fbpx

Wedstrijd Kilometer Kampioen op 29 juni 2019

klok 04 mei 2019 21:26

UPDATE. Inmiddels is de inschrijving geopend. Wil je mee doen? Schrijf je dan nu in.

Op 29 juni 2019 zal de derde editie van de Kilometer Kampioen worden georganiseerd. De uitdaging is opnieuw: op één dag zo veel mogelijk kilometers maken per trein. De inschrijving opent (naar verwachting) uiterlijk 10 mei. Er zullen ongeveer 100 tot 150 plekken zijn voor deelnemers.

18 uur

Alhoewel het principe van de Kilometer Kampioen ongewijzigd blijft, zullen een aantal belangrijke spelregels veranderen. Het aantal nachttreinen is opnieuw afgenomen. Daarom zal de wedstrijd dit keer geen 24 uur duren, maar 18 uur. Iedere deelnemer mag zelf bepalen wanneer zijn 18 uur in gaan. Ook mag iedere deelnemer zijn eigen start- en eindstation bepalen.

Elk traject maximaal één keer

Het tijdsbestek wordt weliswaar korter, maar de regels om kilometers te maken worden uitdagender. In de tweede editie mocht elk traject twee keer worden afgelegd, bij de derde editie lijken de regels meer op de eerste editie: ieder traject telt in principe maximaal één keer mee. Alleen Zwolle – Meppel en Roermond – Sittard tellen twee keer mee (mits je deze trajecten uiteraard twee keer aflegt).

Stempelpunt

Net als in de vorige editie komt er weer een stempelpunt. We hebben overwogen dit jaar een ander stempelpunt te kiezen, maar uit praktische overwegingen zal dat weer Utrecht worden. Ook bleek Utrecht het populairste stempelpunt onder potentiële deelnemers. In een tijdsbestek van vier uur moet Utrecht worden aangedaan, waarschijnlijk tussen 10 – 14:00 uur zijn of 11:00 – 15:00 uur. Dit is echter nog niet definitief vastgesteld.

Deelname ongeveer 10 à 12 euro

Op het moment dat je je kunt inschrijven voor de wedstrijd, dan zal dat op Treinreiziger.nl worden gemeld. Op dat moment zullen ook alle spelregels bekend zijn. Ook zullen we dan een aantal veel gestelde vragen publiceren en beantwoorden.
Deelname aan de Kilometer Kampioen zal ongeveer 10 à 12 euro kosten. Inbegrepen is een uniek t-shirt, en indien gewenst krijgen maximaal 100 deelnemers tegen zeer aantrekkelijke voorwaarden een 1e klas treinkaartje voor de wedstrijd aangeboden. Bij meer dan 100 deelnemers met interesse in een treinkaartje, is het moment van inschrijven bepalend.


Over de Kilometer Kampioen

De Kilometer Kampioen is een wedstrijd die in 2015 voor het eerst werd georganiseerd om het tienjarig jubileum van Treinreiziger.nl te vieren. Sindsdien keert de wedstrijd iedere twee jaar terug. De spelregels worden iedere editie iets gewijzigd.

De wedstrijd is geïnspireerd op het boek De Kilometer Kampioen van A.D. Hildebrand. Waar het in het boek om een fictieve wedstrijd ging, gaat het hier om een echte wedstrijd. Leuk detail: waar het boek in de jaren vijftig werd geschreven door A.D. Hildebrand, wordt de wedstrijd nu georganiseerd door Hildebrand van Kuijeren. What’s in the name?

Winnaars

De eerste editie (2015) is gewonnen door Bob Landman. Hij wist in 24 uur 1593 unieke kilometers af te leggen.
De tweede editie (2017) werd dat record door de nieuwe voorwaarde ruimschoots verbroken. Koen Nijbroek wist maar liefst 1979 kilometers af te leggen. Eén ding is duidelijk: in 2019 zal dat record niet sneuvelen. Doordat het tijdsbestek 6 uur korter is, en ieder traject maximaal één keer meetelt, zullen de records van 2017 en 2019 vermoedelijk niet in beeld komen.

