fbpx
Foto: Stefan Verkerk

Werk aan spoor gaat in zomer onverminderd door

04 jul 2025 12:01

Ook tijdens de zomervakantie, die dit weekend in de regio Zuid begint, gaat het werk op het spoor onverminderd door. Spoorbeheerder ProRail heeft in de zomer diverse grote projecten gepland die reizigers de nodige hinder gaan bezorgen. “Het is noodzaak en winst tegelijk”, zegt ProRail-topman John Voppen erover.

Sommige grote projecten zijn al begonnen en gaan in de zomer onverminderd door, zoals station Groningen dat al sinds mei grotendeels gestremd is. Het station moet vanaf 12 juli weer volop draaien. Het werk ligt nog op schema.

  • Van 18 tot en met 20 juli krijgt station Heiloo een nieuwe perronkap en wordt ook de rest van het station vernieuwd. Het treinverkeer tussen Alkmaar en Uitgeest ligt stil.
  • Er wordt ook al langere tijd gewerkt in Den Haag. In de zomerperiode laat ProRail spoor anders leggen waardoor er straks meer treinen kunnen rijden en de snelheid van de treinen omhoog kan. Het treinverkeer ligt stil van 3 tot en met 5 augustus en op 25 en 26 augustus.
  • Van 8 tot en met 10 augustus laat ProRail onderhoudswerk uitvoeren aan het spoor tussen Lelystad en Zwolle en in de Drontermeertunnel. Er kunnen geen treinen rijden.
  • Tussen Zuidbroek en Bad Nieuweschans wordt van 11 tot en met 22 augustus gewerkt om het spoor geschikt te maken voor een hogere snelheid. Dit is nodig voor de Wunderlinie die straks Groningen met Bremen verbindt.

De volledige lijst van stremmingen tijdens de zomervakantie. In de meeste gevallen worden bussen ingezet als alternatief vervoer.

  • 07 tot 12 juli Amsterdam – Weesp
  • 14 tot 30 juli Amsterdam Zuid (gedeeltelijk)
  • 17 tot 21 juli Hengelo – Enschede
  • 18 tot 21 juli Alkmaar – Uitgeest
  • 18 tot 21 juli Assen – Hoogeveen
  • 21 tot 23 juli Amsterdam – Haarlem
  • 28 juli tot 04 augustus Leeuwarden – Buitenpost
  • 28 juli tot 04 augustus Rotterdam Centraal (gedeeltelijk)
  • 06 tot 19 augustus Driebergen – Rhenen/Ede-Wageningen
  • 07 tot 11 augustus Lelystad Centrum (gedeeltelijk)
  • 08 tot 11 augustus Lelystad – Zwolle
  • 09 tot 18 augustus Mook Molenhoek – Blerick
  • 09 tot 20 augustus Hengelo (reizigershinder in de weekenden)
  • 11 tot 23 augustus Zuidbroek – Bad Nieuweschans
  • 22 tot 25 augustus Assen – Hoogeveen

Treinen sneller en beter op tijd

Volgens ProRail is de zomervakantie ’bij uitstek geschikt’ voor grootschalige spoorwerkzaamheden. Omdat er dan minder reizigers zijn, is de impact van hinder beperkter. Maar last zal er zijn. John Voppen benadrukt dat het werk ook wat oplevert. “Juist daardoor kunnen treinen sneller en beter op tijd rijden en maken we stations toegankelijker voor iedereen.”

In september zijn er een stuk minder werkzaamheden, maar in oktober zijn er ook weer veel projecten gepland.

4 5 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er

28 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Passepartout
5 dagen geleden

Niet alles gaat altijd goed, maar de geplande werkzaamheden van ProRail getuigen wel van visie. Er wordt goed gekeken welke knelpunten er zijn om toekomstige spoorambities waar te maken. Waar mogelijk wordt bespaard (bijv. geen vier sporen tussen Delft Campus en Schiedam maar wel heel veel treinen) en waar nodig wordt de boel echt goed aangepakt (eindelijk doorgaande sporen in Groningen). Er ontstaat steeds meer ruimte op het spoor tegen relatief beperkte kosten. Mag ook weleens gezegd!

