fbpx

Weinig steun om 1e klas af te schaffen

01 okt 2013 13:00

Als het aan de SP ligt, wordt de 1e klas afgeschaft. Dat zegt Farshad Bashir dinsdag tegenover nu.nl. Het plan lijkt echter op weinig draagvlak te kunnen rekenen. Maatschappij voor Beter OV ziet niets in het plan, en ook Rover wordt niet enthousiast van het plan.

"Een verschil in klassen is niet meer van deze tijd", aldus Bashir tegen NU.nl. Volgens hem zorgt zijn voorstel ervoor dat de kwaliteit van de trein in zijn geheel omhoog gaat. Toch lijkt het erop dat de SP op weinig draagvlak kan rekenen.

Vrij land
Maatschappij Voor Beter OV is bijvoorbeeld tegen het plan. "Consumenten leven in een vrij land en moeten zelf kunnen kiezen. Dus moet het de consument ook vrij staan, wat meer geld te betalen voor een wat ruimere zitplaats in de trein. Het OV moet zich qua kwaliteitsniveau niet uitsluitend gaan
richten op de armste klant met de geringste wensen" vindt voorzitter Rikus Spithorst.

Eerste klas verbeteren
Spithorst vervolgt: "Dat neemt niet weg, dat de NS voldoende capaciteit moet leveren, zowel voor eersteklas- als tweedeklasreizigers. Het probleem van veel te korte treinen laat zich niet oplossen door de cosmetische ingreep, de eerste klas maar op te heffen. Wel dient NS in sommige treinen de eerste klas wel te verbeteren. In de nieuwe Sprinters is het enige verschil nu de kleur van de bekleding van de stoeltjes."

Rover
Een woordvoerder van Rover zegt dat de reizigersorganisatie nog niet over afschaffen van de 1e klas heeft nagedacht. "Maar mijn eerste reactie is dat het nu prima is. Als reizigers wat meer willen betalen voor wat extra comfort, dan is daar niets op tegen" zegt woordvoerder Chris Vonk desgevraagd.

D66
In de politiek krijgt SP ook weinig bijval. D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven pleit er juist voor om de eerste klas toegankelijker te maken. Van Veldhoven wil dat reizigers ook in de trein nog kunnen opwaarderen van de tweede naar eerste klas. Dat kan nu niet, tenzij een reiziger bereid is om bovenop het klasseverschil 35 euro te betalen (de boete).

Buitenland
In het buitenland hebben de meeste treinen ook een 1e en een 2e klas. Sommige treinen hebben daarnaast nog een Business klas. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Eurostar, de Spaanse AVE, de Oostenrijkse Railjet en de Italiaanse Italo. Toch zijn er ook voorbeelden van treinen met uitsluitend 2e klas. De nieuwe budget TGV van de SNCF heeft bijvoorbeeld geen 1e klas. Die trein rijdt echter in aanvulling op de normale TGV die wel 1e klas heeft. Ook in Nederland zijn er enkele treinen zonder 1e klas, van regionale vervoerders.

Foto: Eerste klas in de afgeschafte V250

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.