Foto’s uit 2017 en 2019

Handige informatie over de Kilometer Kampioen

43 gedachten over “Wedstrijd Kilometer Kampioen op 29 juni 2019”

  1. Henk schreef:

    Kleine kanttekening: In het boek is wel degelijk sprake van een echte wedstrijd. De hoofdpersoon, Jan de Koning, legde op een dag 908 kilometer af. Daar zou hij dit jaar zeker niet mee winnen. Verschil was dat hij elk station maar 1 keer mocht aandoen.

    On topic: Ik heb er zin in, het puzzelen kan beginnen!

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik weet even niet meer waar ik het boek heb, maar ik heb begrepen dat het verhaal met de 3 personages verzonnen is.

      1. Henk schreef:

        als je het zo bedoelt klopt het inderdaad. Ik dacht dat je bedoelde dat ze het in het boek alleen maar hoefden op te zoeken.
        Neemt niet weg dat het een mooi verhaal blijft.
        Ik ben wel blij dat jouw regel is dat elk traject maar 1 keer mag, in plaats van elk station, zoals in het boek.

  2. Van Stoffelen schreef:

    Count me in.

    Het wordt mijn eerste keer, even kijken of ik de spelregels goed begrepen heb.
    1 – Wat geldt als een traject? De afstand tussen twee stations? Wanneer telt dat dubbel? Als je de driehoek Den Haag Laan van NOI -> CS -> HS -> en terug naar NOI rijdt, rijdt je bijna alle kilometers dubbel, maar in dit geval geldt dat als aparte trajecten, of niet? Net als de lijn Zwolle -> Dalfsen, die een eind parallel loopt met de lijn Zwolle -> Meppel.

    2 – Verschillende lijnen tussen twee dezelfde stations tellen niet dubbel, of wel? Tussen Rotterdam en Breda ligt de HSL voor een groot gedeelte naast het oude traject. Als ik heen over de HSL en terug via Dordrecht reis, krijg ik voor allebei de trajecten punten, correct?

    3 – Moet ik alle afstanden met de trein afleggen? Stel dat ik naar Vlissingen boemel, dan moet ik daar wachten tot die trein omgedraaid is en weer vertrekt, of niet? Ik mag niet, omdat ik voor de terugweg tot Roosendaal toch geen punten krijg, een vriendje met een Ferrari laten komen en me op een ander station laten droppen, om daar de reis weer op te pakken, correct?

    En tot slot: Hoeveel tijd moet je voor het stempelen op Utrecht plannen? Komt de Stempelaar naar het perron en hoef ik alleen mijn stempelkaart uit het raam te steken? Of moet ik de stationshal in en daar zoeken en in de rij staan?

    1. Ricardo schreef:

      3) is denk ik sowieso niet interessant om te doen, je bent een uur onderweg om in Vlissingen te komen en dat levert je 74 km op. Vervolgens ben je ongeveer een uur bezig om weer terug in Roosendaal te komen (auto 45 min, trein 75 min), waardoor je in ~2 uur tijd maar 74 km hebt bij kunnen schrijven aan je totaal.

      Trajecten als Roosendaal-Vlissingen zijn eigenlijk alleen interessant als begin/eind van de reis, omdat je anders teveel tijd kwijt bent aan heen en weer reizen.

      1. Van Stoffelen schreef:

        Ja, dat is logisch. Het was maar een voorbeeld, de vraag was of je andere vervoermiddelen mag gebruiken dan de trein.

        1. Bart C. schreef:

          Volgens mij mocht je bij een vorige editie ook eenmalig met de bus. De vraag is echter of je dat überhaupt wel moet willen.

        2. Bart C. schreef:

          De HSL ligt tussen Breda Prinsenbeek en Rotterdam Lombardijen. Tussen Breda en Breda Prinsenbeek maar ook tussen Lombardijen en Rotterdam C. reis je dus dubbel, ongeacht het een HSL is of niet.

