Week lang geen treinen in deel van Friesland
28 jul 2025 9:00
In het noorden van het land rijden er vanaf maandag een week lang geen treinen tussen het Friese Leeuwarden en Buitenpost. Vervoerder Arriva zet bussen in en waarschuwt voor een reistijd die een half uur langer kan duren.
Ondanks de bouwvak, die in het noorden ook op maandag is begonnen, zet ProRail het werk in de zomer onverminderd door. De stremming van het spoor in Friesland is maandagnacht om 01.00 ingegaan en duurt tot maandagmorgen 4 augustus 05.00 uur. Spoorbeheerder ProRail laat op verschillende plekken werkzaamheden uitvoeren. Spoor, wissels en overwegen worden vernieuwd.
Plan reis kort van tevoren
Reizigers die de treinvervangende bus willen gebruiken, hebben een geldig vervoerbewijs nodig zoals een OV-chipkaart of betaalpas. Inchecken kan op het station van vertrek en uitchecken op het station van aankomst. De bussen stoppen in Leeuwarden, Leeuwarden Camminghaburen, Hurdegaryp, Feanwâlden, De Westereen en Buitenpost. Arriva adviseert reizigers kort van tevoren hun reis te plannen via de reisplanner.
Naast de stremming van het spoor, sluit ProRail ook enkele overwegen de hele week.
Leuke nostalgische foto van die Wadloper.
Waar zie jij een wadloper op de foto?
in de zomer bij goed weer doorwerken, zodat in het najaar bij minder goed weer alles tijdig klaar is, best een goed een idee van ProRail. Alleen hebben of kennen de werknemers van ProRail dan geen bouwvakantie of krijgen ze er extra voor betaald en halen de schade in het najaar in?
Allebei. Verder is die alles in de bouwvak inmiddels ook steeds minder van belang als voorheen. EN geldt het dan toch vooral voor echte gebouwen bouwen -denk ook aan aanvoer materieel e.d. Dat gaat bij spoortjes/wisseltjes vervangen of verleggen toch veel minder op.
Een ander (dat stond al in de leerboekjes voor vervoer-managers -oh jee, heel vies woord voor veel vaste klantjs hier…….) van vorige eeuw dat uitvoeren van dat soort werk in de school/zomervakantie groot voordeel had-minder klantjes benadeeld. EN, omdat het toch vaak snachts is-langer daglicht en veel grotere kans op beter weer. Kortom: dat idee is decennia ouder als jij vermoedelijk zelf bent…….
Bouwvak vakantie is echt een begrip uit de vorige eeuw. Door de overgang naar zzp-ers en ook omdat grote bedrijven niet meer dicht gaan is de bouwvak een stuk kleiner geworden.
Bij mij in de wijk ook twee grote bouwprojecten en daar wordt in de bouwvak gewoon doorgewerkt. Steeds minder bouwvakkers (en zeker de zzp’ers) willen in het hoogseizoen op vakantie
Het lijkt wel of er meer en meer buitendienststellingen komen op het spoor. Daarbij heeft het Noorden het dit jaar al flink voor de kiezen gehad met de verbouwing van station Groningen.
Er moet flink wat werk verzet worden. “You can’t make an omelette without breaking eggs”. Belangrijk is dat het vervangend busvervoer goed wordt georganiseerd.
Er zijn ook Stadjers en Ommelanders die blij zijn dat het Hoofdstation werd aangepakt. Vaak hoor je hier de geluiden: “Waarom gebeurt alles in de Randstad?”
Het enige nadeel is dat het inchecken bij de diverse vervoerders op het Hoofdstation nu nog onduidelijker is.
Eigenlijk een belachelijke situatie: apart inchecken voor diverse vervoerders. Schint nog regelmatig fout te gaan. In een tijdperk met AI moet toch gemakkelijk achterhaald kunnen worden met welke vervoerders is gereisd en kan de buit verdeeld worden.
Je hebt er geen AI voor nodig. Als je van Groningen naar Groningen Noord reist, zal je wel niet met de NS zijn gereisd. Van Groningen naar Groningen Europark weet je het niet helemaal zeker, maar kan je aan de hand van uitchecktijden een prima verdeelsleutel worden gemaakt. Zeker omdat je nu jaren aan gegevens hebt waar je de uitchecktijd én de bijbehorende vervoerder weet.
Van Maasticht naar Roermond kun je kiezen tussen de Intercity van NS en de stoptrein van Arriva.
De intercity van NS vertrek om 16:59 uit Maastricht en komt om 17:25 in Roermond aan.
De boemel van Arriva vertrekt om 17:11 uit Maastricht en komt om 17:01 in Roermond.
Aan de hand van de in- en uitchektijden en de reistijden plukt AI er meteen uit met wie de reiziigers reisd moet zijn.
@ bert en Steef: Je kan niet met zekerheid vaststellen met welke trein is gereisd, en dat is wel degelijk nodig. Een verdeel sleutel voldoet niet, omdat je moet weten met welke vervoerder de individuele reiziger reist. De reiziger betaald namelijk aan een specifieke vervoerder, via abonnement of los kaartje. Je kan de reiziger die met Arriva heeft gereisd niet die reis laten betalen aan NS, enkel omdat AI denkt dat die reiziger met NS heeft gereisd. Het voldoet niet als het ‘meestal klopt’.
Dat kan prima. Als je een dagkaart koopt die geldig is bij alle vervoerders, wordt dat ook verdeeld over de vervoerders. Het zou kunnen dat de vervoerders er niet aan willen, maar dat is onwil, niet omdat het niet mogelijk zou zijn.
