Vraagtekens bij gunning hoofdrailnet, Europa moet duidelijkheid bieden

Mag Nederland zonder aanbesteding besluiten dat NS ook na 2025 op het hoofdrailnet mag blijven rijden? De commerciële vervoerders (Keolis, Arriva, Transdev, Qbuzz, EBS) denken van niet. Een eerste rechtszaak heeft echter nog geen duidelijkheid gegeven. Daarom willen de vervoerders dat de Nederlandse Staat verduidelijking bij Europa gaat halen.

Overgangsfase

Europese wetgeving stelt dat in de toekomst een concessie niet zonder aanbesteding gegund mag worden aan een spoorwegmaatschappij. Er is echter een overgangsfase, daardoor mogen concessies die vóór 25 december 2023 nog niet zijn verstreken wél (onder voorwaarden) onderhands gegund worden. De Nederlandse overheid wil de nieuwe concessie voor de periode 2025 – 2035 daarom voor die tijd laten ingaan, om zo de Europese regels te omzeilen.

Kort geding

Via kort geding hebben de vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), geprobeerd de aanstaande gunning tegen te houden. De Nederlandse rechter noemt het betoog van Arriva en de andere vervoerders “niet onaannemelijk”, maar zegt dat er onvoldoende houvast is om in een kort geding een oordeel te vellen. “Het is aan het Hof van Justitie van de EU om uiteindelijk te beslissen over de interpretatie van een EU-verordening”, stelt het vonnis.

Vervolgstappen

Voor de FMN is de uitspraak reden om nu vervolgstappen aan te kondigen. “Op basis van het vonnis zullen wij de Staat vragen om de vereiste verduidelijking bij Europa te gaan halen. Dat is het logisch vervolg op de uitspraak van de rechter. De FMN gaat er dan ook van uit dat de Staat hier direct opvolging aan geeft”, aldus de vervoerders in een verklaring.

This post was last modified on 5 december 2020 10:26

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug