fbpx

Weer geen Arriva-treinen in Groningen en Friesland door staking, maandag Zwolle – Emmen

16 dec 2022 14:57

Vervoerder Arriva laat vrijdag in Groningen en Friesland helemaal geen treinen rijden. Op het regionale spoor in Groningen is een staking en dat heeft ook te veel invloed op de treinen in Friesland. Maandag volgen er nieuwe stakingen, maar dan tussen Zwolle – Emmen en Hardenberg – Almelo.

Bussen rijden wel

Arriva raadt reizigers aan om van ander vervoer gebruik te maken. Zo rijden de bussen in Friesland wel, net als een snelbus vanuit Groningen naar Leer. Ook van enkele andere buslijnen in Groningen kan worden gebruikgemaakt. Zaterdag wordt de normale dienstregeling weer hervat.

Donderdag reden er ook al geen Arriva-treinen in de twee provincies vanwege een staking in Friesland. Toen liet een woordvoerder weten dat treinpersoneel uit Friesland ook op Groningse treinen werkt. Zo kan het zijn dat een trein vanuit Leeuwarden vertrekt naar de stad Groningen, waarna de trein doorrijdt naar elders in de provincie Groningen. Door de stakingen worden dus ook de trajecten in de andere provincie beïnvloed.

Maandag nieuwe stakingen

Maandag volgt er een nieuwe staking op het regionale spoor. Het gaat dan om de treinverbinding Emmen – Zwolle en Hardenberg – Almelo, de zogenoemde Vechtdallijnen.

1300 werknemers

Volgens de vakbonden doen de werkgevers te weinig om tot een nieuwe cao te komen. “Werkgevers hebben zich tijdens de cao-onderhandelingen erg arrogant opgesteld. In de ogen van de onderhandelaren waren zij nauwelijks geïnteresseerd in het maken van goede afspraken voor hun personeel, kwamen met ondoordachte voorstellen en waren gedurende de onderhandelingen alleen maar aan het vertragen” stelde spoorvakbond VVMC eerder in een persbericht.

Het conflict draait om één van de twee cao’s in het streekvervoer, die voor zo’n 1300 werknemers van bedrijven als Qbuzz, Arriva en Keolis geldt. Deze cao staat los van de cao Openbaar Vervoer waarover vorige week nieuwe gesprekken zijn begonnen. De stakers eisen onder meer 10 procent loonsverhoging en regelingen om de werkdruk te verminderen. Volgens FNV kwamen werkgevers hun afspraken meermaals niet na.

41 gedachten aan “Weer geen Arriva-treinen in Groningen en Friesland door staking, maandag Zwolle – Emmen”

  1. Baardstaart schreef:

    Kortom dit soort zaken jagen de reiziger de auto in als ze al keus hebben. De wegen zijn drukker dan ooit, terwijl steeds meer reizigers het OV gaan mijden.

    De geen keuze reiziger zal steeds meer te maken hebben dat deze niet weg kan en ook door dit gedoe moeilijker aan een baan kunnen komen, omdat werkgevers met dit soort puin OV gaan verlangen dat toekomstig personeel ter beschikking heeft over een rijbewijs (en een auto).

    Als de overheden hun verantwoordelijkheid niet nemen om te zorgen dat er een betaalbaar en werkend OV systeem is, zal dit op allerlei manieren neerkomen op onze samenleving en economie.

    1. Anoniem schreef:

      De overheden kunnen dit ook niet meer betalen.

    2. Anoniem schreef:

      De burger wordt in de toekomst zelf verantwoordelijk voor zijn mobiliteit. Het is voor de overheid in toenemende onbetaalbaar om overal nog een openbaar vervoerssysteem systeem in stand te houden.

  2. Anoniem schreef:

    Hopeloos al die stakingen. Denk je eens in wat voor belabberd imago reizen met openbaar vervoer zo krijgt (en eigenlijk al jaren heeft).
    Je wordt meewarig bekeken als je treinreizen nog verdedigt en geen auto hebt. Wat een triestheid voor een welvarend supergeorganiseerd westers land als Nederland.

