor verzorgt Vodafone namelijk een back-upnetwerk als KPN geen dekking heeft. Wel neemt het wifigebruik op het spoor de laatste jaren af, volgens NS omdat mensen steeds grotere databundels hebben.

This post was last modified on 28 maart 2024 08:31

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

7 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug