fbpx

Weer koperdief aangehouden, ProRail hoopt op einde hinder

De politie heeft in een maand tijd een tweede verdachte aangehouden voor het stelen van koper van het spoor. De 49-jarige verdachte uit De Fryske Marren heeft volgens de politie vijftien keer op verschillende plekken in het noorden en oosten van het land koper weggeknipt. Zijn acties leidden tot treinuitval en vertragingen en een kostenpost van meer dan 100.000 euro.

Dief gefilmd

De koperdief is van juli tot oktober dit jaar actief geweest. De Eenheid Landelijke Expertise en Operaties van de politie hield de man aan. Maar de verdachte kwam in beeld door het werk van een particulier recherchebureau dat door een lokale aannemer was ingehuurd. Het bureau betrapte de dief op heterdaad. Hij werd gezien en gefilmd (filmpje in link) toen hij gekleed in een oranje jas koper wegknipte uit het spoor en dat naar zijn auto bracht.

Er is dit jaar al veel treinuitval geweest in het noorden en oosten door koperdiefstal. In mei kwam het treinverkeer tussen Assen en Groningen Europapark stil te liggen omdat er bij Glimmen koper was gestolen. In juli lag het treinverkeer urenlang stil tussen Meppel en Zwolle door koperdiefstal. Treinen vielen ‘s ochtends plotseling stil en spoorbomen bleven gesloten. In augustus reden er urenlang geen treinen tussen Dalfsen en Ommen nadat er op dat traject koper was weggehaald.

Hinder en hoop extra werk

ProRail hoopt dat er met de jongste arrestatie een einde komt aan de diefstal en de hinder die dat veroorzaakte. “Deze man heeft voor veel hinder gezorgd’’, zegt ProRail-regiodirecteur Noord-Oost Danou Veenhof. ’’Niet alleen zijn treinen uitgevallen en hebben reizigers vertraging gehad maar ook zorgde hij voor een hoop extra werk. Elke keer als hij had toegeslagen moest dat worden gerepareerd en dat is werk dat bovenop het reguliere werk komt.”

Eerder vrouw aangehouden

Op 1 oktober hield de politie een 28 jaar oude vrouw aan die verdacht wordt van het stelen van koper in Borne op 5 juli. Destijds werd al gemeld dat het onderzoek naar de diefstal nog liep en dat meer aanhoudingen niet werden uitgesloten.

Diefstal in 2022 nog historisch laag

ProRail berichtte in januari 2023 dat de diefstal van koper historisch laag was. In 2022 werden er twaalf gevallen van koperdiefstal geteld, terwijl er dat in 2012 nog ruim 500 waren. Maar sindsdien wordt er weer meer koper van het spoor gestolen.

Behalve dat het stelen van koper een misdrijf is, is het ook nog eens levensgevaarlijk. Dieven lopen het risico aangereden te worden door een trein of te worden geëlektrocuteerd. Bij het herstel van de gestolen leidingen lopen ook de monteurs dit risico.

© Treinreiziger.nl

Wil je helpen Treinreiziger.nl te verbeteren en te vernieuwen? Beantwoord hier 6 vragen.

4 1 stem
Artikel waardering
12 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Ann
5 maanden geleden

Moet 2022 niet 2024 zijn?

dagreiziger
5 maanden geleden

Al die moeite doen voor misschien een paar honderd euro (schrootwaarde is minder dan een tientje de kilo) …. Afgezien van de risico’s en het feit dat schroothandelaren niet zomaar koper accepteren vanwege die koperdiefstallen.

daan
5 maanden geleden
Antwoord aan  dagreiziger

Nou ja, in nederland accepteren ze het niet. Maar je ziet steeds meer bendes die het dan naar het buitenland brengen en daar verkopen.
En nederland is een mooi doelwit omdat we zoveel wegen hebben, dus je komt er makkelijk bij. En hele dikke kabels gebruiken voor de bovenleiding.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  daan