S.O. de Mieter
2 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Maar veel werk wordt ook bepaald door omstandigheden en beperkingen en we zijn er voorlopig niet vanaf, Dat mag ook wel eens worden gezegd. Ik ben het in ieder geval niet vergeten.
https://www.treinreiziger.nl/prorail-tot-2030-extra-veel-spoor-vernieuwen-ook-overdag-en-buiten-vakanties/

Dries Molenaar
2 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Delft Zuid/Campus naar Den Haag is dan wel viersporig. Naar het Zuiden zou men beter ook subiet aanvangen. Rotterdam-Schiedam-en over de A20. Het spoorbed en het viaduct ligt er al 50 jaar klaar voor. Zover als het gaat direct aanleggen. Vanuit Delft hetzelfde, zo moeilijk kan het niet zijn door de polder. Wat sloten omleggen en klaar.

Voorts is er nog wel meer laaghangend fruit. Door hier en daar een militair laadperron te maken kun je het spoor in de defensiebegroting mee laten tellen voor de 1,5%. In de haven is er ook nog wat te doen en schijnbaar worden bij Waalhaven al enige opstelsporen verlengd voor de militaire treinen. Eigenlijk zou men diverse grote defensieterreinen en kazernes allemaal moeten verbinden per spoor om zo het materieel minder te belasten en te besparen op brandstof en arbeidsuren.

Baardstaart
5 dagen geleden

Dit artikel had ook alsvolgt geschreven kunnen worden…
ProRail komt naar je toe deze zomer! (Titel kwam van spoorpro…)Daarom vieren we dit met treinvervangend busvervoer…

  • 07 tot 12 juli| Amsterdam – Weesp
  • 14 tot 30 juli| Amsterdam Zuid (gedeeltelijk)
  • 17 tot 21 juli Hengelo – Enschede
  • 18 tot 21 juli| Alkmaar – Uitgeest
  • 18 tot 21 juli Assen – Hoogeveen
  • 21 tot 25 juli Amsterdam – Heerlen
  • 28 juli tot 04 augustus Leeuwarden – Buitenpost
  • 28 juli tot 04 augustus Rotterdam Centraal (gedeeltelijk)
  • 06 tot 19 augustus Driebergen – Rhenen/Ede Wageningen
  • 07 tot 11 augustus Lelystad Centrum (gedeeltelijk)
  • 08 tot 11 augustus Lelystad – Zwolle
  • 09 tot 18 augustus Mook Molenhoek – Blerick
  • 09 tot 20 augustus Hengelo (reizigershinder in de weekenden)
  • 11 tot 23 augustus Zuidbroek – Bad Nieuweschans
  • 22 tot 25 augustus Assen – Hoogeveen

😉

visseling
3 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Voor de hele enthousiaste BUSamateurs=liefhebbertjes: dus met veel SEV-bus vervanging en de NL touringcars volop druk met dagtoggies, reisjes e.d. ook grote kans dat er weer bussen van verre buitenlanden daartoe moeten worden ingezet-Kroatie, Slovenija-net als vorig jaar.
Er zijn er overigens nog 2 trajektjes niet genoemd-omdat PR daar nix mee heeft: van Arnhem naar DE/RE 19, nu VIAS-met af&toe nog wel Abellio, een NS-kleindochtertje. Is al gestart, duurt to einde aug. SEV-bus in 2 soorten en uitersert slecht aangegeven.
En daarom dit jaar-zelfde periode-vanwege de grootse wanhoop vorig jaar- ook de RE 13, 1€bahn en helaas ook die gecharterde ouwe meuk van TRC: SEV Bus Venlo-M Gladbach, 1x express, meest Rath en 1x RB=all stops-met in sommige van die durrepies uitermate zeer slecht aangegeven waar-bvb Kaldenkirchen. In MGl ACHterkant statie/HBF- voorbij de grote fietsenstalling/Fahrradstation. BUSstation centrum zijde is al maanden in grote verbouwing.

Loek Voorn
3 dagen geleden
Antwoord aan  visseling

U zei???? Is er een vertaling mogelijk in Normaal Nederlands?