        3. Evert schreef:

          @Bart C.: Van Rotterdam Centraal naar Breda via Dordrecht is een traject en de HSL is ook een traject. Dus je reist niet over hetzelfde spoor. Kortom: Niet dubbel!

        4. Bart C. schreef:

          De HSL treinen rijden op die stukjes bij Breda en Rotterdam dus over gewoon spoor, dus wel degelijk dubbel. Want langs dat gewone spoor liggen dus Prinsenbeek en Lombardijen.

        5. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          @Evert: Rotterdam Centraal – Lombardijen is een traject en het HSL traject is vervolgens Lombardijen – Breda Prinsenbeek. (Dat is niet anders dan in de eerdere edities overigens)

    2. Henk schreef:

      Hier staan veel antwoorden: https://kilometerkampioen.nl/veelgestelde-vragen/
      Er zal misschien wat veranderen, maar in grote lijnen zal het nog wel kloppen.

    3. Evert schreef:

      @Van Stoffelen @Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl):

      Ik zit met dezelfde vragen cq dillema.
      1) Traject Amsterdam Centraal – Weesp / Hilversum / Amersfoort en Amsterdam Centraal – A’dam Amstel / Utrecht Centraal.

      Reis je vanuit beide richtingen en wil je naar Amsterdam Centraal, dan kom je dus 2 keer langs of rij je 2 keer tussen A’dam Muiderpoort en A’dam Centraal. Maar wel dus uit 2 verschillende trajecten, toch?

      Liggen hier meer of minder dan 2 sporen naast elkaar en/of geldt hier ook de regel dat je de 3,6 kilometer tussen Amsterdam Centraal en A’dam Muiderpoort maar 1 keer mag afleggen?

      2) Traject Tilburg – ‘s-Hertogenbosch en Boxtel – ‘s-Hertogenbosch:
      Ook hier komt de vertakking onhandig uit. Het is mij onduidelijk of ik het stukje tussen ‘s-Hertogenbosch en de aftakking naar Tilburg, een afstand van ook 3,5 kilometer ook maar 1 keer geldt, ook al kom je vanuit beide richtingen en liggen hier 3 sporen. Hoe zit het precies?

      3) Het traject Enschede – Wierden: Met vervoerder Keolis reis ik van Enschede via Raalte en Heino naar Zwolle. Met NS reis ik van Enschede naar Deventer. Maar tot Wierden hebben zowel NS en Keolis hetzelfde traject, maar wel vertrekkend van verschillende sporen / perrons.
      Gelden hier wel of niet dezelfde regels? Zijn dit wel of niet 2 verschillende routes /trajecten? Moet je van of naar Wierden reizen om niet kilometers weg te gooien?
      @Hildebrand: Heb je over deze 3 trajecten duidelijkheid?

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Dit wordt straks duidelijk uitgelegd bij veel gestelde vragen en de scorekaart gaat ook helpen. Je mag een traject dubbel afleggen, maar het telt 1x mee. Een traject wordt gevormd door twee stations. Almelo – Wierden telt dus maximaal 1x mee. Amsterdam Centraal – Muiderpoort ook. Den Bosch – Tilburg en Den Bosch – Vught zijn twee verschillende trajecten en tellen dus gewoon 2x mee.

      2. Henk schreef:

        Volgens mij is de definitie van een traject aardig duidelijk: De stations die een trein passeert vormen een traject, ongeacht de trein er wel of niet stopt.(Uit de regels van 2017).
        Twistpunt is voor mij nog Amsterdam Centraal-Sloterdijk, maar vorige keer was dat een traject, hoe je ook ging.

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Klopt, Amsterdam Centraal – Sloterdijk wordt om het simpel te houden als één traject gezien, ongeacht of je op de boven of de beneden sporen in Sloterdijk aankomt / vertrekt. De scorekaart zal ook helpen. Daar staan alle trajecten op uitgesplitst.

  3. E. van Keeren schreef:

    Ik ben er zeker bij. En ook voor dat kaartje heb ik interesse. Ik ga vanavond beginnen met het puzzelen en hopen dat er niet al te veel werkzaamheden zijn. Een mooie klassering wil ik wel weer halen.

