Een fusie tussen Eurostar en Thalys zorgt voor een monopoliepositie op het spoor. Daardoor zullen de prijzen van het treinkaartje toenemen. Die angst uit Arriën Kruyt van de European Passengers’ Federation (EPF) tegenover SpoorPro.nl.
De EPF is volgens Kruyt tegen de fusie omdat het bekend is dat als spoorvervoerders met elkaar concurreren “dat de prijzen omlaag gaan en de service omhoog.” Dat is wat Kruyt de afgelopen jaren onder andere heeft gezien bij de Eurostar tussen Amsterdam en Londen.
Formeel zijn Thalys en Eurostar nu elkaars concurrenten tussen Amsterdam en Brussel. In beide bedrijven is de SNCF echter grootaandeelhouder, en heeft ook de Belgische NMBS een aandeel. Eurostar heeft in tegenstelling tot Thalys ook nog een aantal private aandeelhouders. In hoeverre is er dan sprake van echte concurrentie? Kruyt: “Voor de coronacrisis heb ik zelf ervaren dat de Eurostar tussen Amsterdam en Brussel vaak veel goedkoper was dan de Thalys. Dus keuze tussen twee aanbieders heeft echt effect. Je ziet het ook tussen Brussel en Keulen, waar de Thalys concurrentie heeft van de ICE, met minstens vergelijkbaar comfort.”
Volgens Treinreiziger.nl is het tariefverschil tussen Amsterdam en Brussel te verklaren door het aantal lege stoelen in de Eurostar. “De Thalys is veel kleiner en trekt al in Nederland veel reizigers voor Parijs, waardoor de capaciteit voor reizigers naar Brussel beperkt is, dat zorgt voor hogere tarieven” verklaart Hildebrand van Kuijeren. Hij vervolgt: “Eurostar heeft 900 stoelen, maar vanuit Nederland is slechts een deel beschikbaar voor Londen. Daardoor zijn er veel vrije stoelen naar Brussel, wat een positief effect heeft op de tarieven.”
Zie ook: Fusie Eurostar en Thalys uitgesteld
Opvallend is dat de goedkoopste tarieven voor een enkeltje Amsterdam – Londen geleidelijk zijn gestegen. Vorig jaar werd de nieuwe Eurostar aangekondigd en zou een ticket beschikbaar zijn vanaf 40 euro. De lancering werd door de coronacrisis uitgesteld. In het najaar kwam de trein naar Londen er alsnog, maar werd de vanaf-prijs verhoogd naar 46 euro. Amper een paar maanden na de start is de prijs opnieuw gestegen, nu naar ten minste 55 euro voor een enkeltje. In de praktijk zijn de ticketprijzen vaak hoger. Toch kan het ook goedkoper uitpakken. Dat geldt voor mensen die een retourtje willen kopen: dat kan vanaf 88 euro.
De hogere tarieven hangen wellicht samen met de moeilijke situatie van Eurostar. Eurostar was niet bereikbaar om een toelichting te geven. Kruyt houdt rekening met de mogelijkheid dat Eurostar failliet gaat. “Bij een faillissement zal een andere partij in gesprek gaan met de curator en mogelijk het materieel overnemen”, zegt hij tegenover SpoorPro.
Wat het voor Eurostar niet makkelijk maakt, zijn de hoge tarieven die de vervoerder moet betalen om door de Kanaaltunnel te rijden. Volgens Kruyt betaalt Eurostar 16 euro per reiziger. “Dat is killing voor het internationaal spoorvervoer. Sommige Europese landen hebben ervoor gekozen om de gebruikersvergoeding voor het spoor te verlagen. Dit moet internationaal geregeld en afgestemd worden” stelt Kruyt.
This post was last modified on %s = human-readable time difference 18:06
De oude EuroCity Brussel - Parijs is vanaf 19 december terug als de Ouigo, een…
De NS staat bij de vijf slechtst presterende Europese treinmaatschappijen in een nieuw onderzoek dat…
Spoorwegovergangen zijn behalve veiligheidsrisico's en obstakels voor het wegverkeer, ook steeds meer een barrière voor het…
Arriva gaat de nieuwe sneltreinritten tussen Zwolle en Groningen voorlopig niet rijden. De Autoriteit Consument…
Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken…
Machinisten reden vorig jaar 98 keer door een rood sein. Dit leidde niet tot botsingen,…