S.O. de Mieter
2 dagen geleden
Antwoord aan  Loek Voorn

Dagtoggie = kleine dagtocht
Durrepie = klein dorp

mister Ed
3 dagen geleden
Antwoord aan  visseling

Uw taalvaardigheid laat wel te wensen over en blijkbaar leest u de tekst niet eens goed door alvorens het vrij te geven voor publicatie !

S.O. de Mieter
2 dagen geleden
Antwoord aan  mister Ed

De doelgroep is busreizigers.

Dries Molenaar
2 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

een beetje als Veronica, van vroeger.

Hanzeboog
5 dagen geleden

Er is voor ProRail juist geen betere periode dan in juli en augustus om aaneengesloten werkzaamheden uit te voeren.

Wens de medewerkers van/namens ProRail die in de warmte moeten werken véél sterkte. Ze knappen het vuile werk op.

Baardstaart
5 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Het is wel zo dat in juli / augustus de scholen dicht zijn en er minder economisch (werk / pendel) treinverkeer is en voor veel toeristen is een half uurtje langer reizen ivm met spoorwegwerkzaamheden iets minder erg, dan voor een pendelaar. Wil niet zeggen leuk.
Als het zo wordt als afgelopen week met 37C is het absoluut geen pretje om daar op het spoor te werken en ik denk dat we nu een vrij hete zomer krijgen. En ze moeten dan ook door – tenzij het qua weer echt onverantwoord is om verder te werken -, want de werkzaamheden horen wel op tijd af te zijn. Bijv. zijn de bussen dan weer elders nodig voor de volgende klus.

Passepartout
5 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ja en daar zou ProRail wel een stapje beter kunnen. Bij incidenten en uitloop werkzaamheden zou er een plan moeten liggen zodat met 1 telefoontje alternatief vervoer of omleidingen in werking treden. Ze zouden dit via een contract kunnen delegeren naar de vervoerder, maar ProRail heeft het hele plaatje en soms dus ook mogelijkheden om andere vervoerders bij het plan te betrekken danwel een buspool oid in te richten voor alle vervoerders. Of pendeltreinen met handmatige begeleiding als de ATB uitvalt oid. Ze hebben kortom meer mogelijkheden dan een vervoerder heeft.
En vervoerders zouden gecompenseerd moeten worden voor niet-beschikbaarheid, gepland wat minder dan ongepland, zodat zij hun reizigers kunnen compenseren, de prestatieboetes kunnen betalen, of een stapje harder kunnen lopen om dat te voorkomen en een plusje in te boeken.
Nu is het bij storing meer over de muur smijten naar de vervoerders die dan overmacht schreeuwen en zichzelf uit een prestatieboete mekkeren.

Baardstaart
5 dagen geleden
Antwoord aan  Passepartout

Het is wel zo eerlijk om een vervoerder een prestatieboete te geven als ze zelf verantwoordelijk zijn voor het oponthoud. Als Prorail de oorzaak is van het spooronthoud is dan is daar de vervoerder niet verantwoordelijk voor. Wel kunnen afspraken gemaakt worden hoeveeltijd na een storing er vervangend vervoer is. – Overigens gaat het treinvervangend busvervoer bij werkzaamheden de laatste tijd weer goed, nadat het een aantal jaar rampzalig is geweest.

Passepartout
4 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik denk dus dat de vervoerder een prestatieboete moet krijgen ongeacht de oorzaak. En compensatie van ProRail als zij problemen veroorzaken. Zo kunnen vervoerders creatief zijn en hun best doen om problemen op te vangen en daar gewoon geld mee verdienen. En gaan ProRail en vervoerders hopelijk het gesprek aan over terugvalscenarios die de reiziger en dus henzelf zo min mogelijk schade toebrengt. Daar valt echt wel wat te halen want prestatieboetes, claims en omzetderving is allemaal geld wat weglekt uit het spoorbudget.

Leo
5 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Dank voor het compliment. Net klaar van 11 dagen achtereen van huis voor de bovenleiding in Groningen. Morgen lekker naar huis. Naar vrouw en kind.