    1. Baardstaart schreef:

      Heb geen rijbewijs (en kan deze ook niet halen ivm geen dieptezicht en totaal geen aanleg voor autorijden) en de volledig zelfrijdende auto van Huawei is nog niet helemaal klaar en daardoor niet beschikbaar.

      Vraag me inmiddels wel af hoe erg het OV inelkaar moet storten voordat je afhankelijk wordt van zaken als Valys? Een cynische vraag, die ik me weleens stel.

      Vervoersarmoede wordt wel over gepraat en ongericht wat reddingsboeien in het water gekikkerd, maar of de daadwerkelijk gebruikt kunnen worden is vraag no 2.

      Gelukkig dit jaar geen verslechteringen bij ons in het OV, maar die verslechteringen komen er zeker aan bij de consessiewissel eind volgend jaar.

      1. Brabo schreef:

        Bij vrijwel alle concessievernieuwingen de komende jaren zullen er voor hetzelfde geld veel veel minder ritten komen. De volkomen uit de hand lopende loonkosten in het OV maken het onmogelijk het voorzieningenniveau te handhaven.

        De provincie Brabant heeft voor de komende aanbestedingen de eisen tot het absolute minimum verlaagd. Overal zijn uurdiensten genoeg er hoeven bijv op zondag na 21.00 uur überhaupt geen bussen meer te rijden.

      2. Paul Lamote schreef:

        Wat verwacht je nou? Dat de overheid overal voor twee of drie passagiers bussen laat rondrijden die inclusief chauffeur €140-150 per uur kosten? Wees een beetje realistisch, daar kan de overheid niet aan beginnen.

    2. Realisme graag schreef:

      De tijd dat westerse landen veel welvarender waren dan de rest van de wereld gaat voor de EU nauwelijks meer op. De tijd van “bei uns ist alles besser” is voorbij.

    3. Anoniem schreef:

      U verwart georganiseerd met verbureaucratiseerd.

  3. bert sitters schreef:

    De eerste Arriva-nachttrein vertrok vanmorgen anderhalf uur te laat van Schiphol naar Maastricht

    1. Brabo schreef:

      Alle akties om het NS-monopolie weg te krijgen zijn welkom.

    2. Baardstaart schreef:

      Als je het filmpje van Julien hebt gezien lag het aan externe oorzaken en niet aan Arriva zelf. De andere treinen, die op die tijd zouden rijden reden ook niet.

  4. Frans E.R. Eekhout schreef:

    Was zeker niet druk in de Schiphol expres van Arriva of toch niet. Hier een Schiphol trein beginnen en in het noorden van het land de dienst verminderen. Alles draait tegenwoordig on de poen en slechte dienstverlening geven met goed fatsoen.

    1. Karel Geerts schreef:

      Het draait om het breken van het NS-monopolie en dat is hard nodig ook. NS behandelt zijn klanten als oud vuil.

    2. Baardstaart schreef:

      Mensen willen gewoon goed dagelijks OV en dat betekent hoe kom ik fatsoenlijk van A naar B in de regio en geen luxe ritjes naar vlieghavens etc. Ook is de e-bike de belangrijkste concurrent van het OV geworden.

      Soms verbaas ik me hoe leeg sommige bussen zijn en sinds de Corona is het er niet beter op geworden. Flinke campagnes rond Corona en nu een inelkaar stortende NS (terwijl bussen het hier nog goed doen) hebben mensen naar een tweedehands auto gedreven. Deze lege bussen zijn in principe allemaal kandidaten voor opheffen of opbel OV.

      1. Rens schreef:

        Zolang bij het OV alles alleen maar draait om het personeel en niet om de reizigers lijkt me dit een logische ontwikkeling. Ik heb als reiziger bijv. nog nooit iets gehoord van Wouter Koolmees, die heeft het te druk met zoete broodjes bakken bij FNV/VVMC.

      2. Realisme graag schreef:

        Veel mensen gebruiken het OV juist bijna alleen nog om naar een vliegveld te gaan.