  4. Evert schreef:

    @Hildebrand van Kuieren (Treinreiziger.nl). Ik ben voor om ook de stempelpost qua tijd te veranderen. Aangezien nu de wedstrijd 18 uur duurt, kom ik qua tijd telkens niet uit. Ik heb al fanatiek gepuzzeld. Maar telkens kom ik, als ik rond 07:30 uur wil starten met de Kilometer Kampioen, pas rond 14:30 uur aan op treinstation Utrecht Centraal.

    Dus indien het mogelijk is, graag ook de tijden dus alsjeblieft aanpassen naar 11:00 uur en 15 :00 uur.

    1. Van Stoffelen schreef:

      In alle routes die ik tot nu toe heb uitgepuzzeld kom ik twee of drie keer langs Utrecht, maar altijd buiten de stempeltijden of met een overstap van 3 minuten. Die Stempelpost maakt het echt heel veel moeilijker, brrr.

      1. Henk schreef:

        Ik kom in al mijn verschillende puzzels makkelijk op de goede tijd door Utrecht. Eerder te vroeg dan aan het eind van beide genoemde blokken.
        Dat is natuurlijk wel afhankelijk van je beginstation.
        De vorige keer had ik aan 9 minuten overstaptijd ruim genoeg. Deze keer zit ik zelfs te denken aan 5 minuten, en dan weer in dezelfde trein instappen.

  5. Stefan schreef:

    Het is jammer dat ik niet mee kan in verband met festivalweekend in Zeeland, maar met de planning die ik zou hebben is de stempeltijd tussen 11:00 en 15:00 veel beter dan tussen 10:00 en 14:00. Voor degene die wel meedoen, geniet vooral en maak er een mooie treinreis van.
    Hildebrand, komt de tool om de afstanden te berekenen weer online?

  6. Henk de Klerk schreef:

    Wat een super leuke actie. Helaas ben ik deze dag op vakantie anders had ik graag meegedaan.
    Voor de deelnemers (m/v) veel succes en… reis-ze.

  7. Henk schreef:

    @Hildebrand: Om te voorkomen dat alle draadjes over dit onderwerp helemaal vollopen, en er veel gescrolld moet worden, is het ook mogelijk om op de site van de Kilometerkampioen een forum te openen waar iedereen zijn/haar vragen en opmerkingen kwijt kan?

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      De communicatie gaat zoveel mogelijk via treinreiziger.nl. Maar er komt een lijstje veel gestelde vragen dat ik zal aanvullen op basis van ontbrekende vragen die veel gesteld worden.

  8. Hans Boersma schreef:

    Werkzaamheden op 29 juni 2019:
    ICE rijdt niet tussen Utrecht en Arnhem en in een aangepaste dienstregeling. IC Berlijb rijdt niet tussen Amsterdam en Amersfoort. En in een aangepaste dienstregeling
    IC Brussel rijdt niet of in een aangepaste dienstregeling tussen Amsterdam en Rotterdam

  9. Nander schreef:

    Een vraagje: wat is de eindtijd van de dag? Is dat dienst-einde (04:00), of einde dag (23:59:60)?

    Dus, als vertrekkende om 06:06, betekent dit dat er 6 minuten kwijt zijn, of niet?

    1. Henk schreef:

      Uit een eerder draadje over dit onderwerp, het antwoord van Hildebrand op mijn (ongeveer dezelfde) vraag:
      “Flexibel. Je mag zelf je starttijd bepalen 😀 Tenminste als alles door gaat zoals gepland”

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Klopt, en de dag loopt van 29 juni 0:00 uur tot en met 30 juni 4:00 uur. Dus om 6:06 uur mag je beginnen en om 0:06 eindigen.

        1. Henk schreef:

          En als je trein van 6.06 pas om 6.07 wegrijdt, mag je dan om 0.07 eindigen of is het spoorboekje leidend?

        2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Het moet wel controleerbaar zijn. Dus als we dat kunnen nazien in de actuele reisinformatie van NS, dan is dat prima.