De spanningvoerende bovenleiding zal niet zo eenvoudig weggeknipt worden. Die zal uit een legering bestaan. Koper is veel te zacht om zo frequent met een ruwe afnemer geschuurd te worden.

daan
5 maanden geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Ja maar dat geld voor alle landen. En on nederland zijn er veel extra voedingskabels toegevoegd.
En volgens mij gebruikt nederland gebruikt een koper met 0.1% zilverlegering die vrij zacht is. Omdat deze praktisch geen elektrische weestand bied. Wat door de lage spanning harder nodig is.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  dagreiziger

De schroothandel koopt het gewoon. Er is helemaal geen functionerende controle en handhaving.

Baardstaart
5 maanden geleden

Goed dat dit soort lui aangepakt worden, want ze veroorzaken de reiziger behoorlijk wat reisoverlast in de vorm van uitvallende treinen. Het moet duidelijk zijn dat dit niet loont en de schade ook op de koperdieven verhaald wordt.

gws
5 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Re aangepakt: Eens.
De dief moet blij zijn dat ik geen jurist bij Prorail ben.
Ik zou de dief civiel voor de rechter dagen voor alle schade/vertraging en bij voorraad gijzeling vragen tot alles betaald is.

Dries Molenaar
5 maanden geleden
Antwoord aan  gws

de man zal te arm zijn en tijdens de gijzeling ook niet kunnen werken. dat gaat lang duren.
Eigenlijk zouden de gedupeerde reizigers ook nog vergoeding moeten ontvangen.

Laatst bewerkt op 5 maanden geleden door Dries Molenaar
David
5 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Dat zou betekenen dat je € 100.000 van zo’n dief moet zien te vorderen. Je zou beslag op loon en een deel van zijn bezittingen kunnen leggen. Polen had een tijd lang te kampen met diefstal van spoorstaven. Toen ging men deze van codes voorzien die met een soort lamp uitgelezen konden worden. Dat zou Nederland ook kunnen doen met koper, gewoon een ID geven die niet uit te wissen valt.

Johan Tres
5 maanden geleden

Is toch razend knap dat die particuliere rechercheur de koperdief heeft gepakt. Is soort oplossing van een Esscher gravure. Voorwaar heuglijk nieuws! Heeft die gesnapte dief alle kopers van het treinkoper gestolen? Waar is het koper dan? Ik vond het Noorden altijd al zo leeg, moet toch ergens zijn, wellicht weet Drs P raad met zijn kennis van die landstreken (‘(Trojka hier, trojka daar) hulde aan het koperen paar’), die bezoekt deze site, herberg voor bedrukte treinreizigers, ook wel eens zag ik. Trek hem eens aan zijn jas, waard.

En PVV, neem nog een flinke karbonade, en een slok, plas desnoods nog eens door de brievenbus (dat mogen wij niet meer van Hildebrand, maar in ‘s lands belang en het belang van de toekomst van de mensheid knijpt hij – als een soort Hansje Brinker – wel een keer net als wij 2 oogjes dicht, en zijn neus ), alsjeblieft , maak die bijzonder particuliere rechercheur directeur van ProRail of liefst nog van NS – als ie dat tenminste wil, neem anders inspecteur Clouseau. Er is echt wel wat magie en waarachtigheid nodig in OV.

Laurens
5 maanden geleden

Ik hoop dat Pro Rail alle schade op hem gaat verhalen dan doet hij niet meer voor de 2e keer als hij zijn gehele leven terug moet betalen is niet erg dan had hij maar van te voren moeten nadenken de belastingbetaler draait nu op voor de kosten van de herstel werkzaamheden. We moeten eens in dit land harder gaan straffen i.p.v. de softe straffen die we hier uitdelen t.o.z. van het buitenland daar straffen we harder maar deze dader hoeft niets terug te betalen dat weet ik nu al want hij heeft dat geldt niet dan hoeft hij niets terug te betalen zo zijn wij hier in dit land. Ik verwacht toch wel van dit kabinet dat we strengen gaan straffen gaan invoeren.