Zag iets dat Ariva trein rijd vanuit Maastricht vertrekt 17:11 en Komt aan in Roermond om 17:01 klopt niet helemaal
Groet Simon
Ik probeer het sporenplan van het nieuwe Hoofdstation op te zoeken. Vanaf foto’s lijkt het er op dat ContraRail weer iets te veel wissels heeft verwijderd. Het station bestaat nu uit een NS kopstation van de lijn Assen – Groningen en een Arriva doorgaand station voor de overige lijnen. Er zijn nauwelijks verbindingen tussen NS en Arriva. Het is onmogelijk of moeilijk om een trein Leeuwarden – Groningen – Assen te laten rijden. In feite zijn de huidige dienstregeling en de huidige concessie rotsvast in het sporenplan verankerd.
Het basisconcept van het sporenplan nieuwe station is goed. Dat de wisselstraten vereenvoudigd en gestrekt zijn is ook goed voor de snelheid. Maar het lijkt er op dat ContraRail weer eens is doorgeschoten. De kopspoortjes links en rechts van het hoofdgebouw zijn verwijderd. Dus een extra (spits)trein wordt moeilijk.
Van een voorbereiding op de komst van de lijn Heerenveen – Drachten – Groningen – Duitsland ontbreekt ieder spoor. Als die lijn wordt aangelegd, kan het station nog een keer volledig op de schop.
En er is ook geen rekening gehouden met de mogelijke komst van de Nedersaksenlijn. Mocht die idd aangelegd gaan worden dan moet Groningen alweer op de schop…
Het plan is om die te koppelen aan de lijn naar Delfzijl.
Stoptreien van Veendam zijn doorgekoppeld naar Delfzijl. Echter op de Nedersaksenlijn gaan ook sneltreinen rijden en die moeten op het Hoofdstation keren of doorrijden naar Leeuwarden.
Volgens mij is het nog helemaal niet bekend of er sneltreinen gaan rijden op de Nedersaksenlijn. Het aantal stations wordt volgens mij sowieso beperkt en tweemaal per uur een trein die alle stations bedient, is volgens mij prima.
De vraag is of het elektrisch of diesel wordt. Planning is toch dat het in 2040 klaar is. Die Hanzelijn van begin planning tot het laten rijden van treinen. Daar zat 19 jaar tussen. Het zou langer hebben geduurd als er geen brug maar tunnel onder de IJssel zou komen.
De Nedersaksenlijn zal waarschijnlijk worden behandeld als een verlenging van de lijn naar/van Veendam, en heeft dus al een spoor.
Station Groningen
Dank je. Als dat sporenplan correct is, dan is er geen enkele spoorverbinding tussen Arriva en NS. De enige mogelijkheid om van Arriva sporen op de NS sporen te komen is via het goederenspoor naar Onnen. Dit is begrijpelijk omdat er goederentreinen naar Delfzijl en de Eemshaven lopen.
Dit is absurditeit ten top gedreven! ContraRail, jullie hebben weer een wanprestatie geleverd.
Wat dacht je van opstelterrein De Vork? Dat is dichterbij dan rangeerterrein Onnen.
NS-treinen kunnen niet rijden op de Arriva-sporen, omdat alleen de NS-sporen een bovenleiding hebben. Het omgekeerde is wel mogelijk, maar dan voorzie ik een probleem met het uitchecken van een Arriva-reiziger op een NS-spoor, vanwege de poortjes die alleen bij de toegang tot de NS-sporen staan.
Heb je gezien hoeveel bovenleiding verwijderd is. In de oude situatie lag nagenoeg het gehele station onder de draad. De bovenleiding liep zelfs een klein stukje door richting Leeuwarden. Nu hebben alleen de NS sporen nog bovenleiding. Verder valt het mij op dat het 1500 V bovenleiding is. Er is geen voorbereiding getroffen voor 3000 V of 25 kV.
Waar had je in de huidige situatie graag nog meer bovenleiding gezien?
NS: 2 sporen komen binnen in Groningen. Wissel van links naar rechts en omgekeerd. Dan 2 wissels voor 4 sporen met 4 sporen. IC is spoor 4 en 5. Sprinter is spoor 6 en 7.
Arriva: 2 sporen erin en 2 eruit (Zuidhorn / Groningen Noord) met 1 extra spoor in Groningen. Bad Nieuweschans / Veendam / sneltrein Winschoten spoor 2. Leeuwarden 3 en Delfzijl / Eemshaven 1.
Dat valt best mee, de afgelopen jaren waren er ook vrij veel buitendienststellingen.
Om het stuk zuidhorn-hoogkerk dubbelsporig te maken, of om het perron bij leeuwarden te verlengen.
En door die dingen kan arriva nu 4x per uur en met 9 baks treinen rijden, wat anders niet kon.
En dan ook nog van 11 t/m 23 aug tussen Zuidbroek en Bad Nieuweschans en van 22 aug t/m 25 aug tussen Hoogeveen en Assen.
Gelukkig is er tegenwoordig een reisplanner. Dat stukje techniek is tegenwoordig onmisbaar voor de treinreiziger
Als ervaringsdeskundige uit Groningen wil ik zeggen dat alles prima geregeld was. Gelede bussen 731 en 732 zullen me altijd bij blijven. Treinen vanaf Europapark bleven altijd rijden naar Hoogezand-Sappemeer en Assen. Treinen naar Zuidhorn en Eemshaven / Delfzijl moesten helaas de laatste 4 weken door bussen vervangen worden.
Er zijn snelbussen tussen Buitenpost en Leeuwarden en v.v. die doen er 35 minuten over.