      3. Realisme graag schreef:

        Mensen kunnen van alles willen maar als het OV voor reizigers en overheid onbetaalbaar wordt dan houdt het op. Vooralsnog is er niemand die een bestendig OV-model weet te verzinnen tegen acceptabele kosten.

      4. Anoniem schreef:

        “mensen willen”. Ja, ik wil ook van alles maar dat betekent nog niet dat dat ook financieel haalbaar is. Roepen dat alles maar even gesubsidieerd moet worden is even iets te simpel.

        1. Anoniem schreef:

          Financieel haalbaar….. de overheid dient de prioriteiten te verleggen. Geld is er in principe genoeg het wordt alleen verkeerd verdeeld….

        2. Realisme graag schreef:

          Tja, de gemiddelde burger wil grote bakken geld uitgeven aan zorg, onderwijs, defensie, etc. en niet aan OV. En in een democratie beslist uiteindelijk de burger dat.

  5. Opa Ties schreef:

    Stakingen in het OV zijn steeds minder een probleem. De vaste reizigers zijn scholieren en studenten en die kunnen dankzij internet ook prima een of twee dagen vanuit huis studeren. Forensen die naar hun werk moeten gaan tegenwoordig bijna allemaal met de auto. De tijd dat een OV-staking grote maatschappelijke gevolgen had ligt ver achter ons.

    1. Baardstaart schreef:

      Tenzij je van het OV afhankelijk bent.

      1. Opa Ties schreef:

        Vervelend voor die hele enkeling die echt geen keuze heeft maar die groep is zo minimaal klein dat de maatschappelijke impact verwaarloosbaar is. Ik denk dat het niet lang meer zal duren voordat er in de avond en het weekend vrijwel geen OV meer zal zijn.

      2. Anoniem schreef:

        Mensen zonder eigen auto zullen in de toekomst gedwongen zijn een baan vlakbij huis te vinden waar ze lopend of op de fiets naar toe kunnen. Je kunt niet redelijkerwijs verlangen dat de overheid voor een handjevol mensen zonder auto een heel vervoerssysteem blijft optuigen.

        1. Anoniem schreef:

          Wil je een land vol blik, uitpuilende steden en overvolle wegen? Je moet juist mensen uit die heilige koe pogen te halen. Dat lukt alleen met goed en betaalbaar aanbod. Dat moet je dus realiseren ipv de boel op te heffen.

        2. Brabo schreef:

          Als de burger liever met de auto gaat heeft hij/zij dat recht. Het probleem met OV-fanaten is dat ze anderen willen verplichten om ook met OV te gaan. Het is net als met CU/SGP die iedereen willen verplichten om op zondag twee keer naar de kerk te gaan in plaats van te gaan winkelen.

        3. bert sitters schreef:

          @ mevrouw of mijnheer “Anoniem”,
          Met het OV reizen is stukken goedkoper dan met de auto.
          Het aanbod is alleen niet altijd op maat

        4. bert sitters schreef:

          @Brabo
          Er staat nergens in onze grondwet een recht op autorijden vermeld. Overigens ook niet het recht om met de trein te reizen.

        5. Brabo schreef:

          @bert sitters
          Over datgene wat niet in de grondwet staat beslist de volksvertegenwoordiging en die heeft een voorkeur voor de auto boven de trein.

        6. Frank schreef:

          Waarom is er in grote meerderheid een voorkeur voor de auto? Omdat het ov vaak niet aansluit bij wat gewenst wordt. Als het betaalbaar, effectief en vlot was, wordt het heus wel gebruikt. Ik denk niet dat ov-fanaten een ander willen verplichten alleen het ov te gebruiken. Het is meer uit idealistische doelstellingen. De overheid wil mensen ook graag meer in de ov zien om congestie te voorkomen op wegen. En om het milieu natuurlijk. Gelukkig gaat er de komende jaren veel extra geld naartoe. Op den duur is is 18 miljoen mensen in dit kleine land individueel in een autootje niet meer vol te houden. Ja, meerdere zitplaatsen in een auto maar in het gros ervan zit alleen de bestuurder.