Olaf
5 dagen geleden

Da’s een aardige stremming tussen 21 en 25 juli

  • 21 tot 25 juli Amsterdam – Heerlen

Om dat traject te ontlopen moet je er echt wel wat extra reistijd reserveren 😉

Arjan krabbenbos
5 dagen geleden

Hoop dat er rekening is gehouden met de toekomstige Lelylijn en Nedersaksenlijn na de 64 daagse buitendienststelling van het hoofdstation Groningen. dan kan Assen rechtstreeks worden verbonden per spoor met Drachten, Leek en Emmeloord. Assen heeft al een kopspoor waar thans de Spitssprinter van en naar Groningen thans eindigt. Leeuwarden en Harlingen Haven rechtstreeks doorverbinden met Leer en / of Emmen voor boottoeristen zal ook een goede impuls zijn.
Den Haag Centraal krijgt een nieuwe lay out van sporen en wissels, thans zijn daar de sporen 11 en 12 weer in dienst gesteld, waar voorheen de metrolijn E stopte en hiervoor de NS treinen! Het sjoelbakstation is al verder verbetert door een lichtere kapconstructies bij de busterminal en de stationshal.
Amsterdam Zuid en Amsterdam Centraal zijn de twee stations van onze hoofdstad welke tussen 2030 en 2035 gemoderniseerd zijn tot inclusief de vrije kruising Dijksgracht en de tunnels van snelweg A10.
We mopperen vaak over Pro Rail en zijn werkschema s, maar ze maken het wel fraaier en beter! Heino en Raalte hebben geen smalle midden perrons meer , maar twee zijperrons. Gilze Rijen krijgt een verbetert station met zijperrons, ook hier komt een verkeerstunnel en verdwijnt het smalle eilandperron. Bij Venlo Vierpaartjes wordt er noestig gewerkt aan een onderdoorgang voor wegverkeer en de geplaagde Maaslijn krijgt eindelijk bovenleiding! Ook Almelo Mariënberg, welke straks een onderdeel wordt van de Nedersaksenlijn krijgt bovenleiding, dus dat betekent meer stillere en minder uitstootrijke treinen!
Ook Nijmegen wordt met een perron uitgebreid, de werken zijn hier net begonnen, dus over een jaar 2 of 3 is dat weer klaar! Laten we eens blij zijn dat onze spoorinfrastructuur goed wordt onderhouden. Dat er tijdens die werken dan omgereisd moet worden of met een vervangbus gereisd moet worden, accepteer dat gewoon. Of je reist niet in die periode als er een stremming is die dag of dat weekend en minder essentieel is dan gewoonlijk!

Frans E.R.
5 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Een trein vervangende busrit levert ook weleens een leuke afleiding op om per bus door plaatsen te gaan die je anders met 130 of 140 km / u voorbij zoeft en zie je nog eens het “achterland”van een spoortraject. Dat je daarvoor extra tijd voor moet nemen om van A naar B te komen, men neme het voor lief. Ik ben net als vele anderen blij dat men hard werkt om het spoor te verbeteren en niet te laten verpieteren met alle gevolgen van dien.
Op maandag 30 juni 1975 ging ik 14 jaar jong, voor het eerst over een twee sporig baanvak van Heerlen naar Amsterdam, afgelopen maandag exact vijftig jaar later reed ik ditzelfde traject over een groot deels viersporig baanvak en is er veel ten goede verandert. Toen hadden de treinen, waaronder plan E nog ARKO en nu in de VIRM airco, een wereld van verschil !
Sterkte
Ik wens de mensen van ProRail en alle betrokkenen veel sterkte en succes bij het realiseren van alle hier genoemde projecten en hoop dat het voor hen een zomer wordt die mooi en draaglijk is om de werkzaamheden veilig en goed uit te kunnen voeren, zodat wij als reizigers en ook de vrachttreinen op verantwoorde wijze straks van alle verbeteringen op onze bestemming kunnen komen. en genieten.

visseling
3 dagen geleden
Antwoord aan  Frans E.R.