  10. Angelique schreef:

    Ik heb al een maand ofzo een planning klaar. Ik kom op ruim 1200km, maar of dat genoeg is voor de top 3? En dan heb ik de dubbele kilometers er al af geteld. Heb dasr nog wel wat vraagjes over, maar dat komt wel als de tool klaar is. Rekend de tool automatisch de dubbele kilometers eraf? Of moet je dat zelf nog uitrekenen? Verder maakt het mij niet uit in welk tijdsbestek ik in Utrecht een stempel moet halen. Volgens mij moet dit voor alle deelnemers wel mogelijk zijn, toch? Het moet ook niet te makkelijk worden, niet waar? Alleen twijfel ik ook hoelang je bezig bent met stempelen, dus voor de zekerheid een langere overstap geregeld. Mocht ik een trein eerder kunnen nemen is dat natuurlijk altijd fijn!

    1. Henk schreef:

      Die 1200 zou wel eens niet genoeg kunnen zijn voor een top 3 notering. 😉
      Ik reken 5 minuten voor de stempeltijd. Hopelijk genoeg, maar ik probeer van tevoren al wat alternatieven te zoeken voor de krappe overstappen.
      2 jaar terug gingen alle overstappen prima, maar miste ik in het begin een uur door treinuitval.

    2. Evert schreef:

      @Angelique: Knap hoor, 1200 km in 18 uur. Ik kom telkens rond de 1000 kilometer uit. Voor de stempelpost reken ik op een kwartier. Waar start jij ;)?!

      Overigens, de “stempelpost” van 2017 was een leuk meeting punt. Maar zonder iets van afstempelen. Maar wel gezellig met een fotomoment en spreken met media en de organisator (Hildebrand)! En daar zit toch het gevaar. Als het te gezellig is, blijf ik langer plakken. Al probeer ik dit jaar korter dan een kwartier op Utrecht Centraal rond te hangen…

  11. Angelique schreef:

    Ik weet nog niet 100% zeker waar ik start. En ik geef natuurlijk ook niet teveel info weg. 🙂 Heb nu 2 reisplannen maar de laatste de kilometers nog niet opgeteld. Misschien is het niet genoeg, we gaan het meemaken!:-)

    1. Erwin Wessels schreef:

      Succes!

      (Ik begin met plannen zodra ik de definitieve regels en de definitieve werkzaamheden weet. Ik probeer wel te starten en te eindigen in mijn woonplaats, als dat haalbaar is. Maar ik heb ook mijn vriendin, die er andere ideeën op nahoudt, en we gaan dit samen doen. Dus alles is afhankelijk van wie de beste planning maakt.) 🙂

  12. Lucas schreef:

    @ Hildebrand, waar en hoe kan ik mij inschrijven?

    1. Erwin Wessels schreef:

      Houd deze site in de gaten. Zodra de inschrijving start, wordt dat hier gemeld, met de link voor het inschrijven.

  13. Van Stoffelen schreef:

    In Groningen en Leeuwarden vertrekt de Arriva sneltrein op de minuut dat de intercity uit Zwolle binnenkomt. Heeft iemand ervaring met die overstap? Wachten die treinen op elkaar? Andersom ook: De intercity’s vertrekken ook precies op de minuut dat de sneltrein binnenkomt. Is die overstap te halen?

  14. Job schreef:

    @Hildebrand klopt het dat je je kan inschrijven op kilometer kampioen site? Want ik kan een treinkaartje kopen + t-shirt?

  15. Angelique schreef:

    Jaaa, ben ingeschreven! Spelregels lees ik morgen wel, nu eerst slapen. Zzzz…

  16. Henk schreef:

    Misschien mis ik iets. Ik heb me ingeschreven en betaald, maar moet ik ook ergens mijn gegevens (en die van de anderen die ik opgeef) invullen of doe ik dat pas als ik mijn reisschema inlever?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      We hebben je adres, daar sturen we alle shirts heen (en treinkaartjes). Bij het inleveren van de reisschema’s horen we graag wie er precies mee doen en wie er een team vormen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.