  6. Anoniem schreef:

    Er wonen 18 miljoen mensen hier. Goed ov is een noodzaak om de boel niet vast te laten lopen. Je kan je afvragen waarom bussen buiten schooltijden zo leeg zijn. Dat heeft een oorzaak. Pak die oorzaak aan ipv maar af te wachten tot opheffing. Als je nog meer bussen weghaalt, lopen mensen nog harder naar de auto. De aandacht moet verlegd worden van dure HSL trajecten en intercity’s naar frequent regionaal vervoer dat goed en praktisch op elkaar aansluit. Dat is niet sexy en niet interessant om mee te showen maar wel wat mensen vragen. Ja daar moet geld bij, maar dat is nodig voor een goed algemeen voorzieningenniveau. Er zijn tal van plekken in de regio waar intercity’s langs razen, stoptrein en bus ontbreken. Heel gek, want op veel van die plekken staat het wel vol met auto’s dus mensen moeten er wel naartoe.

    1. Realisme graag schreef:

      Mensen willen niet een bus, de bus is voor wie echt geen cent te maken heeft. Bussen zijn traag en vooral oncomfortabel (vanwege de verplichte lage vloer hebben bussen tegenwoordig nauwelijks nog zitplaatsen), Daarbij zijn bussen infrequent en rijden nauwelijks in de avond en het weekend. En als niet-student betaal je dan ook nog de hoofdprijs.

      1. Anoniem schreef:

        Daarom moet je langs de sporen meer stoptreinstations hebben. Dat bevordert de regionale mobiliteit zonder auto. Er zijn genoeg dorpen en stadjes aan het spoor maar zonder halte.

      2. Frank schreef:

        Er zijn genoeg rijbewijs/autolozen, om welke reden dan ook. Dat heeft niet noodzakelijkerwijs met armoe te maken. Ook persoonlijke keuzes spelen mee. Of gewoon geen aanleg hebben voor rijden. Zij zijn aangewezen op bus en trein.

        1. Baardstaart schreef:

          @Frank – Klopt. Ik heb aanleg voor autorijden als een hoogbejaarde met computers. Daarom heb ik ook nooit een rijbewijs kunnen halen.

          Ik denk als de zelfrijdende auto echt beschikbaar is dat dit het einde van het busvervoer op het platteland is, omdat je met zelfrijdende auto’s prima een betaalbaar en volledig geautomatiseerd taxi systeem kan maken.

      3. Baardstaart schreef:

        Ondanks alles wat je zegt heeft een bus nog genoeg zitplaatsen, maar dat is eigenlijk geen goed nieuws, als je weer in een bus zit met een of twee medereizigers.

    2. Anoniem schreef:

      De realiteit is dat NS niet wil. NS heft juist zoveel mogelijk sprinters op omdat het bedrijf een obsessie voor intercity’s heeft

      1. Baardstaart schreef:

        Laat dan de geliberaliseerde vervoerders al die sprinters overnemen en ze integreren in een compleet vervoersnetwerk.

  7. Peter van Lieshout schreef:

    Het Nederlandse openbaar vervoer is ondertussen een complete farce, een complete aanfluiting en een schimmig schouwspel geworden.

    Een minuscuul berichtje in de Volkskrant van afgelopen week:
    “De decentrale ov – autoriteiten verhogen de ritprijzen in het regionale openbaar vervoer vanaf 1 januari 2023”.

    Ik had nog nooit gehoord van de decentrale ov – Autoriteiten oftewel de DOVA. U wel?

    Wat is het DOVA?
    De leden van de DOVA zijn de Nederlandse provincies + OV Bureau Groningen Drenthe
    Vervoerregio Amsterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

    Het lokale/regionale openbaar vervoer in de regio Amsterdam en de regio Rotterdam/Den Haag is zonder meer goed. Komt volgens mij door het bestaan van gemeentelijke vervoersbedrijven – GVB, RET en HTM – die niet onderworpen zijn aan het compleet achterhaalde (neoliberale) aanbestedings – circus.

    Blijft over de rest van Nederland.
    De ov – reizigers in de rest van Nederland zijn voor het openbaar vervoer afhankelijk van c.q. het slachtoffer van de decentrale ov – autoriteiten. En dat zijn …. de provinciebesturen! Het zijn namelijk de provincies die het ov “aanbesteden” binnen hun eigen provincies.