Een record, dat niet velen zullen kunnen zeggen ook gehaald te hebben: met mijn destijds WeekendVRij heb ik-duurde wel zo´n 10-12 jr in totaal, ALLE normale treintrajecten in NL ook per vervangingsbus afgereden. Omdat ik nu eenmaal meer bus als trein-enthousiast ben. Dat was soms flink zoeken waar /hoe laat etc.
En dan vorig jaar 3-4 dagen wegens werk niet tijdig klaar noodgedwongen per HTM met ook nog zelf betalen-kan je kiezen te bellen en met belkosten en >60 min in de wacht-tja-wat doe je dan??

Dries Molenaar
2 dagen geleden
Antwoord aan  Arjan krabbenbos

Dat is wat de Wunderline moet en zal doen als die ooit op het spoor komt. Duitsers naar den veerboten brengen.

Michiel
5 dagen geleden

Bij Den Haag wordt nu alleen de periode met volledige stremmingen genoemd, maar naar mijn weten is er een veel langere periode met beperkt treinverkeer. Omdat er tot begin volgend jaar maar 4 perronsporen zijn richting zowel Delft als Gouda is er langdurig sprake van minder sprinters tussen Den Haag HS en Centraal.

Laatst bewerkt op 5 dagen geleden door Michiel
Wim Lubbers
5 dagen geleden

Altijd weer grappig dat vaste propagandazinnetje van ProRail: ‘Treinen kunnen hierdoor sneller en beter op tijd rijden’. Kúnnen ja, alleen het gebeurt niet.
Komende weekend is er ook weer werk tussen Eindhoven en ‘s-Hetogenbosch. Net als een paar weken geleden stoppen de IC’s ook in Strijp S, Best en Boxtel. Spaart weer 2 Sprinters uit. En Wie kijkt bij NS Werkzaamheden leest wederom: ‘geen extra reistijd’. Het is dus echt een kwartier en daar komt een eventueel verloren aansluiting nog bij.

Frans E.R.
5 dagen geleden
Antwoord aan  Wim Lubbers

Dat zal dan niet de laatste keer zijn dat je dat zult vernemen Wim, want het traject Den Bosch – Vught heeft nog een verbouwingstijd tot 2030 als er een vierde spoor bijkomt, het station Vught een verdiepte ligging en andere werken krijgt en men de huidige tijdelijke spoorbaan moet opruimen.

Eindhoven – Den Bosch, nu de lasten met extra onaangekondigde of niet vermelde reistijd, straks de lusten wanneer het zoveelste rail infra project is afgerond en het PHS – Programma Hoogfrequent Spoor volledig operationeel is, nog even geduld hebben dus tot ...2030

Meer weten ? Abonneer je dan op de gratis Nieuwsbrief en dat geldt ook voor de Zuidas en je gemoedsrust is geholpen…

Ton
4 dagen geleden

De hoge bobos die zitten met hun luiigheid in een kantoor met airco of rijden in een dikke auto zijn zelfs te lui om te rijden zij werken niet aan het spoor met 25 gr of meer deze mannen krijgen smerige handen die luie bobos niet bedoel ik de president directeur die krijgen voor hun luiigheid tonnen aan salaris de mannen die bij alle weersomstandigheden werken in de kou,regen die krijgen geen bonussen ik heb meer respect voor de mannen die aan het spoor werken dan aan de luiigheid van de directie..

T. Dijkema
3 dagen geleden

Op 14 augustus reis ik op de vroege ochtend van 14 augustus vanaf Martenshoek naar Bad Nieuweschans. Daar stap ik over op de Duitse treinvervangende bus naar Leer en daarna om 08:53 uur verder naar Keulen. Op die dag heb ik dus te maken met spoorwerkzaamheden tussen Zuidbroek en Bad Nieuweschans. Er wordt gereden met een treinvervangende bus die er uiteraard veel langer over doet. Welke vertrektijd hanteert Arriva in Zuidbroek, zodat reizigers hun aansluiting in Bad Nieuweschans op de bus naar Leer kunnen halen? Arriva kan mij hier geen informatie over geven terwijl het niet de eerste keer is dat bussen worden ingezet.. 

Dries Molenaar
2 dagen geleden

De krant had een mooi artikel over de ver/herbouw van station Groningen. Het gaat goed en vooralsnog zal het op tijd klaar zijn.