    De cirkel is nu bijna rond:
    A) De staking bij Arriva in Noord – Nederland.
    In het noorden van Nederland is het OV – Bureau OV Bureau Groningen Friesland de ov – autoriteit. En zijn de provincies Friesland en Groningen verantwoordelijk voor de aanbesteding en de concessie(s).

    Van het noorden naar het zuiden:
    B) in de provincie Noord Brabant is “de ov – autoriteit” de provincie Noord Brabant en “de ov – concessieverlener” de … provincie Noord Brabant! Toeval? Ik geloof niet in toeval!

    Misschien vraagt u zich af wat of reizigersorganisaties hier iets aan doen of mee doen? In Brabant bestaat het Reizigersoverleg Brabant oftewel het ROB.
    Het ROB krijgt een paar ton voor een pand in Den Bosch en personeel van … de provincie noord Brabant! Onafhankelijk? Eerder “de slager” en “eigen vlees””, als je het mij vraagt. De adviezen van het ROB aan de provincie Noord Brabant beperken zich tot het groene licht geven voor het opheffen van bushaltes en bushokjes in plaats van meer.

    (Vraag tussendoor: Waarom valt het openbaar vervoer bijvoorbeeld niet onder het Interprovinciaal Overleg oftewel het IPO?)

    Deze “constructies” geven de provincies een vrijbrief om te opereren als bedrijven als Shell en Unilever. En dat is iets waar we als ov – reizigers, maar ook als burgers van een provincie én van Nederland niet blij mee moeten zijn!

    Het Nederlandse openbaar vervoer wordt al jarenlang geteisterd door eeuwigdurende oorlogen in de vorm van juridische procedures tussen
    1) de leden van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland oftewel de FMN tegen de NS.
    Nu ook weer de FMN versus de NS met een kort geding en later een bodemprocedure voor de rechtbank.

    2)Door Arriva tegen de NS met het inschakelen van de Autoriteit Consument en Markt oftewel de ACM over een concessie voor de trein in Noord – Nederland.
    Is iedereen het fiasco in het Limburg – dossier vergeten? Ik bedoel daarmee het fiasco voor de ACM!

    Ik kan me niet herinneren, dat de ACM zich ooit heeft uitgesproken tegen een regionale vervoerder. Of tegen een provinciebestuur als ov – concessieverlener. Toeval? Ik geloof het voor geen meter!

    3)Tussen de leden van de FMN onderling.

    En dit allemaal in het belang van de ov – reizigers? Van de economie? Van de sociale cohesie? Dit gelooft toch niemand!

    Het wordt hoog tijd, dat de ov – reizigers wakker worden!
    Het wordt hoog tijd, dat de onderzoeksjournalistiek zich bezig gaat houden met deze ondoorzichtige kruis – en dwarsverbanden!
    Het wordt hoog tijd voor een openbaar vervoer – parlementaire enquête.

    De politiek heeft de mond vol met opmerkingen als “Bij ons komt de ov – reiziger op de eerste plaats” en “Wij zijn voorstander van een goed openbaar vervoer”! Breng dat dan ook in de praktijk. Ook als dat geld gaat kosten.
    En dat wordt ook hoog tijd!

    In de discussie hierboven en ook in veel andere items hier op “treinreiziger.nl” gaat het vaak over het openbaar vervoer versus de auto. U kunt wel nagaan waar mijn voorkeur naar uitgaat. En daarmee is wat mij betreft de cirkel in ieder geval op dit moment wel rond: een goed, betrouwbaar, frequent en betaalbaar openbaar vervoer.

    PS De Volkskrant meldt in haar berichtje trouwens ook nog, dat de DOVA haar ritprijzen méér verhoogt dan de NS. Moet toch stof tot nadenken geven….

  8. d'Olle Grieze schreef:

    Vrremd dat onze Annemiek hier in dot topic niet aanwezig is. Dan kon ze lekker afgeven op de NS. Oh wacht….. ARRIVA.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *